Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Seksuele voorlichting op de creche

Dit weekend zat mijn man met ons zoontje in bad. Zoontje (3 + 4 mnd) greep hem in het kruis en zei 'fak fak'. Mijn man schrok zich te pletter maar liet niets merken. Zoontje zegt "Weet jij wat fak fak is?". Man: "Nee, wat is dat dan?". "Dat is als een mannetje en een vrouwtje zo doen en dan jeukt het". "Zo, hoe weet jij dat?" vraagt man. "Op de creche". "Heb je dat van een kindje gehoord?". "Nee, van Karin" (Karin is crechemedewerker).

Ons zoontje heeft een ingebouwde bandrecorder en onthoudt alles wat tegen hem gezegd wordt vooral als het spannend lijkt. Nou gebruikt mijn man wel eens Engelse krachttermen, dus dat hij de woorden "fak fak" van hem heeft sluiten wij niet uit. Zijn toeschrijving aan Karin lijkt ons ook betrouwbaar. Hij zegt regelmatig dat hij iets van oma, mama of papa gehoord heeft en dat klopt dan eigenlijk altijd.

Wie gaat er nou in 's hemelsnaam aan een kind van drie uitleggen wat neuken is?

Volgens mij moeten we hier iets mee, maar we zijn er nog niet uit hoe we het aan moeten pakken. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

21-09-2009 om 09:41

Als het kind er om vraagt

Ik kan wel 10 redenen bedenken om dat (beperkt) met een 3 jarige te bespreken
Als het kind steeds 'fak fak roept' de leidster vraagt of het kind weet wat dat is.

Of
Als het kind er om vraagt

Of
Als er een boekje over babies wordt gelezen

Of
Als een ander kind een broertje/zusje heeft gekregen /krijgt

...

Niet te jong maar wel een raar

Ik ben zoon van 2j 9m ook heel rustig aan het vertellen over babies en hoe die in de buik komen etc. Op zich vind ik daar niets mis mee, maar de uitleg die jouw zoon heeft gekregen vind ik wel raar en daar zou ik niet blij mee zijn.

Toch proberen om aan die kdv leidster te vragen van hoe en wat.

angel3

angel3

21-09-2009 om 21:26

Ja vragen

dat het jeukt???? wat is dat voor iets raars.
Ik zou echt even neutraal vertellen waar je zoon mee thuis kwam en of zij enig idee hebben hoe en wat....

sw23

sw23

21-09-2009 om 22:16

Jeuk

Misschien een rare gedachtensprong van mij, maar misschien heeft de crecheleidster het gehad over kriebels in je buik en dat je zoontje dat heeft vertaald naar jeuk?
Ik zou het trouwens gewoon even navragen op de creche, wat ze precies verteld hebben.

AdHombre

AdHombre

21-09-2009 om 22:30 Topicstarter

Gevraagd

Ik heb de vestigingsleidster gevraagd om uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Zij vond het inderdaad ook raar. En "dank u dat u ons gebeld hebt". We wachten even af...

Bedankt voor de reacties.

Almonde

Waarom heb je het niet gewoon aan de leidster zelf gevraagd? Als je het hoofd van de vestiging betrekt wordt het gelijk zo officieel?

AdHombre

AdHombre

22-09-2009 om 11:29 Topicstarter

Reden

Het KDV heeft de mond vol van hun pedagogisch beleid. Dit betreft wat mij betreft heel duidelijk het pedagogisch beleid. Wat je een kind wel of niet leert en waar de grenzen liggen tussen het domein van de ouders en dat van het KDV.

Ik wil graag weten wat ik op dit gebied van het KDV kan verwachten en niet alleen van een individuele leidster. Daarom vinden wij het belangrijk genoeg om het met het hoofd op te nemen.

Hanne.

Hanne.

22-09-2009 om 12:26

Dan nog

Pedagogisch beleid of niet, zou je niet even aan de leidster vragen wat er gebeurd/verteld is?

Ik neem de verhalen van mijn 3 jarige altijd met een flinke schep zout, en vraag toch regelmatig ook aan een volwassene wat zijn/haar visie is.

