Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Abby

Abby

07-10-2009 om 16:21

Wie heeft tips voor onze oc ivm nieuwe tarieven bso?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

12-10-2009 om 23:11

Kinderopvangtoeslag

De kinderopvangtoeslag blijft gewoon uitbetaald worden via de belastingdienst, daar gaat niets in veranderen.

joer

joer

16-10-2009 om 11:45

En abby?

Is het nog gelukt om de uurprijzen naar beneden te krijgen?

Onze organisatie zit met kdv onder de maximale uurprijs maar met de nso flink erboven.

In onze krant stond een artikel met een nieuwe web-site waar je kunt berekenen hoeveel toeslag je krijgt voor de kinderopvang. www.minocw.nl

Mijn schoonzus snapt er helemaal niets meer van. Gaat alles nogmaals bekijken en navragen.

Groeten JOER.

minke

minke

16-10-2009 om 13:16

Veel geld

In een reactie op het artikel over Prinsjesdag heb ik dit een tijdje geleden ook al aangegeven:

"Wie twee kinderen drie dagen per week (inclusief vakantieopvang en studiedagen) op de BSO heeft, gaat 2 x 73 x (prijsverschil tussen uurprijs en 5,82) per maand extra betalen in 2010. Bij onze opvangorganisatie, die in 2010 een uurprijs wil gaan rekenen van € 6,25 komt dat in de voorbeeldsituatie neer op maandelijks € 62,78 extra. "

Met name voor lagere inkomens is dit enorm veel geld. De minister/staatssecretaris hoopt op marktwerking en denkt dat de uurprijzen in 2010 wel zullen dalen. Daarbij wordt geen rekening gehouden met het feit dat er, in ieder geval in onze regio, nog steeds wachtlijsten zijn voor BSO. En gezien de reacties in deze draad hebben er nog niet veel BSO's gekozen voor verlaging van de prijzen.

Abby, ook onze CO heeft bezwaar gemaakt. Argument van de opvangorganisatie is dat zij geconfronteerd worden met hogere kosten, waarbij salaris het grootste deel vormt en dat bevriezing van de prijs leidt tot kwaliteitsdaling (en wil wil er nu minder kwaliteit voor zijn/haar kind?). Het lijkt inderdaad meer een ceremoniële consultatie dan een echte instemmings/adviesvraag.

Linda99

Linda99

16-10-2009 om 22:00

Abby

Als je het voor elkaar krijgt om samen te werken met de andere OC's van Wonderland heb je meer te vertellen middels een zogenaamde Centrale OC.

(verder kan ik inhoudelijk niet zo veel zinnigs zeggen. Wij hebben vorig jaar al een hele heisa met de de opvangorganisatie gehad vanwege het prijsbeleid. Oudste is toen van de BSO afgegaan en jongste heeft nog maar 3 maanden KDV te gaan)

Abby

Abby

24-10-2009 om 15:18

Nog geen advies gegeven, vragen gesteld

Bedankt voor alle reacties.
Ik hoop dat we met z'n allen wijzer worden van dit draadje, hoewel het soms ingewikkelde materie is. Zelf heb ik veel geleerd van de brochure: 'Prijzen in de Kinderopvang 2010'. Als je OC lid is van 'Boink' (Belangenvereniging van ouders in de kinderopvang)kan je die van de site van Boink downloaden. Onze BSO is vorig jaar 3,9% in prijs gestegen, naar 6.25 p/u. Dit jaar willen ze 2,5% stijgen, naar 6.34 p/u. Wij vinden dat veel te veel achter elkaar. Inmiddels zijn we als OC bijeengekomen. Besloten is een aantal vragen te formuleren voor de directie, zodat we een gefundeerd advies kunnen geven. Een van de belangrijkste vragen was het onderstaande:

'In 2009 is de uurprijs ten opzichte van 2008 met 3,9% verhoogd. Deze verhoging was opgebouwd uit een te verwachten loonkostenontwikkeling van 6,2% en een te verwachten inflatie van 4%. Uit onderzoek van Boink is echter gebleken dat de loonkosten in 2009 maar met 1,67% gestegen zijn. De inflatie voor 2009 zal naar verwachting slechts rond de 1% uitkomen. Dit betekent dat de reële kosten in 2009 een stuk lager zullen uitvallen dan de destijds verwachtte kosten. Rekenend met het gegeven dat 70% van de exploitatiekosten van de loonkosten afkomstig is, kom je voor vorig jaar uit op een uiteindelijke stijging van de exploitatiekosten van 1,47%. De OC vraagt zich af hoe deze meevaller is meegenomen in de prijsberekening voor 2010 en, indien deze meevaller niet is meegenomen, vraagt de OC zich af waarom niet?'

Misschien hebben jullie ook nog iets aan deze formulering? Ik vond hem wel scherp van onze voorzitter. Begin november hebben we overleg met de directie. Ik houd jullie op de hoogte.
Verder ga ik nu een mail sturen naar de vz van de andere OC van onze BSO, kijken hoe we samen nog iets kunnen doen.
Groet, bedankt, Abby

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.