Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

anoniem

anoniem

11-01-2011 om 10:26

Afval in container van buren


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dynastie

dynastie

11-01-2011 om 23:18

Pelle, zelazny

Zo'n controle lijkt me in alle gevallen ingewikkeld, de meeste mensen in mijn straat zetten 's ochtends voor naar het werk gaan de kliko buiten en halen hem na het werk weer binnen. Wat er in de tussentijd met dat ding gebeurt heb je geen enkele controle over. Gemeentes zeggen wel dat je aansprakelijk bent, maar ik vraag me af hoe ze dat in voorkomende gevallen keihard willen maken.

Maar juist als je daar bang voor bent zou ik liever de vuilniszak van een bekende in mijn bak hebben, dan van een eventuele willekeurige voorbijganger.

Geen probleem.

Ik heb het hele draadje niet gelezen, maar reageer even op de beginvraag: Ja, ik deponeer regelmatig mijn vuilniszakken in de containers van mijn buren. Twee weken geleden heb ik vergeten de bruine bak aan de weg te zetten en de vijf losse vuilniszakken die er niet meer in passen verdeel ik vanochtend over de overige containers. Geen buur die daar problemen mee heeft.

100%mama

100%mama

12-01-2011 om 09:40

Hier 1 maat bak

en dus betalen we allemaal even veel. Ons "achter oma" (dame op leeftijd die achter ons woond ) is alleen en heeft vrijwel nooit meer dan 2 zakken. Buuf en ik gooien geregeld onze zakken in haar bak als we haar bak buiten zetten. Eigenlijk gooit iedereen hier wel in elkaars bak als er ruimte over is en niemand vind het een probleem eigenlijk. Maar misschien zou je het kunnen vragen idd als je ruimte tekort hebt zodat je legaal dumpt!

Werkt niet

Pelle, familieleden van mij wonen in een gemeente waar de containers worden gewogen voor ze geleegd worden en je wordt per kg afgerekend. Het gevolg: stiekemerds die hun zakken in andermans container stoppen, figuren die hun zooi in het bos gooien of in een sloot enz. Dat bleken geen aanloopproblemen te zijn, want het gaat al jaren zo. Dat op te ruimen kost ook geld en daar moet je als brave burger dus ook aan meebetalen. Daarom hoop ik dat men bij ons het huidige systeem blijft hanteren. En als er ooit eens een buur een zak bij ons in knikkert - het zij zo.

Pluk53

Pluk53

12-01-2011 om 10:01

Genista; bewustwording

De enige manier waarop mensen merken dat een weggooi-cultuur verwerpelijk is, is duidelijk maken dat het hun geld kost. Bewustwording, controle, sancties. Ik denk dat als mensen bij mij een zak erin zouden knikkeren, ik ze wel zou weten te vinden.

Puck

Puck

12-01-2011 om 10:30

Nou, ik niet pluk

De container wordt hier geleegd op een dag dat ik werk dus die zetten we 's morgens al op straat. Vaak worden ze aan het eind van de ochtend pas geleegd dus iedereen heeft een halve dag de tijd om er van alles in te kieperen.

Pluk53

Pluk53

12-01-2011 om 10:43

Puck

je hebt helemaal gelijk ;(. Ik reageerde meer vanuit mijn gevoel. Ik zou flink pissig zijn als dat gebeurde. Ik zit al te denken aan technische oplossingen. Een soort vergrendeling die je kunt activeren als je de bak op straat zet, en die automatisch geopend word door de leeg-schud-beweging. Nadeel is dan, dat je er zelf niets meer in kunt stoppen als je die voortijdig activeert.
Andere oplossing: je bak enkel buiten zetten als hij helemaal vol is. Nadeel is, dat je dan altijd wat "rest-afval" over houdt.
Maar ik snap niet dat mensen tegenwoordig de bak vol kunnen krijgen, groot gezin of niet. (plastic/papier/glas/gfk apart dus). In Frankrijk zag ik een simpeler systeem om afval te scheiden. Papier/blik/plastic gaat daar in een verzamelbak. Die drie zijn namelijk heel makkelijk te scheiden, en dat is simpeler/goedkoper dan 3 aparte bakken.

