Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

werkende ouders en kinderen wèl brengen/halen, hoe doen jullie dat?

Deze vraag is voor alle werkende mama's (en papa's, als dat aan de orde is)

Zelf ben ik bijna 24 en werk ( nog op invalbasis) in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet naar het KDV willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van ouders (vooral mama's) dat zij wèl werken, maar er gewoon
(bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz. Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

Peuterjuf

Pappa

Dat lukt omdat er ook een pappa is. Dus beiden parttime werken.

KDV

Een goed KDV biedt ook meerwaarde voor kinderen: ze leren al heel jong dingetjes als liedjes zingen, met andere kinderen omgaan etc. Ik zie het bij mijn kleindochter. Vader en moeder werken allebei 4 dagen, ieder een dag thuis met kind, 2 dagen kinderopvang, 1 dag oma (ik niet). Vooral op het KDV leert het kind veel, ook al zijn de ouders bijzonder goed en heeft het kind een geweldige plek bij oma.
Ik vind altijd bij moeder zijn benauwend voor een kind. Je krijgt het hele levensgewicht van de moeder op jouw schouders: jij bent haar levensdoel. Ik vind het beklemmend. Maar ik ben het ook niet gewend. Mijn moeder werkte fulltime. wij hadden iemand in huis die 's middags schoonmaakte en er was voor de kinderen (min of meer).

Tsjor

Theekopje

Theekopje

18-06-2018 om 11:23

Verdelen + oma in de buurt

Hier ook twee ouders die parttime werk(t)en. Bij de oudste beiden 4 dagen en toen de tweede kwam ben ik teruggegaan naar 3 dagen. De dagen dat wij beiden werkten waren de kinderen 2 dagen op de crèche of peuterspeelzaal, waar wij ze heen brachten. Mijn schoonmoeder haalde ze dan op. En ze waren ook 1 hele dag per week bij haar. Wij hebben met dank aan oma geen BSO nodig gehad. Toen oma overleed (veel te vroeg) heb ik een tijd 4x6 uur kunnen werken, tot de kinderen groot genoeg waren om alleen thuis te blijven. Wel moesten ze toen overblijven, toen oma er nog was aten ze tussen de middag daar. Dat kon omdat oma tegenover school woonde. Voor ons de ideale regeling. De kinderen hebben daardoor ook een hele goede band met haar gehad.

Dus hier zat de flexibiliteit in: als ouders samen zorgen, een oma in de buurt en flexibele werktijden. Ik realiseer me dat wij wat dat betreft enorm geboft hebben. Vooral voor onze oudste was het heel fijn dat we het zo konden regelen (kind met diverse 'etiketjes', die kon BSO niet aan).

Zelf niet

Ik werk zelf bijna fulltime evenals mijn man en maak gebruik van kinderopvang.
De werkende ouders die ik ken die geen gebruik maken van enige vorm van opvang (ook geen oma's):

1) moeder die werkt als gastmoeder en tegelijk haar eigen kinderen verzorgd
2) twee parttime werkende ouders (2 dagen de een en drie dagen de ander) met werktijden die perfect op elkaar aansluiten
3) moeder die avonden werkt (bar/restaurant) en vader die overdag werkt
4) moeder die nachten werkt (in verpleeghuis) en vader die overdag werkt
5) vader die fulltime werkt en moeder die daarnaast wat inkomsten heeft uit honden uitlaten van de buren (kinderen gaan mee) en op zaterdag in een winkel staan
6) ouders die een boerderij hebben en de zorg en werk onderling verdelen
7) ouders die allebei vanuit huis werken en ook zorg en werk onderling verdelen
8) alleenstaande moeder die een dierenpension aan huis heeft, kinderen zijn al wel schoolgaand (eind basisschool).

Dat zijn de mogelijkheden die ik in mijn omgeving zie, het is erg afhankelijk van het soort werk wat je allebei hebt.

Moeder

Moeder

18-06-2018 om 11:52

Flex

Hier ben ik van baan veranderd. Ik werk nu 32 uur verdeeld over 3 dagen van 9 uur en 1 keer 5 uur. Mijn man werkt 36 uur, 3x 8 en 2x6.

