Off-topic discussies

tjjwester
06-09-2025 om 18:02
Bedreigd door ambtenaar
Hallo,
Vandaag heb ik mijn fiets geparkeerd in de gemeentelijke stalling van de gemeente waar ik woon, opzich niet iets wat je deelt maar er is iets voorgevallen.
Ik werd daar door een personeelslid op luide agressieve en bedreigende toon aangesproken op het feit dat ik mijn fiets verkeerd afgesloten zou hebben, ook na dat ik dit gecorrigeerd heb ben ik weer op agressieve en bedreigende wijze aangesproken. Vanaf de 1ste seconden had hij niet het fatsoen om mij fatsoenlijk aan te spreken.
Ook bij het ophalen van mijn fiets ben ik weer op bedreigende wijze aangesproken, met de melding dat ik vooral geen klacht moet indienen.
ik heb mij ten alle tijden rustig gehouden en geprobeerd een normaal gesprek te voeren. Naar mijn mening is dit gedrag weinig representatief voor een gemeente ambtenaar. Na enige aandringen ontstond er iets van een gesprek waarbij hij aangaf dat het druk was en dat ik de gene was die de emmer deed overlopen, ondanks dat kwam hij toch weer bedreigend(een paar cm van mijn gezicht af) staan, luid scheldend en op met een dreigende houding.
Ik vraag me af of ik hierover een klacht moet indienen? Overwegende dat het druk was vanwege culturele activiteiten, de man duidelijk turks was(die praten graag in de gebiedenwijs met enige dreiging) en dat dit mensen zijn met een rugzakje uit de kaartenbak.
Hij zag er wel heel uitgeblust, overwerkt en psychische niet in orde uit. Zijn leidinggevende deed trouwens niks maar probeerde mij geluidloos de stalling uit te werken.
Hij heeft ook nog gedreigd met een toegansverbod maar dat valt bij mij niet onder dreiging gezien hij daar toch niet over gaat en er geen aanleiding voor is.
Ik sta er nog van te trillen.
Wat zouden jullie doen? laten gaan met de gedachten gewoon de verkeerde getroffen of toch een klacht indienen?

Ysenda
06-09-2025 om 18:25
waarschijnlijk is het geen ambtenaar want gemeenten huren meestal bedrijven in om stallingen te exploiteren.
Maakt niet dat het gedrag dan acceptabel is. Ik zou dit zeker wel bij het stallingsbedrijf melden als klacht.
Want dan kunnen ze intern het gesprek aan gaan.
Dreigen met een toegangsverbod is gewoon niet acceptabel. Dreigend over komen al helemaal niet, zeker niet aangezien die stallingen er deels ook voor de veiligheid zijn.

Kikki39
06-09-2025 om 18:26
ik zou toch een klacht indienen, misschien anoniem. Die man is toch echt psychisch niet in orde en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dit volgende keer uit de hand kan lopen. Deze man hoort daar niet te staan en heeft duidelijk hulp nodig.

tjjwester
06-09-2025 om 18:31
Ysenda schreef op 06-09-2025 om 18:25:
waarschijnlijk is het geen ambtenaar want gemeenten huren meestal bedrijven in om stallingen te exploiteren.
Maakt niet dat het gedrag dan acceptabel is. Ik zou dit zeker wel bij het stallingsbedrijf melden als klacht.
Want dan kunnen ze intern het gesprek aan gaan.
Dreigen met een toegangsverbod is gewoon niet acceptabel. Dreigend over komen al helemaal niet, zeker niet aangezien die stallingen er deels ook voor de veiligheid zijn.
Hier is geen stallingsbedrijf bij betrokken, dit zijn mensen met een rugzakje die een "sociaal" baantje van de gemeente krijgen. Ze mogen dan dit soort eenvoudig werk doen in ruil voor een uitkering of toelage.
Het betreft een gemeente waar de SP goed vertegenwoordigd is.
Ik had trouwens heel fout mijn fiets vastgemaakt aan het rek en hij trapte daar een gigantische scene over. Zelfs mijn "fout" herstellen kalmeerde hem niet.

