Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
johanna

johanna

23-03-2009 om 20:30

Wel plek bso, geen vervoer tussen school...

Hallo,
De organisatie waar ik mijn kind heb ingeschreven voor BSO zegt dat er wel plek is op de opvang, maar geen plek in het busje dat de kinderen van school naar de opvang moet vervoeren. Mijn kind kan derhalve niet naar de BSO op de door mijn gewenste dagen, alleen op de dagen dat er plek is in het busje en die wil ik niet. Extra busje laten rijden is geen optie, want dat kost geld en dan moeten ze een extra personeelslid aannemen die dat vervoer voor zijn rekening neemt en ik vermoed dat ze dat niet willen voor 'slechts' 1, mijn kind.
Kind staat al 2 jaar ingeschreven en staat bovenaan de wachtlijst op de door mijn gewenste dagen. Had mijn kind op een andere school gezeten, dan was er wel plek op in het busje geweest en had ie wel vervoerd kunnen worden naar de BSO. Kinderen die dus onder hem op de wachtlijst staan maar op een andere school zitten, gaan nu voor. Ze willen dus gewoon geen extra busje laten rijden en houden mijn kind om die reden af.
Komt dit vaker voor? Hoe lossen andere ouders dit op? Wijzigen in de andere dagen is echt geen optie voor ons anders had ik dat allang gedaan. Maar het is toch raar dat puur door het vervoersprobleem mijn kind buiten de boot valt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

23-03-2009 om 22:09

Bso heeft eigen busje?

Hallo
ik begrijp uit je verhaal dat de NSO zelf een busje heeft? Daar heb ik geen ervaring mee.
Hier worden de kinderen door het plaatselijke taxibedrijf vervoerd, want daar heeft de nso-organisatie een contract mee. En ik heb nog niet gehoord dat kinderen niet vervoerd konden worden.
groetjes

Hanne.

Hanne.

24-03-2009 om 09:24

Zou geen probleem moeten zijn

volgens mij zou het geen probleem moeten zijn: Nu komen er blijkbaar 8 kinderen uit school A en 1 uit school B. Als er 5 uit school A zouden komen en 4 uit school B hebben ze ook 2 begeleiders nodig!

Het argument dat ze extra begeleiding in moeten zetten is dus op z'n minst twijfelachtig. Bovendien: je betaalt voor een plaats incl vervoer.

Hier gaan er op een aantal dagen ook weinig kinderen naar de NSO. Afhankelijk van hoeveel kinderen er zijn gaan ze of met een busje of met de taxi. Als er maar 1 kind is gaat die zelfs met de leidster op de fiets. Ook van een ander kinderdagverblijf staat er regelmatig een busje dat dan 1 kind komt ophalen.

johanna

johanna

24-03-2009 om 11:09

Maar is het wel...

Het zou inderdaad niet een probleem moeten zijn, maar dat is het nu dus wel. Ze maken hun probleem het mijne. Ze weigeren gewoon een extra personeelslid met busje in te zetten want dat kost geld en dus kan mijn kind niet naar de BSO....Zou ik de ouderraad eens moeten informeren?

Hanne.

Hanne.

24-03-2009 om 12:15

Oudercommissie, mr, directeur

Ik zou aan de bel gaan trekken bij iedereen die er (mogelijk) ook maar iets over kan zeggen. Ouderraad, medezeggenschapsraad. Directeur. Als het een BSO is die bij een grotere organisatie hoort het hoofdkantoor bellen etc etc etc etc.

en in iedergeval bedingen dat je korting krijgt, zodat je evt zelf (taxi) vervoer kan regelen.

