Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
maria68

maria68

26-08-2010 om 21:31

Wachtlijst naschoolse opvang

Hallo,

Mijn dochtertje staat nu een jaar op de wachtlijst voor de naschoolse opvang met de hoop dat ze per 1 januari 2 dagen geplaatst kan worden. Hoe lang die wachtlijst was hoorde ik nooit dus ik ging ervan uit dat dit wel zou lukken (heel naïef)Toch maar even bellen, antwoord ... ze staat ongeveer als nummer 60 op de lijst...nee hoor dat lukt het hele schooljaar niet meer en het jaar daarop waarschijnlijk ook niet....Ik was verbijsterd... Nooit wat gehoord hoe lang de lijst was of gehoord dat ze echt voorlopig niet aan de beurt is. het beleid is dat kinderen personeel eerst gaan, dan kindjes met een indicatie, vervolgens kinderen die al broertjes of zusjes in de opvang hebben , dan kinderen die eerst bij de organisatie op de crèche zaten en kinderen die veel dagen gaan.

Tjah dan heb ik het wel heel dom aangepakt met 1 kind, opa en oma die de eerste jaren de opvang hebben gedaan (en nu niet meer kunnen ivm leeftijd). Geen broertje of zusjes, geen crèche.

Ik baal echt als een stekker. Weet niet hoe we dit moeten gaan regelen. mijn sociale netwerk is niet zo groot en daarnaast werken de meeste fulltime. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet eerlijk. de overheid wil dat vrouwen meer werken maar opvang ho maar.

Sorry maar ik moest even mijn verhaal kwijt want ik zit mij wel zorgen te maken over hoe en wat... ik ben ook zelfstandig ondernemer dus kan niet rekenen op een flexibele baas

Alvast dank dat ik hier even mocht klagen...maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

26-08-2010 om 21:51

Maria

Zijn er geen andere bso's in de omgeving waar je kind naar toe kan gaan. En verder: je zegt nooit wat gehoord te hebben over hoe lang de wachtlijs was, maar heb je daar zelf naar gevraagd? HEt lijkt me niet de taak van de BSO om alle kinderen op de wachtlijst af en toe te benaderen met een nieuwe ranking. Dat is toch echt je verantwoordelijkheid als ouder. En misschien had je eerder moeten informeren en haar eerder opgeven. Op sommige KDV moet je je kind ook al aanmelden als je zwanger bent om op tijd een plaatsje te krijgen. Ik denk dat je de BSO weinig kunt verwijten in dit geval. En is iets als een gastouder (via een gastouderbureau of zelf inhuren) niet een optie, desnoods tot er wel plaats is op de BSO?

Herkenbaar

Hier kreeg dochter 3 jaar na aanmelding een plaats op 1 van de aangevraagde dagen... gelukkig was ze toen al geplaatst op een nieuwe BSO. Ik had haar een jaar van tevoren aangemeld en dacht ook dat dat wel genoeg was. Het was ook niet duidelijk op welke plek op de wachtlijst ze stond omdat er inderdaad veel kinderen voor gingen.
Wij hebben dat opgelost door de moeder van een klasgenootje, die hier in de straat woont te vragen om op te passen. Ons buurmeisje van (toen) 16 heeft ook een tijdje opgepast. Het is wat lastig, maar er is wel wat te vinden hoor! Ik weet van een aantal ouders van school dat ze oppaskinderen meenemen. Dus misschien kun je daar eens informeren. Bij ons was er trouwens ook de mogelijkheid van een BSO in een andere wijk waar ze dan met de taxi heen zou moeten.

Vic

Vic

26-08-2010 om 23:04

Geluk gehad

Wij verhuisden naar een andere woonplaats waar net een nieuwe bso geopend was. Daar was nog genoeg plek, dus ik had direct plaats op di/wo/do. Jongste kreeg nadien direct een plek omdat haar zus al op de bso zat. Toen jongste een half jaar op school (en bso) zat, kreeg ik een telefoontje van de bso uit onze oude woonplaats. Daar bleek ze nog op de wachtlijst te staan (al vanaf dat ze 1,5 was), en nu hadden ze een plekje op de woensdag. Het komt dus vaker voor.
Met oudste heb ik de ervaring dat gastouders niet te vinden zijn voor naschoolse opvang. Je moet haast wel uitwijken naar informele opvang, of schooltijden werken.

