Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
liora

liora

25-04-2009 om 13:00

Uren kdv

Hoi allen,

Door bovenstaand draadje vraag ik me het volgende af. Voor mijn baby, die nog moet worden geboren, heb ik zowaar een plek op een kdv. Nu moet ik per dag standaard 11 uur afnemen, terwijl ik nu al weet nooit 11 uur te gaan gebruiken. Ik zal waarschijnlijk tussen de 8 en 9 uur per dag gebruiken.

Het kindercentrum ontvangt dus behoorlijk wat extra inkomsten! Bovendien verwacht ik niet dat alle andere kinderen wel 11 uur per dag gebruiken.
Ik neem dus ook aan dat ze wat betreft leidsters al om 7.30 uur op volle sterkte zijn, aangezien alle ouders al betalen vanaf 7.30 uur.

Grrr, het irriteert me! Bovendien kost dit het rijk ook heel veel geld, waarom pakken ze dit niet aan als er bezuinigd moet worden op de regeling kinderopvang?

Worden jullie ook verplicht het maximum aantal uren af te nemen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-04-2009 om 14:38

Dagdelen

Tijdens een discussie in Ouders en school heb ik eens begrepen dat in de wet het begrip 'dagdelen' staat. Je betaalt dus per dagdeel (dat bestaat uit een aantal uren), en neemt ook per dagdeel af. Onze bso hanteert zeer ruime dagdelen, waardoor ik voor bijv. de dinsdagmiddag 4 uur moet betalen, terwijl mijn kinderen hooguit 2 uur aanwezig zijn. Bij ons op het kdv waren trouwens wel kinderen echt van 07.15 tot 18.15 uur aanwezig (gelukkig geen 5 dagen per week). Dat viel me op als ik incidenteel ook zo'n lange dag moest maken.

Asa Torell

Asa Torell

25-04-2009 om 15:05

Wij betalen 10 uur per dag voor kdv van dochter, meestal gebruiken we daarvan ongeveer 8.5 en soms 9.5 afhankelijk van of ik of man haar brengt. Overigens werken ze altijd in het 1e en laatste uur met minder leidsters (1 ipv. 2 per groep), ik dacht dat dat ook wel de gewoonte is bij meer kdv's. Tsja... het werkt in die branche kennelijk zo - ze zouden anders een tijdklok per kind moeten gaan neerzetten ofzo, een hele omschakeling.
Natuurlijk is het wel wat zuurder in jouw geval omdat het kdv extra lang open is, 10 uur is volgens mij gebruikelijker. En als je werk wat verderop is heb je ook algauw bijna 10 uur nodig (zoals in ons voorbeeld, als man brengt). Maar voor zo'n extra lange openingstijd als bij jou zou een extra uur, apart af te nemen, naar mijn idee een betere oplossing zijn. Want dat heeft vast lang niet iedereen nodig.

Asa Torell

Asa Torell

25-04-2009 om 15:08

Ik denk overigens

dat jouw kdv inderdaad wel kosten maakt alsof de kinderen 11 uur afnemen - of beter gezegd, in vergelijking met een 10-uur kdv inderdaad voor een extra uur kosten heeft. Want die leidsters moeten er inderdaad een uur langer zijn, ook als de kinderen net zo goed maar 8 of 9 uur komen als op een 10-uur kdv.

liora

liora

25-04-2009 om 17:57

Asa

Hoi Asa,

Op zich vind ik het goed dat ze zo lang open zijn, maar ik zou verwachten dat je zo'n extra uur inderdaad op verzoek kunt afnemen.

Maar ik vind 11 uur gedwongen afname wel een goudmijntje voor zo'n kdv. Als je berekent wat hen dat oplevert op jaarbasis zonder dat de uren daadwerkelijk worden afgenomen...

Maar goed, op zich heeft het ook voordelen denk ik, als ik eens echt langer moet werken, alleen moet ik zoon voor zessen van de nso halen en de creche ligt tussen werk en nso...

