Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anneke

Anneke

11-11-2018 om 20:24

Ben ik te nuchter?

Ik lees net iets op FB waar ik bij was. Een foto met eronder: het was cool! en ik lees dat (en weet dat mensen graag overdrijven op F en denk: cool? Het was... okee. Maar het sprankelde niet, niemand grijnsde heel erg, het was meer een onderbreking van iets waar we mee bezig waren. Duh.
Zo hoor ik maandags op het werk ook collega’s regelmatig vertellen wat ze hebben gedaan. En dan zijn dingen ‘fantastisch’, een woord dat ik werkelijk nooit gebruik. Ik vind nooit iets fantastisch. Wel ‘heel mooi’ of ‘ geweldig’ of ‘indrukwekkend’ of ‘bijzonder’. Maar ik vind niet gauw iets fantastisch. Dan voel ik me best saai ofzo. Ben ik daarin eenzaam?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-11-2018 om 22:05

Om het even

Geweldig, indrukwekkend en fantastisch kunnen toch voor elkaar ingewisseld worden? Cool is sowieso een ouderwets woord, net als vet. Tegenwoordig zijn dingen chill.
Ik gebruik zelf meestal ‘echt heel leuk’ of ‘superleuk’.

Gevoelens.

Gevoelens zijn sowieso soms lastig neer te zetten. Een uitje kan voor mij "gezellig" zijn en de ander had een "topavond". Laatst had iemand "zo fantastisch" gegeten, ik vond het gewoon een redelijke maaltijd eerlijk gezegd. Iedereen ervaart een moment anders en omschrijft het anders. Of jij nuchter bent weet ik niet.
Jij vindt iets bijvoorbeeld "geweldig", ik zeg maar zelden dat iets geweldig was. Misschien ben ik nog nuchterder En nee hoor, je bent vast niet saai, FB is daarvoor geen goede graadmeter wat mij betreft.

inflatie

Ik neem aan dat ook de "fantastisch" brigade wel het verschil voelt tussen iets wat ze fantastisch noemen maar eigenlijk niet meer was dan gewoon best wel leuk, en iets wat echt fantastisch was.

Er is een soort woordinflatie gaande. Mijn persoonlijke ergernis betreft het woord "passie", dat momenteel vaak weinig meer betekent dan 'hobby'.

Handig vind ik het niet. Als je de meer uitgesproken termen voor van alles en nog wat gaat gebruiken, dan zwakt de betekenis af. En gebeurt er dan een keer echt iets ingrijpends, dan zijn de grote woorden op.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2018 om 10:12

Onderkoelt

Ik kan soms onderkoelt reageren en probeer daar wel een beetje op te letten. Soms hoopt iemand een heel enthousiaste reactie te krijgen en dan kom ik aan met 'staat leuk hoor!', of als iemand iets ziet 'oh dat is wel leuk ja!'. En dat schijnt dan niet enthousiast genoeg over te komen.

Ik ben niet van de generatie die gewend is om, wat je nog niet eens superlatieven kunt noemen, uit te drukken met vet, gaaf, chill e.d., dus dat doe ik niet. Ik stoor me zelfs ietwat aan 50+ die dat wel overgenomen heeft. Doe gewoon, dan doe je al gek genoeg, denk ik dan op mijn zuinige Hollandse manier .

Ik zeg soms wél fantastisch, maar dan ga ik dus wel bijna door het dak van mijn woordgebruik. Ik zei voorheen ook nooit 'schattig', maar op de een of andere manier is dat er toch ingeslopen. Het drukt net iets meer uit dan 'lief' en 'leuk'.

Ook zeg ik soms 'hysterisch' als ik vind dat mensen zwaar overdreven ergens op reageren.

koffie

koffie

12-11-2018 om 10:13

Woordinflatie

En dat is van alle tijden. Dat is één van de oorzaken van taalverandering. Mensen zoeken naar woorden die nét iets anders, meer, uitdrukken dan het standaardwoord. Om iets extra te benadrukken, of in een poging origineel te zijn en zich te onderscheiden van de meute (met name jongeren zijn zeer bedreven in dat laatste).

Vereenvoudigd weergegeven:

"Mooi" is gewoontjes, dus ga je "prachtig" zeggen als je iets erg mooi vindt. Anderen nemen dat over. Zodra veel mensen "prachtig" gaan gebruiken, verandert de betekenis in het collectief geheugen en wordt het een synoniem voor "mooi". En dan moet je op zoek naar weer een nieuw woord om het te overtreffen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2018 om 10:25

Temet

Passie. Als er een woord is waar ik echt bij afhaak is het passie. Vooral omdat het meestal niet meer betekent dan "leuk vinden".
Wel leuk gebruik was ooit in Den Haag op de vuilniswagens "wij hebben een passie voor afval". Haags om duidelijk te maken dat je voortaan een pasje nodig had voor het wegbrengen van grofvuil.