Omdat ik vlak bij huis en school werk ben ik ondanks de 9 uur werk op bij tijds thuis. Ons kind gaat wel 4 dagen in de week naar de voorschoolse voor een uurtje en 1 dag in de week met oma en opa naar huis.

Bedenk wel dat je dan wel een baan moet hebben waarbij je relatief flexibel bent. Bij een psz kun je niet makkelijk een uurtje eerder of later beginnen/eindigen.

Bregje

Bregje

18-06-2018 om 13:08

werken onder schooltijd

Ik werk onder schooltijd, ik poets bij mensen thuis. Vooral bij moedertjes op school die veel werken. Dit bevalt mij ontzettend goed. Mijn man werkt in 5 ploegen dus die staat ook geregeld bij school. In de vakantie kijk ik wanneer mijn man werkt en daar pas ik mijn werktijden dan op aan..

Hier heb je ook op school geen voor en naschoolse opvang, gastouders zijn al vol en mijn ouders werken nog fulltime en met schoonmoeder hebben we geen contact meer..

peuterjuf

peuterjuf

18-06-2018 om 13:13 Topicstarter

Fijn

Fijn om te lezen dat het kan! Helemaal zonder opvang hoeft echt niet.. maar een paar dagen/ middagen thuis lijkt me voor kinderen gewoon heel fijn. Vooral een kwestie van goed samen afspreken en een beetje flexibel kunnen werken dus

Bregje (ot)

Wat is dat voor school, waar je 'moedertjes' hebt? Is dat speciaal onderwijs voor lilliputters ofzo?

Pirata

Pirata

18-06-2018 om 13:22

nou, geweldig

Mijn kinderen zijn echt mishandeld dat ze naar de VSO, overblijf en BSO moesten. Zoooo zielig.

En Bregje, zijn dat inderdaad kabouters ofzo? Zijn er ook vadertjes en kindertjes? Of neem je werkende vrouwen wellicht niet serieus?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-06-2018 om 13:25

Niet zo moeilijk

Je kunt het inrichten zoals je zelf wilt. Dus werken van 9 tot 14 uur, met niet teveel reistijd, als je na schooltijd altijd thuis wilt zijn voor de kinderen. Of helemaal niet werken als je partner het geld verdient en je het zelf geen bezwaar vindt om niet economisch zelfredzaam te zijn.
Ik heb zelf altijd vier of vijf dagen gewerkt en gebruik gemaakt van kinderopvang. Bij mijn werkgever mag ik zoveel of weinig werken als ik zelf wil, maar een fulltime salaris past beter bij mijn uitgaven en kosten.

Theekopje

Theekopje

18-06-2018 om 13:31

??? Pirata???

Wat een rare reactie. TO vraagt naar hoe mensen iets geregeld hebben, zodat ze zelf tzt creatief kan kijken hoe zij haar leven in wil richten. Ze schrijft toch niet dat ze vindt dat kinderen anders mishandeld worden in haar ogen?
En ik heb zelf ook absoluut niets tegen BSO, VSO, gastouders, crèche of peuterspeelzaal. Alleen was dat niet geschikt voor onze oudste, omdat die op dat soort gelegenheden al voor de middag overprikkeld was. Op dat moment hadden we trouwens nog lang geen etiketjes, maar zagen we wel dat de oplossing bij oma voor oudste noodzakelijk was. De tweede was heel anders, die had best hele dagen naar de opvang gekund, maar ja, die ging natuurlijk gewoon met oudste mee.

Verder wel eens met de reactie richting Bregje. Tenenkrommend, moedertjes. Wij maken als gezin (!) al sinds de geboorte van jongste gebruik van een hulp in huis, ik mag toch hopen dat die mij nooit als 'moedertje' betiteld hebben en dat ze nooit het idee hebben gehad alleen voor mij te werken. Kom nou toch!!

