Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Samantha

Samantha

23-01-2018 om 22:50

Geen idee wat te doen met opvang

Ik loop momenteel even helemaal vast. Oma past elke week op, op maandag en dinsdag. Haalt dochter op van school en als ik klaar ben met werken rond 18:00 eten we daar met zn alle.
Nu zijn er al meerdere conflicten voorgekomen waar ook afspraken over zijn gemaakt. Helaas worden deze afspraken niet nagekomen en als ik haar daar over aanspreek wordt er erg laconiek op gereageerd. 1 voorval wat elke keer weer voorkomt is dat mijn dochtertje van 6 met de hond gaat wandelen. Het is een redelijk grote hond en de hond heeft al 2 keer mijn dochtertje gebeten. De afspraak is dat ze niet alleen mag wandelen. Nu is ze vandaag toch alleen met de hond naar de speeltuin gegaan. Totaal uit het zicht van oma. Het zit mij erg dwars dat hier niet naar mijn gevoelens geluisterd wordt en oma het maar goed vind dat mijn dochtertje alleen weg gaat met de hond.
Ik werk zelf in de kinderopvang op een naschoolse opvang. Helaas is het niet mogelijk dat mijn dochtertje op mijn locatie komt na school. Zelf wilt ze absoluut niet naar de bso op haar eigen school terwijl ze weet dat er ook vriendinnetjes zijn.

Ik zit compleet met mijn handen in het haar. Waar doe ik goed aan momenteel? Ik ben al bezig om te solliciteren naar andere banen zodat ik mij dochtertje misschien zelf van school kan halen.

Iemand hier toevallig ook ervaring mee? Iemand tips ideeën?

Daphne

Daphne

23-01-2018 om 22:57

Dochter instrueren?

Ik zou een hartig woordje met je dochter spreken, dat ze van jou niet alleen met de hond mag wandelen en dat je dat vanaf NU dus niet meer wilt zien/horen. Ik zou haar ook aangeven dat wanneer ze zich hier niet aan kan/wil houden ze in het vervolg gewoon gezellig naar de BSO op haar eigen school gaat

Bosbes

Bosbes

23-01-2018 om 23:04

dochter van 6 minder inspraak

Ik zou haar gewoon snel op die BSO doen (niet teveel inspraak van een kind dat nauwelijks de kleuterleeftijd ontstegen is, ze moet gewoon even wennen). En dan oma voor af en toe.
Heeft je dochter nog een vader, wat vindt hij ervan? Moet hij ook solliciteren naar een andere baan?

Stoppen met oma

Ik zou in ieder geval stoppen met de opvang bij oma, dat heb je nu lang genoeg geprobeerd. Als het doorgaat is de kans op escalatie groot en dat wil je niet. Laat oma haar rol vervullen bij bezoekjes over en weer en als oppas als er een keer iets is, bijvoorbeeld ziekte.

Vervolgens zou ik kijken of er een mogelijkheid is bij een leuk gastgezin en als dat niet kan, dan gewoon naar de bso op haar school. Het gaat om 2 middagen en andere kinderen gaan er ook naar toe en het went echt wel.

@Emma

@Emma

23-01-2018 om 23:33

negatief

Op de school van mijn dochter werd nogal negatief gedaan over de bso. Zo van: jij "moet" naar de opvang en jij "mag" lekker naar huis. Is dat niet het probleem?
ze is pas 6. Ik zou zeggen: gewoon naar de opvang. Oma kan niet meer. Daar moet je echt mee stoppen. Ze zit niet met jou op één lijn en dat kan alleen maar erger worden.

Samantha

Samantha

24-01-2018 om 00:32

Ik vind dus in dit geval dat oma de verantwoordelijke is in dit verhaal. Een meisje van 6 probeert continu uit en zo ook in dit geval. Ik vind niet dat ik haar dit kan verwijten en haar daardoor te straffen om naar de bso te gaan. (Ze vind het een verschrikkelijk idee dat ik het dan leuk heb met andere kindjes terwijl zij bij andere juffen is)

Haar vader en ik zijn al 4 jaar uit elkaar en deze dagen vallen onder mijn verantwoordelijkheid. Ik kan het wel met hem hier over hebben maar ze kan op deze dagen niet bij hem terecht

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2018 om 00:54

Samantha

Wat ontzéttend dom van oma dat ze je dochtertje alleen laat lopen met de hond. Totaal onverantwoord. Als oma niet beseft hoe fout dit is, kan je dochter er niet meer zonder jou heen. Heel jammer.

Wat de bso betreft.. ik snap best dat je dochter het niet leuk vindt om bij een andere bso te moeten dan bij jou, maar dat is niet anders. Ik zou als ik jou was een dag vrij regelen, zodat je uitgebreid met je dochter bij de beoogde bso kan kennismaken. Maak het interessant dat jullie elkaar gaan vertellen wat je allebei hebt gedaan bij jullie eigen opvang.

