Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
erik

erik

29-09-2015 om 22:33

werk en voorschoolse opvang

Onze dochter moet eerdaags naar de basisschool
Aangezien we beide werken moet ze naar de voorschoolse opvang deze is vanaf 7.30 uur
Maar beide hebben we een baan waarbij we om die tijd moeten beginnen
En niet de mogenlijkheid om later te beginnen van de werkgever
Hoe moet ik me kind nu op school krijgen
En nee hebben geen oma s die dat kunnen doen


ouders van schoolgenoten

Overleg met school of je daar een advertentie kwijt kunt waarin je betaalde voorschoolse opvang zoekt bij andere ouders die toch ook hun kind naar dezelfde school brengen.
Dan zorg je dat je kind daar 's morgens is. Uiteraard nadat ze bij jullie ontbeten heeft en anders betaal je daar ook iets voor of je geeft het mee.

Jamie

Jamie

29-09-2015 om 22:54

precies

Zoek een gastouder en dan laat je je kind natuurlijk daar eten anders zit het daar anderhalf uur niks te doen. Hoe heb je nu eigenlijk geregeld?

Emma

Emma

30-09-2015 om 08:39

Geen oma

Bij mij was er ook geen oma en ik deed het in mijn eentje. Voorschoolse opvang was in het schoolgebouw en ideaal, maar werd na een jaar opgeheven want er waren te weinig kinderen.
Zorg dat je contacten hebt in de buurt, regel ouders van een klasgenoot, breng je kind naar een gastouder, bied een wederdienst aan op een moment dat jij kan. Alle oplossingen zijn het beste voor het moment. Het blijft zoeken en netwerken totdat je kind oud genoeg is om zelf naar school te gaan. Wat nu prettig is voor je kind is dat over 1,5 jaar misschien niet meer.

Dees

Dees

30-09-2015 om 09:17

Gastouder

Je hebt gastouderbureaus waar je je kunt inschrijven. Ook heb je de mogelijkheid om te gaan praten met je werk.

elke dag?

De vraag is ook of je kind dit allemaal trekt. Voorschoolse opvang, school, naschoolse opvang (of is dat niet nodig?) enz. Een hoop verse kleuters redden een hele week met alleen maar school al niet eens. Die blijven regelmatig een dagje of middagje thuis. Ik zou er ook zeker over nadenken hoe je dat op gaat vangen.
Ik denk dat ik het meer zou zoeken in het toch aanpassen van jullie werktijden: de ene vroeg beginnen en de andere laat, zodat er zo weinig mogelijk opvang nodig is. Misschien is dit af te wisselen. Je kunt natuurlijk meteen roepen 'kan niet' maar er kan vaak meer dan je denkt. Desnoods bij een andere werkgever.

Krullevaar

Krullevaar

30-09-2015 om 09:32

en de vraag is?

Je kind gaat naar de voorschoolse opvang. Die brengen je kind dan toch naar school? Het mooiste is dat je een opvang kiest die inpandig in school zit, maar lukt dat niet dan een andere. Zij zijn ervoor verantwoordelijk om te kind naar school te brengen.

Pirata

Pirata

30-09-2015 om 09:38

hoe doe je het nu dan?

Waar is jullie kind nu dan 's morgens vroeg? Is dat bij de creche, opent die om 7:00?
Ik zou overigens ook op zoek gaan naar een gastouder. Het liefst om de hoek.
Hebben jullie al geprobeerd het toch met de werkgever te bespreken? Vaak is er wel meer mogelijk dan je denkt, er zullen toch meer collega's met kinderen zijn? Bovendien kun je misschien 2 keer in de week later beginnen, als dat voor jullie allebei geldt hoef je nog maar voor één dag iets anders te regelen.

Jamie

Jamie

30-09-2015 om 12:11

Krullevaar

Lijkt me toch duidelijk. De VSO gaat open op een tijdstip dat beide ouders al op het werk moeten zijn. Het gaat dus om de reistijd van beide ouders. Geen idee hoe lang die is maar dat is dus het probleem.

