Marjoleine64
03-03-2009 om 19:51
Sollicitatiegesprek lokatiemanager - wat kan ik vragen?
Wie kan mij helpen? Ik mag morgenochtend, samen met een lid van de OR, een sollicitatiegesprek doen voor een kandidaat voor de functie van lokatiemanager. Zij wordt dan de manager/coordinator van alle leidsters (zowel KDV als PSZ) van 2 lokaties. Het is de eerste keer dat ik dit doe, en uberhaupt de eerste keer dat er iemand van de (centrale) OC hierbij is. Er is al een eerste gesprek geweest met de directie, met positief gevolg. Wij kunnen alleen als we heel zware redenen hebben nog iets tegenhouden. Kan iemand mij helpen met wat ik kan vragen tijdens zo'n gesprek? Ik heb dit vandaag pas gehoord, anders had ik me wat beter kunnen voorbereiden... Uiteraard kan ik wat vragen over hoe zij zal omgaan met ouders, hoe zij de problemen van sommige kinderen ter sprake zal brengen etc. Wie helpt me aan meer?
Marjoleine
Inge M
03-03-2009 om 21:33
Vraag om voorbeelden.....
Dus vraag niet: hoe ga je om met ......
Maar vraag: Kun je een voorbeeld geven van een situatie dat het contact met ouders van een kind niet lekker liep en hoe heb je dat opgelost?
Of: Stel dat een moeder een afspraak met je maakt omdat ze vindt dat haar kind niet goed begeleid wordt, wat doe je dan? Hoe pak je dat aan?
Laat vooral de kandidaat praten en maak niet de traditionele fout om in je vraag al het gewenste antwoord te leggen.
Minet
04-03-2009 om 08:56
Stijl van leidinggeven
Vraag haar naar haar stijl van leidinggeven, lees je even in over verschillende manieren, en laat haar vertellen. Ze wordt nl. jouw leidinggevende, het is dus belangrijk dat haar stijl past bij het team en de visie.
Succes!
Minet
Marjoleine64
04-03-2009 om 12:32
Bedankt
Inge en Minet,
Bedankt voor jullie info. Het gesprek is prima gegaan, zowel de OR als ik vanuit de OC waren er van overtuigd dat dit een prima persoon was voor deze functie, mogelijk zelfs wat overgekwalificeerd. Maar dat kan onze stichting op dit moment wel gebruiken, we zitten nog steeds met groeistuipen waar we eindelijk lijken uit te komen. En Minet, ze wordt niet mijn leidinggevende, ik zat er namens de ouders (klanten), ze wordt de leidinggevende van de directe leidsters van de kinderen (niet de mijne in dit geval, maar op een andere vestiging). Maar ik zou haar graag als aanspreekpunt hebben mochten er problemen zijn rond mijn kinderen. Ze heeft duidelijk het belang van de kinderen op de eerste plaats, en uiteraard zijn de ouders daarin haar belangrijkste partners. Dat bleek uit alles.
Wat ik gevraagd heb? Hoe ze een intakegesprek zou doen, hoe ze zou omgaan met kinderen die zich niet zo ontwikkelen als iedere ouder hoopt, hoe ze een evt hulpverleningstraject zou opstarten in dat geval, hoe ze zou omgaan met een dronken ouder die zijn kinderen komt ophalen (dat komt helaas af en toe voor...), of met vermoedens van mishandeling. Ze had overal een mening over, al had ze bij de laatste vraag wel zoiets van oef dat heb ik nog niet bij de hand gehad.
Marjoleine