Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
alissa

alissa

04-07-2015 om 14:49

kind 18 maanden onhandelbaar op de opvang

Hallo allemaal, dit is mijn eerste keer hier omdat ik nu radeloos ben.
mijn situatie
ik heb een zoontje van 18 maanden. als baby ontzettend rustig en geen kind aan m.
sinds een paar maanden is hij opstandig aan t worden en reageert driftig op corrigeren. mijn geduld raakt op en weet t gewoon niet meer.
Op de opvang viel het hun ook op . Hij duwt slaat beet krabt andere kinderen zonder aanleiding . 2 weken terug kwam ik m van de opvang halen en hij bleek daar ontzettend veel kattekwaad uitgehaald te hebben. Ik was er kapot van en het heeft me slapeloze nachten bezorgd. Daarna ging t past dagen goed en nu was t afgelopen donderdag weer helemaal mis. De leidster tevens ook eigenaresse van de opvang was er beetje klaar mee en deed de overdracht uit eigen frustratie wat zeeer onprofessioneel is. Ik heb haar daar ook op gewezen. over t algemeen ben ik erg tevreden over de opvang maar dit schoot er bij mij helemaal verkeerd in. ik herken natuurlijk wel wat ze zegt maar thuis is t niet zo extreem en thuis vind ik t al heftig Hoe erg moet t daar dan wel zijn. Een kind op de opvang heeft mijn zoontje al monster genoemd... ik ga na t weekend een oudergesprek aanvragen met de desbetreffende leidster over haar overdracht. maar nu mijn vraag wat kan ik aan zijn driftbuien doen bij t woord nee.ik wordt er zo moedeloos van en wil niet dat iedereen bang voor m is. help....

Barvaux

Barvaux

04-07-2015 om 16:37

Misschien

Moet je eens een dagje meegaan naar de opvang? Kijken hoe het gaat en dan ben jij er een dag helemaal voor hem? Of je partner als je die hebt?

Opvang

Wat is dat voor een leidster die gefrustreerd wordt van een dreumes en er klaar mee is? Als ze dreumesdriftbuien niet aan kan weet ik niet of ze wel het juiste beroep heeft gekozen.

Dat je zoontje andere kinderen zonder aanleiding slaat en krabt komt niet omdat hij een gemeen kind is maar omdat hij nog niet beseft dat dat pijn doet bij het andere kind maar de reactie op zijn uithalen wel interessant vindt. Hij is aan het experimenteren. De leidster moet hem dus niet bestraffend corrigeren want dan komt die (spannende, interessante) reactie er ook nog eens bij.

Dit heb ik gekopieerd van www.opvoedadvies.nl over driftbuien:

"Zomaar boos

Op de dreumes-leeftijd zijn kinderen vaak een stuk makkelijker in de omgang. Ze kunnen veel meer. Ze kunnen zich hierdoor veel beter zelf bezighouden en ze lopen niet meer voortdurend tegen hun eigen grenzen aan. Kinderen van één jaar willen ook heel graag bij van alles helpen, zeggen op bijna alles "ja" en kunnen heerlijk rommelen met een paar bakjes, een paar steentjes of stokjes of een klein autootje.

Tot ze plotseling heel erg boos worden. Omdat ze hun zin niet krijgen, omdat iets niet lukt of omdat ze iets moeten wat ze helemaal niet willen. Vaak gooien ze zichzelf op de grond en beginnen ze te slaan en schoppen. Ze lopen rood aan en gillen het hele huis (of de winkel, speeltuin etcetera) bij elkaar. Tijdens deze driftbuien is het kindje eigenlijk niet goed bereikbaar en ook niet makkelijk te troosten. Het kind wordt als het ware overspoeld door boosheid. Troosten op het moment van de driftaanval is dan vaak ook niet wenselijk. De boosheid moet er uit en zal anders op een ander moment wel naar buiten komen.

De beste reactie is dan ook uw kindje op een veilige plek laten uitrazen. Over het algemeen lucht dit voor het kind enorm op. De meeste dreumesen schrikken ook erg van hun eigen boosheid en willen erg graag getroost worden na een driftaanval. Door ze te troosten wanneer ze weer gekalmeerd zijn en niet boos te worden over de driftaanval leert het kind ook dat gevoelens van boosheid ook toegestaan zijn. Ze leren wanneer ze wat ouder worden wel op een meer passende manier met hun boosheid omgaan."

peertje

peertje

05-07-2015 om 00:10

baby

Ik vind 18 maanden echt nog piepklein. Eigenlijk nog gewoon een baby. Dat slecht reageren op corrigeren snap ik niet zo goed; ik vind hem eigenlijk veel te jong om te corrigeren. Op deze leeftijd heb je ook nog alle macht over je kindje dus is corrigeren helemaal niet nodig. Beter kun je afleiden, speels corrigeren etc.
En ook kattekwaad op opvang? Op die leeftijd beet mijn super brave dochtertje ook gewoon nog kindjes.
Ik zou niet te lang aanmodderen met de opvang. Goede tip om eens mee te kijken. Maar misschien gedijt je kindje daar gewoon niet goed, en kun je beter een gastgezin oid zoeken.

