Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
uma

uma

16-02-2009 om 12:53

Twijfels bij creche

onze dochter gaat sinds een viertal maand naar een creche vlakbij.
op het eerste zicht een verzorgde, rustige omgeving met vriendelijke oppas.
dochter vindt het meestal wel leuk om te gaan (denk ik), ze huilt soms wel maar als papa haar brengt meestal niet.
waar ik van overtuigd ben is dat ze daar genoeg eten krijgt, misschien zelfs te veel, maar waar ik niet van overtuigd ben is dat ze daar ook "speelt".
als ik haar ophaal, om 16u of om 17u dan zit ze altijd in een eetstoel.
en deze morgen toen ik wegging piepte ik nog even door het raam en zag dat ze onmiddellijk in jawel, de eetstoel werd gezet. ik begrijp perfect dat als mijn dochter "zeurt" het moeilijk is om haar op de grond te zetten, maar ik heb niet het gevoel dat ze haar stimuleren om te spelen.
ze is nu 14 maand, en thuis kruipt ze vlotjes rond en mits enige hulp kan ze toch ook wel "bezig" zijn met iets, zeker als mama niet in de buurt is. Ik vrees dat ik hier nooit een eerlijk antwoord op kan krijgen.
Ik ga het aankaarten, maar uiteindelijk zeggen ze toch wat de ouders willen horen (denk ik dan).
1 vrouw daar zei vorige week trouwens dat mijn dochter het liefst op haar plekje de boel overschouwt! ofwel in een eetstoel ofwel in een relax. Dat verbaasde mij zo!
Ik ken haar als een wervelwind, waar we ook komen, ze wil alles onderzoeken en is zo nieuwsgierig en speels.
Is ze bang van de andere kindjes? Ik vrees gewoon dat die opppassers voor de makkelijke weg kiezen en de kindjes die even hangerig doen of pruttelen gewoon wegzetten.
Mijn hart krimpt daarvan ineen, ik wil ze liever full time zelf opvangen zodat ik weet dat ze genoeg beweegt en creatief bezig is dan te weten dat ik haar achterlaat om een hele dag in een stoel te zitten.
Zucht. Ervaring iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

16-02-2009 om 13:46

Hmmm...

Tja, ik kan niet meekijken natuurlijk. Maar in een babygroep of peutergroep bij ons op de crèche houden ze wel een strak dagritme aan. En dat vind ik een goede zaak. Het kan dus best zijn dat je 's morgens als de kinderen nog binnendruppelen, begint met een rustig moment aan tafel. En als jij je dochter om 17 uur komt ophalen, hebben ze net een cracker en wat te drinken gehad - aan tafel. Dat klinkt in elk geval erg herkenbaar, zo doen ze het bij ons ook.

Tussendoor mogen ze natuurlijk wel spelen, slapen, schommelen in een stoel als ze nog niet kunnen kruipen.

Ik zou het gewoon bespreken met de leidsters. Die kiezen echt niet alleen maar voor de 'gemakkelijke weg'. Trouwens, een kind dat niet wil zitten, houd je echt niet stil in een stoel hoor. Jij bent als ouder de klant, en als het goed is, kun jij altijd je zorgen bespreken. Geef dan wel aan dat jij graag wil weten hoe de dag eruit ziet voor je dochter, en laat de leidsters aangeven wat ze doen. Dan kun jij je indruk (dat ze vaak in een stoel zit te niksen) toetsen.

Minet

Minet

16-02-2009 om 16:02

Anders als thuis

Uma, een kindje dat op die leeftijd voor het eerst naar een kdv gaat kan het lang moeilijk hebben met wennen.
Een veilige plek voor haar kan dan heel goed een stoel zijn van waaruit ze alles goed kan overzien. Ik herken dat zeker, heb zelf jaren op een kdv gewerkt. Op rustige momenten kan het goed zijn dat ze wel gewoon lekker wil spelen, en zullen de leidsters haar vast op de grond zetten. Juist met halen en brengen is het voor kindjes een veilig gevoel om in een stoel te zitten, daarin voelen zij zich geborgen op drukke momenten.

probeer met de leidsters te praten zonder dat je je vooroordelen meeneemt in het gesprek. Leidsters hebben nl. geen enkele reden om aan ouders alleen antwoorden te geven die 'wenselijk' klinken. Daarmee doen zij nl. niemand recht.