neteret mut

neteret mut

12-01-2011 om 11:06

Toen jaren geleden

we nog in NL woondenhadden we ook een bak die 1x per 2 weken geleegd werd. De ene week de gft container en de andere week het gewone afval. Je kon toen kiezen voor een grote bak of een kleine en idd de aanschaf/ basisprijs daarvan was verschillend. Verder moest je per keer legen betalen. Een halve bak kostte dan net zoveel als een volle, dus dat liet je wel. Iedereen had daarom alleen volle bakken aan de weg, had je afval teveel jammer dan, het kon bij niemand erbij.

Pluk

Er zijn allerlei fantastische technische oplossingen te verzinnen. Wij hebben er bij wijze van tijdverdrijf ook wel eens over gebrainstormd. Maar er blijven mensen die zullen proberen dat te omzeilen of de zaak op een donker avondje ergens in het bos knikkeren. Dat voorkom je niet, zo blijkt. En die mensen zul je ook niet bewust kunnen maken, zo is mijn overtuiging. Ze willen gewoon op de allergoedkoopste manier van hun afval af. En daar komt mijn berustende uitspraak dan ook vandaan: liever dat zo'n buur dan maar een zak in mijn bak gooit, dan dat die in het bos belandt. Want uiteindelijk kost me dat meer geld en ik loop ook liever in een bos zonder vuilniszakken.
Overigens is oa in Friesland op een vuilstort een apparaat in bedrijf, dat zelf scheidt en behoorlijk goed ook. Blik, GFT, plastic en meer, dat apparaat trekt het merendeel tussen het restafval uit. Dat lijkt mij meer toekomstperspectief bieden dan zelf in je huishouden steeds meer gaan scheiden. Ik ben ook een beetje "scheid-suf" aan het worden, merk ik. Want waar moet ik steeds met dat plastic heen? Als blik ook nog apart zou moeten, zou ik niet eens weten waar ik het laten moest.

Janneke

Janneke

12-01-2011 om 13:30

Gecontroleerd

ja, ik heb een keer een kaartje op mijn bak gekregen. Hij was wel geleegd, maar ik had (bovenop,dus goed in het zicht) een halve afgebroken stoeptegel uit mijn achtertuin gegooid. Wist eigenlijk niet eens dat dat niet mocht. Maar je mag dus blijkbaar geen stenen weggooien. (niet dat ik die nou wekelijks heb, haha)

Straatje verderop zetten?

Maar als je de bak een straatje verderop zet ( zoals iemand hierboven doet)zodat hij elke week geleegd wordt, dan betalen andere toch ook voor jouw dubbel-ophalen?

dynastie

dynastie

13-01-2011 om 19:03

Karin

Hier is het zo geregeld dat je OF betaalt voor een eenpersoonshuishouden, OF voor een meerpersoonshuishouden. Geen verschillende bakformaten. Spullen brengen naar de stort is gratis. Dus ik ben niet van mening dat een ander dan betaalt.

Voordat we een auto hadden, en dus zelf eenvoudig naar de stort konden, hebben we dat weleens gedaan. De medewerkers van de vuilniswagen wisten dat en deden er totaal niet moeilijk over, zolang het maar geen structureel iets werd, want dan komen ze met hun ronde in de knoop (niet als een iemand dat doet natuurlijk, maar als anderen het overnemen, dus gewoon: alleen indien nodig).

Nely

Nely

14-01-2011 om 09:26

Sinds het gescheiden inzamelen

van plastic houden we regelmatig ruimte over in onze grijze bak die 1 keer per 2 weken geleegd wordt (groene en grijze container worden om en om geleegd).

Papier houden we ook gescheiden en kan 1 keer per maand op straat gezet worden, dit wordt opgehaald door de scouting (hebben wel een ja/nee sticker op de deur dus dat scheelt wel iets in papier).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.