Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Begin en einde van de maaltijd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

25-01-2010 om 14:01

Begin duidelijk, eind minder

Bij ons is er stiekem een heel ritueel ingeslopen.
Ik geeft meestal van te voren door hoe laat ik verwacht dat het eten ongeveer klaar is (18.00/18.30 etc). Dan geef ik 10 minuten van te voren een seintje dat we over 10 min gaan eten. Voor de kinderen een teken dat ze handen moeten gaan wassen, voor manlief teken dat de tafel gedekt moet worden.

Aan tafel gaan we pas opscheppen na een welgemeend 'eet smakelijk', en we gaan pas van tafel als iedereen klaar is. Bij dat laatste weet ik overigens niet hoe we dat afgesproken hebben, er wordt niets gezegd, niets gedaan, maar het is voor iedereen volkomen duidelijk wanneer het wel en niet mag (je mag nl wel weg als jongste weer eens ontzettend loopt te treuzelen of als pa en ma nog aan het natafelen zijn). Weet niet hoe maar de kinderen weten het feiloos

Rosita

Rosita

25-01-2010 om 22:29

Voldaan en dismissed

Als de kinderen klaar zijn met eten zeggen ze "ik ben voldaan". Ik heb zo'n hekel aan ik zit vol of zo. Als iedereen voldaan heeft gezegd, zeg ik dismissed, geen idee waarom. Gek hè, dat ik iets zeg terwijl ik niet eens weet wanneer ik daarmee begonnen ben en waarom ik het zeg.

Tussendoor gaat er niemand van tafel, iedereen wacht met eten tot iedereen zit. Praten mag, maar niet met volle mond, geen armen op tafel (tot je polsen, nee dit zijn je polsen, dat zijn je ellebogen, we hangen niet in de kroeg), geen gesmak of zo.

Bekomst...

Wij zeiden vroeger thuis altijd "goede bekomst". Mijn ouders zijn gereformeerd (gewoon, geen zwarte kousen) en komen beide uit Groningen. Bij man thuis zeggen ze altijd "bekome het je", hervormd en uit het westen (Vlaardingen).

Margriet*

Margriet*

26-01-2010 om 09:31

Hoe

is de taakverdeling bij jullie qua corrigeren van tafelmanieren? Ik merk dat ik daar wat meer oog voor heb dan manlief. Die heeft honger en zit eerst heerlijk te eten en bedenkt dan dat er nog meer mensen aan tafel zitten ;-(. Ik zie eerder dat glazen dreigen om te vangen of dat er met handen wordt gegeten of erg gesmakt wordt.

Kadonaj

Kadonaj

26-01-2010 om 09:52

Eten doen we samen

en tot iedereen klaar is (tenzij met kerst of zo...)

jacci

jacci

26-01-2010 om 13:05

Kreten

Van huis uit werd er gebeden en na 'eet smakelijk' mochten we beginnen. Na het eten werd er gedankt en 'dat het u wel mogen bekomen.' Ook 'goede bekomst' inderdaad werd later gezegd. In mijn gezin is het bidden eraf en zeggen we 'eet lekker' en 'kommetje' als we klaar zijn. Zoonlief heeft af en toe voorkeur voor 'dat het maar goed mag zakken'. We eten samen en staan ook pas op als iedereen klaar is. Soms als er heel erg getreuzeld wordt gaan we vast afruimen.

Sera

Sera

26-01-2010 om 14:32

Na afloop niks

Na afloop zeggen wij eigenlijk niks. Als iedereen zijn toetje opheeft dan zeg ik meestal dat ze op mogen staan. Soms vragen ze zelf of ze op mogen staan als ze klaar zijn met eten. Ze weten dat ze moeten wachten tot iedereen uitgegeten is dus meestal gaat dat min of meer automatisch.

Na het hoofdgerecht vraag ik altijd aan de kinderen of ze nog een hapje willen of niet. Als iedereen dan nee zegt dan ruimen we gezamenlijk de tafel af en gaan dan weer aan tafel zitten voor het nagerecht.

Mijn man en ik letten allebei op tafelmanieren en dat vinden we ook allebei belangrijk.

Lou

Lou

26-01-2010 om 17:44

Gespreksonderwerpen

Wij hebben niet veel regels, maar je mag echt niet gaan eten voordat iedereen aan tafel zit. Bij mijn schoonouders geldt die regel niet en ik erger me eraan dat de helft van de familie al zit te eten terwijl schoonmoeder nog heen en weer loopt met schalen en pannen en glazen en bestek. Wat een gebrek aan respect voor de kok!

We eindigen een beetje onduidelijk. Dochter zegt: klaar! of: mag ik van tafel? Of ik zeg: zullen we afruimen? Mijn broer zei vroeger: smakelijk zakken. Zo, dat vond ik vies!

Wat ik ook heel vies vind is als mensen tijdens het eten gaan praten over onsmakelijke dingen. Mijn moeder zei een keer tijdens een fijn soepje: "Ik heb vanochtend het putje schoongemaakt." Dat was al genoeg om mijn eetlust te bederven. Hetzelfde met opmerkingen als: "Ik was vanochtend toch misselijk joh." Om maar te zwijgen van echt onsmakelijke zaken die dan ook nog eens ondubbelzinnig benoemd worden. Alsjeblieft, niet tijdens mijn maaltijd. Het klinkt vast heel kleinzielig van mij, maar mijn fantasie slaat dan direct aan het combineren van die opmerking met wat er op mijn bord ligt. Dus een bepaald soort gespreksonderwerpen is bij ons ook verboden aan tafel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.