Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

06-03-2010 om 15:43

Kind-volgsysteem op bso?

Zijn er meer BSO's waar ze een kind-volgsysteem hanteren? Ik vind het complete nonsens, mijn kinderen zijn wekelijks (in de schoolweken, zelden in de vakantie) 1 korte middag (vanaf 15.15u) onder de hoede van de BSO. BSO pretendeert dat zij een vervanging zijn van de thuissituatie; vanwaar dan het kind-volgsysteem?
Sowieso wil ik vragen wat er met deze lijsten gaat gebeuren (worden ze vernietigd, of aan ons overhandigd als de opvang stopt?), maar is het erg overdreven als ik 'eis' dat ze onze kinderen niet in het kind-volgsysteem opnemen, en kàn ik dat eisen?!
Ik hoop dat er hier in deze rubriek ook mensen komen die me dat kunnen vertellen, of meer ervaring hiermee hebben.
Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

07-03-2010 om 11:03

Welbevinden

Een echt kindvolgsysteem zie je eigenlijk niet op een bso, omdat een kind op school op alle fronten al gevolgd wordt. Het is dus onzinnig om op een BSO dan ook nog eens te volgen hoe een kind zich ontwikkelt.
Wel is de BSO verplicht om het welbevinden van kinderen te volgen, en dan gaat het om het welbevinden op de BSO.
Aan de hand van de uitkomsten hiervan kan een BSO beter inspelen op de behoefte van de kinderen.

Jesse_1

Jesse_1

07-03-2010 om 20:13

Okay...

..... ik ga sowieso vragen stellen en zeggen dat het wat ons betreft niet nodig is, en proberen te voorkomen dat ze dit met onze kinderen ook doen. Ik weet alleen niet of ik ook kan EISEN dat ze géén kind-volgsysteem van onze kinderen bijhouden. Ik wil ook eigenlijk wel eens zien wat ze dan allemaal wel niet denken te 'signaleren'.
Ik zal ook eens informeren bij de oudercommissie.
Jesse

Marjoleine64

Marjoleine64

07-03-2010 om 23:02

Voor zover ik weet

hebben ze bij ons niet echt een kind volgsysteem. Ze hebben wel eens per (half) jaar een 'observatie' waarna aan de ouders een soort van 10-minuten gesprek aangeboden wordt. Overigens hebben ze dit pas sinds kort, laatst voor het eerst zo'n gesprek gehad (na 8 jaar BSO). Op zich wel goed denk ik dat ze dit doen, al zat er voor ons niets nieuws bij omdat onze leidsters toch al contact opnemen als er iets is (en wij ook als de jongens iets te melden hebben). Beide kanten op is de laatste jaren al voorgekomen helaas.
Marjoleine

amk

amk

08-03-2010 om 14:41

Hier wel

en ik ben er blij mee, want nu weet ik tenminste dat mijn kind ook daar niet eenzijdig bezig is. Dat er gestuurd wordt in wat zij wil doen. Niet alleen maar tekenen, maar ook bewegingsactiviteiten of muziekale vorming.
Hoe ze het doet in wisselende groepen, dat kan nog wel eens heel anders zijn als op school.
Hier hebben we dus ook 10 minuten gesprekken van de bso. BSO is niet simpel ophokken al lijkt het daar vaak wel op. Daarom ben ik ook bij deze bso organisatie terecht gekomen en niet bij de andere die ook plek had. Dat was echt ophokken zonder toegevoegde waarde.

Jesse_1

Jesse_1

08-03-2010 om 15:56

Ophokken?

Ik weet precies wat mijn kinderen doen op de BSO, eerst wat drinken met fruit, gevolgd door een snoepje. Vervolgens mogen ze doen waar ze zin in hebben, net als thuis.
In het geval van mijn jongens is dat op dit moment 9 van de 10 keer tafeltennissen.
Ik heb inmiddels ook een behoorlijk zicht op in hoeverre mijn jongens gemiddeld zijn en in hoeverre - en op welke punten zij afwijken van dit gemiddelde.
Ik verwacht van de BSO geen toegevoegde waarde, alleen dat zij zich kunnen ontspannen na een dag school, in een veilige omgeving.
Misschien als mijn kinderen nog heel jong zouden zijn, dat ik het prettig had gevonden, of als ze vaak/veel op de BSO tijd zouden doorbrengen, maar dat is dus niet zo.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

08-03-2010 om 16:00

Amk

Ook zonder kind-volgsysteem zou je toch weten dat je kind verschillende dingen doet, doordat zij vertelt wat zij die middag heeft gedaan? En als zij het naar haar zin heeft, dat betekent dan toch dat zij zich goed voelt in de groep waar zij (dan) zit?
Ik heb de afgelopen jaren ook wel eens van een leidsters te horen gekregen als er iets niet goed liep, daar is dan toch geen kind-volgsysteem voor nodig? Op mij komt het over als wéér een soort controle op in hoeverre kinderen zich gedragen als een gemiddeld kind.
Jesse

Hanne.