Pirata

Pirata

18-06-2018 om 13:38

Theekopje

Dat komt omdat ik dit in de openingspost lees van peuterjuf: "Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet naar het KDV willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan." En vervolgens dit: "maar een paar dagen/ middagen thuis lijkt me voor kinderen gewoon heel fijn". Daar gaan mijn stekels van overeind staan.
De conclusie daarna dat het vooral een kwestie van goed samen afspreken en een beetje flexibel werken is, vind ook kort door de bocht. Het gaat er compleet aan voorbij dat BSO óók een goede keuze is.
Maar wie weet, ben ik te stekelig.

Kaori

Kaori

18-06-2018 om 13:46

idd ze willen zelf

dan sta je met je goede gedrag bij school om je bloedje op te halen (haast haast, sorry collega maar ik moet nu echt weg), en dan spreken ze af om bij het vriendinnetje bij de bso te gaan spelen want thuis hebben we niet zo leuk speelgoed / we gaan koekjes bakken / de knutseljuf is er/ x-je is er ook / en zo nog wat meer mogelijke redenen waarom ze uberhaubt niet met je mee naar huis willen.
Na 2x zo'n actie heb ik nooit meer een poging gedaan om eens wat eerder naar huis te gaan om gezellig met mijn kind te zijn.
Ik sprak dan met een vriendin af (toevallig de moeder van vriendin van dochter) en dan gingen wij wel aan de wijn tot de bso dicht ging en de dames genegen waren met ons mee te gaan.

Fransien

Fransien

18-06-2018 om 14:04

Thuis

Toen de kinderen jong waren, hebben we beide 3 dagen gewerkt en gingen onze kinderen 1 dag per week naar de opvang (gastouder).
Later is dit uitgebreid naar 2 dagen per week.

Toen de jongste 4 werd hield onze gastouder ermee op en gingen ze naar de BSO, dat beviel zowel de kinderen als ons niet. We zijn toen naar oppas aan huis gegaan, geeft heel veel rust.
Mijn man en ik werken nu beide 4 dagen per week, de kinderen hebben alle dagen een thuisbasis waar ze zelf kunnen beslissen of ze met anderen willen spelen of niet en we hebben geen stress meer bij uitval van treinen of enorme files, de oppas begint dan namelijk gewoon met koken.

Ik heb naast een oppas aan huis ook een hulp in de huishouding en ik hoop niet dat die zo over mij praat als Bregje, dan ben ik namelijk bang dat we op zoek zouden gaan naar een andere hulp.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2018 om 15:29

Ook een beetje stekels

Waarom wil je dit weten?

peuterjuf

peuterjuf

18-06-2018 om 20:09 Topicstarter

misschien

een beetje ongelukkig gebracht van mij. Omdat ik graag wilde weten hoe ouders dat doen die werken èn veel thuis zijn voor en na schooltijden ( en welk werk ze dan doen om dat mogelijk te maken), òf hoe ze, anders dan kdv, de opvang regelen

Moeder

Moeder

18-06-2018 om 20:32

Spitsuur

Begrijp wel dat werken tijdens schooltijd en je kids voor en na schooltijd (spitsuur aan alle kanten) verzorgen je weinig eigen tijd geeft. Dat is dus de reden dat ik dichter bij huis ben gaan werken en 1 dag vrij in de week heb geregeld want ik werkte 2 halve en 3 hele dagen, perfect voor het kind (veel vrije tijd om heerlijk te doen wat hij leuk vind) maar zowel vader als moeder gingen eraan onderdoor door dat je full time in de spitsuren zit...op het werk en thuis.

Een dagje opvang gaat een kind niet aan onderdoor en kan je de rust geven op een andere dag (tijdens schooltijd dus).

Willemijn

Willemijn

18-06-2018 om 20:44

Thuis werken

Wij hebben het prima geregeld. Ik ben tandarts en begin drie dagen om 6.30 uur. Een heleboel van mijn klanten willen graag voor hun werk naar de tandarts omdat ze moeilijk vrij kunnen krijgen en zo ben ik van lieverlee steeds vroeger begonnen.
Ik stop dan tegen 14.30 u, ga douchen en sinds dit jaar heb ik extra tijd want de kinderen komen zelfstandig naar huis. Dan hebben we de hele middag samen, gaan koken, spelletjes doen, dan gaan zij naar bed.

