Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
uma

uma

03-04-2009 om 10:51

Wat te kiezen? [creche bevalt niet, toch naar gastouder?]

Waarschijnlijk ben ik de enige die de knoop kan en moet doorhakken maar jullie mening zou me wel op weg kunnen helpen.
Ik heb twijfels bij de creche waar mijn dochter nu zit.
De zorg is goed en ze zijn daar ook heel flexibel qua tijden, ik mag haar 's morgens brengen wanneer ik wil en ik kan haar ophalen op het uur dat het me het beste past...
Maar ik heb dus gemengde gevoelens omtrent haar verblijf daar. Ze werken "horizontaal", dat wil zeggen dat alle kindjes (van verschillende leeftijden) samen in één ruimte worden gezet.Het zijn er meestal een twintigtal, maar natuurlijk zelden allemaal tegelijk wakker of aanwezig. Toch vind ik het druk. Lawaaierig en lijkt het me stresserend om daar een hele dag te moeten zijn.
Ook merk ik weinig actie. De ouderen vervelen zich duidelijk.
Ons meisje is 16 maand, stapt nog net niet en is heel actief maar vaak ook heel "plakkerig". De begeleidsters hebben geen tijd vrees ik om veel persoonlijke aandacht te geven, buiten de noodzakelijke pamperwissels, het eten, en naar bed brengen en halen.
Er zijn dagen dat ze huilt als ik haar afzet, maar er zijn ook dagen dat ze dat niet doet.
Het positieve is ook dat de creche letterlijk "net om de hoek" is.
Nu, een andere creche is niet te vinden (ik woon in het centrum van een stad waar opvang sowieso amper te vinden is).
Ben gisteren naar 2 onthaalmama's geweest om eens te gaan kijken hoe het daar loopt. Onthaalmoeder X viel best mee. Ook was er een tuin en mijn dochter zat al in het tuinhuisje te spelen
Mevrouw X heeft 3 baby's, en nog 2 peuters.
Helaas woont ze op (tijdens de spits) een half uur rijden van bij ons.
De afstand vind ik een minpunt maar ook de onzekerheid, die vrouw is ook maar alleen, zal zij meer persoonlijke aandacht kunnen geven aan mijn kindje? Zowieso zal het minder druk en lawaaierig zijn bij haar thuis maar is dat een reden die genoeg doorweegt om ons plekje in de creche op te zeggen? Als ik dat doe en we vinden mevrouw X na een tijd toch niet geschikt dan staan we nergens...
Hoe neem je zo'n beslissing?
X haar aanpak sprak me wel aan maar ze is wel veel minder flexibel dan onze creche, praktisch dan, qua uren moet ze stipt gebracht worden en ook afgehaald worden op altijd hetzelfde moment.
Ook neemt ze 5 weken vakantie als haar eigen kinderen vakantie hebben, wat ik begrijp maar dan hebben wij wel lange tijd geen oppas.
Ik weet ook nog niet hoe het zit met de opzeg bij onze creche. Durf er niet over beginnen want dan lijkt het zo definitief al, moet het contract nog lezen.
Enfin, ik kan nog even doorgaan maar jullie weten misschien al genoeg?
Help

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

03-04-2009 om 12:57

Crèche

Bij ons op de crèche werken ze ook met verticale groepen, maar met een maximum van 16 kinderen geloof ik. Ook worden er elke dag activiteiten aangeboden in alle groepen en door het "open deuren" beleid mogen de kinderen zelf kiezen bij welke activiteit ze aanschuiven. Willen ze gewoon lekker naar buiten, ook goed.

Ik vind de combi klein en groot juist leuk. De kleintjes leren echt veel van de grote kinderen en die grote kids vinden die kleintjes echt supergezellig.

Is het niet een idee om je aan te sluiten bij de oudercommissie? Je kunt dan vanuit een andere rol aangeven dat er op activiteiten gebied verbetering wenselijk is. Ook kun je een gesprekje aangaan met de leiding van de creche.