Succes, Minet

uma

uma

17-02-2009 om 09:41

Angst

blijkbaar zit mijn dochter in een periode dat ze bang is van de grotere kinderen, dat werd vanmorgen toen ik haar bracht wel duidelijk.
en ja, dan zal een stoel best een veilig plekje zijn.
maar het geeft geen goed gevoel mijn meisje achter te laten zonder te weten of ze die dag wel een moment "haar plekje" om te spelen krijgt!
heb een afspraak deze middag met de hoofdoppas, en zal zonder vooroordelen of beschuldigingen met die vrouw praten.
maar ik ben bezorgd, hou liever mijn dochter thuis waar ze wel speelt, ravot en ontwikkelt dan te weten dat ze nu 3 dagen moet "wachten" tot mama haar ophaalt voor ze weer haar beentjes kan strekken.
heb toch mijn twijfels bij de aanpak in de creche.
meisje is bang, DUS, in de stoel.
er is ruimte genoeg, ik zou toch proberen haar in een rustig hoekje wel lekker te laten spelen.
ik wilde haar vanmorgen stimuleren om wat los te komen, zocht een geschikt klein houten loopfietsje (waar ze verzot op is, want thuis wil ze non stop rondgeduwd worden en stapt ze trots achter haar duwkar) maar ik kon haar niet rondrijden op het fietsje want het was stuk! tja, dan moet ik toch slikken, ...

Hanne.

Hanne.

17-02-2009 om 09:42

Verschil thuis-kdv

Ik zou absoluut gaan vragen wat er allemaal gebeurt, en aangeven dat jij het gevoel hebt dat ze uit gemak in de stoel wordt gezet, maar.....

Ik heb met mijn eigen dochter ervaren dat kinderen op het KDV heel erg anders kunnen zijn dan thuis.

Zowel met eten (thuis met moeite 1 boterham, op het kdv met gemak 2 boterhammen) als met spelen (thuis haantje de voorste, op het kdv rustig en afwachtend) als met slapen (thuis met 2 jaar overdag niet meer slapen, op het kdv met 2,5 jaar nog met gemak 2,5 uur).

Als je een ander beeld van je kind geschetst krijgt zou het dus ook gewoon zo kunnen zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-02-2009 om 10:45

Inderdaad

Wees niet verbaasd als je kind op de crèche gewoon veel rustiger is en liever de kat uit de boom kijkt. Zeker een meisje dat 'pas' met 10 maanden naar de crèche is gegaan, is het een heel andere wereld waar ze aan moet wennen.

Mijn durfal zoon, grote mond, altijd druk, heeft het eerste jaar (!) op de peutergroep - hij was al vanaf zijn 4e maand op de crèche - zich gedragen als een heel verlegen en fluisterend jochie. Ik dacht echt dat ze het over een ander kind hadden....maar zo was hij dus op de groep. Intussen is hij ook daar losgekomen.

Het hoeft echt niet zielig te zijn als je dochter op de crèche wat stilletjes is en weinig onderneemt. Ze leert ook van kijken. En waarschijnlijk voelt ze zich veilig vanaf een stoel. Ik kan me echt niet voorstellen dat de leidsters haar niet stimuleren om te spelen. Maar het is een goed teken dat ze haar niet laten zitten huilen in een hoekje als ze eigenlijk niet wil of durft.

succes vanmiddag.

Tango

Tango

17-02-2009 om 12:16

Uma

Ik krijg uit jouw verhaal een beetje het gevoel dat je er zelf heel veel moeite mee hebt je kindje naar een creche te brengen. Daardoor krijg je misschien deze vooroordelen, want ik kan het uit je verhaal niet halen dat de leidsters je kindje niet de kans geven om te spelen.
Ga het gesprek aan met de hoofdleidster en besluit daarna of je verder wil met de creche of misschien liever kiest voor een gastgezin of oppas aan huis. Dit zijn misschien mogelijkheden waar je je beter bij voelt.
Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar dit is hoe het op mij over komt.

Inge N

Inge N

17-02-2009 om 14:17

Hier

Hier zit dochterlief van net 3 ook bij het afscheid en halen in de kinderstoel. Bij het afscheid omdat ze het moeilijk vind om al die ouders en kinderen te kunnen onderscheiden en op deze manier eerst rustig de boel kan overzien. Bij het halen omdat ze na het cracker eten eerst gaat puzzelen en luier verschonen. Nadat dat allemaal klaar is gaan ze spelen. Soms is de groep echter te druk en blijven ze aan tafel zitten. Tussendoor speelt ze echt voldoende.