Liora

zon

zon

25-04-2009 om 18:59

Liora

Bij ons kdv betaalden we 10 uur en sinds januari 11 uur. Het probleem was dat er nauwelijks gebruik werd gemaakt van voornamelijk het laatste half uur terwijl het kdv wel verplicht was (wettelijk) met minimaal twee leidstes aanwezig te zijn tot 18.30. Hierdoor koste het ons kdv juist veel geld. Om deze kosten te compenseren was het voorheen zo dat ouders die hun kind na 18.00 ophaalde hiervoor extra moesten betalen. Dit kon echter nog steeds niet uit want juist daardoor voelden ouders zich verplicht voor 18.00 uur te komen. Ze hebben toen besloten om iedereen voor dit extra uur te laten betalen. Ook in de hoop dat er dan meer ouders gebruik zouden gaan maken van het eerste en laatste half uur.
Overigens is hier met onze oc uitgebreid over gediscuseerd. Uiteindelijk hebben we wel toegestemd, mede omdat het uiteindelijk financieel gezien voor ouders niks uit zou maken. Om de begroting rond te krijgen moesten ze meer inkomsten genereren. Zouden ze ouders dit extra uur niet hebben laten betalen dan was de uurprijs gewoon gestegen.

Vic

Vic

25-04-2009 om 22:55

Op ons kdv

Op ons kdv werd juist van het laatste half uur heel veel gebruik gemaakt. Tussen 07.15 uur en 08.30 uur zaten ze vaak maar met 6 kinderen (en 3 leidsters). Aangezien regelmatig ouders te laat kwamen hebben ze uiteindelijk de openingstijd maar verlengd, en de kosten over alle ouders verdeeld (helaas).

Naadje

Naadje

26-04-2009 om 08:49

Liora

Er zijn dagverblijven waar je kunt kiezen of je een extra uur wilt afnemen.
Over het algemeen liggen deze uur prijzen hoger dan de 6,10 waarover de belastingdienst de vergoedingen berekend.

Feitelijk ben je dan dus duurder uit.

Verder is het onplanbaar om leidsters in te roosteren.
Volgens dit systeem.

De personele kosten, de kachel die brand. Het moet natuurlijk wel allemaal betaald worden.

Overigens hebben de meeste dagverblijven met ruime openingsstelling ook een soepel ruilbeleid of extra dagen waarop je je kind gratis mag brengen.

Marsudan

Marsudan

26-04-2009 om 10:51

Bij zowel oude als nieuwe kdv...

betaal(de) ik per dag of dagdeel. Ik ben een 'late brenger', het huidige kdv is al open vanaf half acht (en tegen betaling vanaf zeven uur), maar we zijn er meestal pas rond kwart over acht. Daarentegen kom ik de kinderen vaak pas na half zeven halen (ze zijn open tot zeven uur). De kinderen hebben dan wel al gegeten (dinerservice).
Bij het oude kdv was men open van half acht tot half zeven, elf uur dus. Effectief maakte ik daar hooguit negeneneenhalf uur gebruik van, maar betaalde gewoon de volledige dag.
Groetjes, Marsudan

liora

liora

26-04-2009 om 10:53

Naadje

Hoi Naadje,

De uurprijs van dit kdv ligt ook al boven de 6,10. Verder weet ik zeker dat ze ondanks dat iedereen betaalt van 7.30-18.30 uur, toch de eerste uurtjes minder leidsters hebben en het laatste uurtje vast ook.
Het is dus gewoon extra inkomsten voor het kdv. Iedereen betaalt meer dan wat er wordt afgenomen.

Ik vind dit erg vreemd!

Liora

Bij ons

is de uurprijs 5,88 en we zijn open van 7.30-18.30 voor alle ouders.
Het is denk ik vaak zo dat je niet alle uren afneemt die je betaald maar je hebt er wel de keus toen.
Je mag er dus voor kiezen om je kind langer te laten blijven, maar om je kind eerder op te halen en dan minder te betalen is voor het KDV geen optie. Je kunt nml niet bij iedereen bijhouden hoe laat ze komen en hoe laat ze wer weg gaan.Dat zou wel erg veel administratie voor de leidster geven. En
Bij een gastouder kun je dat wel, dus ik denk dat het een keus is die je in het begin maakt.
Dat er minder leidster zijn aan het begin en het eind , dat klopt. Dat is hier ook.

liora

liora

26-04-2009 om 12:50

Lilian

Hoi Lilian,

Poeh, nog een keer dan. Ik snap dat je een standaard dag berekent, maar 11 uur vind ik niet reeel omdat bijna niemand een kind 11 uur per dag naar de creche brengt. Doe dan een reeel aantal uren, 10 lijkt me redelijk.

Liora

joer

joer

26-04-2009 om 13:09

Bij ons 10 of 12 uur

Hoi Liora,

11 uur is inderdaad een rare berekening. Misschien eens navragen waarom ze deze constructie gekozen hebben.

Bij ons kun je kiezen tussen reguliere opvang (8.00-18.00 is 10 uur) of verlengde opvang (7.00-19.00 is 12 uur).

