Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Teff

Teff

19-11-2020 om 23:33

Blokkeren op social media

Ik zit met iets waar ik wat externe visies op kan gebruiken.

Een vriendin van me waar ik ook mee samenwerk heeft twee jaar geleden plotsklaps mij geblokkeerd op social media. Ik kon me niet voorstellen waarom en heb ook even gedacht dat ze helemaal van social media was verdwenen.
Ze bleef wel bevriend met mijn man. Daardoor begreep ik dat ik alleen geblokkeerd was. Mijn man heeft haar gevraagd waarom ik geblokkeerd was, zeker omdat we ook nog n zakelijk wat hadden afgesproken (ik zou gastspreker zijn op n congres bij haar). Er kwam een antwoord, er was een overlijden in de familie en ze ging reizen en dan blokkeerde ze wel vaker mensen (???). Het bleef voor mij een raadsel en ook vervelend omdat mijn voorbereidingen voor niets waren en mijn plannen in het water vielen. Vond het ook zo absurd, dat ik het snel naast me neer heb gelegd. Zo een vriendschap en zakelijk contact onderhouden leek me niet zinnig. Maar nu heeft ze weer een vriendschapsverzoek gestuurd en stuurt ze via mijn man groetjes aan mij en de kinderen. Zelf wil ik niet de speelbal zijn van de lukrake acties van deze persoon. Mijn man zegt dat ik gewoon t vriendschapsverzoek moet accepteren. T is misschien wat kort uitgelegd, maar wat zouden jullie doen? Of is dit echt hoe verschillend mannen en vrouwen hiermee omgaan? O

Maro

Maro

20-11-2020 om 00:19

Ik zou

tegen haar zeggen wat je nu tegen ons zegt. Dat je weinig van haar gedrag begrijpt en niet de speelbal wilt zijn van lukrake acties van haar.

Ja mannen gaan er misschien anders mee om. Maar je bent geen man en zij ook niet.

Mariet

Mariet

20-11-2020 om 00:53

Ha!

Ooh, nu weet ik weer goed waarom ik social media zvm mijd!
Aarrggh, ik word al moe bij je verhaal!
Al die afwegingen, waar doe je goed aan, hoe bewaak je je eigen grenzen, ppfft vermoeiend hoor.

Ik kan me er alles bij voorstellen, dat je een schifting maakt in drukke tijden. Gewoon, erg belangrijk en/of urgent en de rest even weg.
En zo’n keuze zou bij mij ook erg arbitrair kunnen zijn en ik zou daar echt wel ‘foutjes’ in kunnen maken, zeker in erg drukke tijden.

(Het is net als opruimen in je huis, niet alles wat je weg doet is zonder waarde en soms koop hé het gewoon weer terug.

Arizona

Arizona

20-11-2020 om 07:04

Vreemd

Dat jij wel geblokkeerd werd en je man niet, is best raar. Zou het kunnen dat ze je niet durfde te vertellen dat je geen gastspreker zou zijn? Dat ze iemand anders had gevraagd?

Ik zou het vriendschapsverzoek niet accepteren als je je er niet goed bij voelt. Maar ik zou je man wel vragen waarom hij contact houdt met een vriendin van jou die niet meer met jou om wilde gaan.

Vriendin?

Is het in je dagelijkse leven ook een vriendin? En je werkt ook met haar samen?
We hebben het over een blokkade van 2 jaar geleden en je man heeft toen navraag gedaan over het waarom van haar actie. Dus je spreekt haar eigenlijk nooit verder? Het was voor jou een groot raadsel.
Dat is bij mij gewoon een "bekende" op Facebook, geen vriendin. Dan had je zelf met haar gepraat om het uit te praten.
Een vriendschapsverzoek op Facebook zou je kunnen accepteren, een korte periode kijken of jij er nog waarde aan hecht. Verwijderen is maar één druk op de knop. Dat is wat anders bij een echte vriendschap.

De "vriendschap" klinkt vrij oppervlakkig, ik zou me er niet meer druk om maken.

zebra

zebra

20-11-2020 om 10:49

raar verhaal

ik kan me best voorstellen dat je sommige mensen tijdelijk even niet meer volgt omdat die bijvoorbeeld wel heel veel berichtjes posten maar echt blokkeren vind ik nogal rigoreus. En zeker omdat ze je man niet geblokkeerd had.
Ik denk dat ik nu niet gelijk het vriendschapsverzoek zou accepteren, kan toch altijd nog?