Doordat er meer kinderen gebracht worden kan het voor jouw kindje juist goed zijn om in de kinderstoel te zitten. De leidsters kunnen dan jouw kindje op de momenten dat het rustiger is voldoende begeleiden bij het spelen op de groep. Iets was tijdens drukke haal en breng momenten toch moeilijk is.

uma

uma

17-02-2009 om 15:29

Er is meer

heb deze middag overleg gehad met de leidsters.
het is zo dat onze dochter eigenlijk niet op de grond WIL. ze wil gepakt worden en speelt niet.
ik begrijp daaruit dat ze dus praktisch heel de dag in die eetstoel zit.
ze overschouwt het leger
ze is bang en voelt zich dus beter apart, en veilig (hoog) boven de rest.
heb dus een dappere dochter thuis en als ik met haar op stap ben maar in de creche verandert ze in een dutske...
hoop dat het snel betert en dat ze weer op de grond wil en beweegt. ik heb vertrouwen in de goedheid van de oppasdames maar vind het jammer dat ze geen stimulans geven, misschien betert het na ons gesprek, ze zouden me op de hoogte houden.
ik besef ook wel dat een creche geen kleuterschool is, dat hier geen "leer en ontwikkelingsplannen" zijn, maar vind toch dat een klein beetje moeite nu ook weer niet zo veel gevraagd is.als ik rondkijk en de oudere kindjes observeer zie ik toch vooral "verveling", ik zie geen initiatieven, knutselprojectjes of dergelijke, er staat wat speelgoed en daar moeten ze maar wat mee doen. als dit normaal is voor een creche dan heb ik inderdaad een fout beeld van opvang en verwacht ik er teveel van.

marie

marie

17-02-2009 om 15:52

Hoge box?

Hallo
Ik begrijp uit je verhaal dat je dochter dus veel in de kinderstoel zit? Hebben ze dan geen hoge boxen op het kdv? Dan kan ze en rustig de boel (hoog) overzien en ze kan lekker spelen. En anders kunnen ze haar toch ook gewoon in een box zetten? Ik neem aan dat ze daar thuis ook nog wel eens in zit? Mijn dochters op die leeftijd in elk geval nog wel. Onze kinderen vonden het altijd heerlijk om in een hoge box te spelen op het kdv. Lekker alles overzien en een "eigen" speelruimte.
Over het niet willen spelen op de vloer. Er is ook geen hoek van de ruimte "afgezet" waar ze kinderen rustig kunnen laten spelen?
Nog even over de "ontwikkelingsplannen". Op het kdv werken ze dus niet met een kind-volg-systeem? En waarom niet?
Heb je gevraagd of er een beleidsplan of werkplan op het kdv aanwezig is?
Heb je je zorgen al eens kenbaar gemaakt bij de Oudercommissie? Ik kan je aanraden om dat wel te doen.
succes

Vic

Vic

17-02-2009 om 16:01

Dagprogramma?

Ik ken eigenlijk geen kdv's waar geen dagprogramma is met een variatie van vrij spelen en activiteiten. Mijn oudste kind heeft (9 jaar geleden) een jaar op een creche gezeten waar ik de zorg onder de maat vond. Dat kdv is later, na slechte inspectierapporten en leegloop, ook gesloten. Is er een pedagogisch beleidsplan of heb je een informatieboekje gekregen bij inschrijving? Je hebt het over 'oppasdames', wordt er niet gewerkt met opgeleide pedagogisch medewerkers?

Mamvantwee

Mamvantwee

17-02-2009 om 16:11

Geen verveling

Op onze crèche (en op de vorige nog veel meer, maar we zijn verhuisd) is wel degelijk een dagprogramma, met creatieve knutsels. Zelfs de baby's 'kleuren' en 'verven'. De leidsters hebben het er maar druk mee, denk ik.

Ook worden de kinderen wel gestimuleerd om meer te doen als ze niet willen of durven. Idd in een hoge box of op een speciale speelmat voor de kleinsten. Het is soms wel even zoeken en afwachten tot het kind wat vrijer wordt.

Want het kan best dat je dochter nog aan het wennen is.

Overigens vind ik "oppasdames" geen recht doen aan de leidsters op een kinderdagverblijf hoor.

groet,
Mamvantwee

uma

uma

17-02-2009 om 16:16

Met verbazing

lees ik jullie berichten en vragen...
heb totaaaaal geen idee, wist niet dat dat bestond, een dagplanning, persoonlijke opvolging of dergelijke
het enige dat ik weet is dat ze veel eetmomenten hebben.
tja, dan zijn de kindjes stil hè, en bezig
ik ga eens nakijken of dat idd ook in België opgelegd is door Kind en Gezin.

en neen, ze hebben geen aparte speelhoek waar het rustig is
en neen, er zijn geen hoge boxen

uma

uma

17-02-2009 om 16:22

Oppasdames

mamvantwee,

ik bedoel natuurlijk leidsters, en wil ook geen afbreuk doen aan hun werk...
maar ik zou zeggen, kom eens kijken
de term oppasdames is hier toch wel op zijn plaats hoor.
maar zeker na het lezen van jullie ervaringen zie ik een groot verschil in aanpak.

Hier

in Engeland is er zeker een ontwikkelings programma voor de allerkleinsten. Allemaal op hun niveau natuurlijk maar wel degelijk kleine activiteiten etc.

Dat is ook een van de redenen dat ik een kdv heb gekozen ipv een gastouder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.