Jesse_1

Jesse_1

24-03-2009 om 21:48

Hier ook eigen vervoer

En ik hoor altijd wel dat het een heel gepuzzel is, maar ik heb nog niet gehoord dat er kinderen AFGEWEZEN zijn op basis van het vervoer.
En de BSO bus komt ook rustig voor één kind, of als er een kind 'teveel' is rijdt de BSO bus 2x.
Ik zou een officiële klacht indienen en het melden bij de oudercommissie. Informeer ook eens bij BOinK!
Jesse
NB 'vroeger' ging het vervoer mbv taxi's, inmiddels hebben ze auto's/bussen aangeschaft en dat worden er steeds meer.
Succes!

joer

joer

25-03-2009 om 15:48

Kan het me wel voorstellen

Bij ons hebben ze het taxivervoer uitbesteed aan een taxi bedrijf. Die berekend gewoon het aantal ritten en kinderen die hij vervoert. Maakt hen niet uit voor hoeveel kinderen ze rijden.

Verzorgt de organisatie zijn eigen vervoer dan kan ik me voorstellen dat zij voor 1 kind geen extra busje/personeelslid inzetten. Dit is financieel zeer onaantrekkelijk. Ze leveren financieel alleen maar in.

Bij ons is het ook zo dat als een kind een extra dag wil afnemen waardoor er dan i.v.m. het kindaantal een extra leidster moet worden ingezet, de extra dag niet wordt gehonoreerd. Een leidster extra kost meer dan de inkomsten van een extra dag.

Op zich moeten organisaties zich financieel gezond houden dus op zich begrijp ik het wel, maar het komt wel vreemd en niet klantvriendelijk over.

Wat je zou kunnen doen is zelf voor vervoer zorgen, of is er iemand die hem kan brengen. Hoe oud/zelfstandig is hij/zij, kan hij er zelfstandig heen.

Misschien kan je iets regelen voor de kosten die je maakt met organisatie, belasting, taxibedrijf.

Succes! Groeten JOER.

Hier

staat regelmatig eenenorm grote bus voor de deur van school. Net geen touringcar zeg maar, maar iets tussenin. Moet toch ook kunnen? Bus met meer dan 8 plaatsen, ( zal wel duurder zijn) maar dan hoeft er geen extra bus of chauffeur te rijden...

Jesse_1

Jesse_1

26-03-2009 om 21:44

Jasset

Ik denk dat de leidsters niet zelf met zo'n bus mogen rijden (zal wel een speciaal rijbewijs voor nodig zijn?) en dan heb je wel weer een aparte chauffeur nodig. En zo'n bus moet wel altijd min of meer vol zitten, anders is het weer zonde van die extra ruimte die je wel betaald zonder te gebruiken.
Jesse

cecile_s

cecile_s

27-03-2009 om 14:38

Johanna

mijn kinderen zijn jarenlang met de taxi (dus ook niet eigen vervoer van de bso) en taxichauffeur naar de bso gebracht. ik herken het probleem wel. wij konden vanwege het vervoersprobleem niet naar een bso dichterbij huis, omdat er dan geen vervoer tussen school en bso was. dus noodgedwongen naar de bso verder weg.
is de kindplaats nu al echt vergeven? heb je dan ook zelf gezegd dat je die plek niet wilt (ik zou nl dan altijd tijd rekken en zeggen dat er eerst naar een oplossing voor het vervoersprobleem gezocht zou moeten worden), of hebben zij dat al voor jou beslist? in dat laatste geval, zou ik wel bij iedereen aan de bel trekken, als je nog enige kans denkt te hebben dat je die plek krijgt. en doe dat vooral (ook) schriftelijk. dat komt vaak serieuzer over (kunnen mensen minder makkelijk om jouw probleem heen) en dan sta je ook sterker qua bewijs als er een discussie over komt. als je een reaktie wilt vraag die dan expliciet en stel een redelijke termijn in je brief.
inderdaad zou grotere bus (met 1 chauffeur) het probleem (nu gebombardeerd tot jouw probleem)) oplossen.
als ik jou was zou ik wel boos zijn. ben je eindelijk aan de beurt, kan het volgens hen niet om zo'n "futiliteit".
bij ons stond nog eens een oproepje in het schoolblaadje vanwege hetzelfde probleem (geen vervoer naar andere bso dan de bso waar iedereen van onze school naar toe ging). ouders vroegen of er toevallig ouders in de buurt woonden die dan op die bso dag(en) het kind even bij de bso konden afzetten. ik weet niet of dat gelukt is.
sterkte ermee. geregel, he?