Jippox

Ik neem aan dat het meisje nu op de kinderopvang zit. Ik heb de indruk (gelet op mijn eigen kinderen en verhalen van collega-ouders) dat kinderen die in in hun kleutertijd op het kdv gezeten hebben iha minder moeite hebben met de overgang naar school. Dus dat kon best wel eens meevallen. Eerst dit probleem maar eens oplossen, lijkt me.

Gelet op het zeer vroege begin van de werkdag vermoed ik trouwens dat deze ouders ook relatief vroeg klaar zijn dus misschien is naschoolse opvang dan weer niet nodig.

Groeten,

Temet

Dees

Dees

30-09-2015 om 13:43

Nou vroeg beginnen

7:30 beginnen betekend werken tot rond 16:00 en dan reistijd erbij....dan heb je wel naschoolse opvang nodig hoor.

Ik begrijp niet hoe dit probleem ineens uit de lucht komt vallen, dit had je zo'n 4 jaar geleden moeten zien aankomen toch? 4 jaar lang erover kunnen nadenken en dan had een passende oplossing er vast allang geweest.

Krullevaar

Krullevaar

30-09-2015 om 13:52

Ja precies

Dat was ook mijn gedachte. Het is niet ineens iets nieuws, het is iets dat je al lange tijd aan ziet komen.

Kind gaat kennelijk nu naar een KDV. Vaak bieden die ook VSO en hebben ze dezelfde openingstijden. Dat kan dan misschien niet in het schoolgebouw zitten, maar dat is dan maar zo.

En anders zoek je en gastouder.

Sukey

Sukey

30-09-2015 om 14:32

erik

'Hoe moet ik me kind nu op school krijgen'

Ik heb een tijdje een buurmeisje opgevangen 's ochtends. Haar ouders moesten ook al vroeg de deur uit, dus het meisje kwam voor het ontbijt naar mij toen en werd door mij naar school gebracht.

Hanne.

Hanne.

30-09-2015 om 16:01

flauw

Vind het een beetje flauw om te roepen dat je dat al 4 jaar kan weten.

Er kan veel veranderen. Banen die wijzigen, grootouders die uitvallen, noem maar op. Misschien dat het oorspronkelijke plan niet meer lukt en er een plan B bedacht moet worden.

Of had iedereen bij de geboorte de opvang tm de basisschool al gepland en geregeld en is daar nooit meer iets aan gewijzigd?

Verder geen aanvulling op de tips.

is het een mogelijkheid

dat jullie on de beurt net wat later beginnen zodat je haar naar de vso kan brengen en dan door naar t werk gaan?
Ik zou ook kijken naar een gastouder die je kindje mee kan nemen.Zeker als het vaak in een week is kan dit net wat meer rust geven.

Sukey

Sukey

30-09-2015 om 19:26

Hanne

'Vind het een beetje flauw om te roepen dat je dat al 4 jaar kan weten.'

Dat vind ik ook. Maar ik heb de indruk dat erik vind dat de BSO schuldig is aan zijn probleem zit door 'pas' om half acht open te gaan. En dat is ook flauw.

Nou

Zo fantastisch zijn de kinderopvang, de verlofregelingen en de mogelijkheden om werk en prive te regelen nou ook weer niet. De meeste jonge ouders ondervinden nog behoorlijk wat stress daardoor. En nee, je kunt het niet te lang vooraf regelen.

Krullevaar

Krullevaar

30-09-2015 om 19:57

4 jaar?

Nee zeker niet 4 jaar. Waar lees je dat dan Hanne? Maar zo'n 1,5 jaar vooraf was ik wel aan het bedenken hoe we het allemaal zouden gaan regelen. Wie welke dagen en welke uren ging werken. En dan proberen je wensen en werkgever op 1 lijn te krijgen. Er wordt ook geroepen om naar ander werk uit te kijken, dat lukt ook niet zomaar ineens.

Maar goed, TO geeft ons ook niet veel informatie he?

En AnneJ: de mogelijkheden zijn inderdaad niet eindeloos en daarom is het juist verstandig om waar mogelijk een plan te hebben.

