Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

V@@s

V@@s

11-04-2020 om 11:34

Antwoord op 5g complottheorieën

Net weer iemand in mijn omgeving die gelooft dat 5g en het coronavirus samenhangen. Iemand daar een goed antwoord op voor mensen die verder niet zo diep nadenken?

(Al is het voor Nederland sowieso onzin, we zijn nog bezig met de aanbesteding voor 5g).


Complottheorie

Is bijna niet te weerleggen. Want: of je bent erin en dan geloof je in het complot, en als je probeert mensen uit te leggen dat het je reinste onzin is zit je OOK in het complot want je bent bezig, samen met de andere die ook in het complot zitten, aan een coverup.
Het is eigenlijk verder een interessant onderdeel van wetenschapsfilosofie. Popper is goed voer daarover maar ik twijfel of mensen die vatbaar zijn voor complottheorieën Popper zullen lezen.
Kortom: misschien gewoon NIET de discussie aangaan als het mensen zijn die je lief zijn. Het is bijna niet te winnen.
Sini

Precies dat dus

'Maar we hebben in Nederland helemaal geen 5G, dus dat kan niet kloppen'

Dees

Dees

11-04-2020 om 14:39

Afrika en corona

Vraag ze maar hoeveel 5g netwerken er in Afrika zijn.....

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 15:48

Alu

Doe hem een half dozijn rollen aluminiumfolie kado.

Triva

Triva

11-04-2020 om 16:03

Serieus

Daar kun je niets tegen zeggen, je gaat toch ook niet een 'Flat Earther' proberen te overtuigen? Zonde van je tijd.

Pirata

Pirata

11-04-2020 om 21:08

Hè?

Is ie niet plat dan? 🌍 <- plat

@Emma

@Emma

11-04-2020 om 21:53

Het is niet alleen maar grappig helaas

Waarom worden door heel Nederland zendmasten in brand gestoken? - https://nos.nl/l/2330187

V@@s

V@@s

11-04-2020 om 22:03

precies

Dit is geen onschuldige complottheorie. Dus niets zeggen wil ik ook niet.

Bevestigen

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5087536/complottheorieen-over-het-coronavirus-nepnieuws-5g-zendmasten-brand

Je kunt in elk geval bevestigen dat er meer mensen zijn die zich zorgen maken maar dat bij onderzoek er nog steeds niets naar voren is gekomen dat aantoont dat de electromagnetische straling gevaarlijk zou zijn.

De zon zorgt voor meer electromagnetische straling.

Het is ook een behoefte aan zekerheid en verklaring in een situatie van onzekerheid. Ook al jaagt de complottheorie an sich ook angst aan.

""Wuhan is de eerste stad in China waar het 5G-netwerk werd ingezet. Omdat dit ook de plek is waar het virus is ontstaan grijpen aanhangers dit aan als bewijs." Ook al is de complottheorie angstaanjagend: mensen hebben volgens Aupers liever een vijand dan dat ze met een ramp moeten leven waar geen verklaring voor is. "Het geeft ons houvast."

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2020 om 22:34

De complottheorie

is an sich wel onschuldig. Fantaseer er in je eentje op los. Het gaat vooral om dat die theorieën gedeeld worden en wat dit met angstige, verwarde, makkelijk te beïnvloeden mensen doet. En het doet kennelijk zóveel dat zendmasten in de fik gestoken worden, waarmee ze dus juist nu heel veel mensen treffen en de mensen die aan de masten werken, lastig gevallen worden of is het aangevallen?

Ik zou zeggen opsluiten en sleutel weggooien.

@Emma

@Emma

14-04-2020 om 07:53

Zendmasten in brand

Eigenlijk zijn ze net zo erg of nog erger dan de antivaxers.
Opnieuw branden in zendmasten, nu in Almere - https://nos.nl/l/2330402

Wat kun je zeggen tegen zo iemand? Dat je mag vinden wat je wilt, maar dat je anderen niet in gevaar mag brengen? Helpt niet echt denk ik.

@Emma

'Wat kun je zeggen tegen zo iemand? Dat je mag vinden wat je wilt, maar dat je anderen niet in gevaar mag brengen? Helpt niet echt denk ik.'

Ik vermoed dat de brandstichters vinden dat ze juist levens redden hiermee. Want ze verminderen de hoeveelheid levensgevaarlijke 5G-straling ...

