Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-10-2009 om 20:48

Wijzigingen gastouderregeling; hoe gaan we het doen?

Er gaat veel veranderen komend jaar in de gastouderopvang. Ouders krijgen alleen nog een vergoeding als hun gastouder voor het einde van 20210 is ingeschreven in het landelijke register. Zij moeten daarvoor voldoen aan hogere eisen en een certificaat halen. Opvang door (bijvoorbeeld) grootouders of buren wordt niet langer gesubsidieerd, tenzij die voldoet aan de nieuwe eisen. Verder gaat de uurprijs waarop de toeslag is gebaseerd omlaag van 6,10 naar 5 euro. Zie voor een overzicht van alle veranderingen bijgevoegde link: http://www.webformulier.net/informatie/index.php?id=154&backPID=84&tt_news=603
Als vraagouder loop je het risico dat je gastouder ultimo 2010 geen certificaat haalt en niet in het register wordt opgenomen; je moet dan alle verkregen toeslagen terugstorten bij de belastingdienst. En wat als de gastouder halverwege het jaar afhaakt en (nog) geen diploma heeft? Het vergt veel vertrouwen in je gastouder want niet voldoen betekent een financieel debacle.
Vanaf volgend jaar moeten betalingen aan de gastouder via het gastouderbureau lopen. Ook daar loop je als vraagouder een financieel risico want als het gastouderbureau failliet gaat, blijf je aansprakelijk jegens de gastouder voor het niet door het gastouderbureau betaalde salaris. Dit zou je tot één maandsalaris kunnen beperken.
Wij hebben een gastouder die bij ons thuis de schoolgaande kinderen opvangt voor twee dagen in de week, de andere twee dagen gaan ze naar de naschoolse opvang. Omdat de naschoolse op drie verschillende locaties zitten en vanwege organisatie van de buitenschoolse activiteiten zouden we de gastouder het liefst voor vier dagen inhuren, maar een gastouder mag maximaal drie dagen bij hetzelfde gezin kinderen opvangen. Anders is er namelijk sprake van een dienstverband en moet je alle sociale premies afdragen waardoor de gastouder in een klap veel duurder wordt.
Kortom, wij denken momenteel na over hoe we het vanaf 1 januari 2010 willen doen en welke risico’s we willen nemen. En gaan we de opleiding van de gastouder (deels) betalen? Ik ben benieuwd hoe andere ouders en gastouders over de wijzigingen denken. Zelf wordt ik behoorlijk moe van de ingrijpende wijzigingen die de overheid steeds doorvoert, je kunt echt nergens op rekenen. De meeste wijzigingen zijn genomen als gevolg van het succes van de regeling en daarnaast om gesubsidieerde opvang door opa’s en oma’s uit te bannen. Mijns inziens schiet de overheid nu met een kanon op een mug…
Elisabeth.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonyma

Anonyma

02-10-2009 om 10:10

Elisabeth

Bij mij past een familielid 2,5 dag per week op, de rest van de week gaan de kinderen naar KDV en BSO.

Ik heb eerder dit jaar al besloten geen risico te willen lopen. Toen bekend werd dat de gastouderregeling 'op de schop' ging ben ik meteen op het kdv, waar mijn kinderen deels zitten, gaan vragen om volledige opvang - want de wachtlijsten zijn niet mals.
Gisteren toevallig een gesprek gehad met de dame van het gastouderbureau, die in grote lijnen heeft uitgelegd waar een gastouder aan moet voldoen - met name hetgeen je ook schrijft. Ik vind het risico te groot dat er een kink in de kabel komt, en dan ben ik de pineut, als ik alle kinderopvangtoeslag voor haar moet gaan terugbetalen. Nu heb ik afgelopen week éindelijk gehoord dat de opvang voor beide kinderen rond is, en dat is een pak van mijn hart. Ik was volgend jaar anders zwaar in de problemen gekomen met de opvang en mijn werk.
Het is erg sneu aan de ene kant. De kinderen zijn dol op haar en ze heeft het geld hard nodig, wat ze met oppassen verdient. Ze wil het wel gratis doen, maar dat wil ik niet. Ik zou mezelf zeer ongemakkelijk voelen, ken haar financiële situatie een beetje en ze moet een eind reizen voor ze hier is. Maar ze wordt ook al wat ouder en het gaat niet meer zo gemakkelijk. Vandaar dat ik dus bang ben dat ze bepaalde dingen niet gaat redden. Kinder-EHBO is tot daar aan toe, maar ze moet ook referenties gaan opgeven, dagverslagen gaan maken, en zoals het er nu naar uitziet komt met ook hier thuis om de boel de controleren en te checken.
Begrijp me niet verkeerd, ze is een hele lieve oppas en ik ben blij dat ik haar heb. Maar als ik alle plussen en minnen bij elkaar optel weegt het financieel risico toch het zwaarst. Daarbij denk ik dat de kinderen erbij gebaat zijn één vast oppasadres te hebben. Begin dit jaar hadden we twee maanden lang vier verschillende, dat was een hel.

Mees

Mees

02-10-2009 om 10:50

Hier

Hier gaan ze bij de grootste kinderopvangorganisatie voor alle gastouders de benodigde cursus/opleiding financieren. Dat vind ik nou top, en zo voorkomen ze problemen voor gastouders en vraagouders.

groeten Mees

Elisabeth B.

Elisabeth B.