Mugs
06-09-2025 om 18:35
tjjwester schreef op 06-09-2025 om 18:31:
[..
Het betreft een gemeente waar de SP goed vertegenwoordigd is.
Wat heeft dat er nou mee te maken?

tjjwester
06-09-2025 om 18:39
Mugs schreef op 06-09-2025 om 18:35:
[..]
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Met het incident niet zoveel, Ysenda begint over een stallingsbedrijf en ik leg uit dat het "sociaal werk" is bedacht voor de zwakkere in de maatschappij, geïnitieerd door de SP.
Bij onze buurgemeentes is de SP niet zo goed vertegenwoordigd en daar hebben ze dit soort sociale baantjes ook niet. Sociaal zwakkeren worden te werk gesteld bij de sociale instelling wozl ipv rechtstreeks bij de gemeente.
Maar dit is offtopic.

Kersje
06-09-2025 om 19:07
sorry, maar ik vind dat je nogal overdrijft! Ten eerste is het geen ambtenaar en dus blijkbaar mensen met een ‘rugzakje’, welke zij ook niet voor niets hebben en dus hun werkzaamheden (zelfs op vrijwillige basis) heel serieus nemen.
Misschien kun je je, met dat gegeven in je achterhoofd, eens beter in inlezen/begrip opbrengen en het niet zo persoonlijk te nemen!

Kersje
06-09-2025 om 19:09
tjjwester schreef op 06-09-2025 om 18:39:
[..]
Met het incident niet zoveel, Ysenda begint over een stallingsbedrijf en ik leg uit dat het "sociaal werk" is bedacht voor de zwakkere in de maatschappij, geïnitieerd door de SP.
Bij onze buurgemeentes is de SP niet zo goed vertegenwoordigd en daar hebben ze dit soort sociale baantjes ook niet. Sociaal zwakkeren worden te werk gesteld bij de sociale instelling wozl ipv rechtstreeks bij de gemeente.
Maar dit is offtopic.
Maak je eigen topic dan zelf niet zo offtopic! Juist fijn dat er kansen zijn voor mensen als dit, met een rugzakje dus. Kun jij mooi je fiets veilig stallen.

tjjwester
06-09-2025 om 19:18
Kersje schreef op 06-09-2025 om 19:07:
sorry, maar ik vind dat je nogal overdrijft! Ten eerste is het geen ambtenaar en dus blijkbaar mensen met een ‘rugzakje’, welke zij ook niet voor niets hebben en dus hun werkzaamheden (zelfs op vrijwillige basis) heel serieus nemen.
Misschien kun je je, met dat gegeven in je achterhoofd, eens beter in inlezen/begrip opbrengen en het niet zo persoonlijk te nemen!
Ik heb er geen bezwaar tegen dat hij mij op de regels wijst, mijn bezwaar richt zich erop dat hij meteen ontstak in woede. Iedereen was aan het kijken wat er zo plotseling aan de hand was en waarom die gozer zo kwaad werd. voor een kleinigheidje.
Ook daarna en bij het terug ophalen heeft hij mij dreigend lastig gevallen.
Dan kun je wel zeggen hij heeft een rugzakje en het was druk door de pride maar dat mag geen excuses zijn voor zijn gedrag.
Als hij gewoon had gezegd Meneer u mag u fiets niet zo neerzetten, het slot moet los van het rek zijn, dan was er niks aan de hand geweest. Daarnaast stoor ik mij eraan dat ik hem keurig, rustig en correct heb aangesproken terwijl ik van hem alleen maar geschreeuw en gedreig terug kreeg.
Een politieagent of handhaver moet ook tientallen keren per week met een vriendelijke lach uitleggen dat je niet door het centrum mag fietsen, dat je niet mag parkeren, dat je niet mag racen met fatbikes of elektrische stepjes en wat denk je van al die wildplassers in het weekend,de ene is afgehandeld en dan is de volgende er weer. Dit soort ambtenaren kunnen niet agressief of dreigend gaan schreeuwen omdat ze alweer een fatbike hebben tegen gehouden.
Ieder geval staat apart en ieder geval behandeld je weer vriendelijk. Je kunt iemand niet laten opdraaien voor de fouten van een ander.
Daarnaast is het ook een onlogische regel, die nergens ophangt en kennelijk aan de lopende band verbroken word volgens de medewerker.