Hanne.

08-03-2010 om 16:45

Niet vertellen

Bij mijn kind kom ik dan dus niet verder. Die wil niet vertellen wat hij doet (mam, dat vraag je altijd, ik wil het niet vertellen)

Ik vind het wel goed dat de kinderen eens in de zoveeltijd eens iets nadrukkelijker geobserveerd worden. Niet ieder kind laat het meteen merken als ze het niet naar hun zin hebben, en sommige kinderen zijn er heel goed in om de aandacht niet op zich gericht te krijgen, en die zou je bijna vergeten. Door een kindvolgesysteem oid te introduceren dwing je in iedergeval af dat de leidsters af en toe ook eens bewust naar die kinderen kijken.

amk

amk

08-03-2010 om 20:08

Ja ophokken

anders kan ik het niet omschrijven bij die bso, er werden geen activiteiten aangeboden en de kinderen mochten idd gewoon doen wat ze wilden. Alle kinderen zaten in 1 ruimte, en ze mochten 'jippie' gebruik maken van de gymzaal van de school. Hier waren geen begeleiders aanwezig en de kinderen renden maar wat rond.

Geef mij dan maar mijn bso waar er altijd meerdere activiteiten worden georganiseerd, van fotografie en buikdansen tot judo en muziek.

En idd die van mij vertelt helemaal niets. Wat heb je gedaan op school: Niks, heb je met flipje gespeeld bij de bso: nee, wat heb je dan gedaan? Niks.
Wat heb je gegeten tussen de middag? (belangrijke vraag want ze eten warm bij de bso in de lunchpauze) Niks. Ik ben erg blij met het kwartaalmenu dat ik krijg, dan heb ik tenminste een richting om te vissen. Net als het activiteiten overzicht.
Daarbij probeert de bso ook aan te sluiten bij de activiteiten op school. De school en de bso proberen dus echt dagvullend en aanvullend op elkaar te werken van 7 tot 7 van kinderen van 0 tot 12. Komt niet vaak voor in NL deze aanpak.

Jesse_1

Jesse_1

08-03-2010 om 22:47

Verschillende visie amk

Voor ons is de BSO gewoon de opvang buiten school. Dus aansluiting bij de school of whatever is geen issue. Het is eigenlijk niet anders dan dat ze een middag bij een vriendje gaan spelen en daar krijgen ze ook geen speciale activiteiten aangeboden en kijken de ouders ook niet steeds mee of mijn kinderen wel binnen de kaders van 'normaal' vallen.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

08-03-2010 om 22:51

(niet) vertellen

Ik kan mij voorstellen dat je bij kinderen van 4 of net 5 nog wel eens wat wilt horen (dat zei ik eerder al), maar dan hoor je vaak nog van een leidster wat hij/zij gedaan heeft. Misschien omdat wij 3 kinderen op de BSO hebben, dat ze vaker nog samen wat vertellen en als de één wat verteld, dan wil de ander ook wat vertellen.
Jesse

Hanne.

Hanne.

09-03-2010 om 14:08

Dus

Jesse Je conclusie is dus dat een kindvolgsysteem misschien niet zo gek is (nl wel voor jonge kinderen en wel voor kinderen die veel gaan). Ik zou er dus niet zo'n probleem van maken. En wat is er mis met een leidster die een keer een half uurtje wat bewuster naar je kind kijkt. Ik neem aan dat ze dat normaal gesproken ook doen, maar dan tussen de bedrijven door.

Ik zie ook niet waar staat dat een kind volgsysteem bedoeld is om te kijken of je kind wel binnen de kaders van normaal valt. Voor mij is het ook een manier om te kijken of kinderen het ergens naar hun zin hebben/op hun plek zijn. Prijs je gelukkig met kinderen die wel vertellen wat ze doen. Die van mij doen het niet, en ik deed het zelf ook niet. Vooral niet als ik het niet zo naar m'n zin had, dan riep ik alleen dat het goed ging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.