04-10-2009 om 12:48

Afhakers

Dat is inderdaad top, dat het gastouderbureau de opleiding van de gastouders financiert. Veel gastouderbureaus zullen daar niet voldoende middelen voor hebben.
Probleem blijft dat als de gastouder zakt of afhaakt om een of andere reden halverwege het jaar, dan staat ze ultimo 2010 niet ingeschreven in het register en moet je als vraagouder alsnog alle verkregen toeslagen terugbetalen ...
Elisabeth.

Annet

Annet

04-10-2009 om 17:32

Hier weer een ander probleem

Mijn gastouder past op in ons huis. Alleen volgens de nieuwe regels mag dit maar op één adres zijn. En mijn gastouder heeft drie adressen, waarvan 1 dag bij ons.
Zij zal dus moeten gaan kiezen. Dat gaan wij niet worden omdat ze op een andere plek meer dagen werkt.
Dus ook al komt de opleiding goed, dan houden we nog een probleem.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

05-10-2009 om 14:53

Opvang thuis

Annet,

Hier hetzelfde probleem: onze gastouder heeft twee gezinnen en dus twee locaties. Volgens het gastouderbureau zou dat opgelost worden, maar je hebt gelijk, het staat wel zo in het wetsvoorstel dat per 1 januari a.s. ingaat.
Wat een draak van een wet is het, weer alles anders, weer onzekerheid; wil men wel dat ouders (meer dan 3 dagen/week) werken? En dat alles omdat de huidige wet zo succesvol is en men de opa's en oma's wil uitbannen. Mijns inziens schieten ze met een kanon op een mug!
Elisabeth.

juul

juul

09-10-2009 om 17:25

Gastouder

Hoi,

Ik ben al jaren gastouder maar nu met de nieuwe regeling weet ik niet meer wat ik moet doen.
Ik krijg 4,50 per uur, het buro krijgt 1 euro van de ouders, dat zou dan 5,50 voor de vraagouders zijn.
Het buro zei dat als ik mijn gewone loon wilde houden, ik meer moest schrijven op mijn urenlijst.
Maar dat zie ik niet zitten. Ik vind dat niet eerlijk.
Ik kan nu ook kiezen om minder te verdienen maar dat is ook niet aantrekkelijk natuurlijk.
Wat doen jullie als gastouder?

Julan

Ook gastouder

Tjongejonge, wat fout van dat gastouderbureau! Meer uren schrijven dan je opvangt vind ik echt niet kunnen. En als dat ooit ontdekt wordt... Ikzelf blijf als gastouder gewoon 6,50 euro vragen per uur, zoals ik altijd deed. Ik vind het onzin als je opeens goedkoper zou moeten worden dan je was. Dan moet jij dus de prijs betalen en een deel van je inkomen in gaan leveren en de ouders zouden geen gevolgen van de wetswijziging mogen merken? Ik vind het helemaal niet leuk voor de vraagouders maar ik lever hetzelfde en dat kost hetzelfde. Dit houdt in dat de vraagouders meer zelf moeten betalen buiten de toeslag inderdaad....

Jessy69

Jessy69

13-10-2009 om 21:59

Danielle

Ontvang jij dat uurloon via een gastouderbureau of ben je gastouder zonder bureau erachter?

Hier ontvang ik nu bijna 4 euro per uur. Wat ik van ons gastouderbureau heb begrepen is dat ons salaris even hoog blijft en er dit jaar dus alleen geen verhoging mogelijk is. Uren extra schrijven lijkt me niet echt een optie.

Balletmama76

Balletmama76

14-10-2009 om 09:27

Was ook gastouder...

...maar zodra ik van de nieuw aankomende regelingen hoorde, ben ik meteen op zoek gegaan naar een andere baan.

Ik vond idd het verlies van privacy helemaal niks - ben ook iemand, die werk en prive graag gescheiden houdt en dat werkt als gastouder natuurlijk niet.

Wat het eten aangaat:
Ik had 1 oppaskind, waar ouders het vanzelfsprekend vonden, dat ik van mijn 4 Euro per uur ook nog lekkere versnaperingen voor kindlief ging kopen, hem naar zijn hobbies gaan brengen, hem toelaten dat ie nog een kind mag meenemen voor speelafspraak etc.

Andere oppaskind bracht z'n eigen eten mee ivm voedselallergie.

Even zo

Even zo

23-10-2009 om 15:05

Ik heb het aangekaart bij het ministerie

De staatssecretaris heeft persoonlijk aangegeven dat de huidige gastouders zonder problemen een EVC certificaat kunnen behalen. Ik heb een geweldige gastouder (1,5 dag) en ik weet zeker dat zij het gaat halen (zelf twijfelt ze omdat ze alleen huishoudschool heeft en bang is voor allerlei moeilijke studietoestanden). Ik wil haar extra onkosten wel betalen (iedereen krijgt 750 euro terug en het traject mag maximaal 950 euro kosten). Dus voor mezelf maak ik me niet zoveel zorgen. Qua uren kom ik er wel uit... ik heb drie kinderen. Mijn gastouder heeft maar één officieel oppasgezin. Dus voor alle gastouders, vraagouders en bureaus die gewoon echt willen is er niet direct iets aan de hand.
Maar (ik werk bij een gemeente) ik verwacht wel een aantal schrijnende situaties. Vraagouders (vaak een laag inkomen en werken redelijk veel, krijgen dus veel kinderopvangtoeslag) die er achter komen dat halverwege 2010 hun gastouder niet wil of kan en de hele bubs terug moeten betalen. De wetgeving is gewoon te krap gepland. Op dit moment is nog steeds niet duidelijk hoe een EVC traject er uit ziet, maar per 1 januari loop je een groot risico als je een inschattingsfout maakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.