Ik heb mijn jongste dochter aan haar tuinbroekje, huilend en wel naar school gedragen. Dat was geen pretje, maar wat moest dat moest (in dit geval). Haar juf nam het in de klas over, lief maar resoluut, tegen dat ik weer thuis was, waren de tranen opgedroogd en ging het weer. (Ik woon zo'n 20 meter van de schooldeur af ). Jij moet ook even door de zure appel, maar ik denk echt dat de bso de beste oplossing is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-01-2018 om 01:00

Hoezo straffen??

Het gaat om haar veiligheid. En als het dan niet de bso wordt, dan een gastgezin.
Je dochter kan dit niet overzien, en als ze straks een keer echt goed gebeten wordt heb je echt wat aan de hand. Veiligheid voor alles zou ik zeggen.

@Emma

@Emma

24-01-2018 om 07:39

Dat bedoel ik dus....

....met mijn opmerking dat er zo negatief gedaan wordt over de bso. Het is helemaal geen straf om daar heen te gaan. Het is er hartstikke leuk, ze heeft er vriendinnen en zelfs haar eigen moeder werkt bij een bso. Komop zeg!

vlinder72

vlinder72

24-01-2018 om 08:05

Geen vraag

Opvang via oma lukt niet meer dus moet er een andere oplossing komen. Dat wordt of de BSO of een gastgezin. Die keuze maak jij. Niet je 6 jarige dochter.

Mijn kinderen vinden/vonden de BSO ook leuk. Mijn jongste van 8 gaat er graag naar toe. De hele middag spelen en spelletjes doen. Soms clinics als judo, rugby, lasergamen (hij zit op een sport bso).

Ga niet nu snel een andere baan zieken als je huidige baan je gied bevalt. Er is niks mis met de bso als jij er niet werkt. Het is niet anders. Je dochter gaat daar voortaan naar toe (of naar een gastgezin). Wij hebben zulke beslissingen nooit bij onze kinderen gelegd.

mirreke

mirreke

24-01-2018 om 10:59

Te jong

Een kind van die leeftijd kan dit soort situaties (zowel hond als bso) helemaal niet overzien. Jij hoort dit als ouder niet bij haar neer te leggen. Dit is jouw verantwoordelijkheid (niet die van oma, jij bent de moeder, oma blijkt niet naar jou te luisteren dus dan is het schluss wat dat betreft, en ook niet die van je dochtertje).
Jij bepaalt dit soort dingen.

Natuurlijk introduceer je zoiets bij haar, maar niet in overleg, maar eerder als mededeling. En denk na hoe je de overgang zo soepel mogelijk maakt.

Jammer is idd dat de bso als straf wordt ervaren.

Nog een vraagje. Hoe zit het met die grote hond bij oma thuis? Is ze dan wel eens alleen met de hond bv. in de kamer oid? Is dat dan wel verantwoord? En is ze niet bang voor die hond? Ik zou daar namelijk niet gerust op zijn. Oma laat haar alleen met hond uitgaan, ook al blijkt hond bij haar niet echt te vertrouwen. Let ze in huis dan wel goed op je dochter en de hond? Sowieso is het onverantwoord, een kind van zes kan niet verantwoordelijk worden gemaakt. Stel dat er iets anders gebeurt onderweg? Hond krijgt ruzie met andere hond bv, of rent weg en loopt op straat. Hoe zit dat dan?

Ik heb ooit (en ik was toen beginnend middelbare school) meegemaakt dat een hond waar ik regelmatig mee wandelde, in een gevecht raakte met een andere hond. Dat was een behoorlijk schokkende ervaring. Hond ging volkomen uit het niets helemaal uit zijn dak, rukte zich los, sprong over een sloot en viel een ander kleiner hondje aan. Dat baasje kon er niets mee en raakte compleet overstuur. Wij waren met twee meiden. Mijn vriendin wist niet wat te doen. Ik weet nog dat ik over een hele brede sloot sprong (in paniek heb je reuzenkrachten) en tussen de vechtende honden sprong en hond wegrukte. Doodeng, achteraf...

Enfin, naar de bso zou ik zeggen. Probeer het anders te kleuren. De versie 'jij doet leuke dingen met andere kindjes en jouw arme zielige dochter moet voor straf naar de vreselijke bso' is natuurlijk ook vreselijk. Als het voor je dochter zo voelt (hoe komt dat? ook door oma?), moet je daar zeker iets mee. En nogmaals, zoveel macht over een beslissing moet je een kind van zes helemaal niet geven. Kinderen hebben grenzen nodig, de wetenschap dat hun ouder beslissingen neemt... En ja, daar zullen ze tegenin gaan, maar dat is niet erg. Blijf standvastig, maar pak het wel verstandig en leuk aan.
Succes!

Samantha

Samantha

24-01-2018 om 19:43

Bedankt

Ik ga zo nog eenmaal het gesprek aan met mijn ouderd. Hierin ga ik duidelijk mijn grenzen aangeven wat betreft mijn dochtertje. Het fijnste natuurlijk voor alle partijen als mijn dochtertje daar kan blijven maar wel onder mijn voorwaarden

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2018 om 19:58

Wat raar

Een kind van 6 mag niet alleen met een hond lopen. Niet met een grote, kleine, lieve of bijtende. Die verantwoordelijkheid kan zo’n jong kind niet dragen.
Daar zou ik heel duidelijk over zijn.