maria68

maria68

27-08-2010 om 09:35

Eerder inschrijven niet mogelijk

je kan hier pas vanaf 3 jaar inschrijven. Dan ontvang je zelf een brief van het buro dat je nu pas mag inschrijven (wat we dus ook braaf hebben gedaan) En ik ben het niet helemaal eens met jou puck over de wachtlijst. Tuurlijk dat je zelf even moet bellen om te vragen waar ze staat op de lijst snap ik .Maar bij inschrijving en bij telefonisch contact (over hoe en wat) wordt er geen moment duidelijk gezegd dat mijn dochter in feite geen schijn van kans heeft. En dat mijn gewenste plaatsing datum totaal niet haalbaar is. Dat ze misschien iets later aan de beurt is begrijp ik wel maar nu nog hopelijk maar 2 jaar... heeft ze dus bijna 3,5 jaar op de lijst gestaan (als ze nog geplaatst gaat worden)....

Sorry maar ik vind het flut geregeld!

Groetjes
maria

7 jaar gewacht........

Hier beide ingeschreven toen ze in groep 1 zaten. De eerste paar jaar was het nog niet nodig, maar na zo'n 2 1/2 à 3 jaar wel. Dus ik belde naar de b.s.o-organisatie: hadden ze beide zoons van de wachtlijst afgegooid.......
Ik boos uiteraard, en heb ze "vriendelijk" verzocht ze onmiddelijk weer op de lijst te zetten op de plek waar ze hoorden te staan. Stonden ze "ergens onderaan het tweede A4tje"(Letterlijk de woorden van de medewerker die ik sprak)
Vervolgens heb ik weer een paar jaar gewacht, totdat mijn jongste naar groep 6 zou gaan. Mijn oudste zou naar de brugklas gaan. Krijg ik te horen dat ze WEDEROM!!!!! van de wachtlijst zijn gegooid!
Uiteraard ik weer kwaad en heb ze "vriendelijk" verzocht per direkt mijn jongste te plaatsen...... Vraagt die miep: "en de oudste, wilt u daar ook nog een plek voor? DUH!!!!!!! &^&**%$$& Die ging dus al naar de MIDDELBARE SCHOOL! Zucht.....
Het is inderdaad zwaar flut geregeld hier in Nederland....

Gr. Poezie.

En soms is het prima geregeld

Ik had onverwacht toch weer BSO nodig. Kinderen stonden niet ingeschreven maar toch was er voor beide direct plaats (op de maandag). Maar goed, ik heb dus de mazzel dat het in onze stad allemaal goed geregeld is en er genoeg aanbod is.

Tipje

Hoi Maria,

Mijn dochter zit al jaren op de bso maar had ooit een gelijkwaardige ervaring op de kinderopvang. Ik heb toen een brandbrief naar de wethouder sociale zaken in mijn gemeente geschreven. Erin gezet dat ik ,single mum, erg graag wilde werken en mijn steentje wilde bijdragen aan het arbeidsproces, maar dat dat op deze manier dus niet ging. En of het dan de bedoeling was dat ik een uitkering ging genieten. Deze man pleegde een (1) telefoontje en een week later was er plaats !
Groetjes Chani

Hanne.

Hanne.

27-08-2010 om 22:38

En dat voordringen is toch zo jammer

Met alle respect, ik snap dat je graag plek wil, maar dat voordringen vind ik dus zo jammer. Jouw kind neemt nl een plek van een ander kind in.

Dochter staat nu 3 jaar op de wachtlijst. Geen plek. Had ik niet verwacht, haar broer had nl nog geen jaar op de wachtlijst gestaan, maar heeft wel plek. Ze staat nu bovenaan, maar dat betekent dat ik het komende jaar waarschijnlijk nog geen plek ga krijgen, want ja, tussendoor zegt er haast niemand op.

En, zovertelde de plaatsings medewerker, met enige regelmaat krijgen we van hogerhand te horen dat een kind voorrang moet krijge omdat een schooldirecteur, of iemand van de gemeente of een andere hoge piet ergens aan touwtjes loopt te trekken, dus dan kan het nog langer duren.

Erg jammer, blijkbaar moet je op slinkse wijze proberen te regelen dat je kind een voorkeursbehandeling krijgt voordat je een plekje krijgt.