Met gastouders/onthaalouders heb ik geen ervaring. Maar wel met oppasoma's die met vakantie gaan. Echt ideaal aan de crèche dat ze altijd open zijn

Succes met kiezen, en denk eraan dat het gras altijd groener is bij de buren

Mamvantwee

Mamvantwee

03-04-2009 om 13:56

Crèche

Tja, ik ben niet onbevooroordeeld, want ik heb geen ervaring met gastouders (onthaalouders in België). Maar mijn ervaring met de crèche zijn positief. Er is zekerheid van opvang, je bent flexibel in haal- en brengtijden, en ook in de vakanties gaat de opvang door. Ook is het vrij eenvoudig bij ons om zo nu en dan een dag extra opvang te krijgen of een dag te ruilen.

Bij ons zijn er horizontale groepen (één leeftijd bij elkaar) en vertikale groepen (0-4 jaar). Bij beide zag ik voor- en nadelen, maar de nadelen wogen lang niet op tegen de voordelen.

Bedenk dat het welzijn van je kind natuurlijk belangrijk is, maar dat jijzelf ook gelukkig moet zijn met de situatie. Als je elke dag moet haasten om je kind op tijd af te leveren, gaat dat op den duur echt opbreken. Idem met het terugkerende vakantie-probleem.

Succes met de keuze.
Mamvantwee

m@

m@

04-04-2009 om 20:33

Gastouderdrama

Onze kids hebben altijd op de creche gezeten en later naar naar de naschoolsopvang. Oudste vond het niet meer leuk. Gastouder geregeld. Die had al opgezegd voor ze daar begonnen waren, volgende genomen. Die bakte vet eten voor ze, vertelde mijn zoon dat de buurvrouw een hoer was (haar kledingkeuze beviel haar niet), gaf mijn andere zoon geen chocola, omdat hij weigerde haar chocomel te drinken. Mailde (belde niet eens) in de kerstvakantie dat de kinderen de volgende dag niet konden komen, omdat ze haar zieke zus moest helpen, wilde al geld zien voor het einde van de maand, etc. etc...Ik was er vrij snel mee klaar en heel snel genezen.

Maargoed...er zijn ook mensen die het wel bevalt. Je moet het erg treffen en dat weet je vaak niet van te voren, dus het is onzeker. Een heel jong kind zou ik zeker nooit naar gastouderopvang doen. Stel je voor dat het pedofielen zijn of dat ze je kind stiekum slaan. Dat kind kan nog niks zeggen. Op de creche heb je wat dat betreft beter opgeleid personeel en er is natuurlijk ook veel sociaal toezicht door andere leidsters, etc.

Dus ja...alles heeft zijn nadelen en ook de creche voor jouw kindje misschien, maar ik denk dat een gastouder nog meer nadelen met zich meebrengt.

Succes,

M@ (moeder van 4 kids en zwanger van nr 5, werk inmiddels niet meer buitenshuis, bevalt prima)

Jakiro

Jakiro

04-04-2009 om 21:46

Ervaring met beide

En ik vind dat het er voornamelijk aan ligt wat je je kind wil meegeven.
Wil je rust en regelmaat ? Volledige aandacht voor je kind, een huiselijke situatie ? Heel erg hechten aan de "leidster" ? Dan moet je een gastouder nemen.
Wil je hele erge regelmaat, maar hectiek ? Dat je kind leert omgaan met jongere én oudere kinderen en ook leert daar rekening mee te houden ? Dat je kind leert delen of leert om anderen leuk te vinden omdat ze leuk zijn en niet omdat ze de enige zijn ? Dat je kind andere mensen vertrouwt, maar niet ontieglijk aan ze hecht ? Dan is een creche meer op zijn plaats.
Voordeel bovendien van chreche is dat je altijd verzekerd ben van een opvangplek, een zieke gastouder kan nog wel een probleem opleveren.
Aan de andere kant kan je een ziek kind niet bij de creche brengen en vaak weer wel bij de gastouder.

Mijn keuze nu zou de creche zijn. Mijn kinderen stralen als ze daar geweest zijn !

Jakiro

Qwendo

Qwendo

05-04-2009 om 08:43

Let op

Gastouderopvang krijgt andere richtlijnen.

Een gastouder zonder opleiding.traning mag dan icl haar eigen kinderen maar 4 kinderen opvangen.
Een gastouder met opleiding/training (minicreche) mag er 6 inclusief eigen kinderen.

Ik zou een op het dagverblijf gaan praten.
Met de leidsters/de leiding en oudercommissie.
Zeg wat je gedachten zijn en of deze ze weg kunnen nemen.
Vraag hun pedagogisch werkplan hier staat in waar ze voor staan.

