Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Aargh! (presentieplicht universiteit)

Kijk mensen, zo schiet het dus niet op met die coronabestrijding:

https://www.parool.nl/amsterdam/met-corona-besmette-studenten-gaan-toch-naar-vu-door-aanwezigheidsplicht~bbcb356e/

Even voor de goede orde: mijn Aargh! is niet gericht aan de studenten, want die begrijp ik wel. Maar dat de universiteit niet lijkt te snappen dat je in tijden van een epidemie geen fysieke presentieplicht moet opleggen, daar word ik dus meer dan een beetje nijdig om. Je kan toch waarachtig op je vingers natellen dat als je aanwezigheid verplicht en geen digitaal alternatief biedt, er ook mensen komen die om gezondheidsredenen eigenlijk thuis moeten blijven? Het is wel lekker makkelijk: gewoon je onderwijsprogramma inrichten zoals jou het beste uitkomt, braaf wat prevelen over "eigen verantwoordelijkheid" en verder achterover leunen. Stelletje flapdrollen. 

Ik heb zelf wel eens te maken gehad met een vergelijkbare aanwezigheidsplicht (overigens niet op de universiteit) waar ook mensen tollend van de koorts aanwezig waren bij bijeenkomsten omdat ze bij afwezigheid het onderdeel van de opleiding niet konden afronden en het een half jaar later helemaal over zouden moeten doen. Maar toen was er geen pandemie gaande, en kon het allemaal niet zoveel kwaad. 

Het zal mij benieuwen of dit nog een staartje krijgt, maar het zal er wel weer op neerkomen dat de verontwaardiging zich op de studenten richt en de universiteit zijn handen in onschuld wast. Grrrr.

Groeten, 
Temet

Bijzonder hoe ze kennelijk de geest van de maatregelen weten te missen. 
Zo vond ik deze ook apart:
https://nos.nl/collectie/13840/artikel/2407494-niet-sporten-na-17-00-uur-het-moment-om-sporten-onder-werktijd-toe-te-staan

Dussss, het kabinet verbiedt sporten in de avond om de contacten te beperken en dan is ‘dit het moment om sporten onder werktijd toe  te staan? Euh want dan zie je minder mensen? 

Ja, houden ze scholen en universiteiten open omdat die kinderen zoveel te lijden hebben van de lockdown. Maar het is natuurlijk hartstikke kwetsbaar allemaal. 
Intussen denderen ze gewoon door met alle eisen en curricula, alsof er nooit een pandemie is geweest.. 
Onbegrijpelijk en buiten de werkelijkheid dit
Ik mag hopen  dat inspraakorganen, opleidingscommissies en deelraden hier iets aan doen.

mijn zoon, die op een grote Amsterdamse studentenvereniging zit, moet verplicht twee avonden per week borrelen. Normaal op de vereniging en omdat dat dat nu niet meer kan moeten ze verplicht dat bij elkaar thuis te doen, wel met max 4 leden maar toch. Ik bespeurde vanzelfsprekend weinig weerstand bij zoon maar dat het bestuur hiermee akkoord gaat verbaast me ten zeerste. 

Nou, ik snap die presentieplicht wel. Niet dat het handig is nu naar ik zie in mijn omgeving veel studenten die een enorme sociale en mentale drempel ervaren en bijna niet naar de uni durven. Ze zijn het leven afgeleerd na zo lang helemaal thuis. Kennen de uni niet, kennen niemand bij de opleiding. Dan is het heel makkelijk om een smoes te verzinnen en thuis te blijven. 
Dat geldt vooral voor de tweedejaars, waarvan het eindexamen niet doorging, die geen intro hadden, geen activiteiten op de verenigingen en alleen maar online les tot en met september van dit jaar. 

Aanwezigheidsplicht was altijd al "lekker makkelijk".

De opleidingen en docenten die het strengst zijn met de aanwezigheidsplicht, hebben werkcolleges waarvan het nut nogal discutabel is. Ik kan me uit mijn studietijd herinneren dat ze bij geschiedenis zo weinig interactie hadden tijdens hun zogenaamde "werkcolleges" dat studenten hun naam door iemand anders lieten opschrijven op de presentielijst zonder dat de docent het merkte. Bij psychologie kwamen ze er openlijk voor uit dat ze werkcolleges misbruikten om het studierendement te verhogen. Ik kan me een verplicht werkcollege herinneren bij psychologie waarbij we individueel achter een computer anatomie moesten stampen met een CD-ROM die gewoon achterin het verplichte boek zat. Er stond zelfs letterlijk in de studiegids dat het doel van het werkcollege het memoriseren van basale feitenkennis was. Ik had toen mijn eigen examencommissie ingeschakeld, en toen werd de aanwezigheidsplicht geschrapt voor niet-psychologiestudenten.

Bij filosofie hadden ze "klassieke" verplichte werkcolleges (tekst lezen, discussievragen beantwoorden, etc.). Maar daar deden ze echt nooit moeilijk als je met een goede reden afwezig was. De docenten maakten essaytentamens die goed toetsten wat er op de werkcolleges geoefend werd.  

De exacte studies hadden trouwens ook werkcolleges, maar vonden het niet nodig om die verplicht te stellen. Nog sterker dan bij filosofie gold dat wat er op de werkcolleges geoefend werd, op het tentamen getoetst werd. Studenten kwamen gewoon omdat een werkcollege volgen effectiever was dan zelfstandig studeren.