En ik werk op de andere dagen vanaf 17.00 tot ongeveer 22.00. Dan heb ik ‘s middags even tijd met ze en ga dan aan het werk. Mijn man eet dan met ze. Die dagen doe ik overdag op mijn gemak de administratie, bestellingen en dat soort zaken. Mijn buurvrouw is mijn assistente, zij is alleen en is superflexibel, dus als we het eens anders willen dan wijzigen we dat. Heerlijk!

Mijn man is vormgever en ontwerper en werkt ook thuis. Is ook flexibel in zijn uren en probeert afspraken tijdens schooltijd te plannen, maar dat is niet per se noodzakelijk, behalve op die twee dagen dat ik om 17 u begin.

Dus mijn advies: zelfstandige worden, kan je alles zelf regelen.

Monty

Monty

18-06-2018 om 20:51

Tijdelijk

Ik ben tijdens de eerste 12 jaar thuis gebleven en deed vrijwilligerswerk waarbij ik geen oppas nodig had, werkte deels voor mezelf, deed cursussen, maakte schoon.
Toen ze naar het VO gingen ben ik parttime peuterleidster geworden en nu ze volwassen zijn heb ik mijn oude vak weer opgepakt en werk in een gezondheidscentrum.

Ik heb zelden last van stekels, wel bij snel geraakte mensen pfff dat zegt toch echt heel veel over jezelf.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2018 om 21:48

Niet

Ik vond dat ik mijn werk niet goed kon doen als ik alleen onder schooltijden zou werken. Ik zou dan niet voldoende flexibel zijn in het inplannen van overleggen.

Ik heb dus altijd 2 tot 3 dagen kinderopvang gehad per week.

Moeder

Moeder

18-06-2018 om 22:03

Vakanties

Wat ik me dan afvraag, hoe doen die ouders die alleen onder schooltijd werken dat met schoolvakanties.

Stel je werkt 3 dagen van 9 tot 14:30 ga je dat in de schoolvakanties ook doen?? Dat is een van de redenen dat ik een halve dag werk en verder 3 hele. In vakanties neem ik dan een halve dag vrij.....de hele neem ik soms 1 dagje van vrij. De vader neemt zijn halve dagen vrij. Gevolg 1 dag opvang of die een van ons vrij neemt.

marie

marie

19-06-2018 om 00:10

Poeh zeg

Gevoelig onderwerp, dames?
Sorry, maar ik hoorde toch wel wat ouders vaker zeggen dat hun kinderen niet graag naar bso gingen. Die moesten overigens toch gewoon gaan, kon niet anders, maar niet ieder kind vindt het even leuk.
Prima bso hier verder, daar lag het niet aan.
Ik kende ze ook wel, mijn kinderen zijn een poos 1 dag gegaan. Een kind vond het prima, andere kind vond het niet zo fijn meestal. Dat kind functioneert nu eenmaal niet zo graag in grote groepen.
Mede daarom na een poos toch gestopt.
Hier veel met oma opgelost, voor mijn kinderen toch een betere keuze. Als ik makkelijkere kinderen had gehad had ik ook geen problemen gehad met bso. Maar, eerlijk, ook weer niet voor iedere dag. (en nee, niet omdat mijn kinderen mijn beklemmende levensinvulling zijn)

Floria

Floria

19-06-2018 om 07:42

nee

"Wat ik me dan afvraag, hoe doen die ouders die alleen onder schooltijd werken dat met schoolvakanties.

Stel je werkt 3 dagen van 9 tot 14:30 ga je dat in de schoolvakanties ook doen??"

Het maakt bij mij niet precies uit op welke tijd ik het doe, maar op schooldagen is dat vooral onder schooltijd en soms tussen 20.30 en 21.30 (want dan ga ik naar bed). Op vakantiedagen doe ik af en toe een uurtje bijvoorbeeld en dat uitgesmeerd over de hele dag. In het weekend doe ik ook vaak wat.

Ze zijn hier niet naar een KDV geweest, wel 2 tot 4 dagdelen naar de PSZ.

