Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Marjoleine64

Marjoleine64

03-03-2010 om 22:58

Vakantie opvang contract - probleem door verschuiven kerstvakantie

Wij hebben als ouders en als oudercommissie een (potentieel) probleem gesignaleerd bij de vakantieopvang later dit jaar. Onze organisatie kent verschillende soorten contracten voor de BSO, maar de meest gebruikte is 40 weken NSO plus minimaal 6 weken vakantieopvang, vooraf vast te leggen hoeveel (maar dus minimaal 6 weken) en welke weken (en welke vaste dagen in die weken). De organisatie biedt in principe alle weken aan dat de scholen vakantie hebben. Nu lopen de BSO-contracten per kalenderjaar, en maken de scholen hun vakantiedata pas ergens in het voorjaar bekend. Bij ons hebben ze dat net gedaan. De contracen voor de BSO zijn al in december gemaakt. Toen ging men nog uit van kerstvakantie in week 51+52, nu blijkt dat de scholen gekozen hebben voor week 52+1. Enerzijds zou je zeggen dat er geen probleem is, de weken verschuiven gewoon. Maar ze verschuiven wel over de jaargrens heen, en mensen die een contract voor 6 weken hebben in 2010 waar 2 weken kerstvakantie in zitten nemen dan dus maar 5 weken af (dus minder dan het minimum contract van 6 weken). Wij zijn bang dat ze dus wel moeten betalen voor 6 weken, maar dit niet door de belasting vergoed gaan krijgen.
Ik ga dit probleem binnenkort aan de organisatie voorleggen en vragen hoe zij hiermee om willen gaan naar de klanten. Zijn er andere organisaties die hier tegenaan lopen, en hoe hebben jullie dit opgelost? Alle info is welkom.
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

04-03-2010 om 19:17

Probleem?

Het lijkt me geen enkel probleem, de belastingdienst vraagt toch niet wanneer jij vakantie hebt afgenomen, en of het kind werkelijk is geweest?
Jij betaald 6 weken vakantie-opvang, je gebruikt er 5, niemand die ergens naar vraagt, dus geen probleem.
Ook al breng je je kind maar 1 vakantieweek, het maakt niets uit voor de kinderopvangtoeslag. Dat wat op de factuur staat geldt, niets anders.

joer

joer

05-03-2010 om 11:29

Inderdaad geen probleem.

Wat Minet aangeeft klopt helemaal. De belastingdienst vergoed alle facturen/afgenomen opvang in 2010.

Week 1 hoort dan weer bij de facturen/afgenomen opvang 2011.

Wat de ouders waarschijnlijk vervelend vinden is dat ze 6 weken vakantieopvang wel betalen (en dus ook de tegemoetkoming hier voor krijgen!) in 2010 maar er maar 5 kunnen gebruiken.

Zelf vind ik dat allemaal nooit zo,n probleem maar sommige ouders kunnen daar behoorlijk moeilijk over doen.

Een idee zou kunnen zijn om voor die ouders die die ene week vakantie mislopen een extra dag nso in een andere vakantie of gewoon na schooltijd aan te bieden. Kosteloos als compensatie.

Groetjes JOER.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-03-2010 om 12:01

Bedankt

voor jullie reacties. Ja inderdaad, de belasting betaalt gewoon wat er op de factuur staat, of je het nu gebruikt of niet. Dat had ik me nog niet gerealiseerd. Probleem wordt natuurlijk dat deze mensen waarschijnlijk in 2011 dus niet genoeg hebben aan 6 weken en 7 weken moeten boeken (omdat die ene week uit 2010 erbij gekomen is). Dat gaan we als OC bij de organisatie aankaarten en vragen hoe ze dat gaan oplossen...
Marjoleine

joer

joer

05-03-2010 om 12:13

Lijkt mij ook geen probleem mits..

Er de mogelijkheid is om te kiezen voor een pakket met 7 weken schoolvakanties.

We hebben het dan over 2011. Een nieuw jaar met nieuwe contracten en vanaf 1/1/2011 een nieuwe start met de vergoedingen vanuit de belastingdienst (dus voor kosten 7 weken schoolvakanties).

Of zie ik het verkeerd en te gemakkelijk?

Groetjes JOER.

Jesse_1

Jesse_1

05-03-2010 om 15:44

Geen probleem?

Ik zou het wel een probleem vinden als ik een week meer moest betalen dan ik af zou nemen, omdat er een vakantieweek minder in het kalenderjaar zit!
Maar als ik je openingsposting lees, hebben de klanten al vóór het jaar bekend moeten maken welke vakantieweken ze af gaan nemen?
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

05-03-2010 om 15:46

Oplossing

Op zich lijkt mij het de beste oplossing als klanten deze keer de opvangweek door kunnen schuiven naar het volgende jaar, omdat de vakantieweken anders zijn verdeeld dan gebruikelijk. (Net als verlofdagen bij een werkgever zeg maar).
Jesse

Sascha2

Sascha2

07-03-2010 om 11:56

Hier ook

Ik zou er zeker moeite mee hebben als ik een week extra moet betalen zonder dat ik er gebruik van kan maken. Hier is het overigens ook zo: kerstvakantie in week 52-1. De oplossing van de bso is, dat beide weken in 2010 gefactureerd worden (we betalen die dus aan het einde van november) en dat de opvangweek in 2010 valt. Dus binnen het contract van 2010. Wij kunnen jaarlijks kiezen tussen 4-12 weken vakantieopvang. Voor 2011 zouden er anders 13 weken vakantie zijn, omdat de tweede week van de kerstvakantie in 2011 valt. Maar door deze oplossing, de tweede week voor 2010 te laten meetellen omdat hij ook in 2010 gefactureerd wordt, komt het saldo voor 2011 weer op 12 vakantieweken (als het goed is). Misschien is dat een oplossing bij jullie?

Marjoleine64

Marjoleine64

07-03-2010 om 22:59

Nogmaals bedankt voor het meedenken

inderdaad Jesse, we hebben a; in het begin van het jaar moeten aangeven hoeveel en welke weken we afnemen. Daar kan nog wel mee geschoven worden, maar minimaal 2 maanden voor de betreffende week moeten ze het weten. En als er voor jou binnen die 6 contractweken altijd 2 kerstvakantieweken zitten heb je dus plotseling dit jaar maar 5 weken nodig, terwijl het minimum contract 6 is. En kennelijk hebben de scholen eerst de adviesdata van het ministerie doorgegeven aan de kinderopvang, en later besloten dat toch te verschuiven.
Sascha, ik denk dat jou oplossing een hele goede is. Die zal ik zeker onthouden en in de mogelijke besprekingen hierover meenemen.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.