Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Pluk

Pluk

15-06-2009 om 15:07

Opzeggen nso

wij willen 2 middagen opzeggen wat betreft nso voor onze kinderen, na veel berekeningen zijn we tot de conclusie gekomen dat ons dit maar 89,-- per maand netto gaat opleveren. waarom zouden we dan eigenlijk opzeggen? Het betekent in dit geval wel dat we de vakantieopvang apart moeten betalen, maar die is ook aftrekbaar. ik vind het systeem zo krom. Dan zegt er toch geen ouder meer op en wordt de wachtlijst nooit korter. ben ik nu de enige die hier zich over verbaast?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach...

Ik heb een middag nso opgezegd omdat het kon. Zo kan ik mijn zoontje net wat meer zien. Voor mij is dit een veel betere reden.

Linda99

Linda99

15-06-2009 om 22:05

Het levert je toch winst op en je ziet je kinderen meer...

Hier ook nso opgezegd (de kosten verdubbelden!) en werkrooster omgegooid (en papa dag ouderschapsverlof) zodat we niet alleen de kosten konden besparen maar dochter ook niet meer naar de nso hoefde waar ze niet echt gelukkig was. En ik heb nu lekker twee dagen extra quality time met haar na school.

Pluk

Pluk

17-06-2009 om 14:35

Quality time levert het niet op

omdat de opa en oma een middag willen oppassen en de oudste bij n dinentje gaat verblijven, maar het gaat om het principe. het klopt gewoon niet. het verschil is zoo klein, dat vind ik raar.

Dom redeneren!

Sorry hoor, maar jouw BSO voor 2 dagen kost bruto 250 euro (ongeveer), en geen 89. De rest krijg je gesubsidieerd en zijn dus onze belastingcenten.
Blijkbaar is de vergoeding te hoog als er dit soort redenaties ontstaan. Dan is de volgende stap van de politiek het misbruik in de kinderopvang aanpakken, net zoals ze met de gastouderopvang hebben gedaan. Het gevolg is uithollen van de prima regeling die er was. Jouw redenatie is het scheelt maar weinig, omgekeerd is dat, je betaald er blijkbaar te weinig voor om er verantwoord mee om te gaan!

Krom redeneren

Je zegt de opvang op als je die niet nodig hebt. Dan maak je plaats voor anderen. En je houdt geen plek aan omdat opzeggen te weinig 'oplevert'. Zo denk ik erover. Ik vind het echt een staaltje krom redeneren. Geef dan je subsidie terug. Dan scheelt het meer.
Jonne

Jesse_1

Jesse_1

24-06-2009 om 09:24

Ik begrijp pluk wel

Althans, ik had ook gehoopt 'rijk' te worden als wij minder opvang zouden afnemen, maar dat was niet zo. Nu ging het bij ons om een omzetting van 2 naar 1 (korte) middag opvang voor 3 kinderen, waardoor de jongens ook echt een middag meer thuis zijn (wat dus sowieso al winst is in ons geval).
Pluk heeft wel een punt, hoe duurder de opvang je daadwerkelijk kost, hoe groter de neiging is om te kijken of je ook zonder kunt.
Onze jongste gaat volgend jaar ook op donderdagmiddag naar school. Ik zou dus mijn werktijden/-dagen om kunnen gooien zodat ze helemaal niet meer naar de BSO gaan. Als de opvang héél duur was zou ik dat sowieso doen. Omdat de opvangkosten te dragen zijn, weeg ik ook andere aspecten mee (ik moet vaker naar mijn werk - dus meer reistijd, meer stress om na werk op tijd op het schoolplein te staan, meer onrust op mijn werk omdat ik 'halverwege' een werkdag kom of ga, ik heb zelf minder tijd alleen thuis, dus de tijd dat ik dan met de kinderen thuis zou zijn moet ik ook andere dingen doen, en - niet zeker onbelangrijk - als ze door de week niet meer gaan, wordt de BSO ze 'vreemd' en in de vakanties gaat ze soms wel een dag). Dat doet me besluiten nu nog niet hiertoe over te gaan, maar als het méér geld op zou leveren zou ik het er wel misschien voor over hebben.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

24-06-2009 om 09:26

Eh... verduidelijking

De jongens zijn dus vorig jaar van 2 middagen BSO naar 1 middag BSO gegaan, en nu (na de vakantie) zou het te regelen zijn om helemaal zonder BSO te werken.

Maximumtarief voor toeslag in 2010 flink lager

In 2010 wordt het maximumtarief waarover kinderopvangtoeslag wordt verstrekt 5,82 (is nu 6,10).

Het huidige tarief van ons kdv is nu 6,02...

Met 4 kids, 3 dagen per week op de nso kom ik op zo'n 50 euro extra kosten per maand. Valt op zich nog mee, maar is wel (wéér) een forse verhoging (30% vd netto kosten).

Vic

Vic

28-06-2009 om 20:26

An-ka

Waar heb je dat gelezen? Dat zou een flinke tegenvaller worden. Kreeg net van de week een brief dat volgend jaar het uurtarief van 5,90 naar 6,10 gaat. Dat tikt wel aan met 2 kinderen 3 dagen per week.

Hanne.