Lou

Lou

20-11-2020 om 11:54

Vreemd ja

Eens met Wil. Als een vriendin van mij mij plotseling zou blokkeren op social media dan zou ik haar lachend opbellen met: hé, foutje zeker?

In een (hernieuwde) vriendschap zou ik geen zin hebben als ik jou was. Voel je vrij om vriendschapsverzoeken op sociale media gewoon te negeren.

Jesse_1

Jesse_1

20-11-2020 om 13:15

Wat bedoel je precies?

Wat bedoel je precies met social media? Facebook / instagram / twitter, of ook whatsapp?
Want dat staat m.i. volkomen los van elkaar. Als ze jou blokkeert ('ontvriend') op fb, dan hadden de contacten over het congres gewoon door kunnen gaan. Zakelijke afspraken lopen toch niet via social media?
Ik begrijp het dus niet helemaal.
Als ze je helemaal geblokkeerd heeft voor alle contacten, dan zou ik er wel klaar mee zijn denk ik. Als het alleen gaat om (bv) fb, dan maakt het niet zoveel uit. Dat is zo oppervlakkig. Ik ben ook ooit ontvriend (bleek later - ik had het zelf niet door, ben niet zo actief) door iemand, waarvan ik een jaartje geleden opeens weer een vriendschapsverzoek ontving. Al snel kwam de aap uit de mouw, want ze is een andere carriereroute ingeslagen en als zzp'er begonnen. Maar goed, dat maakt verder niet uit, het is maar fb. Het is iemand van vroeger en ik vind het wel aardig om te zien hoe het nu met haar gaat.

Teff

Teff

20-11-2020 om 23:06

ben er uit, even reageren

Ik had al langer de neiging om het vriendschapsverzoek niet te accepteren. Deze 'vriendin' woont in het buitenland, we hadden online veel contact een twee jaar op rij is was ze gastspreker bij een evenment door mij georganiseerd. Ik was door de overkoepelende organisatie uit haar land al geaccepteert als gastspreker. Daar ging een lang traject aan vooraf waarbij ze mij heeft geholpen hoe ik me moet presenteren om geaccepteerd te worden. Dat vond ik heel fijn. Net als zij het heel fijn vond, denk ik, dat ze twee maal een week bij mij heeft gelogeerd en in haar kennis heb laten maken met ons vak in Nederland en West-Europa. Ik heb haar voorgesteld aan diverse zakelijke contacten. Het blokkeren gebeurde op Facebook en Instagram, het medium in ons vakgebied waar we ons presenteren en elkaar 'taggen' in onze uitingen op die media. Het hoort bij de manier waarop we werken in het vakgebied zeg maar.
Dat mijn man nog wel bevriend was, was pure nieuwsgierigheid, hij plaatst nooit iets op social media. Maar hij had wel een 'men side program' voor haar man, en dat werd warm ontvangen. Mijn man liet me telkens zien als er wel iets op social media verscheen van haar, we hoopten op een aanwijzing waardoor mijn 'blokkade' verduidelijkt zou worden (bijv. plagiaat, veel voorkomend in mijn vakgebied). Maar nee.
Eigenlijk voel ik me gewoon gebruikt, en afgeserveerd toen bekend werd dat ik op dat congres toegelaten werd, want dan zou ik bij haar logeren zoals zij bij mij had gelogeerd. En we hadden plannen voor een rondreis zodat ik kennis kon maken met haar netwerk. Heel interessant. Blijkbaar voelde ze zich in t nauw gedreven door afspraken die ze niet wilde nakomen? Ik heb haar erop aangesproken, maar meer dan ' ik blokkeer wel vaker mensen als ik op reis ga' kwam de uitleg niet. Ik heb bedankt voor het congres, voelde me niet meer welkom, zeker omdat zij in de organisatie zit. Ondertussen, met meer afstand en jullie weerspiegelingen zie ik dat zij mij vooral nodig had en heeft en ik haar helemaal niet. Bij mij loopt het werkt en de contacten door en ik heb begrepen dat er meer contacten van haar zijn afgehaakt. Daar ben ik al over benaderd.
Ik laat het erbij. Die speelbal wil ik niet zijn. Dank voor jullie inzichten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.