Tja

Volgens mij komt zoiets de verstandhouding tussen ouders en leidsters niet ten goede, voornamelijk omdat je nog niet eens zeker weet wat er wel/niet gezegd is. In zo'n situatie zou ik persoonlijk het eerst met de betreffende leidster bespreken, en dan kan je alsnog de leiding betrekken.

AdHombre

AdHombre

22-09-2009 om 20:40 Topicstarter

Vandaar

Vandaar het verzoek om uit te zoeken wat er gebeurd is. Ik heb wat dat betreft weinig twijfel dat mijn zoontje netjes reproduceert wat er gezegd wordt. Dat talent bewijst hij elke dag weer. Dat hoef ik aan mensen die hem kennen ook echt niet uit te leggen.

Het kan voor de verhouding met de leidsters geen kwaad dat ze weten dat we kritisch 'meeluisteren' met wat er gebeurt, lijkt me.

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2009 om 17:35

Gepasseerd

"Het kan voor de verhouding met de leidsters geen kwaad dat ze weten dat we kritisch \'meeluisteren\' met wat er gebeurt, lijkt me."
Nou, ik zou me als leidster enorm gepasseerd voelen als er niet eerst rechtstreeks contact met me was opgenomen. Ik zie op school ook ouders die meteen naar de directie stappen ipv naar de juf, ik vind dat erg raar. Ik wil zelf ook rechtstreeks worden aangesproken en niet via via. En zeker in dit geval kan het een 'probleem' zijn die zo de wereld uit kan worden geholpen.
Maargoed, als je niks te doen hebt..

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2009 om 17:36

Rectificatie via via

moet zijn: NIET via via (uiteraard)

AdHombre

AdHombre

23-09-2009 om 17:49 Topicstarter

Anders alsnog

Probleem is dat ik toch naar de directie zou zijn gestapt als ze het ontkende of als ze het toegaf. Dan voelt ze zich dus alsnog gepasseerd.

Anyway, we betalen flink voor die opvang en ik vind niet dat we ook nog eens heel veel moeite moeten doen om hun gevoelens zoveel mogelijk te ontzien. Ik verwacht met professionals te doen te hebben.

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2009 om 19:52

Maar

stel nou dat een ander kindje iets erover vroeg aan de leidster en die legt dat kort uit. Mag dat niet?? Ik vond die "jeuk" nog heel netjes. Dat fakkiefakkie klinkt mij wel vreemd in de oren, maar is dat nou van de leidster of van ander kind?
Maar is dat zo heel erg? Dat "ik verwacht met professionals te doen hebben" geeft mij een onaangename smaak.
Maargoed, je gaat je gang maar

AdHombre

AdHombre

23-09-2009 om 22:40 Topicstarter

Tja, rafelkap

Blijkbaar ben ik hier de enige die vindt dat het geschift is om een kind van 3 seksuele voorlichting te geven. Alle 'echte' mensen die ik het probleem voorlegde vonden het net zo vreemd als ik. Hoofd van het KDV incluis.

Ik begrijp ook niet erg wat het voor verschil zou maken of een ander kindje of mijn kindje het vroeg.

Mooi om te zien dat je dan *wel* een onaangename smaak krijgt van dat 'professionals'. Nee, dat gaat natuurlijk echt te ver! Stel je voor. Dat zie je wel vaker tegenwoordig: Je kunt flikken wat je wilt, maar o wee als iemand de brutaliteit heeft er iets van te zeggen. Raden wie dan de kwaaie peer is.

judiths mama

judiths mama

24-09-2009 om 10:29

Almonde

Als je het bij de directie neer wil leggen, is dat jouw goed recht, inderdaad, het gaat om je kind en je betaalt er flink voor. Maar ik zou graag direct van de leidster willen horen wat er nu precies gebeurt is. En al is je zoon een bandrecorder, de context mis je in zo'n verhaal. Die krijg je nu van de directie, nadat het besproken is in een overleg, na een gesprek met de leidster, na weer een overleg "hoe gaan we dit nu aan de ouders vertellen". Kortom, hoe betrouwbaar is het verhaal dan nog?