Katniss

Katniss

05-07-2015 om 00:37

Raar

Heeft die leidster wel een diploma? Heel vreemd om door een dreumes zo geïrriteerd te raken. Ze kan hem beter afleiden of op een andere plek in de groep laten spelen. Mijn neefje zat ook op een kdv waar de leidsters vaak kritiek hadden op zijn gedrag. Thuis was het ook een pittig jongetje maar daar konden wij prima mee omgaan. Hij zit nu gelukkig op een kdv waar de leidsters zich wel professioneel gedragen.

Pittig

Toen mijn zoon, met inmiddels gebleken autisme, twee jaar was dacht de leidster, een ervaren scoutingleidster, dat zoon mogelijk adhd had.
Echter de huisarts vond daar verder geen aanwijzingen voor.
Toevallig kreeg hij een mannelijke invalleiding en die meldde dat als dit jongetje zich niet verveelt dan is hij ook niet vervelend.
En dat was ook mijn ervaring thuis. Ik zette hem wel steeds aan werkjes thuis en dat was intensief. Gelukkig lukte dat op de opvang ook.

dc

dc

05-07-2015 om 12:11

niet overdrijven hoor

Een kind van 18 maanden dat krabt, slaat en bijt is vrij normaal. Als de kdv dat niet herkent, dan zou ik andere opvang zoeken.

Mijn 2e was een monster vanaf 1.5 jaar tot hij ongeveer 2 jaar en 4 maanden was. Toen heb ik een aantal speerpunten uitgekozen en hem daarop gecorrigeerd (door zijn handjes te pakken, hem in de ogen te kijken en "nee" te zeggen, andere straffen zijn ze nog veel te jong voor). Voorderest de hemel ingeprezen bij alles dat goed ging en veel gelegenheid geven om te rennen en te spelen, dus elke dag naar buiten, ook na werk. En dat hielp. Hij is nu een hele lieve 7 jarige. Er is hoop hoor.

andere opvang

Ik zou gewoon eens kijken op een andere opvang (kan een wereld van verschil zijn).

Ava

Ava

06-07-2015 om 13:32

Elders

Ik zou ook rondkijken: het kan namelijk ook anders. Toen mijn oudste met vier jaar naar school ging en naar de naschoolse, had hij het een beetje moeilijk met alle veranderingen. School reageerde zoals jouw opvang reageerde. De naschoolse vroeg me of ik langs wilde komen want ze merkten dat hij het moeilijk had (hij was steeds bezig met de deuren open te krijgen en was erg dwars): hun vraag aan mij was wat zij konden doen om het hem wat makkelijker te maken zodat hij met pleziet op de opvang was, Daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor, voor die insteek.

18 maanden zoooo jong

Ik ben het eens met de meeste hier. Hij is veel te jong, hij weet niet wat de gevolgen zijn.
Het is echter wel heel vervelend, weet ik uit ervaring. Dus wat te doen met het gedrag weet ik niet precies. Wat ik wel weet, de reactie van het KDV is echt verkeerd! Daar mag je veel meer van verwachten.

Zie draadje mannelijke pm-er op BSO

In het draadje ' mannelijke pm-er op bso' zijn de ouders van jongetjes zeer te spreken over de aanwezigheid van mannen op een bso vanwege de activiteiten zoals voetbal. Zo kunnen kinderen hun energie kwijt.
Dus zoek een bso waar men meer 'stoere' activiteiten onderneemt en waar kinderen de ruimte hebben om te bouwen etc.

Elfje65

Elfje65

25-01-2016 om 21:48

Ik zou me niet zo'n zorgen maken

Hier ook aan de hand gehad. Op de psz werd ik bij de leidster geroepen met hetzelfde verhaal. Zij zei meteen dat dit kwam doordat hij zich niet goed verbaal kon uiten ( hij was 3) en daardoor een soort van aandacht vroeg. Een tijdje wat meer aandacht gegeven en eigenlijk was het over toen hij naar de basisschool ging.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2016 om 10:33

Andere opvang

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over het gedrag van je kind. Het gedrag van de pm-er/eigenaresse vind ik echter zorgelijk. Dat kan echt niet. Ik zou gaan uitkijken naar een andere opvang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.