Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
NaShA

NaShA

13-05-2011 om 21:00

Wederom bezuiniging kinderopvang


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

16-05-2011 om 21:23

5 euro?

Is dat al bekend? Wordt dat het maximale tarief van de belastingdienst?

Monet

Monet

17-05-2011 om 08:08

Nee

Die 5 euro is 1 van de scenario's voor 2012. Een max. uurtarief waarover kinderopvangtoeslag wordt gegeven is nog niet vastgesteld.

Wie worden het meest de dupe

Wie het meest de dupe worden? Degenen die werkloos geworden zijn. Die kunnen namelijk geen toeslag meer krijgen. Dus dan wordt de opvang opgezegd. Maar ja, dan ben je niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt en raak je dus ook de WW kwijt.
Ook degenen die naast hun werk een studie volgen en daarom een extra dag opvang hebben zijn 'de klos'.

Maar wat straks ook niet meer mag: op elkaars kinderen passen. Stel: Mama1 is gastouder en past 5 volle dagen in de week op de kinderen van Mama2. Mama2 werkt namelijk als gastouder en past op de kinderen van ... Mama1.
Natuurlijk alleen op papier en beide partijen strijken een flink bedrag aan toeslag op...

Sascha2

Sascha2

17-05-2011 om 13:00

Maar an-ka

Ik weet niet hoe je de laatste opmerking bedoelt, maar ik vind het terecht dat een dergelijke constructie niet meer kan.

liora

liora

17-05-2011 om 14:03

Jammer

Ik vind het heel jammer dat ze dat soort gekke mazen in de wet (op elkaars kinderen passen, oma die geld krijgt om op te passen) niet eerst hebben aangepakt. Samen met die rare verplichting om 11 uur per dag af te nemen.

Die dingen samen zouden vermoedelijk al voldoende bezuiniging hebben opgeleverd. Ik betaal me echt scheel nu als alleenstaande, werkende ouder. Er blijft echt vrijwel niets over voor extraatjes.

Liora

amk

amk

17-05-2011 om 17:21

Die 11 uur

per dag kan ik me nog wel voorstellen.
Je kunt geen kinderen voor 1 uurtje aan het eind van de dag plaatsen, maar de opvang is wel een bepaalde tijd open. (De uurprijs gaat gewoon omhoog om de totale kosten te dekken.)

En de kosten voor een alleenstaande werkende ouder vallen to my humble opinion echt wel mee. Mijn inkomen is ruim boven modaal en ik betaal uiteindelijk slechts € 0.25 per uur. Daar doet mijn buurmeisje het echt niet voor.

joer

joer

17-05-2011 om 19:40

Prikklokken

Het is denk ik ondoenlijk om echt alleen die uren te betalen dat je kind op de opvang aanwezig is. Dan zou je met prikklokken moeten werken.

En elk kind een op maat gemaakte factuur die elke dag/week/maand kan verschillen.

Administratief ondoenlijk voor kinderopvangorganisaties lijkt mij.

Maar dit zou wel het allereerlijkst zijn voor alle partijen.

JOER.

Vic

Vic

17-05-2011 om 20:26

Amk

Volgens mij hebben ze bij jullie gewoon een heel laag uurtarief. Bij ons is het tarief al 28 cent hoger dan het maximale waarover je toeslag krijgt. Dat loopt dus wel op bij 5 dagen (jongste 3, oudste 2) bso (waaronder de lange woensdag) en alle vakanties.

liora

liora

17-05-2011 om 20:29

Precies

AMK,

De uurprijzen van mijn kdv en bso zijn al boven het belastingdiensttarief. Ik betaal echt veel!!

Liora

Vic

Vic

17-05-2011 om 20:32

Zat nog eens te rekenen

Hoe kun je aan 25 cent per uur komen? Zelfs als je het maximale vergoed krijgt (93% ofzo), zou je dan een uurtarief hebben van 3,50. Ik denk dat je een rekenfout maakt.

Vic

Vic

17-05-2011 om 20:36

Liora

Als je eenmaal van het kdv af bent ga je een stuk minder betalen. Ik heb nu bijna oudste van de bso (juli). Helaas levert dat haast geen voordeel op, omdat ik van haar uren zo'n 90% vergoed krijg. Scheelt me dus 45 euro ofzo.

amk

amk

17-05-2011 om 21:09

Valt echt mee

ik betaal idd niet de hoofdprijs: 5.92 per uur.

rekening per maand €525 terug van de belasting: 479. Houd ik nog 46 euro per maand over, die ik zelf moet betalen. ok het is 51 cent per uur. (90 uur per maand)
Daarvoor heb ik in schoolweken 2 korte en 1 lange middag opvang en alle studiedagen die op mijn eigen dagen vallen en alle vakantiedagen die op mijn dagen vallen. De vakantiedagen zijn dan van 7 tot 7 beschikbaar. De gewone dagen zijn ook tot 7 uur. De TSO zit er gratis bij in dat bedrag.

liora

liora

17-05-2011 om 21:37

Amk

Ik denk dat jouw situatie uniek is, dus fijn voor jou, maar vertroebelt de discussie een beetje.