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 08:10

Stichters

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit serieus is. Meer vandalen die blik zijn dat ze een voorwendsel hebben gevonden.

V@@s

V@@s

14-04-2020 om 08:14

persoonlijk maken

Ik ga denk ik de volgende keer toch maar aangeven hoe gevaarlijk deze complottheorie is. Je zult maar degenen zijn die niet 112 kan bellen omdat iemand brand gesticht heeft.

Elektromagnetische overgevoeligheid

Het is natuurlijk een misdaad om zendmasten te vernielen. Toch zijn er mensen die claimen zoveel last te hebben van electromagnetische straling dat ze nergens meer veilig zijn en constant gezondheidsklachten ervaren.
Er zijn nog plaatsen waar geen of nauwelijks kunstmatige straling is. Daar zou men dan heen kunnen.
Toch vinden ze zichzelf ook 'kanaries in de mijn' , de eersten van een steeds grotere groep die ongewenst gezondheidsschade krijgen.


https://www.youtube.com/watch?v=03kcioDtu1s

Het is erkend in Zweden.

https://www.ad.nl/binnenland/ziek-van-straling~a9f1f801/

Ook in Nederland zijn mensen die er van overtuigd zijn dat ze gezondheidsproblemen hebben door electromagnetische straling.

https://stralingsbewust.info/2019/12/23/licht-elektromagnetische-velden-en-gezondheid/#_ftn14

"Bovenstaande kennis is nog niet tot onze overheid doorgedrongen, of ze wil er in verband met vermeende economische belangen niets van weten. De kosten van onnodig langdurig ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid door LED lampen en EMV van draadloze communicatie in het bijzonder worden niet meegerekend. De overheid beveelt het gebruik van LED lampen aan en gloeilampen met minder blauw en met IR-A worden zelfs verboden.

Toch heeft de Gezondheidsraad begin 2015 al gewaarschuwd[11] voor de gezondheidsrisico’s van LED verlichting en heeft gepleit voor meer onderzoek naar de gezondheidseffecten. Over de gunstige werking van het IR-A werd niet gerept."

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 13:51

Wat wil je geloven, wat leidt tot de kwalen?

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/gezonde-leefomgeving/elektromagnetische-velden-en-straling/rf-velden-door-draadloze-communicatie/

Klachten en overgevoeligheid
Sommige mensen wijten gezondheidsklachten aan de RF-velden van een zendmast in de buurt (voor mobiele telefonie of radio en tv). Het gaat dan om hoofdpijn, duizeligheid, slaapstoornissen, vermoeidheid en concentratieproblemen. Onderzoek toont echter geen verband aan tussen RF-velden en deze klachten. Het is ook niet duidelijk hoe RF-velden tot deze klachten kunnen leiden.

Er zijn aanwijzingen dat de RF-klachten bij iemand kunnen ontstaan door bezorgdheid en stress over het feit dat blootstelling aan RF-velden plaatsvindt.

De Wereld Gezondheidsorganisatie sluit niet uit dat er mensen zijn die gevoeliger zijn voor elektromagnetische velden dan anderen. Hoeveel mensen er in Nederland elektrogevoelig zouden zijn is niet bekend.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 13:52

Ad Hombre

Dit is uiterst serieus. Helaas.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 14:03

Ingewikkeld

Ik vind dit soort onderwerpen soms ook gewoon ingewikkeld wat de omgang met mensen die ergens heilig van overtuigd zijn betreft. Omdat ik de waarheid ook niet in pacht heb, kan ik ook niet van leer trekken met 'joh, doe niet zo belachelijk, het zit tussen je oren!', maar ik denk het dan soms wel. Wie weet heel erg onterecht.

Ik denk dat mensen zichzelf ziek kunnen denken. Eerst was het een beetje last. Hé, wat was dan nou?? Dus wordt er gegoogeld en een aandoening gevonden. Jéétje, dat héb ik!! De volgende ochtend is het probleem opeens dubbel zo erg, de maand erna ben je een wrak, ja hoor, ik heb er echt zoveel last van dat ik er doodziek van ben. En als het opeens even wat beter gaat. "ja, zo is het nu eenmaal, dat is toch bij meer zo?". Ja, dat is bij meer zo. Maar als je écht ergens ziek van wordt, is dat dan de ene keer een drama en de andere keer totaal niet? Zeg mij het maar. Ik respecteer dat iemand het zo ervaart, maar ik heb er soms moeite mee.

