Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bestaan er nog majorettes?

Er was een tijd dat ik riep ' als ik later maar geen dochter krijg die bij de majorettes wil'. Inmiddels heb ik al 11 jaar een dochter, en is elk gevaar geweken, want het fenomeen ' majorettes' is in Amsterdam volgens mij uitgestorven.

Bestaan er elders in het land nog majorettes? Kaaskopje, hoe zit dat bij jullie? Lopen ze nog altijd in slecht passende pakjes te blauwbekken bij de 8 oktober-optocht (dit jaar afgelast, zeker ?) of zijn ze ook uit Alkmaar verdwenen?

Groeten,

Hangkous

Hangkous

28-09-2020 om 22:01

Dit jaar niet

Maar vorig jaar nog dansende/ marcherende meisjes gezien tijdens het bloemencorso van de Bloembollenstreek.
Ze waren er nog wel dus maar of die clubs nu nog bestaan na corona geen idee.

Addmoeder

Addmoeder

28-09-2020 om 22:01

Zeker wel

In Limburg, de dansmariekes

Tijgeroog

Tijgeroog

28-09-2020 om 22:13

Dat vroeg ik mij laatst ook af

Een aantal jaar terug zag ik ze nog wel bij de sinterklaasintocht, in Brabant. Maar daar liepen eigenlijk alleen jonge meisjes die nog te jong waren om de stokjes te draaien of in de lucht te gooien, dus die liepen alleen met een stokje langs de arm mee te lopen in de stoet.

Ja hoor

Hier in t dorp elk jaar bij de jaarmarkt. Voor de optocht met versierde wagens aan. Alle lokale drumbands en majorettes. Inclusief de beroemde pakjes met nepgouden kettingen, bijzondere hoofddeksels en kekke laarsjes.

Temet

Temet

28-09-2020 om 22:53 Topicstarter

Addmoeder

Ik had toch altijd het idee dat majorettes iets anders was dan dansmariekes. Majorettes dansen ook helemaal niet trouwens, die marcheren wat.

Maar goed, ook de majorettes zoals ik ze ken bestaan dus blijkbaar nog. Alleen niet hier in Amsterdam kennelijk. Maar goed, de klassieke muziekkorpsen zie je hier ook niet. Voor de Sinterklaasintocht worden die uit de omliggende gemeentes gehaald.

Groeten,

Temet

Twirlen

Twirlen heet dat nu. Op gympjes in plaats van die mooie witte rijglaarsjes van vroeger die ik zo cool vond.

skik

En de jongens.....

Lopen met een instrument en hebben zo’n kozakkenmuts op met een gouden kettinkje dat niet onder, maar op hun kin hangt.

Laetitia

Laetitia

28-09-2020 om 23:30

Jazeker

als onderdeel van het schuttersgilde in mijn dorp.

Jo Hanna

Jo Hanna

28-09-2020 om 23:44

Brabant ook

Hier heb je ze ook. Met carnaval inderdaad de dansmariekes en ook bij de fanfare.

Watervrouw

Watervrouw

28-09-2020 om 23:56

Ja hoor

Niet hier in dorp maar wel in omliggende dorpen rond de carnaval. Ze worden geen majorettes meer genoemd maar dansgardes.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2020 om 01:06

Temet

Ik ben er helemaal uit, maar bij 8 Oktober lopen ze nog wel mee dacht ik. Mijn dochters hebben deze fase ook gehad toen ze 8, 9, 10 waren. Gelukkig maar anderhalf jaar 😅

Pirata

Pirata

29-09-2020 om 07:58

Dansgarde

Hier is ook een dansgarde, onderdeel van de carnavalsvereniging. En er zijn wedstrijden met andere gardes.

Undercover

Undercover

29-09-2020 om 08:13

Dansgarde Limburg

Even heel erg undercover!

Ik ben lid geweest van de dansgarde in een middelgrote stad in Limburg. De dansgarde hoort bij het vaste gezelschap van de Vasteloavendvereniging, net als de Raad van 11 bijvoorbeeld en de muziekkapel. De dansgarde bestaat uit 11 meisjes/dames.

Als het carnavalsseizoen start (11/11), gaat het hele gezelschap regelmatig op bezoek bij andere verenigingen, bejaardentehuizen, ziekenhuizen etc. Dan is er een toespraak van de prins, en biedt deze ‘een dans aan‘ als kado, begeleidt door live muziek van de muziekkapel.

De dansgarde traint en leert een aantal maanden lang een drietal danschoreografieën en treedt vanaf de start van het seizoen (11/11) regelmatig op. Optredens in grote zalen met ruim plek om te dansen, maar ook vaak in piepkleine café’s, met veel improvisatie want geen plek. Hoe dichter bij carnaval hoe meer optredens, en rondom carnaval zelf meerdere keren per dag, avond.

De dansen zelf zijn snel qua tempo, met marcheren en de benen hoog de lucht in, spagaat etc, dus topconditie en lenigheid een vereiste. We hadden geen stok, dat is majorette. Wel korte rokjes, bruine panties, witte rijglaarsjes met hakje en een hoedje.

Mooi feest, met veel rituelen. Voor de mensen buiten Limburg vaak onzichtbaar, die rituelen, maar zeer belangrijk onderdeel van het carnavalsfeest.

anoniem

anoniem

29-09-2020 om 09:44

bestaat nog

Ik ben van boven de rivieren, was vroeger actief in de HaFaBra-wereld (muziekkorpsen en alles wat erbij hoort) en zag tijdens taptoes ook korpsen met majorettes, die met batons zwaaiden. Maar ik heb ze eigenlijk al heel lang niet meer gezien. Wel color guard, die vooral zwaaien met vlaggen of rifles, maar ook wel batons gebruiken, en ze hebben heel andere kostuums. Zij horen ook bij een muziekkorps (drumcorps - spreek uit "drumkoor") en in de winter, als het corps nieuwe muziek instudeert, hebben zij eigen competities met andere color guards. Ik weet dat zij nog steeds erg actief zijn, maar over majorettes heb ik al lang niets meer gehoord.

Een snelle googlesessie leert me dat majorettes toch nog steeds actief zijn: https://www.klankwijzer.nl/nieuws/artikel/topsportcentrum-almere-wacht-invasie-van-twirlers-en-majorettes/552ac24a1466

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.