Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
zon

zon

20-01-2009 om 13:03

Wat zouden jullie doen

vanaf 1 februari moeten onze kinderen 3 ipv 2 dagen naar het kdv. Voor onze oudste is die dag plek op haar eigen groep. Voor de jongste twee van net 2 en 5 maand is maar 1 plek op de eigen groep, de ander moet die ene dag in de week naar een flexgroep.
Ik twijfel of ik mijn middelste van net 2 naar die flexgroep zal laten gaan of onze baby van 5 maand. Dochter van twee past zich op zich best makkelijk aan en heeft het naar haar zin op het kdv, wel is zij 1 december ook al van groep gewijzigd en net weer een beetje gewend. 1 dag in de week toch weer andere kinderen en leidsters heeft denk ik best een grote impact op haar. Zoon van 5 maand gaat sinds een paar weken naar het kdv. Het gaat prima met hem en ik heb niet het idee dat die ene dag andere leidsters voor hem uit zal maken. Toch is dat natuurlijk lastig beoordelen en ik twijfel er alleen aan hoe het voor hem zal zijn als hij bijv. 8 maand is. Dan is het voor hem misschien wel weer vervelender als voor de middelste. Wat is nou wijsheid.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

20-01-2009 om 13:26

Jongste (baby) naar flexgroep

Zoals je zelf al aangeeft, maakt het de jongste waarschijnlijk weinig uit om meer wisselende gezichten te zien. Nu gaat het allemaal prima, hoe het later gaat, zie je dan wel weer.

Mijn dochter gaat op 2 locaties naar de bso, en is de afgelopen tijd al twee keer van dag veranderd. Zij is zich veel meer bewust van de bekenden en onbekenden dan vroeger, en ook dit gaat na een poosje wennen prima.

Kinderen passen zich best goed aan, meestal. Mijn ervaring is dat een baby van 5 maanden veel gemakkelijker accepteert dat er wisselingen zijn dan een ouder kind. Gewoon doen, en op de wachtlijst blijven voor een vaste plek voor hem.

anne

anne

21-01-2009 om 21:52

Baby's meer behoefte aan continuiteit m.i

Ik heb vier kinderen die allemaal naat het kdv zijn (geweest). Mijn ervaring is dat ik en de baby in de babytijd het meeste moeite had met wisselende leidsters. Babies kunnen zelf niet vertellen hoe ze het makkelijkst in slaap vallen, of ze wel of geen pap in de fles krijgen, dat soort dingen. Mijn kinderen werden als baby onrustig van vreemde gezichten. Ze doen bij ons op de babygroepen ook hun best om ook dezelfde vervang in te zetten.

Toke

Toke

21-01-2009 om 23:55

Anne

Maar dan gaat het om wisselende leidsters die in de groep invallen, toch? In het geval van de kinderen van Zon gaat het om 1 dag in de week naar een andere groep, maar hij zal ook daar toch vaste leidsters hebben? Ik neem aan dat het flexibele karakter met de samenstelling van de groep te maken heeft, niet met de inzet van leidsters. Twee dagen de ene groep en een dag de andere is ook een bepaalde continuïteit waar een kindje van vijf maanden wel mee uit de voeten kan. (Er zijn toch ook genoeg kinderen die kinderdagverblijf combineren met nog een dagje bij oma/tante/buurvrouw)
Ik zou ook voor de jongste kiezen. Als leidsters op beide groepen maar goed overdragen en zorg afstemmen, lijken er me voor hem weinig problemen. Voor de middelste is dat echt wel wat moeilijker. Die is vast erg gehecht aan de leidsters én kinderen op haar eigen groep.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-01-2009 om 09:58

Kinderen zijn flexibel hoor

Als ik nu terugkijk op de babytijd van mijn kinderen, zie ik heel veel wisselingen ondanks de vaste groep en de vaste leidsters/opvoeders: opa en oma een dag per week, babygroep met heel vaak invallers, stagiaires en leidsters die voor elkaar een dienst overnamen, groepen die in de vakantie een dagje bij elkaar werden gezet, enz.

En nu gaat de oudste naar school, en ze heeft naast haar eigen vaste juf al alle andere onderbouwleerkrachten voor de groep gehad. Plus een klasseassistent sinds kort. En daarnaast is er dan de overblijf (met ouders die de boel begeleiden), de bso met net zo'n 'vast wisselend' team als eerder op de crèche.

En weet je? Mijn kinderen kennen iedereen en weten ook precies wie waar hoort (op school, bso, crèche). Natuurlijk hebben ze hun voorkeuren, maar dat geldt voor iedereen.

Ik denk echt dat een kind veel flexibeler is dan we vaak denken. En ja, ook een baby van 5 maanden: de goede zorg is waar het om gaat, overdracht tussen de leidsters en verder zie je over een tijdje wel hoe het gaat.

joer

joer

22-01-2009 om 13:34

Inderdaad moeilijke keus.

Hoi,

Ik heb echt even zitten bedenken wat ik zou doen in deze situatie.

In eerste instantie dacht ik aan de oudste, maar toen ik las dat zij net overgestapt is naar een nieuwe groep zou ik toch kiezen voor de baby.

Succes met je keuze.

groeten JOER

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.