Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
liora

liora

18-02-2009 om 19:33

Wat doe je in de vakanties

Hallo allemaal,

Sinds mijn zoon naar school gaat, wordt me vaak gevraagd wat ik doe tijdens vakanties. Want als alleenstaande moeder met baan heb ik natuurlijk niet 12 weken per jaar vrij. Dus wat ik doe is naschoolse opvang, daar gaat zoon heen in de vakanties en soms kan ik ook wat vrij nemen. Meestal ben ik een deel van de vakantie wel vrij.

Maar laatst bedacht ik me dat die vraag nooit wordt gesteld als je kinderen onder de 4 hebt, want die gaan gewoon het hele jaar door op vaste dagen naar de creche, tenzij je zelf op vakantie gaat.

Ik vraag me af of het nou zielig is dat mijn zoon vaak in vakanties naar de naschoolse gaat. Want door die vragen ga ik me toch schuldig voelen.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schuldig?

Het lijkt me dat je weinig keus hebt als alleenstaande moeder. Dus je schuldig voelen heeft eigenlijk geen zin. Daar heb je jezelf en je zoon alleen maar mee. Zolang hij het niet vreselijk vindt, is er weinig aan de hand en anders zou je op zoek kunnen naar een andere oplossing, oppas aan huis oid.

Hier in Amerika werken heel veel mensen beide full time, er zijn weinig part time banen. Daarnaast hebben ze meestal erg weinig vakantiedagen en hebben veel staten een zomervakantie van drie maanden (en dat is erg lang, kan ik je vertellen...) Dus veel kinderen gaan naar een opvang, vaak is dat de YMCA die ook naschoolse opvang verzorgen. Dat zullen ze niet elke dag even leuk vinden, maar er is weinig keus.

In Nederland heb je natuurlijk veel part time werkende moeders (of vaders), waardoor het misschien lijkt alsof je zoon 'zielig' is, maar daar zou ik me als ik jou was weinig van aantrekken. Er moet tenslotte toch een boterham op tafel komen en dat kan alleen als jij werkt.

Moraal van mijn verhaal is eigenlijk: laat je niks aanpraten door andere mensen, je doet het hartstikke goed met de riemen die je hebt!

Muusje

Asa Torell

Asa Torell

18-02-2009 om 20:29

Goh die vraag krijg ik nooit

Hier op school (standaard randstad buitenwijk) is het heel gewoon dat de NSO-kinderen ook in de vakanties voor een groot deel erheen gaan. In elk geval ook zoons vriendjes. En dan doen ze extra veel leuke dingen, verre van zielig dus. Kortom geen van de schoolouders stelt mij dit soort vragen en met anderen heb ik het al helemaal niet in zulk detail hierover. Ik zou het dus maar op je omgeving gooien die kennelijk wat raar tegen NSO aankijkt (?) en je geen moment meer schuldig voelen.
Vergeleken met NSO zie ik de alternatieven trouwens ook helemaal niet per se als leuker: gehannes met genoeg logeerpartijen om kind onder dak te houden, vakantiedagkampen, of eigen vakanties die niet per se voor kind ook leuk zijn (bij ons in elk geval niet altijd , overigens ook niet altijd voor onszelf, al is dat natuurlijk allemaal wel de bedoeling).
Zoon had overigens vorige week een vakantie met ons die wel zeer geslaagd was, maar verlangde aan het eind toch alweer naar school of dan tenminste NSO nu het bij thuiskomst vakantie bleek te zijn. Lekker spelen met vriendjes!

Hetty,*

Hetty,*

18-02-2009 om 21:40

Hmmm

Ik krijg echt ruzie met zoon als ik hem in de vakanties niet naar de bso breng. Vindt hij juist in de vakanties erg leuk omdat ze dan extra leuke dingen doen. Hij gaat 2 dagen dus nog genoeg dagen om thuis te zijn met zijn broertjes.
Ik neem wel eens vrij in vakanties en breng ze dan gewoon naar de opvang. Ik neem vrij om op die dag veel in het huishouden te doen zodat ik op de niet-opvang dagen iets leuks kan doen met de kinderen.
Groetjes Hetty,*

Nasha 1st

Nasha 1st

18-02-2009 om 21:51

Bijna geen enkele vakantie vrij

behalve de zomervakantie en dan 3 weken....de overige tijd gaan de kids naar de BSO. Dit jaar is voor het eerst dat ik de meivakantie vrij heb genomen, naast de zomervakantie...dit vanwege een verbouwing....zielig op de bso? nee hoor.....