Hanne.

28-06-2009 om 20:50

Klok horen luiden

An-ka het valt mee, je hebt een paar getallen door elkaar gehaald.

De toeslag voor kinderdagverblijven gaat van 6.10 naar 6.25. De toeslag voor buitenschoolse opvang van 5.67 naar 5.82. Alle vergoedingen gaan dus omhoog.

zie onderstaand persbericht

Toeslag kinderopvang geïndexeerd
Persbericht | 05-06-2009

De ministerraad heeft er op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mee ingestemd om de kinderopvangtoeslag komend jaar te indexeren.

Vanaf 1 januari 2010 wordt de maximale uurprijs die voor kinderopvang in kinderdagverblijven wordt vergoed 6,25 euro. De vergoeding voor buitenschoolse opvang gaat naar 5,82 euro per uur per kind.

De vergoedingen waren vastgesteld op 6,10 euro, respectievelijk 5,67 euro. Dit jaar is er niet geïndexeerd, vanwege grote kostenoverschrijdingen in de kinderopvang.

http://www.regering.nl/Actueel/Persberichten_ministerraad/2009/juni/05/Toeslag_kinderopvang_ge_ndexeerd

Vic

Vic

28-06-2009 om 23:20

Klopt niet

Het maximale uurtarief voor de bso waarover je toeslag krijgt is nu ook 6,10 euro.

Hanne.

Hanne.

29-06-2009 om 09:31

Hmmm

Blijkbaar klopt het persbericht niet, wat verder googelen levert inderdaad op dat de BSO nu ook al 6.10 is.

Kortom, KDV lijkt omhoog te gaan, BSO is nogsteeds niet duidelijk. Geindexeeerd zou toch echt moeten betekenen dat het bedrag omhoog gaat, ik wacht af.

Eerst 7% omlaag

Ze hebben het bedrag wel geïndexeerd, maar pas nadat ze het eerst 7% omlaag gegooid. Hebben ze heel stiekum gedaan. Grrrr...

Vic

Vic

29-06-2009 om 10:10

Waarom

Waarom zou er ineens een verschil komen tussen de vergoeding voor kdv en bso? Dat is helemaal niet logisch. Ben je niet in de war met toeslag voor gastouders?

Minet

Minet

29-06-2009 om 16:07

Mo-groep berichten

Kinderopvangtoeslag 2010 geïndexeerdDe Ministerraad heeft ingestemd om de kinderopvangtoeslag voor 2010 te indexeren op een uurtarief van maximaal € 6,25 per kind voor kinderdagverblijven en € 5,82 per kind voor de buitenschoolse opvang. Dit is inclusief de al eerder aangekondigde zeven procent verlaging van het maximum voor de bso.

Lage inkomens worden hard getroffen
De vergoedingen waren voor 2008 en 2009 (bevriezing) vastgesteld op € 6,10 voor kinderdagverblijf en bso. Vanwege de grote kostenoverschrijdingen in de kinderopvang is in 2009 niet opnieuw geïndexeerd. Brancheorganisatie MOgroep Kinderopvang blijft bij de politiek aandringen op herziening van de maatregel van met name de verlaging van het maximale bedrag voor de bso. De organisatie denkt dat lagere inkomsengroepen hard getroffen zullen worden door deze maatregel.

(Bron: MOgroep)

MOgroep: 'kinderopvang niet betaalbaar voor iedereen'Bij nadere bestudering lijken ouders veel duurder uit te komen dan het kabinet berekend heeft. Dit zegt de MOgroep Kinderopvang. De doelstellingen van het kabinet komen ze zwaar onder druk te staan, denkt de branche-organisatie.

Gastouderopvang wordt onbetaalbaar
Gastouderopvang wordt voor de laagste inkomens straks onbetaalbaar. Uit een quick scan onder de gastouderleden van de MOgroep Kinderopvang blijkt dat een ouder voor 0-4 jarigen gemiddeld zo'n 22 uur gastouderopvang afneemt en voor 4-12 jarigen gemiddeld 16 uur gastouderopvang. Met de maximering (10/12 uur) van het aantal uren per week zullen deze ouders de meeruren geheel uit eigen zak moeten bekostigen. Gastouderopvang wordt hiermee een onbetaalbaar voor ouders met een laag tot modaal inkomen.

Tarieven kinderopvang
Ook heeft MOgroep Kinderopvang kritiek op het kabinet omdat het maximum uurtarief voor 2009 wordt bevriesd en in 2010 het maximum tarief zelfs met 7 procent verlaagd wordt. 'Volstrekt ireëel, gezien de stijgende kosten van personeel en huisvesting', aldus de MOgroep in een persbericht.

Tsja

Tsja, de vergoeding voor gastouders blijft. Dat kost geld. En dat halen ze nu bij de BSO-ouders vandaan...
Want de bezuinigingsdoelstelling moet worden gehaald.

Nely

Nely

29-06-2009 om 17:08

Opzeggen voorschoolse bso

ik overweeg om na de zomervakantie de voorschoolse bso op te zeggen omdat onze zoon steeds ouder wordt en makkelijker 's ochtends thuis kan (en vooral ook wílt blijven). Dan is het alleen nog de vakantie bso.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.