johanna

johanna

27-03-2009 om 18:41

Wel genomen

Dank voor jullie reakties,

We hebben inderdaad besloten toch de plek op de BSO te nemen zonder vervoer. Ze pruttelden wel tegen, want het liefst gaven ze die plek aan een kind op de school waar geen vervoersprobleem is maar ze gingen wel akkoord. We proberen later een oplossing af te dwingen of zelf iets te bedenken voor het vervoer. En we gaan idd kijken of we de uurprijs naar beneden kunnen krijgen als het vervoer niet inbegrepen is.

Cecile, regelde jij en betaalde jij dat taxi vervoer zelf? Had je gewoon een deal gesloten met de plaatstelijke taxibedrijf? Vond je het niet eng dat je dan niet wist welke chauffeur je kind reed? Of had je daar zeggenschap over of had je een vaste chauffeur? Ik zou aan de soms mallote en asociale taxichauffeurs hier mn kind niet in zn eentje blind durven meegeven.....

Boink geeft aan dat er niets af te dwingen valt. De ouderraad moet ik nog inschakelen. Ik kan me voorstellen dat als er meer ouders hiertegen aan lopen ze er wel wat aan willen doen. Zolang ik in mn eentje protesteer, kunnen ze me nog afdoen als zeurende of lastige moeder.

Een grotere bus vereist weer een chauffeur met een groot rijbewijs en die is er niet. Het komt er eigenlijk op neer dat ze helemaal niets willen ondernemen om dit vervoersprobleem op te lossen. Alle dingen die ik voorstel wordt niet serieus genomen.

Pelle, waar woon je ? Ik ken vooralsnog geen buren of vrienden die EN overdag thuis zijn EN hun handen vrij hebben om een aantal dagen per week zich vast te leggen op een fietstochtje met mijn kind naar de BSO. Als jij het zou willen doen graag!!!

Ik hoop dat dit probleem in de loop van de tijd (ik ga ervan uit dan mijn kind voorlopig nog wel even naar de BSO gaat) zich gaat oplossen. Dank voor alle feedback!

cecile_s

cecile_s

30-03-2009 om 11:44

Taxi

Johanna,

De taxi (een minibusje) werd bij ons geregeld door de BSO, dus de hele groep wachtte op een bankje in de school waar de taxichauffeur ze kwam halen. Wij hebben inderdaad wel even over zelf een taxi regelen gedacht ivm de andere BSO (waarvoor geen vervoer werd geregeld), maar dat is niet doorgegaan.

Misschien toch kijken of er ouders van school een beetje in de buurt wonen van de BSO die (evt. tegen vergoeding!) jouw kind op de BSO willen afzetten. Dus advertentie in schoolblaadje. Door vergoeding te bieden (vast minder dan taxi en vast prettiger gevoel) wordt het voor ouders die die mogelijkheid hebben wellicht interessanter om te rijden, ook die enkele keer/keren dat hun kind een speelafspraakje heeft. Maak het dan zakelijk door wellicht ook een opzegtermijn als een van beide partijen er mee wil stoppen. In overleg eerder stoppen dan de opzegtermijn kan natuurlijk altijd.

Een taxi vind ik voor mn jongere kinderen tot ca 6 a 7 jaar wel enger, zeker als ze alleen zijn. Waar moet kind dan wachten etc. Ik zou altijd ergens in de school doen, niet op straat....

En vraag de BSO om jullie te waarschuwen als een kind (dat normaal wel met het busje meerijdt) niet gaat (ivm speelafspraakjes, komt regelmatig voor bij ons) - dan kan jullie kind wellicht mee? Hoewel, dat zal wel weer gedoe geven ivm het contract met de BSO excl vervoer. Roepen ze: verzekeringsprobleem.... Wel een gedoe allemaal, zo moeizaam vaak.

Succes ermee dus.
Cecile

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.