Linda99

Linda99

18-02-2009 om 22:03

Nooit vakantie bso

Alhoewel mijn oudste tot voor kort op de BSO zat is ze nooit naar de vakantie opvang geweest. Vond het ten eerste best duur, het was op een andere locatie (voor haar vreemd en dus eng) en wij hebben het geluk dat ze in de vakantie graag bij oma gaat logeren. Zo lossen wij de vakanties die wij moeten werken op. Jongste gaat dan trouwens naar de crèche want die is nog niet zo geschikt logeer-materiaal

liora

liora

18-02-2009 om 23:11

Leuk

Hoi,

Dank voor reacties! Even twee misverstanden uit de weg ruimen: zoon vindt het ontzettend leuk. Het is ook een hele leuke NSO en ze doen heel veel leuke dingen in de vakantie. Hij gaat er echt met plezier heen.
Tweede misverstand: het zijn geen ouders van school die dat vragen, meer collega's of vrienden inderdaad.

En nog een derde misverstand bij Muusje: ik werk ook parttime!

Schuldig voelen heeft natuurlijk nooit zin, maar toch heb ik er weleens last van. Maar als ik nou zo lees wat ik opschrijf heeft mijn zoon het er gewoon hartstikke leuk. Het is meer dat ik door die vragen de indruk krijg dat van mij wordt verwacht dat ik vrij ben tijdens schoolvakanties.

Liora

Jesse_1

Jesse_1

18-02-2009 om 23:57

Verschil met onder de 4

Kinderen onder de 4 hebben een bepaald ritme, dat 'in principe' 52 weken per jaar door gaat.
Voor kinderen die naar school gaan wordt het normale schoolritme doorbroken door vakantie. En voor die vakantiedagen moet dan iets anders worden bedacht.
Als jouw zoontje naar de NSO kan en het daar zijn zin heeft is dat toch prima?
Zelf probeer ik de NSO in de vakantie te mijden, omdat het geld kost (x 3 kinderen). Met een beetje hulp van een logeerpartij bij oma komen we meestal een heel eind. Tsja, en soms zit er dan toch een dag opvang bij de NSO bij en hoewel de jongens vooraf meestal niet zo'n zin hebben, blijken ze het achteraf dan toch héél leuk te hebben gehad!
Jesse

Hier ook bso

Oudste van 4 gaat sinds januari naar de BSO (heb de eerste maanden ouderschapsverlof voor de jongste opgenomen) en gaat in principe in de schoolvakanties ook naar de BSO. Wij hebben tenslotte geen 12 weken vakantiedagen per jaar.

Waar ik nu wel van baal, is dat er in ons dorp drie locaties BSO zijn en oudste de eerste dag naar een BSO moet die hij (of wij) niet kennen, de tweede dag start hij wel in zijn eigen BSO, maar in de middag verkassen ze weer naar de locatie bij zijn school. Moet ik nog even over bellen. Wij vinden juist de continuiteit erg prettig, daarom kiezen wij voor de BSO. Als nu blijkt de vakanties altijd zo verkruimeld gaan verlopen, dan denk ik dat ik opa en oma maar ga inzetten voor die twee dagen. Ik hou nl. niet van "geleur".

Linda

Sjillie

Sjillie

19-02-2009 om 10:26

Ook bso

hier gaan de kids in de meeste vakanties ook naar de BSO, ze gaan dan wel naar de hoofdlocatie, maar met de hele groep waar ze normaal ook mee zitten en met de eigen begeleiding.

kids gaan op mijn werkdagen, die ze normaal naar de BSO gaan dan hele dagen en op woensdag extra.

Kinderen vinden het geweldig, zitten ook op een leuke BSO die erg actief is en leuke activiteiten bedenken (speurtocht in het bijgelegen bos, bij mooi weer buiten picknicken, mogen kinderen eerst in groepjes een eigen picknick pakketje komen maken etc.)

Voel me dus ook niet schuldig, eerder overbodig als ik de kids 's avonds kom halen en ze roepen dat ik te vroeg kom omdat ze nog verder willen spelen!!