Leg het voor aan je werkgever of deze er wat in ziet om een voorschoolse voorziening te regelen voor haar werknemers waarvan er meer hetzelfde probleem zullen hebben. Soms is er wel een mogelijkheid om iets te beginnen. Samen met Personeelszaken bijvoorbeeld. Komt ook altijd een beetje geluk en timing bij kijken.
Toen mijn kinderen klein waren is de werkgever ingegaan op een idee om in de zomer 6 weken opvang te regelen voor ouders met schoolgaande kinderen die anders veelvuldig verzuimden in die periode. Veel plezier van gehad. Liepen mijn kinderen ineens langs mijn kantoor.

Hanne.

Hanne.

30-09-2015 om 21:02

4 jaar

Die 4 jaar lees ik in post #11.

En ik zie Erik de VSO niet de schuld geven maar hoogstens enige naïviteit dat hij er op het laatste moment pas achter komt dat de VSO later start dan het kinderdagverblijf.

Lang van te voren regelen geeft overigens ook geen enkele garantie. Ik schreef mijn 2e kind in toen ze net 1 was in voor de BSO. Helaas bleek ik alsnog geen plaats te hebben. Maar dat is die 'goede' oude tijd toen de wachttijden voor een plek op een kdv 1jaar en die op de BSO 4jaar waren. Dat is gelukkig verbeterd.

Jamie

Jamie

30-09-2015 om 21:39

Annej

Tja, geweldig idee natuurlijk weer van je MITS het een soort fabriek is uit de jaren vijftig: middenin het dorp en alle vaders kwamen lopend naar het werk.

Met andere woorden: die VSO gaat alle kindertjes verzamelen om kwart over zeven en dan tot in de wijde omtrek allemaal naar school brengen?

Ja hoor

Kwestie van een busje laten rijden. Me dunkt dat je in een ziekenhuis van enige omvang genoeg kandidaten hebt. In feite werkte het in het vakantieproject op mijn werkt ook zo. Uit de diverse instellingen in de diverse stadsdelen werden kinderen opgehaald naar een van de locaties en aan het einde van de dag weer teruggebracht.

Katniss

Katniss

30-09-2015 om 22:03

Voorschoolse

Onze BSO gaat normaal gesproken open om 07.30 uur, maar het is ook mogelijk om na afspraak je kind om 7 uur te brengen. Daar betaal je dan wel dubbel tarief voor (om en nabij 12,50 voor een half uur), maar dat is omdat er dan een leidster voor slechts een kind moet komen. Je zou de BSO kunnen vragen of ze willen inventariseren of er meer behoefte is aan vroegere opvang?
Anders afspraken maken met de ouders van een klasgenootje, maar ik betwijfel of er mensen zijn die al om 7 uur een kind willen opvangen (hier is dan net de wekker gegaan).

Hanne.

Hanne.

01-10-2015 om 07:52

werken en wonen gescheiden

Een kind om 7 uur opvangen zou voor mij dan weer geen enkel probleem zijn. Heb ik in het verleden ook wel gedaan. Doe ik wel in mijn pyjama de deur open.

Opvang op het werk lijkt me dan niet altijd geschikt. Woon en werkplaats zijn lang niet altijd de zelfde. En dan wordt het wel heel veel gereis 's morgens (moet er niet aan denken om mijn kind 's morgens eerst 30km mee naar mijn werk te nemen, om het vlak daarna weer 30km terug (in de file!) te laten rijden om naar school gebracht te worden.

Maar, in een bedrijf waar werk en wonen wel vaak in de zelfde plaats zijn kan het wellicht een optie zijn.

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 08:18

Annej

Sorry hoor maar kom op zeg, we wonen tegenwoordig zo 30 km de ene en 30 km de andere kant op en hoe moet je dan ooit twee kinderen op zo'n afstand tegelijk op school afleveren. Geef gewoon toe dat een VSO naast de scholen moet staan en niet op het bedrijf!

Sukey

Sukey

01-10-2015 om 08:44

niet praktisch

'Leg het voor aan je werkgever of deze er wat in ziet om een voorschoolse voorziening te regelen voor haar werknemers waarvan er meer hetzelfde probleem zullen hebben.'

