Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
mopperkont

mopperkont

29-09-2010 om 14:49

Kosten vervoer naar bso

We zijn net begonnen met BSO. Nu is het zo dat er bij de school van onze docher 2 BSO's zijn om uit te kiezen. Ze hebben allebei nagenoeg hetzelfde uurtarief. Maar de BSO waar wij voor gekozen hebben blijk per ritje van school naar BSO 9,10 te vragen en de ander rekent daar dus extra uren voor. De laatste optie is voor ons ouders dus nogal wat goedkoper. Maar mag het ook? Ik kreeg net een e-mail van "onze" BSO dat dat niet mag, en dat ouders die kosten moeten terugbetalen. "onze" BSO bestaat al langer, de andere BSO is net begonnen en trekt dus alle klanten van de "onze" weg, en ik geloof dat ze in zwaar weer zitten.
Natuurlijk tikt de prijs van de ritjes erg aan. En het is een ritje van 1.8 kilometer naar "onze" bso en het ritje naar de nieuwe bso ook zoiets. Ik vind het erg veel geld voor zo'n kort ritje.
De contracten liggen nog op de eettafel. Ons kleintje is er vandaag voor het eerst. Wat moete, nog niet ondertekend. Wat moeten we nu doen? Zijn zulke tarieven normaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joer

joer

29-09-2010 om 20:06

Niet doen

Ik zou niet kiezen voor de bso waar je de taxirit zelf moet betalen. Je betaald het hele bedrag uit eigen zak. En het geld gaat rechtstreeks naar het taxibedrijf. Geen vergoeding vanuit de wet kinderopvang.

Het is heel normaal dat een bso "extra" uren berekent. Bij mijn zus gaat het contract/en dus betaling in vanaf 14.30. Haar zoon komt pas om 15.15 aan op de bso. Maar dit is wel inclusief taxivervoer. En alle uren vallen onder de wet kinderopvang.

Groeten JOER.

Hanne.

Hanne.

30-09-2010 om 14:19

Erg duur

Ik ken verschillende systemen.

De BSO waar mijn kinderen gaat kent een uurtarief inclusief halen en een tarief exclusief halen (voor de kinderen die in het zelfde pand naar school gaan). Verschil tussen de twee tarieven is 0,50 per uur (waarmee je ongeveer 3 euro per dag voor vervoer betaalt)

Bij de BSO waar de kinderen van mijn vriendin heen gaan betalen ze 2.50 per dag extra voor vervoer. Ze worden dan met een touringcar (beetje grote BSO) vervoerd.

Beide BSO's rekenen overigens een half uur meer dan de tijd dat je kind er komt. Dit is omdat de leidsters er ook eerder zijn, en later weggaan (15 minuten per keer) vind ik vrij normaal.

Kortom, dat je voor vervoer betaalt vind ik niet heelbijzonder. Dat je er bijna een tientje per dag voor betaalt wel!

angelina ballerina

angelina ballerina

30-09-2010 om 20:31

Hier niet

Hier betaal je alleen de tijd, vanaf een kwartier voordat de school uit gaat (omdat de leister dan al de bus moet halen en naar school moet gaan). Wel zit in het uurtarief 30 cent per uur doorberekend voor de bus (deze wordt zowel voor het halen van kinderen als het maken van uitstapjes gebruikt).
Het maakt natuurlijk wel uit of de BSO een busje heeft en de kinderen worden gehaald door een leidster (vooral logisch bij BSO waarbij kinderen van 1 school komen) ofdat een taxibedrijf kinderen moeten halen (logisch als er van verschillende scholen tegelijk kinderen komen). In dat laatste geval is het logisch dat het meer geld kost. 9 euro lijkt me echter wel heel erg veel. Ik zou dat zeker niet doen omdat je er ook nog eens niks voor terug krijgt.

mopperkont

mopperkont

01-10-2010 om 12:34

Stukje uit de e-mail

Dit is een stukje uit de email die ik ontvangen heb:

"Ten slotte

Ik ben de afgelopen tijd weer door enkele ouders benaderd, met het verzoek de vervoerskosten voor Woodstock op te nemen in het uurtarief. Door het aantal opvanguren te verhogen (en zo het bustarief te verlagen) zou een deel van de vervoerskosten voor kinderopvangtoeslag in aanmerking kunnen komen. Twee jaar geleden is dit al eens in de oudercommissie aan de orde geweest. Wij hebben uitgebreid onderzocht of dit mogelijk was, want we zouden hier graag aan meewerken. Nu blijkt dat collega organisaties wel op die manier werken, lijkt het me goed nogmaals te benadrukken dat een dergelijke systematiek niet geoorloofd is. Ik verwijs u naar de brief van het Ministerie van OCW, welke met deze e-mail wordt meegezonden. Ik heb uiteraard ook de branchevereniging hierover geïnformeerd. Nu blijkt dat desondanks collega instellingen deze systematiek wel toepassen, zal ik hen van betreffende brief op de hoogte stellen. Ouders die kinderopvangtoeslag aanvragen over uren waarin hun kind niet wordt opgevangen, lopen het risico (een deel van) de kinderopvangtoeslag te moeten terugbetalen.