Gr Sjillie

Liora

Mijn zoon gaat - omdat ik in het basisonderwijs werk - nooit in de vakanties naar de BSO. Mijn dreumesje van 1,5 gaat in de vakanties alleen naar de creche als me dat even heel goed uitkomt, zoals afgelopen dinsdag toen ik even alleen met mijn zoon wilde zwemmen.
Maar ze doen in de vakanties bij de BSO juist hele leuke dingen hoor ik altijd. Dus zielig lijkt het me niet. Bovendien heb je toch weinig keus als je niet zoveel vakantie hebt? Ik vind dat normaal hoor.

Misschien

Dat de mensen die dat tegen je zeggen niet weten dat er zo iets als BSO in vakantie bestaat en dat ze dan juist leuke dingen doen?

Dochter is nu net 2 en gaat altijd naar KDV, ook als man thuis is, juist omdat ze aan het ritme gewend is en man dan mooi wat klusjes in huis kan doen waar hij met kind niet aan toe komt. Hij haalt haar dan wel eerder op, maar ze gaat wel een paar uurtjes.

En daarbij, iedereen met een baan buiten het onderwijs heet toch niet zo veel vakantie??

Mathilde

Mathilde

19-02-2009 om 16:12

In de vakantie werk ik (meestal)

Mijn oudste gaat in de vakantie naar de bso op haar gebruikelijke opvangdagen, vier keer in de week. Jongste zit dan op het kdv. Ik heb helemaal geen zin om me daar schuldig over te voelen. Mijn man werkt vijf dagen en die voelt zich ook niet schuldig .
Mijn dochter vindt de vakantie-bso niet leuk, maar er is wel meer niet leuk in het leven. Ik krijg ook wel eens de indruk dat het enorm zielig wordt gevonden voor kinderen als ze naar de vakantie-bso moeten. Vier dagen bso en kdv is al helemaal zielig. Maar dat vind ik dus niet .
Mathilde

Hillary

Hillary

19-02-2009 om 17:27

Mijn kinderen zijn juist zielig

Hun moeder werkt niet, dus vervelen ze zich stierlijk. Alle vriendjes zijn op de BSO waar ze ontzettend leuke dingen doen of ze zijn op vakantie. Nee hoor, inmiddels zijn ze wat ouder maar zelfs als niet werkende ouder heb ik er wel eens aan gedacht om ze dan maar op de BSO te doen in de vakantie. Daar valt nog wat te beleven.

Jesse_1

Jesse_1

19-02-2009 om 22:46

Sorry mathilde

Maar als je oudste de vakantie-BSO niet leuk vindt, en dan in haar vakantie verplicht daar 4 dagen heen moet, vind ik dat dus wel sneu.
Het idee van vakantie is toch ook wel dat je kind nog een leuke tijd heeft.
(Maar soms heb je als ouder geen keuze.)
Jesse

Hetty,*

Hetty,*

19-02-2009 om 23:03

Minder betalen?

Nou 1 van de redenen dat ik ze gewoon naar de opvang breng en niet zelf ga vrij nemen is dat we gewoon hetzelfde betalen. We betalen gewoon voor een heel jaar opvang, per maand dan. De nota is ook elke maand hetzelfde en hetis me niet bekend dat je er voor kunt kiezen om ze in de vakanties thuis te houden en dan minder betalen.
Groetjes Hetty,*

Chantal

Chantal

20-02-2009 om 13:09

Houdt dat gezever dan nooit op

Mijn dochter van 3,5 gaat 4 dagen/week met veel plezier naar het KDV. Hoe vaak ik me al geen schuldgevoel heb laten aanpraten, omdat het 'toch wel zielig is als ze meer dan drie dagen gedumpt worden". Ik had de stille hoop dat dat over zou zijn als ze naar school gaat, want blijkbaar is 4 dagen school niét zielig. Uiteraaard gaan wij ook gebruik maken van vakantieopvang, aangezien wij ook geen 12 weken vrij kunnen krijgen.

En om je een riem onder het hart te steken: vanuit mijn werk ben ik verplicht 2 weken vrij met kerts. Eerste week is nog leuk, tweede week heeft dochterlief de oren van mijn hoofd gezeurd of ze ALS-JE-BLIEFT naar het kdv mocht. Ze miste haar vriendjes zo.....