Boink

Boink

28-01-2018 om 13:47

Daar gaat het dus mis.

Jij bent de moeder en eindverantwoordelijk.
Jij wilt naar je dochtertje luisteren ipv zelf de verantwoordelijkheid te nemen over haar opvang en je behandelt je moeder als personeel; m.a.w: je vindt dat jij bepaalt hoe het er bij je móeder aan toegaat.
Als dat niet overeenkomt met hoe jij dat ziet, is het jóuw verantwoording je dochter gewoon bij de BSO te brengen.
En dat is waar het misgaat als je gebruik maakt van familie als oppas. Je kunt dat niet zakelijk benaderen omdat de verhoudingen scheef liggen.

Je kunt vragen en overleggen, maar niet eisen en voorwaarden stellen. Dat kun je wel als je een vreemde bij jouw thuis inhuurt om op te passen.

tante Sidonia

tante Sidonia

30-01-2018 om 10:27

sorry

Maar ik snap werkelijk niet wat er nog te praten valt als een oma (sjonge hoe liefhebbend) haar kleindochter tot 2 keer toe laat bijten door de hond (en die hond in huis houdt) en vervolgens nog TEGEN de uitdrukkelijke wens van haar dochter haar kleinkind ook nog naar buiten stuurt met diezelfde gevaarlijke hond-waarover zij geen fysiek en mentaal overwicht heeft.

Echt. Hoezo laat je het zo ver komen? Wat zegt dit over jouw moeder, over jou en de manier waarop je je dochter denkt groot te brengen. Hoe belangrijk is ze voor jou?

Lara

Lara

30-01-2018 om 13:13

Sidonia

Ik ben het met jou eens.
Je kind is geen experiment. Maar volgens mij is TO al lang genoeg toegeeflijk geweest ten koste van haar eigen kind. Heeft dus inmiddels wel genoeg laten experimenteren met haar eigen kind.

Samantha, ik ben echt benieuwd of je het daadwerkelijk nu nog steeds "aan het proberen" bent met je moeder.

Wat maakt dat je steeds daarmee doorgaat ten koste van je eigen kind?

Ben je zo bang voor gedoe met je moeder?

Of is geld zo belangrijk dat je liever de gratis oppas van je moeder hebt dan betaalde oppas?

Terwijl je daarmee het risico loopt dat je eigen kind weer gebeten wordt, misschien wel (veel) erger dan de vorige keren?

Ik zou er echt klaar mee zijn. Veiligheid van mijn kinderen boven alles. Ik zou niet willen dat ik na een volgend incident heel erg spijt heb dat ik met oppas door mijn moeder doorgegaan zou zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-02-2018 om 14:36

niet iedereen naar de zin maken

' Oma past elke week op, op maandag en dinsdag. Haalt dochter op van school en als ik klaar ben met werken rond 18:00 eten we daar met z'n allen.'
Heel aardig van oma! Twee dagen haalt ze je dochter van school (moet dan dus thuis zijn en kan niet gewoon doen wat ze zelf zou willen) en twee dagen kun je na je werk zomaar aanschuiven aan tafel. Die luxe heeft niet iedereen! En dan ook onbetaald?
Maar gezien de verschillen van inzicht is het misschien beter van deze luxe af te zien.
Misschien schrikt oma er zo van, dat ze inderdaad de hond nooit meer meegeeft aan je dochter.

- Je dochter vindt het niet leuk dat je als BSO-medewerker bij andere kinderen bent en niet bij haar. Tja. Als je op kantoor of achter de kassa of bij de tandartspraktijk werkte, zou ze dat probleem niet hebben. Benadruk dat iedereen die bij de BSO werkt, er wat gezelligs van maakt met de kinderen daar. En schrijf haar in voor de BSO bij haar school. Neem de regie!

- Ze mag niet alleen met oma's hond lopen van jou (maar oma vind het kennelijk niet gevaarlijk). De hond heeft tweemaal gebeten - en kennelijk schrikt dat je dochter totaal niet af. Bijten klinkt ernstig en is dat soms zeker, maar wat voor momenten waren dit? Mijn kleinkinderen hebben ook al verscheidene lelijke kattenkrabbels opgelopen, ook in hun gezicht. Bij hun ouders thuis - en ik snap die kat, want ze kunnen 'm weleens uitdagen als hun ouders het niet zien. Volwassenen moeten regie nemen over kinderen én huisdieren.

Succes! Het is niet eenvoudig allemaal, maar het is onmogelijk het iedereen dag in dag uit naar de zin te maken.

Boink

Boink

04-02-2018 om 18:31

Ach sidonia

Niet zo agressief schreeuwen, dat staat pas ver van liefhebben.

Hoezo niet liefhebbend, heb je in de gaten hoe oma overal goed voor is behalve als het anders gaat als ouders willen?

Leer hondentaal, dan kun je een hele hoop voorkomen. Wel zo handig als je zelf je kind bij oma dropt en er woont een hond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.