Ik ben wel benieuwd wat voor reactie je krijgt. Want ik zou ook met mijn oren staan te klapperen als mijn kinderen met hele verhalen thuis komen. (Ook al is mijn kind toe aan bepaalde info, dat wil ik toch op mijn eigen manier overbrengen!)

Saskia

AdHombre

AdHombre

24-09-2009 om 15:21 Topicstarter

Update

Ik ben net gebeld door 'het hoofd'. Ze heeft met de betreffende leidster gesproken. Die ontkent dat je iets dergelijks aan hem verteld heeft of dat er zoiets in de groep aan de orde geweest zou zijn.

Ik geloof zeker dat hij dit op de creche gehoord heeft, maar ik sluit niet uit dat het van een ander dan 'Karin' afkomstig is. Hij zou best wel eens de leidsters door elkaar kunnen halen.

Het hoofd gaat het met de andere leidsters bespreken en op het werkoverleg aan de orde stellen. Als ze meer weet hoor ik het.

Ik ben voorlopig wel blij met de manier waarop dit is opgepakt door het hoofd. Mogelijk komt de waarheid nooit boven tafel maar het resultaat is dan in ieder geval dat iedereen te verstaan is gegeven dat dit geen pas geeft bij kinderen van 3 jaar.

En dat was blijkbaar nodig...

joer

joer

25-09-2009 om 14:53

Grrrrr..

Ik heb altijd veel moeite met ouders die van een mug een olifant maken. En zeker weten dat hun kind altijd de waarheid spreekt.

Met deze instelling kan je het jezelf en je omgeving nog behoorlijk lastig maken in de toekomst.

Ik vind het goed dat je er achteraan bent gegaan maar had dit inderdaad eerst gewoon even met de leidster besproken. Waarom het nou direct hoger op zoeken?
Dat is toch helemaal niet nodig. Waarom zo'n harde, zakelijke opstelling?

Ik snap het niet.

Groeten JOER.

Mees

Mees

26-09-2009 om 10:55

Niet zo leuk

Ik vind het niet zo leuk voor de leidster dat je haar gepasseerd bent. Als je prettig met elkaar wilt communiceren dan is dat toch de eerste stap die je zet, voor een open eerlijke houding naar elkaar? Voor jezelf maak je het nu moeilijker, denk ik.
En zo'n ramp is het nou ook allemaal niet hoor, je zoontje zal in de toekomst nog heeeeeel veel met die oortjes van hem horen, als hij eenmaal op school zit.

Mij lijkt het ook niet nodig om seksuele voorlichting op de creche te geven. Maar je weet nog de contex niet waarin het eea gezegd is. En het lijkt me gevaarlijk om ervan uit te gaan dat jouw zoontje altijd gelijk heeft, omdat hij zinnen letterlijk als een bandrecordertje kan reproduceren. Dat zal best, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat dat alijd zo is?

Maar stel nou, dat het wel letterlijk zo door een leidster is gezegd.(wat ik me heel moeilijk kan voorstellen) Dan is dat gewoon heel dom van haar. Klaar. We zijn allemaal mensen die wel eens wat stoms zeggen, en zo erg is dit nou ook weer niet. Laat het los...

gr Mees

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 14:01

Even de feiten

Even recapituleren.
Je zoon vloekt in bad, maar dat komt waarschijnlijk rechtstreeks van zijn vader.
Vinkje.
Zoon grijpt bovendien zijn vader in zijn kruis, vertelt dat 'een mannetje en een vrouwtje dat doen en dan jeukt het'. Dit weet hij van 'Karin'. Maar later blijkt dat die nergens van weet en misschien heeft je zoontje inderdaad wat zaken door elkaar gegooid. En dan komt het dus niet van 'Karin', maar van 'iemand anders'.
Vinkje.
Het Kinderdagverblijf neemt de klacht serieus, want nu 'Karin' niet de schuldige blijkt, gaan ze intern onderzoeken wie zich dan in dit verhaal herkent.
Vinkje.
En toch is je eindconclusie bij 'het resultaat is dan in ieder geval dat iedereen te verstaan is gegeven dat dit geen pas geeft bij kinderen van 3 jaar', dat dit 'blijkbaar nodig' was?
Op basis waarvan, als ik vragen mag? Ik zie nergens een feitelijke aanwijzing dat het inderdaad een leidster is geweest, die klaarblijkelijk seksuele voorlichting gegeven heeft door in een kruis te grijpen en te zeggen dat 'mannetjes en vrouwtjes' dat doen en dat het dan gaat 'jeuken'. Het kan, maar het staat niet vast.
Kan het zijn dat je, doordat je zo hoog hebt ingezet meteen, je nu een soort van niet meer terug kan...?