Haagse bluf

Zo merk ik dat de jonge meute vaker een beroep doet op het woord ‘bizar’, terwijl het niet duidelijk is wat ze er nu eigenlijk van vinden. Eerder een soort kreet om te laten merken dat ze er ook zijn, en daarbij tijd winnen om na te denken wat er zo uniek is aan een gebeuren.
Ergens ook wel komisch; ‘hoor mij eens en tegelijk zeg ik niets’. Als ik dan aan diegene vragen wat ze er zo bizar aan vinden, komt er snel iets uit als ‘apart’ of ‘ongewoon’. Als ik dan weer vraag wat er ongewoon aan is, staat ‘bizar’ voor het meer afwijkend aan wat zij als norm hanteren. Bizar bekt gewoon lekker.

Maar dergelijke associaties heb ik ook bij nietszeggend uitdrukkingen als cognitieve dissonantie: ook hier een ‘hoor mij eens’-gehalte. Ondertussen verschijnt er dan een heel zoet luchtig toetje in mijn beeld.

https://indebuurt.nl/denhaag/genieten-van/mysteries/dit-is-de-echte-betekenis-van-haagse-bluf~60527/

rutiel

rutiel

12-11-2018 om 12:07

Alkes

Hij is erg leuk!!

Mijntje

Mijntje

12-11-2018 om 13:37

Facebook

Maar op facebook en social media is de wereld toch al gauw geweldig en fantastisch?
Zo wil men hun leven eruit laten zien.
Al hoewel het nu ook in is om naar buiten te brengen dat je depressief bent of een ziekte hebt en dan leeft weer iedereen mee.

Nee, je moet echt niet aan jezelf twijfelen. Dit soort uitlatingen zijn de buitenkant en aan mode onderhevig.

Triva

Triva

12-11-2018 om 17:39

de andere kant op

Ik erger me aan het woord 'schadalig', ik vind maar weinig dingen schandalig en zeker niet als men dat woord gebruikt op facebook

Bizar is volgens van Dale: zonderling, vreemd, grillig. Ik gebruik het dus als 'vreemd'.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-11-2018 om 23:59

Goethe zei het al

Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein ist Die Seele die liebt.

Anneke

Anneke

13-11-2018 om 00:02

Hè gelukkig

Julie zijn zeker zo nuchter als ik, haha. Inderdaad zijn het vooral de jonge collega's die iets fantastisch vinden. Of '....tástisch’ met zo'n keiharde t.
Ik haak dan af maar voel me dan toch stiekem tekortschieten wanneer ik over datzelfde 'mwoah, 't was oké' denk.
Fijn dat jullie dat herkennen.

Anneke

Anneke

13-11-2018 om 00:03

En dat passie voor afval vind ik fantastisch

😉

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2018 om 01:00

Passie

Oh ja, passie... je doet toch niet meer mee als je nergens passie voor voelt? . Maar passie voor afval, die is inderdaad grappig .

Ik gebruik bizar net als Triva. Ik zeg het dus wel, maar alleen in de betekenis van 'hoe verzin je het?!', of 'je verzint het niet, maar het is toch echt zo', bizar dus.

Intonatie

Het woord bizar op zich is niet zo zeer het punt, maar meer de toegevoegde intonatie en de rollende rrr waarmee de reactie zo gespeeld over komt.
Net als die ‘Tastisch’, ook zo overdreven.
Zoveel overdrijving zegt meer iets over de persoon zelf; gebrek aan aandacht.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2018 om 09:13

Flanagan

Ja, de intonatie is inderdaad wat het 'goed' of 'fout' maakt . Ik doe het weleens bewust, als ik het als grapje bedoel. Flink gerekt en benadrukt.

Tas

Tas

13-11-2018 om 15:07

Gebrek aan aandacht?

Dus omdat de ene het over de top vindt en behoudender, meer sober( geef het een slinger) is, vraagt de ander om aandacht?
Vreemde conclusie.

guera

guera

13-11-2018 om 17:37

haten

Ik herken het niet helemaal in de zin dat ik me eraan 'stoor' of dat het me opvalt. Ik ben zelf ook niet zo heel erg uitgesproken. Wat me wel opvalt en wat ik echt erg vind is dat mensen tegenwoordig het woord: haten zo makkelijk in de mond nemen. Op tv ook: ik HAAT dit of dat of die persoon.