Succes

Minet

Minet

05-04-2009 om 09:35

Uma woont in belgie

Dus zijn daar onze regels niet van toepassing Qwendo.
Groetjes, Minet

Heb je het al aangegeven op de creche

dat je het gevoel hebt dat het hectisch is? ik kan me voorstellen dat je als je bij ons binnenkomt met brengen en halen dat je dan ook soms denkt; oef!
Terwijl het over de dag heen veel rustiger is en er tuurlijk wel eens momenten zijn dat het even hectisch is maar dat is vaak maar even.
Wisselen...ik weet het niet, je zit veel meer gebonden met je tijden en de vakantie is erg lang. Bovendien denk ik dat je kindje met 5 anderen niet meer aandacht zal krijgen dan nu bij de leidsters.
Succes met beslissen!

Allebei heeft voor en nadelen!

ik heb op een kdv gewerkt en doe nu gastouderopvang...
dus heb met beide ervaring,
ik zou mijn eigen kinderen niet voor dat ze 1 zijn naar een kdv willen brengen met een verticale groep, te weinig aandacht voor de kleintjes...ben ik uit ervaring achter...
als ze ouder zijn is het wel erg leuk, en het is prattig dat ze dan ook wat minder kwetsbaar zijn ..
en het samen spelen is erg goed voor ze, leren delen, enzv... Ook zijn er op een kdv meer kinderen dan bij een gastouder dus meer kans dat je een kindje treft die je leuk vind..

gastouderopvang kan heel oke zijn! (ik baal een beetje van de negatieve houding over gastouderopvang)
ik heb nooit meer dan 3 kindjes, doe veel met ze en ze krijgen alle aandacht.. we doen leuke activiteiten en als ik niet kan oppassen kijk ik altijd of de ouders de uren kunnen inhalen... ( ik vang kinderen op met ouders met flexibel werk)
ik luister en kijk naar het kind, en pas (als dat lukt) daar alles op aan..

de opmerking van:
misschien slaan ze je kind wel of zijn ze pedofiel vind ik een beetje ver gaan... dat kan je net zo goed op een kdv gebeuren!

uma

uma

05-04-2009 om 17:35

Voor en tegens

ik woon inderdaad in België, weet niet precies hoe anders de opvang geregeld is dan bij jullie.
de onthaalmoeders die ik ontmoette worden maandelijks gecontroleerd door een overkoepelende dienst, dus ik hoop dat ik toch enige zekerheid mag hebben op "bekwaamheid"...
het is duidelijk dat meningen verschillen, hoe kan het ook anders, maar ik zwem en zwem en zie niet de juiste boei
nog eens gaan praten met de leidsters van de creche is idd een optie maar ik durf niet goed, heb ik al eens gedaan op een moment dat ik merkte dat mijn dochter altijd in een eetstoel zat, da's gebeterd, maar nu denk ik soms dat ze weer te veel "pushen" om mijn meisje alsmaar op de grond tussen de druktemakers te zetten en ik merk dat ze daar bang van wordt, ik zie dat ook in speeltuinen enzo...
ze is toch nog klein. "god ja, vang ze dan zelf op dan is het pas goed" , helaas moeten er ook centjes binnenkomen en ik moet toegeven dat ik ook wel blij ben om af en toe eens mijn handen vrij te hebben (niet te vaak). ik ben niet persé tegen een creche, ik vind ook dat kindjes nu al kunnen leren dat ze niet altijd het middelpunt van de belangstelling zijn maar het is vooral dat eigen plekje, of rustmoment dat ik belangrijk vind. Misschien toch maar eens aankaarten?
Grrr, ik weet het niet.
(bedankt voor het meedenken)