AdHombre

AdHombre

26-09-2009 om 17:01 Topicstarter

Starry & joer

Mijn zoontje ziet nou ook weer niet zo heel veel volwassenen. Z'n ouders, z'n grootmoeder en de creche. Dat is het wel zo'n beetje. Andere kinderen en volwassenen ziet hij met z'n een van de (groot)ouders erbij.

Dus als mijn man en z'n grootmoeder het niet gezegd hebben en er ook niets van gemerkt hebben moet het wel van de creche komen. Het zou van een kind kunnen komen, maar dat ontkent hij expliciet. Bovendien zeggen kleine kinderen hoogstens fuk fuk (net als 90% van de volwassenen) en geen fak fak.

Dat 'fak fak' leidt tot de conclusie dat hij het waarsch. van mijn man heeft. Die zegt wel eens zoiets als hij op z'n vingers slaat (net als shit).

Het allerwaarschijnlijkste scenario is dus dat hij tegen iemand 'fak fak' heeft gezegd en dat die iemand het nodig vond om uit te leggen wat dat betekent. Het lijkt mij, ook gezien zijn uitlatingen, nog steeds bijzonder waarschijnlijk dat dat van een leidster komt.

Al met al lijkt het erop, gezien de ontkenning van 'Karin', dat de ware toedracht niet boven water gaat komen. Dat hoeft ook niet. Er hoeven geen koppen te rollen en excuses gemaakt te worden. Als alle leidsters maar even verdomd duidelijk gemaakt wordt dat je dat soort zaken niet aan kinderen van 3 vertelt.

Ik bind dus zeker niet in en ben ook niet van gedachten veranderd.

Ik laat maandag nog wel even aan mijn ietwat vijandige publiek weten wat ik dan weer te horen krijg

Joer:

Het kind heeft iets uitgelegd gekregen dat hij normaal gesproken niet zou weten en waar hij ook niet aan toe is. Dat is een feit. Hij heeft zelf geen idee dat dat iets 'stouts' zou zijn (en die indruk hebben we heb ook zeker niet gegeven) en hij heeft dus geen enkele reden om te liegen van wie hij het gehoord zou hebben.

Hij vertelt continu dingen die hij weet (hij is dol op uitleggen) en dan ook altijd wie het hem verteld heeft (vragen wij altijd naar). Dat klopt eigenlijk altijd.

Vola. Geen bewijs in een rechtzaak. Maar genoeg voor mij om stennis over te maken.

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 17:40

Hou me ten goede

Misschien heb je gelijk. Maar ik vind het bewijsmateiraal als buitenstaander wat wankel. Zal wel gaarne je update volgen natuurlijk.

AdHombre

AdHombre

01-10-2009 om 13:29 Topicstarter

Telefoontje

Hoofd belde vanmorgen (beetje te laat). Alle leidsters zeggen dat dit onderwerp nooit ter sprake gekomen is. Ze stelt de problematiek nog aan de orde in het werkoverleg.

Zoals gezegd, onze bedoeling is niet om koppen te laten rollen en bewijs is niet aan de orde. Ook al was dit loos alarm (wat ik nog steeds niet geloof) dan is het in ieder geval zinvol dat het onderwerp "waarover praat ik wel en waarover niet met een peuter" eens ter sprake komt.

Lijkt mij in ieders belang.

Dank voor de adviezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.