Op de vraag of ze dachten voor mijn jongste (baby) tzt wel een plek hadden kreeg ik als antwoord "ach mevrouw, dat duurt nog zo lang". Ja 3,5 jaar, en 3 jaar bleek nog niet genoeg te zijn....ik ben dus al aan het hopen dat dat goed gaat.

vlinder72

vlinder72

28-08-2010 om 09:56

Ja maar, wat moet je dan?

Toen mijn oudste geboren werd waren de wachtlijsten overal zo lang dat wij uit eindelijk zijn uitgeweken naar een kdv in een andere gemeente. Daarna zijn ook mijn andere twee kinderen daar naar toe gegaan. Iedere dag 8 kilometer heen en 8 kilometer terug. Toen gingen wij verhuizen. Kinderdagverblijf op loopafstand aan de overkant. De oudste twee gingen bijna naar school dus alleen derde ingeschreven. Ze was toen bijna 2. Kansloos natuurlijk. Maar toen werd ik zwanger. Baby ook ingeschreven. Ook kansloos. Maar toen ben ik gaan protesteren. Ik vond het niet eerlijk dat broertjes en zusjes altijd maar voorrang kregen. Op die manier zijn nieuwe kinderen kansloos. Bovendien was mijn baby het brusje van het kind dat al ruim 2 jaar op de wachtlijst stond. Of gaf de baby de plek van oudste op de wachtlijst. Niets mocht natuurlijk. Maar ik heb het ze blijkbaar wel zo moeilijk gemaakt met al mijn vragen en suggesties dat er opeens toch plek was op de door mij gewenste dagen. En voel ik mij nu schuldig? Absoluut niet. Ik ben jaren en jaren al heen en weer gereden. Oudste heeft jaren en jaren op de wachtlijst gestaan bij 2 andere kinderdagverblijven. Nooit een plaats gekregen. Nu was ik eens aan de beurt op een plekje bij een kinderdagverblijf in de buurt. Dus als tip. Bellen, bellen, bellen. Laat ze die wachtlijst maar eens aantonen. Waar staat het in de richtlijnen dat brusjes voorrang hebben? Hoe kan het dat als je je pas mag inschrijven met 3 jaar dat er dan toch geen plek is. Etc. Etc. Werkt het niet. Schrijf dan de gemeente. Stel daar dezelfde vragen. En mocht het echt niet lukken. Bij bijna alle scholen is er wel iemand werkzaam die na school ook kinderen opvangt. Bij ons op school (kleine dorpsschool) zijn dat twee dames die ieder elke dag een trits kinderen meenemen. En ze hebben altijd plek en de kinderen vinden het er hartstikke leuk.

maria68

maria68

28-08-2010 om 21:25

Gemeente

Ik heb diverse BSO in de regio gebeld en niemand die mij kan helpen. Het is in mijn gemeente gewoon niet goed geregeld er is gewoon te weinig ruimte voor opvang geregeld (vinden alle BSO)ik kreeg toch bij diverse centra de tip om met de gemeente contact op te nemen omdat deze degene is die er mede aan wat moet doen. Hoe meer mensen bellen hoe urgenter het wordt hoe meer kans dat er misschien uitbreiding van de opvang plaatsvindt.(wat voor de centra vaak ook gunstig is). Andere vormen van opvang heb ik nog niet gemerkt op school.

Ik vind het ook heel vervelend dat je geen kant op kan. Geen enkele BSO heeft ruimte . Als de wachtlijst wel korter is dan kunnen ze mijn dochter niet ophalen van de school want blijkbaar werken de scholen met vaste BSO.De emancipatie van de werkende vrouw houdt blijkbaar op zodra jouw kind naar de opvang wilt gaan. Want zodra er geen opa, oma' etc etc. is voor de opvang heb je eigenlijk gewoon dikke pech. En dan ook nog maar 1 kind hebben tjah, sluit dan maar achteraan aan...

Ik zag het niet als voordringen

Hallo Hanne,

Mijn situatie speelde in het jaar 2000, een goed jaar voor baby's. Er werden er in elk geval veel geboren. Ongeboren dochter stond ruim anderhalf jaar ingeschreven voor kdv. Vanaf het moment dat ik zwanger was. Kdv deelde mij mee dat de uren dat ik opvang zocht ( namelijk s'middags ) niet zo goed uitkwamen en dat ik maar een andere baan moest zoeken, een die wat beter aansloot op de opvanguren . Gezien de subsidieregeling van die tijd kon ik niet uitwijken naar een ander kdv. En nee, dit is geen grapje ! Dus toen ik een brief schreef aan de wethouder zag ik dit niet als voordringen. Maar als aandacht vragen voor een groot probleem.