Temet
06-09-2025 om 19:33
Ik zou een klacht indienen of in elk geval een brief aan de leiding van deze instelling sturen waarin je dit aankaart. Niet anoniem natuurlijk.
Je kan best begrip hebben voor iemands beperkingen en ik zou zeker de lat voor dienstverlening wat lager leggen als mensen "met een rugzakje" bepaalde werkzaamheden verrichten, maar als iemand bij een kleine inbreuk op de regels direct uit zijn slof schiet, gaat schelden, en dreigt met een toegangsverbod dan moet hij deze functie niet uitoefenen. Dan moet hij werk doen waarin hij geen contact met het publiek heeft. Grote kans dat hij inderdaad overbelast is oid, maar alweer: dan moet hij deze functie (nu) niet uitoefenen. En de enige manier waarop zijn leidinggevenden dit te weten komen, is als iemand het ze vertelt. Dat kan je prima op een vrij neutrale en beleefde manier doen. Noem uiteraard datum en tijd waarop eea plaatsvond en beschrijf de medewerker in kwestie, zodat men weet wie het was. Beschrijf ook kort maar wel concreet waaruit de bedreigingen en het schelden precies bestonden (dus niet alleen "hij begon te schelden", maar benoem ook welke woorden hij dan gebruikte).
Ik weet niet wat de verdere gang van zaken is, maar het is vrij gebruikelijk dat men aanbiedt om met de klager in gesprek te gaan. Als je daar geen behoefte aan hebt, zou je dat in je brief ook meteen kunnen aangeven.

Kersje
06-09-2025 om 19:33
tja, als jij dit soort medewerkers al vergelijkt met een politieagent/handhaver, dan begrijp ik je ongenoegen wel ja

tjjwester
06-09-2025 om 19:47
Kersje schreef op 06-09-2025 om 19:33:
tja, als jij dit soort medewerkers al vergelijkt met een politieagent/handhaver, dan begrijp ik je ongenoegen wel ja
Ze zijn aangenomen om toezicht en orde te houden, prima, als ik iets verkeerd doe dan kun je dat gewoon zeggen.
Ik wil ook best rekening houden met hun rugzakje, ik zal echt niet in de stress schieten als iemand het niet meer aankan omdat het druk is en ik ga ook echt geen klacht indienen over de duidelijk laagbegaafde jongen die graag grappen verteld van bedenkelijke discriminerende danwel vrouwonvriendelijke kwaliteit. Daar moet je wat voor door de vingers zien.
Ik heb nooit geklaag over de turkse medewerkers die graag buiten in het zonnetje zitten met een krantje, een theetje, omringd door vrienden en Arabisch pratend.
Maar er zijn altijd grenzen, ik verwacht van deze gemeente medewerkers toch een redelijke vorm van fatsoen, zeker geen bedreigingen of bedreigend in je gezicht gaan schreeuwen.
Ik heb besloten om er nog een nachtje over te slapen en morgen te bepalen of de grens is overschreden.

Kersje
06-09-2025 om 20:33
tjjwester schreef op 06-09-2025 om 19:47:
[..]
Ik heb besloten om er nog een nachtje over te slapen en morgen te bepalen of de grens is overschreden.
Prima hoor, wat jij wilt natuurlijk, maar bedenk dan wel dat je woordkeuze nogal verschil kan maken.
Je topictitel “bedreigd door ambtenaar” had natuurlijk ook kunnen zijn “onheus bejegend door medewerker (met beperking) fietsenstalling”.

Kikki39
06-09-2025 om 20:37
hier moet natuurlijk wel iemand staan die dit aankan en anders kun je hem beter werk geven bv. In het groen, bij de mensen met een rugzakje kijken ze ook echt wel wat passend is, dus ik zou het zeker aangeven.

MRI
06-09-2025 om 20:54
tjjwester schreef op 06-09-2025 om 19:47:
[..]
Ik heb nooit geklaag over de turkse medewerkers die graag buiten in het zonnetje zitten met een krantje, een theetje, omringd door vrienden en Arabisch pratend.
Nee waarom zou je ook? Btw, als ze Arabisch praatten waren ws niet Turks evv.

Labyrinth
06-09-2025 om 21:22
Deze man overreageerde, of je klacht wil indienen besluit je toch gewoon zelf. Wil wel kwijt dat ik het ook rete-irritant vind, die mensen die hun fiets aan het hek vastmaken. Ik vind dat echt geen kleinigheid. Op deze manier ook andere parkeerplekken bezet houden. Ordebewakers moeten altijd vriendelijk blijven, maar waarom kan jij je niet aan de regels houden?