Home » Forum » Bang om op de snelweg te rijden wat helpt echt

Bang om op de snelweg te rijden: wat helpt echt?

12 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Haas
Bang om op de snelweg te rijden: wat helpt echt?

Al jaren vermijd ik zo veel mogelijk het rijden op de snelweg. Nu heb ik toegezegd met een paar vrienden richting buitenland te gaan volgende maand, en ook te rijden, maar hoe raak ik de angst kwijt? Buiten de snelweg rij ik prima, nooit een ongeluk gehad, en vroeger ook op de snelweg zonder probleem. Ik snap niet waarom ik bang geworden ben.
Wie heeft een goede tip?
Haas

Phryne Fisher
Rijles

Misschien kun je nog een of twee keer een rijles nemen. Schijnt best vaak voor te komen.
Op de snelweg rijden is natuurlijk ook best gevaarlijk, een foutje van jezelf of een medeweggebruiker en het kan voorbij zijn. Die angst houdt je alert.

Triva
Inderdaad

Rijles nemen.

@Emma
Extra rijles nemen

Dat gebeurt heel vaak. Rijscholen hebben daar ervaring mee.

Triva
Het is

vaak de snelheid die je niét gewend bent. Door het twee uur te doen met iemand naast je ben je er zo overheen. Snelweg rijden is veel makkelijker dan op alle andere wegen maar de angst zit in dat snelle of dat je niet genoeg ruimte krijgt omin te voegen of bang bent om van rijstrook te wisselen. Gewoon even oefenen onder begeleiding dus. Geef vooraf goed aan waar je bang voor bent.

Lente
Simulatie programma is nog beter.

Er zijn rijscholen die dat hebben.
Dan kun je bepaalde situaties eindeloos oefenen. Dus stel je vindt het eng om de snelweg op te rijden. Dan kun je dat tijdens een normale les een paar keer oefenen, als de les alleen daarover gaat.
Maar met simulatie programma kun je dat in dezelfde tijd heel veel keren oefenen.

Ik zou dus op zoek gaan naar een rijschool waar je een paar uur kunt boeken in een simulatie omgeving. Dan kun je daar afstemmen wat je precies wilt oefenen, waar je bang voor bent.

vingerhoedje
reactie

Ik heb vrij laat pas mijn rijbewijs gehaald, mede omdat ik bang was om op de snelweg te rijden.
Toen ik mijn rijbewijs had ben ik meteen de snelweg op gegaan. Met klamme handen dat dan weer wel. Ik kneep in het stuur. Mij hielp het heel erg dat ik nu zelf kon bepalen hoe ik zou rijden. Inhalen als er echt ruimte is, en anders maar achter een vrachtwagen blijven rijden, zorgen voor veel ruimte tussen mij en de voorganger en zoveel mogelijk rechts rijden.
Ik rij nu heel veel op de snelweg. Meerdere keren per week naar een andere stad circa 40 km rijden. Maar heel soms ben ik toch bang, op plekken waar ik nooit eerder ben geweest. Dan ben ik bang dat de motor uitvalt ofzo. Ik rij dan zoveel mogelijk rechts en probeer ergens anders aan te denken. Dat helpt meestal.

Triva
Lente

Prima idee maar daarna moet TS alsnog de auto in. Het kan echt goedkoper: gewoon 2 uur rijles nemen en dan eens kijken hoe het er bij staat. De snelweg is gewoon iets wat je moet voelen, die snelheid, de wind die tegen je aan blaast en het verkeer. Als TS goed weet wat het probleem precies is (alles, vooral het invoegen, het wisselen van rijstrook, het uitvoegen waar anderen invoegen of gewoon alleen de snelweg) kun je het af met 2 uur. Als dat niet kan kun je daarna altijd nog een simulatieoefening doen als de rij-instructeur denkt dat het zinvol is. Ik denk dat het weggegooid geld is omdat je de snelheid niet goed ervaart en teveel in de 'theorie' zit maar goed misschien past het bij TS.

Haas
Gedaan

Door omstandigheden moest ik als enige rijden en heb vandaag 770 km afgelegd. Soms 90 p.u. achter een vrachtwagen maar wel gedaan. Het is denk ik gewenning. Ik ben wel kapot vanavond, maat ook trots.
Haas

@Emma
Haha

Goed gedaan Haas!
Mooi dat je hebt kunnen wennen al kan ik me voorstellen dat je gesloopt bent.

ElenaH
Goed zeg!

Goed gedaan Haas! Moe maar voldaan.

vingerhoedje
Haas

Super goed gedaan! Ik snap ook dat je gesloopt bent!
Maar nu vaker gaan rijden op de snelweg, dan overwin je waarschijnlijk je angst!

Leerachterstand wegwerken, hoe doe je dat?!

Lees hier of je kind een achterstand heeft en wat je kunt doen.