Groetjes,
Chantal

Mathilde

Mathilde

20-02-2009 om 15:47

Tja

Ik vind niet-leuk geen argument. Mijn dochter vindt wel meer niet-leuk en dat moet ook (school, zwemles, groenten eten, op tijd naar bed, tandenpoetsen). Vaak valt dat niet-leuk wel mee. Ze wil ook wel eens niet mee naar huis aan het einde van een bso dag.
In de kerstvakantie en drie weken in de zomervakantie neem ik trouwens wel vrij (man minder lang). En ik werk maar vier dagen, dus die ene vrije dag doen we wel altijd iets leuks. Volgende week woensdag neem ik ze mee naar een overdekte binnenspeeltuin, wat een ontzettende bofkonten zijn ze toch . Je moet jezelf niet zo snel zielig vinden, maar blij zijn met wat je hebt. Onze kids beseffen meestal niet hoe ongelofelijk goed ze het hebben (en dat is misschien maar goed ook).
Mathilde

Miss Elly

Miss Elly

22-02-2009 om 22:19

En logeren dan?

Mijn dochter gaat in de vakantie nooit naar de NSO, omdat ze dan bij oma of soms opa of andere familie gaat logeren. Zijn wij de enigen, of zijn er meer waarbij kinderen in vakanties logeren. Je kunt moeilijk alle vakanties vrijnemen als je een normale baan hebt. Bovendien vindt dochter dat logeren ook leuk.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-02-2009 om 11:25

Toch niet zielig?

Mijn dochter gaat ook naar de BSO in de vakanties, zoals vandaag. De eerste tijd toen ze net op school zat, vond ze de bso niet leuk: wsl omdat het weer een nieuwe groep kinderen was, veel drukte, etc. Maar dat is nu over, en ze vindt het heel erg leuk, heeft er ook vriendinnetjes.

Zoontje gaat naar de crèche en dat is gewoon net als anders. Soms willen ze niet: maar ja, dan zeg ik dat ik ook wel eens niet wil werken maar dat we dan geen geld hebben voor eten of leuke uitstapjes. Hoort er gewoon bij hoor.

Ik vraag me wel eens af of ons werkende ouders met kinderen op de opvang, niet een schuldgevoel wordt aangepraat. Omdat "we" alles vergelijken met vroeger, toen er nog geen goede kinderopvang bestond. En de mama's thuis zaten met de thee en een koekje, "zoals het hoort". Nu moeten we ons tegenover die traditie gaan verdedigen lijkt het wel. Niet doen, vind ik: probeer je eigen mening te vormen en als het goed voelt zoals het gaat, dan is dat dus goed.

Over 20 jaar zal de volgende generatie jonge ouders weer opboksen tegen onze normen.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-02-2009 om 11:27

En aanvulling ("mama's vroeger")

Mijn moeder heeft vaak verzucht dat ze graag had willen studeren en werken op niveau. Maar ja, "dat zat er niet in". Ze heeft mij altijd gestimuleerd om wel te werken. Het is dan ook normaal voor mij om te blijven werken "ondanks" mijn twee kinderen. En daar hoort dus opvang bij. Ook in de vakanties.

Vic

Vic

23-02-2009 om 12:03

Uurtje later

In de schoolvakanties begin ik vaak een uurtje later op mijn werk. Ik vind het erg prettig om dan niet de druk te hebben van om 08.30 uur op school te moeten zijn en dan krijg ik toch een klein beetje vakantiegevoel. In de zomervakantie neem ik meestal vier weken vrij. De laatste week laat ik de kinderen dan wel naar de BSO gaan, zodat ik wat vakantie voor mezelf heb (kijk, als je het over ontaard hebt

Prulletje

Prulletje

23-02-2009 om 23:15

En wij

Mijn kind heeft het altijd heel leuk gevonden op de BSO. De laatste tijd wil ze er wat minder graag heen. Dat komt onder andere door te veel personeelswisselingen en gewoon omdat ze wat ouder wordt. Echt een probleem is het niet. Bij het ophalen heeft ze het altijd druk en eigenlijk geen tijd en zin om mee naar huis te gaan. Maar toch probeer ik op het moment voor de vakanties andere opvang te regelen. Mocht dat niet lukken dan gaat ze gewoon naar de BSO, en dan vermaakt ze zich uiteindelijk toch wel prima. Deze vakantie hebben Prulman en ik allebei een dag vrij genomen, we hebben onze vaste vrije dag, een dag logeren bij oma. En dan is de week alweer overbrugd.