Dat lijkt me helemaal niet praktisch. In mijn geval zouden de kinderen dan alleen maar in de auto/trein/bus zitten. Eerst 45 minuten heen naar mijn werk, en dan vrijwel direct weer 45 minuten terug naar school. Nog los van de tijd die nodig is om de kinderen van mijn collega's naar hun scholen te brengen. Moet je straks nog eerder van huis vertrekken omdat je anders de bus van de werk-VSO naar school mist

Dat lijkt me niet echt een ontspannen begin van de schooldag voor de kinderen.

Dees

Dees

01-10-2015 om 08:48

4 jaar ja

VSO is hier ook, die zitten vaak gekoppeld aan de scholen soms op de betreffende locatie soms ook niet. Ook de VSO start hier om 7:30.

Wij hebben ons voor we aan kinderen begonnen overwegen of we het zonder hulp van familie konden redden. We weten dus ook hoe we onze zoon zullen opvangen als hij straks naar school moet, en welke alternatieven er zijn als deze optie er niet meer is.

vlinder72

vlinder72

01-10-2015 om 09:09

Het is nu wel duidelijk denk ik

Ik denk dat het nu wel duidelijk is voor Erik. Als de VSO op half 8 opent dan moet je dus iets anders vinden. Dat kan een gastouder zijn. Een ouder van school of toch met de werkgevers gaan praten.

En dat je dit al jaren eerder zit aankomen en dat je dus van te voren iets had moeten regelen is een beetje flauw. Mijn werkgever besloot opeens mijn afdeling te verhuizen naar een andere lokatie. Ik heb nu in plaats van 10 minuten fiets afstand een reistijd van in totaal 1,5 uur enkele reis (als de treinen rijden). Dat gecombineerd met het feit dat de werkgever van mijn man net een paar maanden eerder failliet was gegaan dus manlief net voor zichzelf was begonnen was echt even slikken en een behoorlijk geregel.

Wij hebben het nu zo geregeld. Ik werk 32 uur. Ik vertrek thuis om zes uur 's ochtends om hopelijk om half 8 op mijn werk te zijn. Ik vertrek om 4 uur 's middags en dan ben ik nog net op tijd thuis om de twee jongste kinderen van de BSO te halen. Mijn man brengt de kinderen naar school en gaat dan naar zijn werk (hij heeft zijn nieuwe kantoorpand op fietsafstand van de school geregeld). Op de dagen waarom mijn man in buitenland zit, werk ik thuis. Gelukkig wou mijn werkgever meewerken en heb ik hele lieve collega's want om 16.00 uur weggaan is natuurlijk niet handig als klanten tot half zes kunnen bellen maar ze hebben er begrip voor en in geval van nood kan ik altijd wel iets anders regelen.

Hanne.

Hanne.

01-10-2015 om 09:19

Dees

Dees, ik vind het heel lief maar ook een beetje naief dat je zegt dat je alles al uitgedacht hebt.

Als ik kijk wat er de afgelopen jaren allemaal veranderd is had ik dat voor de geboorte van de kinderen niet allemaal al kunnen bedenken en zeker niet overal een plan B voor kunnen verzinnen.

En dan heb ik het helmaal niet over rare zaken. Zie de reactie van Vlinder. Soms kan in een paar maanden alles er heel anders uitzien.

Emma

Emma

01-10-2015 om 14:42

van tevoren?

Van tevoren alles bedenken kan helemaal niet. Dat is het eerste wat je leert als je bedenkt dat je überhaupt kinderen zou willen....

Sukey

Sukey

01-10-2015 om 14:51

Dees

'We weten dus ook hoe we onze zoon zullen opvangen als hij straks naar school moet, en welke alternatieven er zijn als deze optie er niet meer is.'

Heb je ook al bedacht wat er gebeurt als je zoontje onverhoopt gehandicapt raakt door een ongeluk en helemaal niet naar die school kan? Sowieso niet naar school kan? Of als je man er vandoor gaat met zijn secretaresse en jij fulltime moet werken in een stad 100 km verderop?

Het leven is echt niet zo planbaar als jij doet voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.