Theekopje

Theekopje

19-06-2018 om 10:36

Vakanties

Ja, dat kan natuurlijk ook een probleem zijn. Dat is het vaak ook. Hier veel op kunnen lossen in de familie en met buren/vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd. Dus op elkaars kinderen passen, werkdagen moet je dan wel af kunnen stemmen.
En inderdaad de ouders ook hier en daar een dagje sprokkelen. Ik noteerde door het jaar mijn overuren (avondvergaderingen en zo) en die nam ik dan op in vakantieperiodes zonder daar echt dagen voor op te nemen.

Maar, deze draad zo lezende, kom ik tot de conclusie dat dit allemaal alleen maar kan als je werk hebt dat zich zo flexibel laat plooien. Mensen in functies die echt plaats en tijd gebonden zijn hebben het wat dat betreft een stuk lastiger lijkt me.

Kaori

Kaori

19-06-2018 om 11:08

vakanties

tja, die zijn bij mij dus heel makkelijk: tip: ga scheiden dan ben je de helft van de ellende al kwijt. (mits je ex natuurlijk wel zijn deel van de zorg op zich neemt)

zomervakantie 3 weken bij vader en drie weken bij mij, die drie weken ben ik vrij. andere vakanties ook delen, en dan ben ik de dagen dat dochter bij mij is vrij en schuif ik wat met mijn uren op de andere dagen.

Hilde

Hilde

19-06-2018 om 11:13

Zorgenkind

Ik was alleenmoeder en had 4 dagen pw kdv en later bso, tm groep 8. Ik werk in het onderwijs. Ik ben een master gaan doen waarna ik een andere functie kreeg en wat meer met werktijden kon schuiven. Ondanks voldoende kinderopvang was dat nodig en prettig voor mij en voor dochter.
Ik ben blij dat mijn financiën beter werden na de master, dat ik flexibeler werd met werktijden en dat mijn dochter goed terecht is gekomen. Vraag me alleen niet meer hoe ik dat allemaal voor elkaar heb gekregen

Eva

Eva

19-06-2018 om 11:23

Gaat prima bij ons

Ik werk 32 uur, man 36 uur.
Ik werk 2 lange dagen van 9 uur, en 2 korte dagen tot 14.30 uur zodat ik die middagen er voor de kinderen kan zijn. Mijn man werkt 1 middag thuis en oma past 1 middag op. We hebben beiden het geluk dat we vaak wel flexibel zijn en niet vast zitten aan tijden. Soms moet ik vroeg weg en dan brengt man de kinderen en andersom. De ene keer zorg ik dat ik op maandag vroeg thuis ben, de andere keer op dinsdag, afhankelijk van de afspraken van man, en thuiswerken is voor zowel mezelf als man een optie, indien nodig, bijvoorbeeld als een kind ziek is. We stemmen dus continu af wie er wanneer is. Dat kan natuurlijk lang niet bij iedere baan. Toen ik een minder flexibele baan had werkte ik 20 uur.

Ziekmelden

Een instelling waar ik werkte waar ook thuiszorg bij aangesloten was met veel alleenstaande moeders die onder schooltijd werkten kampte, met name in de zomer, met veel ziekmeldingen. Vanwege opvang van de kinderen.
Om die reden werd samen met personeelszaken in huis een opvang geregeld waarvoor alleen een kleine bijdrage gevraagd werd. Het jammere was dat vooral kantoorpersoneel en anderen in huis die meer regulier werk hadden daar gebruik van maakten.
Ook mijn dochter heeft daar aan meegedaan. Door werkwisseling had ik niet meteen passende buitenschoolse opvang. Dus wij waren daar zeker mee geholpen.
De dagen voor de vakantie ging ze nog naar de peutersspeelzaal en werd opgehaald door een buurvrouw die ook haar eigen kleinkinderen opving. Wat ook prima was, maar niet in de vakantie.

Het werd later wel een instellingsbrede voorziening dus het zal in een behoefte voorzien hebben. Ik vraag me alleen nog steeds af of het wel werd gebruikt door de groep ouders en kinderen voor wie het bedoelt was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.