Groeten JOER.

Jesse_1

Jesse_1

26-04-2009 om 18:57

Het is eigenlijk heel eenvoudig

Ze hebben de uren genomen die de meeste ouders gebruiken. Van 7.30-18.00 is heel gemiddeld, tegenwoordig ook vaak tot 18.30.
Als ze iedereen per uur zouden willen laten betalen, zouden ze van alle kinderen moeten gaan bijhouden hoe laat te ze komen en wanneer ze op worden gehaald. En als een ouder dan opvang heeft volgens contract van 8.30-17.30 en het brengt het kind om 8.25, wat doe je dan? En als ze het kind halen om 17.35, zijn ze dan te laat en hoe hou je dat bij? En verplicht je een ouder dan om voortaan tot 18.00 af te nemen?
Wij hebben het destijds wel eens aangekaart bij de kinderopvangorganisatie en de administratieve afhandeling voor de leidsters om ook te gaan bijhouden of iedereen zijn kinderen wel (brengt e/o) haalt volgens contracttijden zijn gewoon te groot.
Overigens doen ze hier ook iets wat (ik meen) zon al zei; de contracttijden voor de BSO zijn langer dan wat je daadwerkelijk afneemt om het vervoer er ook bij aan te bieden binnen het max. uurtarief.
Jesse

Echt waar liora?

als ik het goed heb gaat het om het kdv waar mijn kinderen al naartoe gaan, en eerlijk gezegd ben ik me niet eens bewust van die 11 uur.. Toen wij 3 jaar geleden begonnen was het 10,5 uur (7.45-18.15) en ik weet dat er vorig jaar, na een inventarisatie van de wensen van de ouders, iets zou veranderen, maar dat er toen ook gedoe onder het personeel was omdat hun dagen langer werden. Daarna heb ik het een beetje gemist, en dacht ik eigenlijk dat er niets was veranderd, tenzij je dat speciaal aangaf of zo. Oei, wat lees ik mijn facturen slecht..

De praktijk: wij brengen meestal niet vroeg, maar als ik eens rond 8 uur ben zijn mijn kinderen vaak de eerste en zijn er 1 (soms 2) leidsters bij de babies en 1 (soms 2) leidsters bij de peuters. Wij halen vaak tussen 18.00 en 18.15, dan loopt het spitsuur ten einde. Tussen 17.30 en 18.00 wordt denk ik 80% opgehaald. En ook dan zijn er nog maar 1-2 leidsters. Volgens mij bouwen ze op naar volle sterkte tot half tien, en begint de afbouw na 16.00 uur. Moet ook wel om redelijke werktijden te houden voor de individuele werknemers.

Ik ga het morgen direct eens vragen...scheelt een boel stress aan het eind van de dag. Hoewel ik het eigenlijk niet wil weten, want voor je het weet gaan we ook dat laatste kwartier nog benutten, en eigenlijk is de dag zo al lang genoeg.

Lies

liora

liora

26-04-2009 om 21:52

Mammalies

Hoi mammalies,

Het zou kunnen dat nieuwe ouders verplicht zijn 11 uur af te nemen, en oude contracten kunnen niet zomaar worden gewijzigd. Ik weet dat toevallig omdat de nso waar zoon nu op zit dit jaar ook tot later open is, en we toen moesten aangeven of we hier wel of geen gebruik van gingen maken, omdat ze dus wettelijk niet het recht hebben je te verplichten om meer uren af te nemen dan reeds overeengekomen.

Als je kinderen onder de vier zijn is het heel anders dan wanneer er al eentje naar school gaat. Logistiek zal ik toch altijd eerst zoon naar school brengen en dan baby naar creche, en altijd eerst baby ophalen en dan zoon halen, anders fiets ik steeds op en neer hetzelfde stukje.
Ik heb dus echt niks aan die ruime openingstijden helaas.

