Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Zoenen op de mond

Sinds een aantal weken gaat mijn dochter van 2 2 dagen in de week naar het kdv, gaat goed, ze heeft lieve leidsters.
Maar wat mij zo opvalt is dat gezoen als ik haar kom ophalen. Leidster zegt haar gedag en vraagt een kus van haar en geeft haar dan een zoen op haar mondje. Okee, een kusje bij het afscheid nemen vind ik nog wel door de beugel gaan (hoewel ik het eigenlijk niet nodig vind), maar waarom op haar mond? Ik vind dat eigenlijk te ver gaan.
Is dat gebruikelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

24-09-2009 om 15:01

Nee

Hier is het niet gebruikelijk, en op het vorige kdv waar mijn kinderen zaten ook niet. Wel een kusje als het kind het wil, maar dan op de wang. Ik ben er ook geen voorstander van hoor, dat gekus op monden van kinderen. Ook niet van kinderen op mijn mond (mijn eigen kinderen daargelaten). Wat een onnodige uitwisseling van virussen

Maar als hij het zelf wil?

Zoontje (3) wil zelf op de mond kussen. Het zou ook niet mijn eerste keus zijn bij een kind, maar ik ga ook zeker niet moeilijk doen als hij het zo wil. Zal hij wel van ons afgekeken hebben...

Bij de creche wordt niet gezoend (dat in ieder geval niet).

Sharon*

Sharon*

24-09-2009 om 16:48 Topicstarter

Reactie

ja Sasacha, ik houd er ook niet van, dat gekus op monden van kinderen, alleen mijn eigen kinderen dan.

En Almonde, de reden dat hij of zij het zelf wil vind ik niet ter zake doen. Ze wil zo veel wat niet mag of kan.
Ik vind het eigenlijk niet nodig, dat gezoen op haar mond. Ik vind dat best wel intiem.
Nou ja ik maak er verder geen punt van want dochtertje vind het best. Ze is niet vies van gezoen

Ik lees je berichtje echt met open mond. Vind het belachelijk dat de leidsters vragen om een kusje en dan ook nog op de mond. Ik werk zelf op een kdv en bij ons is het absoluut niet zo dat we vragen om een kus. Sommige kinderen willen zelf een kusje geven, dat is natuurlijk goed, maar wij zullen er nooit om vragen en het ook niet ongevraagd doen. Ik vind dat je best tegen de leidsters kunt zeggen dat je dat liever niet hebt, ook al vindt je dochter het niet erg. Straks denkt ze dat ze iedereen een kus moet geven terwijl ze er dan misschien een keer geen zin in heeft en geen nee durft te zeggen.
Groetjes

Ook meegemaakt

en ik vind het niet leuk. Of heel raar. Of wanstaltig. Of ongepast.

Net hoe mijn pet staat. Ik heb het ook maar laten gaan trouwens.

Maar iets positiefs kan ik er niet aan zien. Er zijn zoveel andere manieren om genegenheid uit te drukken.

Sascha2

Sascha2

25-09-2009 om 10:25

Klopt wel, maar

Natuurlijk wil ik graag dat de leidsters op het kdv een warm gevoel geven aan mijn kinderen. Maar dat valt en staat toch niet per se met het geven van een kusje op de mond? Dat kan op zoveel andere manieren. Als het kind het zelf wil en de leidster er zelf geen problemen mee heeft, zie ik er ook geen problemen in. Maar als het standaard bij alle kinderen gedaan wordt, dus ook bij die kinderen die er zelf niet op zouden zijn gekomen of het eigenlijk niet willen, dan vind ik het anders.
Ik heb er ook geen lekker gevoel bij als het in andere situaties voorkomt hoor. Bijv. een kindje dat op bezoek is en dat bij het afscheid de opdracht van pa/ma krijgt om iedereen een kusje op de mond te geven. Het gebeurt echt, ieder zijn eigen keuze hoe een kind wordt opgevoed. Maar ja, ik ben dan de ontvanger en zit er niet op te wachten.