Ik denk niet dat ik het gevoel HAAT ken. Ik zal dat woord dan dus ook nooit gebruiken. Ik vind HAAT heel groots. En ik vind het echt erg als mensen dat zeggen zeker als het over andere mensen gaat.

Triva

Triva

13-11-2018 om 18:50

guera

Ja en ze hebben ook 'haat aan' geloof ik

Algemeen:
Maar serieus, gaan we nu echt in dit draadje iets zeggen over hoe jongere mensen met elkaar praten? Waar bemoeien we ons mee denk ik dan? Hun taal!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2018 om 20:46

Guera, haat

Dat jongeren haat zeggen is de schuld van Mopper-Smurf. 😉

Triva

Triva

14-11-2018 om 07:16

Kaaskopje

Hmm nee die was er al veel eerder Serieus, moppersmurf gebruikt het op een hele andere manier en dat intrigeert mij wel. Hoe kun je haat hebben aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 08:50

Triva

Ja, zo voel ik dat ook, maar dat is dan toch die degradatie van een woord, denk ik. "Hekel aan" is niet meer genoeg, dus nu wordt zwaarder geschut ingezet 'haat aan', geen idee wat daar dan weer op moet volgen.

Wat ik zelf ook weleens zeg is 'crisis!'. Ook zo'n uit de bocht gevlogen woord eigenlijk. Maar ik vind dat soms wel grappig om te doen.

Een zijstraatje is hoe al jaren gezegd wordt dat iemand verkering heeft. Ik kan daar maar niet aan wennen. 'Wij' zeiden 'ik heb verkering met', sinds een tijd is het 'ik heb met'. Dat is niet af.

Tamar

Tamar

14-11-2018 om 09:08

Volgens mij

is dit een fantastisch nuchter forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 09:15

Tamar

Daarom bevalt het me hier wel denk ik . Als iedereen maar hysterisch taalgebruik zou bezigen, zou ik in crisis raken ).

Boink

Boink

14-11-2018 om 11:07

Positief negatief.

Positieve worden zoals hierboven genoemd vond ik minder erg als wanneer mensen negatieve woorden gebruiken om aan te dikken wat er mis id.

Het was weer "hel" vannacht.
Ik rolde over de grond van de pijn.
Heftiggggg!
Triest zeg!
Ik heb geen óóg dichtgedaan ( voor een mindere nacht, maar nog steeds met slaap).

Ik geloof dan al bijna niet meer dat het erg was en denk: ja joh, ik geloof je...t was vervelend.

Guera

Guera

14-11-2018 om 11:36

Triva

Nee hoor niet jongeren. Hoe zij praten boeit me niet. Volwassenen die dat zeggen. Hoe vaak komt dat op tv wel niet voor
Ik vind dat best erg
Ik bemoei me niet zoveel met hoe mijn pubers praten maar haat dan voer ik toch een gesprekje. Of als het echt grof is. Ook al niet zo bedoeld. Ze mogen best weten wat impact van woorden is
Maar daar ging het hier niet over

clowntje

clowntje

14-11-2018 om 12:21

heb het ook wel eens hoor

zit ik op een verjaardag waar een plakje leverworst wordt geserveerd: 'o, wat heeerlijk' hoor ik dan. Dan denk ik: het is maar een plakje worst hoor. Ik herken me dus wel in de openingspost.

Niki73

Niki73

14-11-2018 om 13:28

Gesprekje met pubers

"Ik bemoei me niet zoveel met hoe mijn pubers praten maar haat dan voer ik toch een gesprekje. Of als het echt grof is. "

Ik ben echt allergich voor het woord bitch. Zo praat je niet over vrouwen. Verboden in mijn huis!

Half a twin

Half a twin

14-11-2018 om 14:35

Ligt wel aan de context

Bitch als algemene aanduiding voor vrouw daar zeg ik wat van. Gesprekje over die bitch van Engels dat laat ik maar gaan. Je mag als ouder je eigen mening over docenten liever niet delen met je kinderen. Zij moeten zo'n dame of heer met open blik tegemoet treden zonder een opgelegd vooroordeel van thuis.
Maar na 2 mail en een tienminuten "gesprek" (lees monoloog) van/met de dame in kwestie kan ik de pubers alleen maar gelijk geven.
Wat een 1) Kenau 2) Kreng 3) Rotwijf 4) Snibbig meisje is dat zeg. Zelfs met ouders kan ze niet normaal communiceren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.