Prulletje

Femke_

Femke_

24-02-2009 om 12:07

Miss elly

Onze kinderen gaan in de vakanties ook gewoon naar de NSO, maar ook logeren hoort er bij. Maar is het niet zo dat heel veel mensen in dezelfde situatie zitten als wij, met werkende opa en oma? Mijn schoonouders zijn weliswaar allebei thuis (apart, want gescheiden) maar als er gelogeerd wordt dan is dat eigenlijk altijd in het weekend.
En dat is pas echt ontaard want dan hebben papa en mama dus wel eens vrij door de weeks met kinderen op creche en NSO en in het weekend door logeerpartijen
Femke

Nely

Nely

24-02-2009 om 14:08

Combinatie

hier meestal een combinatie van bso, dagje thuis en nachtje uit logeren (vrijwillig) als het schoolvakantie is.

Bso wordt nu iets minder leuk gevonden door onze 10 jarige zoon, is bij hem alleen in de ochtend omdat ik halve dagen werk. Maar toch vind ik dat ze er leuke dingen doen (vanochtend appelflappen en worstenbroodjes gebakken en opgegeten) en als hij er eenmaal is heeft hij het prima naar zijn zin.

zon

zon

24-02-2009 om 19:22

Wat ik doe is pas erg

Zelfs als ik zelf vrij ben gaan de kinderen gewoon naar de kinderopvang. Ik werk in het onderwijs en heb deze week vakantie. Twee van de drie dagen laat ik de kinderen gewoon naar de kinderopvang gaan. Eindelijk eens even tijd om uit te rusten en het huishouden te doen. De derde dag ga ik met de oudste twee iets gezelligs doen terwijl de jongste bij het kdv is.
Ik vind dit niet zielig en ik vind het ook niet zielig als jou zoon in de vakanties naar de bso gaat. Helemaal niet als je dit combineert met af en toe een gezellig dagje weg tussendoor en een extra dagje bij opa, oma of een vriendje.

sjaan

sjaan

24-02-2009 om 22:19

Dagje vrij...

Ik kan aanstaande donderdag een dagje vrij krijgen op het werk. Dus ik stelde mijn zoon voor de keus of lekker een dagje thuis bij mama of naar de BSO.
Nou hij heeft voor de BSO gekozen. De reden....daar is altijd iemand die met je wil spelen, voetballen en ze doen zulke leuke dingen. En zegt hij...ik ben toch vrijdag, zaterdag en zondag nog lekker thuis mam

Ben blij dat hij het blijkbaar zo leuk vind op de BSO

Sjillie

Sjillie

25-02-2009 om 10:09

Hier ook

als de kids mogen kiezen tussen BSO en thuis vaak BSO, daar hebben ze een heerlijke kussenruimte waar ze zich lekker in kunnen uitleven, die hebben ze thuis niet!

Ben ook blij dat ze het naar hun zin hebben, mijn man en ik komen in de beleving van de kids ook altijd te vroeg!!!! "Nou papa, mama, zijn jullie er nu al?????"

Gr Sjillie

Marjoleine64

Marjoleine64

03-03-2009 om 21:42

'deeltijdvakantie-opvang'

Wij hebben hier sinds dit jaar de mogelijkheid om aparte contracten af te sluiten voor de BSO en voor de vakantie-opvang. Tijdens schoolweken gaan ze drie middagen (ma-di-do) en in principe tijdens de vakanties ook, maar slechts 6 vakantieweken per jaar. Die weken moeten minimaal 2 maanden vooraf worden vastgelegd, dus voor de zomervakantie kan je in april-mei nog besluiten om welke weken het gaat. De overige weken nemen we of zelf vrij (en gaan we met kerst en in de zomer ook echt op vakantie) of ze gaan (een deel van) de week logeren bij opa en oma of een vriendje. Vorig jaar zijn ze (nu 9 en 11) voor het eerst ook een week op kamp geweest, super!
Inderdaad krijg ik ook regelmatig vragen van collega's op het werk hoe ik het nu met de kinderen geregeld heb in de vakanties. Maar dat is gewoon interesse en niet dat ze mij een schuldgevoel willen aanpraten. De meesten hebben zelf ook kinderen (soms al ouder, soms nog op KDV) en werkende partners en zijn gewoon nieuwsgierig hoe anderen het regelen.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.