Groet Chani

Vic

Vic

29-08-2010 om 14:29

Tja, voordringen

Toen mijn oudste 11 jaar geleden naar een kdv ging, heb ik in eerste instantie gekozen voor het kdv dat plek had. Daar was ik al snel niet blij mee, en toen heb ik een tijd lang elke week met het plaatsingsbureau van de SSKH gebeld. Ik weet niet of dat heeft geleid tot eerdere plaatsing, maar ik heb me nooit schuldig gevoeld over eventueel 'voordringen'. Ik heb zo snel ook geen argumenten paraat om mijn gedrag goed te praten, maar op zo'n moment ben je toch voornamelijk bezig met de zaken zo goed mogelijk te regelen voor je eigen kind.

Truc

Is de wachtlijst voor elke dag even lang? En voor welke dagen staat je kind op de wachtlijst?

Stel, je wilt opvang voor ma en di. Moeilijk. Dan zou ik kind op de wachtlijst zetten voor alle dagen van de week. Waarschijnlijk krijg je dan heel snel wo en vr toegewezen. En omdat je al klant bent sta je nu hoog voor de andere dagen (tenminste, zo is het hier). En als je de goede dagen hebt, dan zeg je de andere dagen weer op.

Dat kan natuurlijk allen als je werkgever flexibel is.

liora

liora

29-08-2010 om 16:11

Alles uit de kast

Het is inderdaad vreselijk slecht geregeld soms. Toen mijn jongste plek op een crèche moest krijgen heb ik ook hemel en aarde bewogen. Bij de inschrijving had ik de vier dagen vermeld die ik wilde en als opmerking toegevoegd dat ik met elk aanbod blij was.

Maar ze lezen niet en denken niet na. Ik bleef bellen en nee geen plek. Tot ik zei: maar met alleen woensdag en vrjdag ben ik ook al heel blij, toen kon het ineens wel. En een maand later had ik plek voor vier dagen.

Ik zou zeker wel de wethouder een brief schrijven!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

joer

joer

30-08-2010 om 14:52

Inderdaad..

De hoeveelheid kinderopvang (kdv of nso) in jouw gemeente hangt af van de inzet en goede wil van de gemeente.

En jonge ouders moeten kenbaar maken dat meer opvang gewenst is! Dus inderdaad bellen en schrijven naar de gemeente!

Als de gemeente haar best doet om ruimtes en gebouwen geschikt te maken voor kinderopvang dan zijn er genoeg kinderopvangorganisaties om daar dan kinderopvang in aan te gaan bieden.

Maar heb je een gemeente die daar de prio en nut niet van inziet dan blijft het probleem bestaan.

En... op woensdag is er 9 van de 10 keer plaats op de nso. Je moet zelf ook flexibel zijn in dagen en/of locatie.

En zoals Liora al aangaf, ben je eenmaal klant dan kom je ook hoger op de plaatsings lijst te staan. Jouw wijziging van dag bijv. van de wo naar jouw gewenste di. gaat voor een nieuwe inschrijving. Of uitbreiden met dagen gaat vaak nog sneller.

Succes! JOER.

vlinder72

vlinder72

03-09-2010 om 08:55

Maria68

Hoe gaat het nu? Ben je al begonnen met een bel offensief? Ik hoop dat het je lukt om toch een plek te krijgen.

maria68

maria68

04-09-2010 om 20:35

1 middag plek!

Ja hoor het is ongelofelijk ik heb behoorlijk lopen mopperen tegen mijn dochtertje haar oude Peuterspeelzaal leidster. De oude PSZ van mijn dochter zit aan de school vast en de leidsters hiervan doen ook TSO en NSO. Die heeft het gezegd tegen haar baas en binnen 2 dagen heb ik alvast 1 plek voor de middag gekregen! Heel fijn natuurlijk maar ook wel raar de manier waarop dus de selectie gaat. Ik ben heel blij want nu stijgt zij ook op de lijst voor de andere middag. Binnenkort ook maar weer mopperen over de andere middag.....
Groetjes
Maria

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.