Liora

Marjoleine64

Marjoleine64

26-04-2009 om 22:13

10,5 uur bij ons

Ons KDV (waar mijn jongens al jaren op de BSO zitten, en ik in de OC) heeft standaard-contracten voor 10,5 uur per dag, van 7:30 tot 18:00. De uurprijs is 6,08 Euro. Daarbovenop is er de mogelijkheid tot verlengde opvang, vanaf 7:00 en/of tot 18:30 (ook VSO/NSO). Daar betaal je dan extra voor. Voor vaste (contractuele) afname betaal je geloof ik 60% van het uurtarief voor een half uur 'verlengd', voor incidentele afname betaal je een uur. Op zich heel redelijk vind ik omdat ze dan toch met een kleinere groep zitten en wel een leidster moeten laten komen/blijven. Er is nl maar één groep KDV plus één groep BSO op onze vestiging, dus na 6-en is er echt nog maar 1 leidster...
Vorig jaar hebben ze ook de 'dagdelen' BSO aangepast zodat we -na lang zeuren door de OC- op een gewone schooldag nog maar 3 uur betalen ipv 3,5. De scholen zijn pas om half 4 uit, we betalen vanaf 3 uur (was eerste half 3).
Marjoleine

Mijn probleem

Dit is dus precies mijn probleem. Het geldt bij mij dan wel voor de BSO. Er is één vast tarief voor een dag BSO. In de berekening zit al gelijk de vakanties, voorschools opvang en naschoolse opvang.
Nu zit ik zelf in het onderwijs. De vakantieopvang heb ik niet nodig. Ik breng 's ochtends de kinderen zelf naar school en en ik ben uiterlijk 1 uur na hun afloop weer thuis. Dit betekent voor de BSO dat ik betaal voor voorschoolse opvang vanaf 7.00u, naschoolse opvang tot 19.00!!!, vakantiedagen. Terwijl ik ze maximaal 1-2 uur per week nodig heb. Kost me nu 100 euro per maand voor twee kinderen voor 1 dag. Da's kassa!
Gastouder zoeken lukt niet, want niemand wil maar een uurtje oppassen. Vriendinnen wil ik liever niet belasten. Man brengt nu al 2 keer de kinderen naar school, waardoor hij 's middags langer doorwerkt.

Vic

Vic

27-04-2009 om 14:00

Individuele gevallen

Een kdv kan niet zijn hele openingsbeleid gaan afstemmen op individuele gevallen. Ik begrijp wel dat je moet betalen per dagdeel en niet voor daadwerkelijk afgenomen uren. Dat zou een ondoenlijke administratie worden. Verder heeft het kdv natuurlijk ook gewoon vaste kosten en kan niet zomaar inkomsten missen. Daar zijn ook de uurtarieven op gebaseerd. Ik was bij ons kdv blij met de ruime openingstijden, al maakte ik maar heel incidenteel gebruik van de mogelijkheid om om 07.15 uur te brengen of om 18.15 uur te halen.
Op de huidige bso kun je, tegen extra betaling van het reguliere uurtarief, een uurtje vso afnemen. Dat vind ik ook een uitkomst.

Toke

Toke

27-04-2009 om 21:55

Toch wel reëel

Een contract op maat is wel heel idealistisch bedacht hoor. Ik denk dat een sluitend systeem daarvoor hanteren de organisatie zo duur maakt, dat het per saldo duurder is dan standaard voor iedereen de volle aantal uren hanteren. En zo gek vind ik het helemaal niet dat ze alle openingsuren rekenen. Want als jij eens een keer wél je kindje om half 8 wilt brengen (omdat je oudste een schoolreisje heeft en jij mee gaat, om maar eens wat te noemen, of hij is ziek of vrij en je hoeft alleen je jongste maar weg te brengen) dan kan dat zonder problemen. Dan zijn ze er. Verder gebruikten de leidsters van het kdv van mijn kinderen die vroege en late uurtjes om spellen en knutselpartijen voor te bereiden. Om fruithapjes te maken en alle bedjes op te maken. Zodat dat allemaal niet meer hoefde als de kinderen kwamen binnenlopen en ze wat extra tijd hadden voor kinderen en ouders.
Dat er 's ochtends en 's avonds leidsters alleen zitten, heeft alles te maken met werktijden en pauzetijden.
Dus probeer het wat in een groter geheel te zien, niet alleen in relatie tot de opvang van je eigen kindje.
Overigens wel super dat je nu al weet dat er plek is. Wat een geruststelling lijkt me dat.