Marga

Marga

14-04-2020 om 14:15

zendmasten

Een vriendin van mij had gezien dat er op verschillende plaatsen ineens zendmasten bijkomen terwijl de uitrol nog helemaal niet formeel is. Ik geloof haar, ze had foto's.

Ik weet niet hoe het zit, maar het geeft me wel te denken.

Binnenkort meer duidelijkheid

https://www.welingelichtekringen.nl/anp/dries-roelvink-gaat-documentaire-over-coronacrisis-maken

Gelukkig, ik kan wel wat duiding gebruiken in deze information overload. Ik denk dat Dries hier wel verhelderend licht in kan scheppen.

skik

Marga

Marga

14-04-2020 om 15:10

rubriek?

Waarom staat dit draadje eigenlijk hier? Is het niet meer wat voor the off topic rubriek?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 18:57

Kaaskopje

Het is vast serieus, maar bij experimenten met mensen die dat beweerden te kunnen voelen bleken ze in de praktijk geen verschil te kunnen merken tussen apparatuur die aanstond of uitstond. Dus dan blijft er maar een conclusie over: inbeelding.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 20:50

Ik bedoel dat het een serieus probleem is, wat die lui doen . Ze zijn kennelijk bereid om anderen in gevaar te brengen omdat ze bang zijn voor hun eigen gezondheid.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 21:27

Kaaskopje

Dat zeker. Stapelgek en gevaarlijk.

ff zo

ff zo

24-04-2020 om 21:18

Klachten van 4 g, Bluetooth, C2000 bestaat

Wij zijn verhuisd nadat een C2000 mast ongeveer 200 m van ons huis werd neergezet. Mijn man had er last van (en hij is echt totaal niet gelovig in dat soort dingen). Hij kreeg steeds meer last, kon op een gegeven moment niet meer in de tuin zitten; hadden gordijnen die de straling tegenhielden en zo'n metertje.
Hij had zelfs last als hij langs een C2000 mast op de snelweg reed!

Toen verhuisd naar een betere plek.
Geen wifi in huis want last. Als wij 'stiekem' wifi aan zetten, merkt hij het op een gegeven moment.
(druk op oren, suizen, kaken).

Of het nu schadelijk is of niet, hij heeft last. En zo zijn er zeker velen meer!!

en 5g en corona, nee, daar geloof ik niet in.
het probleem is dat er ook veel complotmensen met 5 g bezig zijn waardoor 'wij' als achterlijk worden neergezet.

Cecile

Cecile

24-04-2020 om 23:37

Jaja

Dus je hebt geen wifi in huis maar je kunt wel stiekem de wifi aanzetten. En waar woon je nu dan? Op Antarctica? Je weet toch wel dat in heel Nederland wifi is? Of jij het nou in je huis hebt of niet.

Dus de gordijnen hielden de straling tegen en de muur dan? Wifistraling gaat gewoon door muren heen hoor.

Kortom, lekker ongeloofwaardig je verhaal.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-04-2020 om 08:44

Cecile

De hele ether zit natuurlijk vol met straling. Ik weet dat mensen oorspronkelijk wifi aanwezen als boosdoener omdat dat op 2.4 GHz werkt (de resonantiefrequentie van water waarop ook een magnetron werkt).

Zit tenminste nog enige poging tot logica in, maar 5G werkt op hele andere frequenties. Maar ja, het is 5G en dus veel erger dan 4G wat weer veel erger is dan 3G...

Bottom line is dat mensen in gecontroleerde experimenten *niet* betrouwbaar kunnen aangeven of de betreffende zender aan of uit staat.

wimb

wimb

25-04-2020 om 10:54

Grijp de kans

@ff zo met zo'n gave kun je geld verdienen !
Aanmelden bij :
https://skepsis.nl/skeptische-proeven/
De eerste beloning is E500, dan 10000 en als het nog kan dan doorgaan voor de "One Million Dollar Paranormal Challenge" van James Randi.
Grijp de kans ! Je hebt dan genoeg geld voor een huisje op de heide.

wimb

ffzo

ffzo

25-04-2020 om 12:01

ja we hebben bekabeling en kunnen wifi aan en uit zetten

je weet dat je zomaar de wifi uit kan doen... ..?

en je merkt niet onmiddellijk: iets staat uit of aan. Daar zit enige tijd tussen.
Daarom is een experiment hiermee erg lastig.

en dan geloof je me maar niet, don't care. ik weet beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.