Sunja

Sunja

05-04-2009 om 21:49

Afgeknapt op de creche

Ik ben juist erg afgeknapt op de creche: veel te druk, geen flexibiliteit (wel qua tijden, maar totaal niet in dat mijn zoontje bijv onder een strak lakentje slaapt - dat soort dingen) en een hele serie nieuwe leidsters in korte tijd. Kortom: mijn mening is erg gekleurd! Ik heb ook een aantal malen geprobeerd te praten met ze, en dan verbeterden wel dingen maar binnen een paar keer was het weer hetzelfde. Of wisselde de leidster en kon ik weer opnieuw beginnen. Dus daar had ik niet veel zin meer in. Sinds wij mijn zoontje eraf hebben gehaald gaat het zichtbaar beter met hem dus dat is voor ons een duidelijk goede keuze geweest.
Echter: nu zoeken we een gastouder maar dat is best moeilijk! We hadden er eentje maar die hield er snel weer mee op omdat ze last van haar rug kreeg van het tillen (zoontje is 11 maanden) en nu heeft iemand bij mij op het werk aangeboden. Maar zij wil alleen maar 'zwart' dus niet via een bureau en ook maar 1 dag terwijl we 2 dagen zoeken. Ik vind dit dus wel een nadeel, dat je iemand moet zoeken. Van de andere kant heb je dat bij een creche ook, wachtlijsten enzo.
Wij hebben trouwens in eerste instantie de creche niet opgezegd maar de gastouder 2 dagen laten oppassen gedurende 3 weken. Dat waren even wat kosten maar zo waren we niet gelijk onze plaats op de creche kwijt terwijl we wel met een gastouder konden proberen.
De gerichtere aandacht van een gastouder vind ik een groot voordeel. Wat betreft vakanties etc lijkt het mij vooral zaak goede afspraken te maken. Dus wij gaan het wel proberen. En dat van dat slaan en pedofiel-gedoe lijkt mij zwaar overdreven. Inderdaad: dit kan op een creche ook en een goede gastouder wordt gecontroleerd. Alleen... nu nog eentje vinden!

Sunja

welke regio woon je Sunja??
ik heb eventueel nog plaats...
gr Inkie

Sunja

Sunja

06-04-2009 om 16:34

Wat superaardig inkie

maar helaas woon ik niet bij jou in de buurt: wij wonen onder Rotterdam Zuid, in Albrandswaard. Ik weet dat dat niet bij jou in de buurt is omdat je het mij eerder hebt aangeboden! Anders had mijn zoontje allang aan jouw zorgen toevertrouwd geweest naar alle waarschijnlijkheid. Jammer he?! Maar wel heel lief aanbod.
Sunja

uma

uma

09-04-2009 om 08:26

Keuze gemaakt

ons meisje gaat niet langer naar de creche...
eind deze maand zal ze naar onthaalmama X gaan.
hoop dat het klikt. ben er nu een 2e keer geweest en het was vooral de sfeer (rust) die me overtuigde.
vandaag zal ik een bloemetje brengen naar de dames van de creche, misschien raar maar ondanks alles zal ik ze toch missen , ik wil hen ook oprecht bedanken voor de zorgen maar denk toch dat ik duidelijk moet uitleggen "waarom" mijn dochter weggaat. tot nu toe hebben we er een beetje omheen gedraaid.
de onzekerheid blijft hoor, maar zal die niet altijd blijven? ben benieuwd hoe alles zal evolueren...
ik hou jullie op de hoogte!

Linda99

Linda99

09-04-2009 om 11:17

Uma

Fijn dat je een keuze hebt gemaakt die goed voelt, daar gaat het immers om. Succes!

m@

m@

10-04-2009 om 22:03

Sterkte!

Hoop van ganser harte dat jouw ervaringen beter zullen zijn dan de mijne.

uma

uma

11-04-2009 om 17:36

Linda

bedankt!

uma

uma

11-04-2009 om 17:45

ik hoop het ook, jouw ervaringen zijn geen complimenten voor het begrip "gastouder"...
om te beginnen is deze onthaalmama wel opgeleid, én ze heeft heel wat ervaringen met kinderen die "anders" zijn, (haar zoon van 11jaar heeft een ernstige gedragsstoornis), niet dat onze dochter een speciale aandachtsvorm vereist maar toch geeft me dat een goed gevoel, ze is al wel wat gewoon. ook werkt ze onder toezicht van een dienst en die controleren zéér regelmatig op onaangekondigde momenten al hun onthaalouders. moesten er in het verleden klachten over haar zijn geweest dan zou zij niet meer werkzaam zijn onder hun vleugels.
nu ja, 100 % zekerheid kan niemand me garanderen maar ik wil het proberen. bij de creche staat de deur ook nog altijd open voor ons meisje, wat ik wel een geruststellende gedachte vind...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.