Vic

Vic

17-05-2011 om 21:47

Dat valt i.d.d. wel mee

Ik betaal ongeveer 200 euro van de 970 euro zelf, waarvan al zo'n 45 euro wordt veroorzaakt door het uurtarief wat boven het maximum ligt. Dat is dus met twee kinderen op de bso. Als je nog een kind op het kdv hebt, loopt het met die hogere uurtarieven behoorlijk op.

liora

liora

17-05-2011 om 21:59

Vic

Ja ik tel de maanden bijna totdat jongste naar school gaat, omdat ik dan ineens minder kosten heb. Het is allemaal echt vreselijk krap nu.

amk

amk

18-05-2011 om 00:05

Denk het niet

want dit is het gemiddelde zo'n beetje qua prijs hier in de stad. Duurste is 6.10. En dat is het maximum van de belastingdienst.

Zo uniek is het niet.

liora

liora

18-05-2011 om 10:23

Ehh

Hangt er waarschijnlijk vanaf waar je woont dan.

Sascha2

Sascha2

18-05-2011 om 11:53

Kosten

Wij betalen 6,30 per uur en in geval van vakantiebso 6,50 per uur.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-05-2011 om 12:06

Hier

Wij betalen 6,15 per uur, en dan verplicht met vakantie voor alle vrije dagen die we maximaal voor de helft gebruiken, en ook die uurtjes aan het begin en eind van de (mid)dagen die je niet afneemt, maar wel betaalt.
Per middag bso betalen we structureel 25% meer dan we uren afnemen. En voor de laten we zeggen 12 weken schoolvakantie geldt dat er maximaal 6 weken gebruik maken van de bso, dus we betalen 6 weken x 2 dagen à 10 uur voor niks. Da's 120 uur per kind, 240 voor de twee, per jaar alleen al voor de vakanties.
Tegen het uurtarief van 6,15 komt dit neer op een kostenpost van 1476 euro aan niet afgenomen uren. Begin daar eens te bezuinigen zou ik zeggen.

Groet, Mamvantwee

amk

amk

18-05-2011 om 23:30

De uur prijs gaat omhoog op die manier

want de totale kosten zullen toch gedekt moeten worden. Als je dat in minder uren kunt doen, gaat de uurprijs omhoog en daarmee de eigenbijdrage nog verder.

Losse uurtjes neemt niemand af, maar de kosten lopen door.

Fiorucci

Fiorucci

19-05-2011 om 07:01

Van de baan

Het plan is van de baan, minister Kamp voelde er niks voor. Maar een bezuiniging van een miljard zal toch gaan plaatsvinden op termijn.

Sascha2

Sascha2

19-05-2011 om 08:23

Ik las dat Kamp van mening is dat de markt zo werkt, dat ouders zelf wel zullen kiezen voor een opvang waarbij per uur kan worden gefactureerd. Ik weet niet hoe et bij jullie is maar ik ken werkelijk geen enkele opvang in mijn nabije omgeving, waarbij per uur wordt gefactureerd. Er is op dat gebied dan ook geen marktwerking. Maar ik heb nog steeds geen oplossing kunnen bedenken...

Ik niet sascha

Ik ken er geen een. En trouwens veel te kiezen hebben wij niet. Er zijn overal wachtlijsten.

En weet je wat ik nou echt het allerergste vind. Iedere (school)vakantie periode zijn er minder kinderen. Wij zijn ook gebonden aan schoolvakanties dus ook onze zoon is er vaak niet tijdens vakanties. Het kdv houdt hier rekening mee want in de vakantie worden de twee groepen samengevoegd en zijn er minder leidsters. Ook mag er dan niet geruild worden. Maar als mijn kind dan drie weken niet komt dab krijg je die maand geen korting.

Natuurlijk geldt dat voor alle ouders. Ik vind echt dat je korting moet krijgen als je ruim van te voren aangeeft dat je kind in een bepaalde periode niet komt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sascha2

Sascha2

20-05-2011 om 09:58

Hier wel

Bij onze bso is dat wel mogelijk: alleen vakantieopvang en niet regulier. Ik vind dat inderdaaad een goede zaak.
Als je kind ziek is, vind ik niet dat je dan ook niet hoeft te betalen. Ook niet als je ruim van tevoren aangeeft dat je kind voor langere tijd niet zal komen. Immers, zijn of haar plek blijft wel gereserveerd.
Bij onze kdv/bso was het in het verleden overigens mogelijk om een verschillend menu te kiezen. Als starttijd kon gekozen worden voor 07.30 of 08.00 uur en bij de eindtijd was een keuze tussen 18.00 of 18.30. Daar kon ik me goed in vinden. Wij hadden de opvang voor zowel kdv als bso (vso) gekozen voor opvangtijd tussen 08.00 en 18.00 uur. Vorig jaar is dat ineens eenzijdig gewijzigd, er is alleen opvang mogelijk tussen 07.30-18.30 (of een dagdeel). Dat betekent een uur per dag per kind extra. Ik vraag mij af of een dergelijk systeem wellicht alsnog mogelijk is. Een soort tussenvorm. Dus niet enkel de af te nemen uren berekenen maar ook niet standaard 11 uur factureren. Als organisaties keuze mogelijkheden geven, dan zit er wat meer flexibiliteit in. Of dit ten nadele van de opvangprijs is weet ik niet. Dat wordt wel steeds geroepen, maar of dat ook daadwerkelijk het gevolg zal zij en zo ja, in welke mate, dat weet ik niet. Het blijft moeilijk. Overigens heb ik er eentje gevonden op internet: in Veldhoven is een kdv waar al sinds jaar en dag enkel de daadwerkelijk afgenomen uren in rekening worden gebracht. Maar ja, da's veel te ver weg voor mij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.