Nee, ik snap die aanwezigheidsplicht niet. De mate waarin aanwezigheidsplicht wordt gehandhaafd is omgekeerd evenredig met hoe nuttig de onderwijsactiviteit is. Op een paar uitzonderingen na (je mag niet met je tengels aan patiënten zitten als je niet eerst op je medestudenten geoefend hebt, zeg maar...) kan het beter helemaal afgeschaft worden. 

Als universitair docent vind ik aanwezigheidslicht ook onzin. Het zijn volwassen mensen, als ze geen zin/behoefte hebben om mee te doen aan een aangeboden onderwijsactiviteit dan is dat echt een eigen beslissing.

nu met covid is het natuurlijk sowieso niet handig om een aanwezigheidsplicht te hebben.

Ik werk overigens niet in Nederland en waar ik werk komt de aanwezigheidsplicht deels vanwege de eisen die de immigratiedienst stelt aan buitenlandse studenten (die moeten kunnen bewijzen dat ze echt een studie aan het volgen zijn en daar ook mee bezig zijn.)

Voor lokale studenten bestaat die plicht niet maar om het gemakkelijker en eerlijker te maken moet iedereen zijn aanwezigheid registeren. Gelukkig geen grote gevolgen als mensen een keer missen.

Dit jaar bieden we veel colleges in hybride vorm aan en bij de grotere modules is een van de werkcolleges online voor iedereen die thuis in quarantaine zit (of om andere redenen niet kan komen.) 

Kunnen wij als burgers daar geen staartje aan geven dan? Het feit dat de universiteit uitlokt dat besmette studenten naar college komen, heeft consequenties voor iedereen. Het is niet iets tussen de universiteit en haar studenten.

Een mailtje naar het bestuur misschien https://www.uva.nl/over-de-uva/organisatie/college-van-bestuur/college-van-bestuur.html

Pief schreef op 30-11-2021 om 07:30:

Nou, ik snap die presentieplicht wel. Niet dat het handig is nu naar ik zie in mijn omgeving veel studenten die een enorme sociale en mentale drempel ervaren en bijna niet naar de uni durven. Ze zijn het leven afgeleerd na zo lang helemaal thuis. Kennen de uni niet, kennen niemand bij de opleiding. Dan is het heel makkelijk om een smoes te verzinnen en thuis te blijven.
Dat geldt vooral voor de tweedejaars, waarvan het eindexamen niet doorging, die geen intro hadden, geen activiteiten op de verenigingen en alleen maar online les tot en met september van dit jaar.

Ik zie bij de tweedejaars vooral veel stress dat ze hun studiepunten en hun achterstanden van jaar 1 niet inhalen, onder andere door ziekte en quarantaine. Presentieplicht bij werkcolleges helpt niet, sociale activiteiten en individuele coaching wel. Waarom denk je altijd het slechtste, dat ze de kantjes ervanaf lopen? Ze verzinnen geen smoezen om thuis te blijven, ze hebben hulp en sociale interactie nodig, geen opkomstplicht, dat kan je toch niet maken? En ook wat Mlavell zegt: covid19 is besmettelijk, als je klachten hebt blijf je thuis. Zelfs studenten, die snappen dat echt wel.

Nou er zit wel degelijk een sterke correlatie tussen cijfers en aanwezig zijn. Het grootste deel van de studenten haalt hogere cijfers als ze vaker aanwezig zijn. Maar het zijn volwassen mensen dus ik vind het echt eigen keuze. En natuurlijk is een keer een werkcollege missen echt niet erg maar juist tijdens werkcolleges heb je de mogelijkheid tot interactie met docenten en medestudenten.Dat

Ik word van sommige mensen/ organisaties ook zo nijdig. Dat constant zoeken naar de gaatjes in de regels om dingen toch door te laten gaan zonder te kijken naar de gevolgen. Sporten in de avond kan niet dus het nos journaal had maandag en hele reportage van teams die op maandagochtend hadden getraind. Of je nou korfbal doet in de ochtend of de avond het gaat niet zonder contact.....  
Aanwezigheidsplicht voor studenten lokt uit dat ze ziek gaan komen zeker als er zijn genoeg is om je punten te krijgen.  Dat is sneller dan zelfstandig alles inhalen.  Oudste hier is momenteel ook aanwezig op een werkcollege of ze heel effectief kan werken met die ontstoken teen weet ik niet, dat ding doet nogal pijn maar niet gaan was teveel gedoe. Ze is 19 dus ik kan niet meer zeggen dat het niet mag. 

M Lavell schreef op 01-12-2021 om 12:07:

Kunnen wij als burgers daar geen staartje aan geven dan? Het feit dat de universiteit uitlokt dat besmette studenten naar college komen, heeft consequenties voor iedereen. Het is niet iets tussen de universiteit en haar studenten.

Een mailtje naar het bestuur misschien https://www.uva.nl/over-de-uva/organisatie/college-van-bestuur/college-van-bestuur.html

Bedankt voor de link, zeker het overwegen waard om er een mailtje aan te wijden. Alleen in de openingspost wordt verwezen naar een artikel over de Vu en deze link geeft het college van bestuur van de UvA in beeld. 

Mijn kind doet en joint degree en komt op beide universiteiten dus als het ook voor de UvA geldt dat studenten er ziek heen gaan dan heb ik er wat aan.  Maar nu massaal de UvA mailen over iets wat op de Vu gebeurt lijkt me niet helemaal slim. 

Ow pardon. Verkeerde uni.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.