Sharon*

Sharon*

25-09-2009 om 11:08 Topicstarter

Zoenen

Ja dat ouders hun kinderen opdracht geven bij afscheid een kusje te geven vind ik ook altijd een beetje vreemd. Ik heb zelfs een aantal keer meegemaakt dat als het kind niet wilde de ouder toch aandrong!
Dat snap ik echt niet. En inderdaad zit ik er ook niet op te wachten om zomaar kinderen te zoenen. Ik houd sowieso niet zo van gezoen bij vrienden en kennissen.
Zoenen is toch vrij intiem en bovendien niet voor iedereen weggelegd. Mijn middelst van bijna 4 is gek op knuffelen, maar zodra er gezoend wordt is hij er niet. Ik mag hem ook al maanden geen zoen meer geven als ik hem naar bed breng. Prima zijn keus, ook al vind ik het stiekem wel jammer hoor

Sascha2

Sascha2

25-09-2009 om 11:16

Sharon

Ha, nou mijn tweede (bijna 3,5) heeft het de laatste weken ook in haar bol dat ik haar niet mag kussen/knuffelen/etc. Maar vervolgens mag papa het natuurlijk wel uitgebreid, het liefst in het zicht van mij. Hahaha, wat een karaktertje zeg. Nou ja, mijn derde hangt gelukkig erg aan mij en dus is de boel weer in evenwicht .
Overigens, over natte kussen gesproken: de derde lag vannacht bij ons in bed, omdat ze echt niet wilde slapen en ik haar niet meer kon tillen (nog vier weken en de vierde is er, kan ik tenminste weer iedereen tillen). Ik dommelde net een beetje in slaap, toen er een welgemikte erg natte kus midden op mijn mond belandde. Huhm, midden in de nacht vind ik dat niet zo'n succes , ik schrok me een hoedje

Sharon*

Sharon*

25-09-2009 om 12:17 Topicstarter

Sascha

Ach wat schattig, zo'n natte zoen midden in de nacht
Onze derde (over wie dit draadje gaat) zoent overigens ook heel graag. Soms kruipt ze bij me op schoot en begint mijn hele gezicht te zoenen, terwijl ze alle onderdelen van mijn gezicht op noemt waarop ze zo'n kleddernatte kus deponeert.
Succes met de laatste loodjes, ik moet nog zo'n 14 weken, dus ik kan nog wel redelijk tillen

Tijgeroog

Tijgeroog

25-09-2009 om 16:22

Aai over de bol

Als lid van de oudercommissie heb ik bij onze psz/kdv het nieuwe werkplan voor de hele dag van het kdv gezien. Alle handelingen staan daar in, handjes poetsen met een snoetenpoetser voor en na het eten en al dat soort dingen. Ook het afscheidnemen staat daarin beschreven: "de leidster geeft het kind een aai over de bol" En dat vind ik wel een mooie manier, iets warms maar niet te intiem. En het kind hoeft niets te doen, alleen maar te ondergaan.

Kiki

Kiki

25-09-2009 om 21:38

Ach ik heb juist geleerd dat je niet over de haartjes moet aaien

dat niet alle kinderen dat even prettig vinden.

Sommige kindertjes komen zelf kusjes vragen, het kindje van mijn nichtje geeft iedereen een kusje en iedereen moet dat natuurlijk schattig vinden.
Nou vind ik het schattig, dus dat scheelt weer. Maar mijn broertjes vinden het gruwelijk.

Ik was een keer bij een klant en haar kindje gaf handkusjes. Nou je kon me opvegen, wat ongelooflijk schattig was dat.
Ik denk dus dat dat de oplossing is. Iedereen moet zijn/haar kinderen handkusjes leren geven. Hebben we ook geen verspreiding van bacillen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.