Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Vic

Vic

02-11-2009 om 12:00

Oudere kinderen op de bso

Onze bso heeft een nieuwe locatie geopend en mijn kinderen zijn daar twee dagen per week. De nieuwe locatie staat in een wijk waar heel veel kinderen van school wonen. Het komt regelmatig voor dat er klasgenoten van mijn oudste (bijna 11) rondhangen, in een groepje met oudere kinderen, op het veldje naast het plein van de bso. Mijn dochter vind dat heel erg vervelend en vind dat ze wordt 'opgesloten tussen de kleuters'. Het is een pas opgestarte bso, dus er zijn verhoudingsgewijs erg veel onderbouwkinderen.
Met de leiding heb ik al eens besproken wat de mogelijkheden zijn voor eventueel meer vrijheid of buiten spelen. Ze hebben daar nog geen beleid voor bedacht omdat het nog niet aan de orde was. Mijn dochter mag best alleen buiten spelen, maar ik zie wel praktische haken en ogen. Het is niet de bedoeling dat ze door de wijk gaat leuren en dat ik haar dan 'kwijt' ben op het moment dat ik de kinderen kom halen. Ook wil ik eigenlijk niet dat ze na het kopje thee om 15.30 uur 'de straat op gaat', omdat ik niet voor niets de opvang betaal. We hebben al afgesproken dat we de bso vanaf groep 8 gaan afbouwen, i.i.g. op de 'lange' schooldagen, maar ik wil best denken over een oplossing voor de komende maanden.
Hoe is dat bij jullie geregeld voor oudere kinderen (groep 7/8)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

03-11-2009 om 10:24

Afspraken maken

Met oudere kinderen worden met hun ouder(s) erbij afspraken gemaakt waar ze heenmogen onder de BSO-tijd. Bv. de bibliotheek om je boeken te ruilen, naar vrienden/vriendinnen in de buurt, naar een voetbalveld wat verder weg gelegen, zelfstandig naar een sport of clubje onder BSO-tijd. De kinderen moeten zich dan altijd eerst op de BSO melden, wat eten/drinken, en aangeven waar ze naartoe gaan. Er wordt een tijd afgesproken waarop ze weer op de BSO terug zijn, zodat ouders en leidsters weten waar ze aan toe zijn. Er worden ook afspraken gemaakt over wel/niet gaan kijken bij het kind onder de BSO-tijd.
Het is dus een kwestie van verantwoordelijkheden op papier vastleggen. Een kind heeft een basis nodig, thuis of op de BSO, en van daaruit moet het zich kunnen ontwikkelen en zeker niet beperkt worden daarin.

Mover

Mover

04-11-2009 om 16:41

Hier ook afspraken

Tot aan welke straat ze buiten mogen spelen.
Vanaf 17.00 uur allemaal binnen het hek, op het plein, zodat als ik ze kom halen, weet dat ze binnen zijn. Ben ik te vroeg weet ik ook waar ik ze kan vinden (althans, in welke straten).
Idd afspraken maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.