Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
kriebelmamma

kriebelmamma

17-04-2009 om 14:59

Luizenbeleid op de creche

Even wat spuien hoor, en horen wat jullie mening is.

Ik werd gisteren om 11 uur gebeld: of ik dochter kwam ophalen "want ze zit onder de luizen". Schrik vanwege de luizen natuurlijk, vond het wel wat vreemd beleid. Op school en Nso en andere creche krijg je een melding en hangen ze luizencapes op en is het klaar. Hier moest dus kind ophgehaald en mocht weer terug nadat ze "behandeld" was. (De volgende dag dus, was de afspraak)

Ik heb speciale shampoo gekocht, kind in de was gegooid (samen met de rest van de familie en de hele inhoud van mijn huis), na het wassen 's avonds gekamd, de volgende ochtend om 8 uur nogmaals gekamd. Inderdaad 1 dode luis gevonden. Kind weer naar de creche en om 10 uur telefoon "ze zit nog steeds ONDER de luizen, ze SPRINGEN heen en weer". Dat duurt natuurlijk wel 2 dagen, he mevrouw..

Oma heeft haar gehaald en thuis het haar uitgeplozen met de kam, maar niets gevonden.

Met de leidsters valt niet te discussieren, en eigenlijk benik hartstikke boos. We betalen ons rot voor die ellendige opvang en dan krijg je dit? Is dat nou normaal?

. Dochter gehaald

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Djeez... wat een paniekvoetbal

Inderdaad, erg vervelend.

Blijkbaar weten ze op de creche niet goed waar ze naar moeten kijken. Kijk zelf eens op http://www.ggdgezondheidsinfo.nl/dossiers.asp?regioid=&dossierid=42

wanneer jij je kind met een luizenmiddel hebt behandeld en je het haar goed hebt uitgekamd moet dat voldoende zijn. Het kan dan eigenlijk niet dat ze ONDER de luizen zit en SPRINGEN heen en weer.

Dat er met de leidsters niet te discussieren valt is van de zotte. Als zij niet weten wat ze doen en waar ze naar moeten kijken is dat niet echt een betrouwbaar iets waarvan je op aan kunt.

Het is zeker niet normaal en ik zou je grieven neerleggen bij de leiding.

Overigens: als ze heen en weer zouden springen dan zou het haar van je kind ook onder de neten moeten zitten. Dat zijn kleine bolletjes (eitjes) die dicht bij de haargrens zitten. hoe dichter bij de haargrens hoe jonger de luizen. Kom je een neet tegen ca. 2 cm vanaf de hoofhuid, dan is het een oude, dode neet.

Het verhaal van de leidsters zou zich dan moeten kenmerken met neten en luizen die je dan met de luizenkam eruit haalt.

Als je kind behandeld is met een goede luizenlotion (Prioderm is een goede, daarvoor zijn luizen (nog) niet resistent) dan kan je kind de volgende dag gewoon weer naar de creche. In dat middel zit nl. een stof die nog een poosje werkzaam blijft waardoor luizen geen interesse meer hebben in het haar. Dat dit 2 dagen zou duren is van de zotte.

Even andersom: ik mag dan aannemen dat de leidsters de creche ook ondersteboven hebben gekeerd en gewassen om te zorgen dat ook de creche weer luisvrij is?

Er zijn nog veel misvattingen over hoofdluis.

Discussie aangaan, en wanneer je gebeld wordt persoonlijk je kind gaan halen en je door henzelf de luizen laten aanwijzen.

Nog een tip: heeft de creche een luizenprotocol? Afspraken die zijn vastgelegd hoe te handelen? Geeft ook duidelijkheid. En een medewerker van de GGD is altijd bereid om voorlichting op een school of kdv te komen geven over hoofdluis en handelswijze.

succes, ik begin spontaan op mijn hoofd te krabbelen.....

Minet

Minet

17-04-2009 om 16:27

Paniek

Deze handeling getuigt niet van professionaliteit.
Het is gebruikelijk dat ouders van kinderdagverblijfkinderen worden gebeld om hun kind op te halen om het direct te behandelen. Niemand kan een ouder echter verplichten om om deze reden direct te komen, maar wel kan worden geëist dat het kind bij thuiskomst wordt behandeld.
De dag erna kan het kind dan gewoon weer komen. Als ouder heb je naturulijk de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat nieuwe luizen/neten dagelijks uit de haren gekamd worden en de nabehandeling wordt uitgevoerd. Daarnaast zullen de leidsters o.a. de verkleedkleren en knuffels moeten wassen, anders heeft jouw aktie geen enkele zin.
Als met de paniekzaaiende leidsters niet te praten valt stap je naar hun leidinggevende.
Succes ermee,
Minet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.