Minet

Minet

28-04-2009 om 09:01

Ondoenlijke administratie

Ik heb gewerkt bij een organisatie waar elke ouder naar believen een contract kon krijgen, dus kwam jantje op maandag van 9.15-14.45, op dinsdag van 8.00-11.00 en op woensdag van 11.00-15.00 uur.
Alle andere kinderen hadden ook dergelijke constructies, met als gevolg dat elke leidster bij elk binnenkomend en vertrekkend kind de tijd moest checken, noteren, en bij een vroegere binnenkomst of latere ophaaltijd de ouder moest laten tekenen voor meergebruik. Dan kreeg je de volgende discussies: het gaat maar om 5 minuten!! ja, jeee, ik stond in de file, ik kan er niets aan doen!! Ja, ik ben inderdaad een kwartiertje te vroeg, maar ik kom ook wel eens wat eerder om jantje op te halen, dat moet toch kunnen!
En zo kan ik nog 100 excuses en discussiepunten opschrijven waar ouders leidsters mee lastig vallen in de tijd dat leidsters er voor de kinderen horen te zijn, en graag gewoon een overdracht over het kind willen doen.
Vervolgens tekende een ouder niet voor het meergebruik, kwam er een paar weken later wel een factuur voor deze extra opvang omdat de leidster zich aan de regels had gehouden. Dan kreeg je dus de telefoontjes met de administratie over een onjuiste factuur, en begon daar de discussie opnieuw.

Je zult nu begrijpen dat ik een grote voorstander ben van het contractueel vastleggen van dagdelen.

Groetjes, Minet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-04-2009 om 14:45

Ook 11 uur

Ik moet ook verplicht 11 uur afnemen, terwijl ik er hooguit 9 per dag gebruik. De kosten zijn 6,20 per uur. De eerste en laatste anderhalf uur is er 1 leidster op de groep ipv 2. Overigens is dat urenaantal tussentijds opgehoogd.

Erg irritant allemaal. Maar nog irritanter is dat ik vooralsnog geen plek heb voor mijn zoon op de BSO voor volgend jaar (2010!) (al 2 jaar ingeschreven) en pas in mei en deels augustus 2010 voor de tweede die in augustus wordt verwacht (al bijna een half jaar ingeschreven).

Hoezo vrouwen stimuleren om meer te gaan werken ?!

Hanne.

Hanne.

28-04-2009 om 16:54

Vind het niet onlogisch

In vind het niet onlogisch: Een kdv/nso biedt iets aan en je kan kiezen of je dat wil of dat je ergens anders heen gaat waar de voorwaarden je beter bevallen. Als ik in supermarkt 1 stroopwafel wil kopen kan het ook niet. Ik heb de keuze tussen een heel pak kopen, of ergens anders 1 losse stroopwafel kopen (die dan vaak duurder is dan dat hele pak uit de supermarkt).

Daarnaast geldt (in iedergeval bij mijn kdv): De prijzen van een kdv zijn berekend op de totale kosten en het totaal aantal afgenomen uren (=openingstijden x aantal kinderen). Daarbij wordt ingecalculeerd dat niet alle kinderen altijd aanwezig zijn doordat ze later komen, eerder gehaald worden, op vakantie zijn of ziek zijn. Ook de leidster bezetting wordt daar op aangepast. Aan het begin en einde van de dag minder, omdat er dan minder kinderen zijn. Blijkt dat wel alle kinderen stipt om 7.30 aanwezig zijn moet de bezetting daar op worden aangepast. De kosten, en dus de uurprijs zullen dan ook stijgen.....

Natuurlijk is het zuur als je iemand bent die z'n kinderen altijd heel laat brengt en ook nog eens heel vroeg haalt maar goed, misschien dat het dan zinvol is om naar andere opvang mogelijkheden te kijken....

Dat leidsters aan het begin van de dag alleen zitten. Een leidster mag per dag x tijd alleen op de groep staan. Tuurlijk iedereen betaald, dus je zou er ook 2 neer kunnen zetten

Veel kosten lopen door of de kinderen er nu wel of niet zijn, dus bij meer uren per dag wordt de uurprijs lager.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-04-2009 om 22:20

Hanne

Je schrijft: "Ik vind het niet onlogisch: Een kdv/nso biedt iets aan en je kan kiezen of je dat wil of dat je ergens anders heen gaat waar de voorwaarden je beter bevallen."
Dat geldt wellicht in de grotere steden, maar op het platteland hebben we die luxe dus echt niet. Eén stichting die een gebied met 15 dorpen bestrijkt, zondere enige vorm van concurrentie (ja echt, 5 vestigingen KDV, 6 BSO, 15 PSZ en een gastouderburo binnen 1 stichting). Ik geloof dat er in 2 van de 15 dorpen ofwel voor KDV ofwel voor BSO een kleinschalig lokaal alternatief is, meer niet. Keuze en concurrentie is dus gewoon bullshit waar veel mensen helemaal niets aan hebben. Gelukkig is de opvang super, maar de contacten naar de ouders zijn zo vreselijk amateuristisch en onprofessioneel.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.