Ik vertrouw erop u tot zover voldoende te hebben geïnformeerd. "

Ik heb dus gisteren ook nog iemand gesproken en er is geen speld tussen te krijgen, het is ja of nee en anders ga je maar ergens anders heen, waar je dat net zo goed moet betalen. Jammer, het is een leuke BSO, maar ze laten ons geen keus. Er zijn een aantal ouders die het vervoer dus zelf via een taxibedrijf hebben geregeld, maar daar wilden zei dus geen verantwoordelijkheid over nemen want dat was wel eens mis gegaan(vergeten kinderen, rokende chauffeurs enzo)
Nouja, zaterdag is er open dag bij de concurrentie, dus dan ga ik daar maar eens kijken. Een vriendinnetje van mijn dochter gaat daar ook heen.

Ik snap het niet

Ik snap dat ouders geen uren kunnen declareren waarin de kinderen worden opgevangen, maar als de kinderen eenmaal in de bus of de taxi zitten en dat valt onder de verantwoordelijkheid van de BSO, dan worden ze toch opgevangen? Rare definitie van opvang krijg je anders. en ook ingewikkeld als je BSO wil zijn, maar geen verantwoordelijkheid wil nemen voor de overbrugging tussen school en BSO. Kortom: deze meneer klimt hoog in de toren, maar ik hoop dat hij eruit valt, want anders krijgen we wel heel ingewikkelde verantwoordelijkheden en moeten ouders alsnog om half vier bij de school staan om hun kind naar de BSO te brengen.
Als de BSO de kinderen tijdens de opvang met een taxi wil laten rondrijden, dan is dat opvang. Je kunt ook gaan wandelen met de kinderen.

Tsjor

Vic

Vic

01-10-2010 om 20:43

Nooit gezien

Wij hebben twee verschillende bso's gehad en bij beide waren de kosten voor het vervoer gewoon opgenomen in de uurprijs. De kosten voor opvang van de kinderen die op de locatie zelf naar school gingen waren dus net zo hoog als voor de kinderen van andere scholen. De huidige bso heeft eigen busjes die bestuurd worden door de leidsters, en de vorige bso werkte met een taxibedrijf.

mopperkont

mopperkont

02-10-2010 om 11:08

Betere uitleg

De ene bso rekent dus een geldbedrag voor een ritje, en rekent alleen de uren waarin ze de kinderen daadwerkelijk opvangen, dus vanaf het moment dat ze uit school komen.
De andere bso rekent het (halve?)uur voordat de kinderen uit school komen ook mee om de kosten voor het vervoer te dekken.
Volgens de eerste bso is dat niet toegestaan en kunnen de ouders voor dat uur geen toeslag krijgen omdat er geen sprake is van opvang.

joer

joer

02-10-2010 om 12:54

Bso kletst uit zijn nek

Het is echt onzin wat die bso verteld.

Situatie bij mijn zus is zo (ze heeft het me even allemaal uitgelegd):

Contract voor dinsdag en vrijdag. Opvang wordt berekend van 14.30 tot 18.00. Is dus 3,5 uur opvang per dag. Op de factuur (krijgen ze per maand) en het jaaroverzicht (krijgen ze elk jaar in januari) worden het aantal uren en kosten vermeld per maand.

De belastingdienst heeft voor controle voldoende aan deze facturen of jaaroverzicht. Er is echt geen controle of jouw kind (of al die andere duizenden kinderen) wel al om 14.30 op de bso aanwezig was. De belastingdienst kijkt alleen naar het aantal uren. Als deze binnen het maximale te vergoeden uren vallen is dit geen enkel probleem.

Vanaf 14.30 is inclusief taxivervoer/of lopend of met de fiets door de leidsters gehaald. Ook omdat de leidsters vanaf 14.30 aanwezig zijn om spullen klaar te zetten en de middag voor te bereiden.

Als ik jou was zou ik de regels/informatie hierover eens opvragen bij bijv. BOINK, de belastingdienst of eens googelen op wet kinderopvang.

Succes! Groetjes JOER.

mopperkont

mopperkont

02-10-2010 om 15:37

Bedankt

Natuurlijk, boink! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! Bedankt Joer voor de goede tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.