Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Josje

Josje

11-03-2009 om 18:35

Oma past op [toeslag, gastouder]

Hoi allemaal,

Mijn moeder past op ma, wo en vrij van half drie tot zes op mijn drie kinderen. dit is 10,5 uur per week.

Kan iemand mij vertellen wat het mijn moeder en mij kost of oplevert als we dit zouden regelen via een officieel gastouderbureau?

Wij hebben een laag inkomen en komen in aanmerking voor een behoorlijke kinderopvangtoeslag. Ik weet echter niet waar ik moet beginnen en wat de voor- en nadelen zijn.

Heeft iemand ervaring en kan mij vertellen hoe dit in de praktijk werkt?

alvast bedankt,

Josje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

11-03-2009 om 22:51

Bellen

Je zou kunnen beginnen met contact opnemen met een gastouderbureau. Voor een vergoeding zou je moeder daar ingeschreven moeten zijn en ook aan alle eisen die de wet stelt moeten voldoen.

Chantal

Chantal

14-03-2009 om 08:56

Belastingdienst

Hoi,

Je kunt even kijken op www.toeslagen.nl. Dit is de site van de belastingdienst, en daar kun je ook een proefberekening laten maken over de teruggave die je krijgt. Het volgende moet je dan bij de hand hebben:
- jaarinkomen van jezelf
- jaarinkomen van je partner
- aantal uren kinderopvang per maand
- kosten kinderopvang per uur (je zou even rond kunnen vragen wat kinderopvang bij jou in de buurt kost).

Voor een vergoeding moet je opvang wel erkend zijn (dus aangesloten bij een erkende organisatie). Hoe het zit met opa/oma toeslag weet ik niet, maar je kunt de belastingdienst daar ook over bellen.
Kijk ook eens op www.postbus51.nl. Met een beetje zoeken vind je daar ook een hoop terug.
Het is zeker de moeite waard, vooral als je inkomen wat lager is kun je een smak geld terug krijgen. Zelfs wij, met 2x modaal krijgen veel geld terug.

En nog even een algemene opmerking: Kijk ook eens naar andere toeslagen waar je mischien recht op hebt, maar waarvan je het bestaan niet kent (veel is terug te vinden op www.toeslagen.nl).

Succes,
Chantal

Inge M

Inge M

14-03-2009 om 18:34

Let op wijzigingen volgend jaar

Vanaf 2010 gaat voor gastouder de vergoeding veranderen. Dan kan 2009 nog steeds heel lonend zijn maar houd er rekening mee dat het volgend jaar weer anders is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.