Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anglicismen

Heb erg gelachten om de satirische rubriek De Speld in de Volkskrant vandaag:

"Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal is het afgelopen jaar met tien procent gestegen. Taalkundigen maken zich zorgen, meldt satirisch weblog De Speld.

Jan Dijkstra, neerlandicus aan de Vrije Universiteit, vindt de toename onwenselijk: 'Woorden van Nederlandse origine vormen niet alleen de crème de la crème van ons vocabulaire maar ook het pièce de résistance van onze contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche op zijn retour: het prestige van het Nederlands pur sang is passé.'

Volgens Dijkstra is er te weinig respect voor de moedertaal: 'Het is bon ton om Amerikaanse termen en passant in ons repertoire op te nemen, zonder te zoeken naar Nederlandstalige remplaçanten. Enfin, dat notoire dedain voor de eigen taal is au fond het echec van ons nationale discours.'

Mensen die het tij pogen te keren, krijgen met weerstand te maken: 'Du moment dat je sans rancune een cordon sanitaire voor anglicismen bepleit, word je en plein public als larmoyant enfant terrible avant la lettre weggebonjourd door de éminence grise. Mocht deze misère een fait accompli blijken, soit. Toch blijf ik cordon bleu hopen op een renaissance van linguïstische grandeur.'

Ook taalkundige Wim Bakker is bezorgd: 'Het is zum kotzen. Angelsaksische spielerei an sich is sowieso salonfähig geworden en een hetze tegen die kitsch lijkt überhaupt niet eens in frage. Einzelgängers die er anders over denken, worden rücksichtslos kaltgestellt.'

Bakker vindt het onzin dat onze taal geen bezieling zou hebben: 'Volgens sommigen heeft het Nederlands geen schwung, maar dat is quatsch. Ik krijg een unheimisch gevoel bij het hineininterpretieren van onze leitkultur en dat is echt geen weltschmerz voor de bühne.'

Gijs Jans, leraar Noors in Waalwijk, is minder pessimistisch: 'Personlig denk ik dat het Nederlands kraftig nok is om invloeden fra utlandet te vær.'"

Lol

Hilarisch!

Ha ha ha!

Super!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 15:38

Lachen

Ik vind deze reacties heel ad rem en adequaat.

De speld

Deze rubriek is bijna altijd leuk, moet ik zeggen. Ik lees het in elk geval met veel plezier!
Één keer zijn ze bijna in de problemen geraakt. Toen ging het nieuws over een echtpaar dat hun foetus had laten aborteren omdat het te weinig "likes" op facebook had gekregen en ze vreesden dat hij nu al in een sociaal isolement zou belanden (of zoiets). Dat werd toen heel serieus opgepakt, veel mensen hadden niet door dat het satire was en zijn boos geworden. Maar over het algemeen: mijn complimenten voor de bedenkers van De Speld!
n@nny

mirreke

mirreke

30-08-2013 om 17:24

Wow, en zo to the point!

Echt geweldig, het aantal 'echt' Nederlandse woorden is ver in de minderheid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.