Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Buurtfeest

Elke jaar hebben wij een buurtfeest, en omdat wij enigste zijn met de buren waarvan de inritten langs elkaar staan met overkapping is het al jaren hier onder de carport. Toen we het huis kochten werd dat ons ook medegedeeld. De vorige bewoners waren oudere mensen en die waren altijd thuis en vonden het geen probleem.

Wij hebben gezegd dat we het geen probleem vinden mits ze het wel elk jaar op tijd lieten weten.

Dat ging een paar jaar goed. In 2019 kregen we via de opgave formulier te lezen wanneer het was en dat het bij ons was. Toen hebben we aangegeven dat ze het wel moesten vragen, omdat mijn man onregelmatige diensten heeft en we natuurlijk alleen onze inrit ook beschikbaar willen stellen als we er ook bij kunnen zijn. 

Daar na hebben we ivm corona geen buurtfeest gehad.

Nu kwam mijn buurvrouw van de week vertellen wanneer het buurtfeest was en dat het weer hier onder de carport was, toen ik aangaf dat het niet uitkwam omdat mijn man nachtdienst heeft, en dat hij dan voor zijn nachtdienst moet gaan slapen werd ze boos. Alles was al geregeld en ze gingen echt niets meer veranderen. Dan spannen ze wel een zeil tussen onze inritten dat ze alleen op hun inrit zaten. Ik zei dat het niets uit maakte dan met de herrie. Mijn man moest maar vrij vragen. Dit laatst is zo irritant, waarom moet mijn man vrijvragen? Bovendien is het dan vakantietijd en hebben ze al mensen tekort. Dan kan hij voor elk weekend wel vrij vragen, want er is altijd wel iets. Ze liep boos weg. 

Ik weet het totaal niet meer zo. Een buurtfeest moet gezellig zijn maar ik ga echt niet bij mijn buren onder de carport zitten terwijl ik weet dat mijn man niet kan slapen. De kinderen willen wel heel erg graag gaan natuurlijk want ze zitten daar met hun buurtkinderen. 

Ik ben de laatste tijd toch al geirriteerd, bezoek van de buren zetten hun auto zomaar op onze inrit of blokkeren onze inrit zodat we er niet uit kunnen, buren stoken op hout en er wordt geregeld uren gezaagd, terwijl ze weten dat mijn man dan moet slapen en dan ligt mijn heel inrit onder de viezigheid.

Ik heb natuurlijk geen zin in geruzie maar zo is het ook niet leuk. Tips?


Dat ze niet tijdig hebben gevraagd of aangekondigd is niet netjes, maar of het straatfeest nou onder jouw carport is of alleen onder die van de buren, of vier huizen verderop, een straatfeest is altijd herrie. Dus hoe je het ook wendt of keert, je man zal er last van hebben. Da's helaas wel het lot van nachtdiensters, idem voor het zagen en vuurtjes stoken, visite in de tuin tot laat, electrisch grasmaaien, de hele straat kan niet zijn leven aanpassen omdat je man een afwijkend leef- en werkritme heeft.

janice

janice

15-04-2022 om 13:43 Topicstarter

skik schreef op 15-04-2022 om 13:39:

Dat ze niet tijdig hebben gevraagd of aangekondigd is niet netjes, maar of het straatfeest nou onder jouw carport is of alleen onder die van de buren, of vier huizen verderop, een straatfeest is altijd herrie. Dus hoe je het ook wendt of keert, je man zal er last van hebben. Da's helaas wel het lot van nachtdiensters, idem voor het zagen en vuurtjes stoken, visite in de tuin tot laat, electrisch grasmaaien, de hele straat kan niet zijn leven aanpassen omdat je man een afwijkend leef- en werkritme heeft.

Natuurlijk hoeft niet iedereen zich aan te passen, hij slaapt vaak ook met oordopjes en voor de gewone herrie helpt dat goed. Maar als de buren iets vragen, mag je toch ook nee zeggen? Ze moeten er niet van uit gaan dat het altijd maar goed is, daar gaat het om. En dan maar zeggen dat hij maar vrij moet vragen, ze konden ook voordat ze alles regelde even vragen welk weekend er uit kwam toch? 

Ik vind het niet netjes om zonder overleg een datum te prikken terwijl het bij jullie thuis is. Als de muziek niet te hard is en niet tot heel laat in de nacht, mag er heel veel. Ook hout stoken en klussen. 
Dat over auto's op jullie oprit en de uitrit blokkeren is erg asociaal en daar kun je zeker wat van zeggen. Het is vervelend als je weg moet maar dat niet kan omdat er iemand jouw auto blokkeert. Ik hoop toch dat ze dat begrijpen.

Jouw man hoeft zeker geen vrij te vragen, maar je buren hebben wel het recht om het feest door te laten gaan op hun eigen oprit.

Maar wie heeft die datum bepaald? De buren of is er een commissie die het organiseert? En is de datum al naar de hele buurt gestuurd? Is het nog mogelijk om de datum te wijzigen? Ik zou me als buurtgenoot erg bezwaard voelen als ik wist dat ik daar zit te feesten, terwijl de bewoner moet slapen.
Sterkte, ze klinken niet als de leukste buren.

ik zou m'n verlies nemen en het voor mezelf/gezin zo goed mogelijk regelen. Dus zelf elders logeren of bijvoorbeeld jouw man een nacht in het dichtstbijzijnde motel/hotel. En ja dat klinkt raar maar je gaat hier niets meer aan veranderen en als je niet toegeeft heb je nu een probleem en volgende jaren zal het echt niet opeens heel fijn en gezellig gaan.
Dus energie meer steken in overleg of veranderen, maar gewoon snel ander onderdak.

Gr Angela

janice

janice

15-04-2022 om 16:46 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-04-2022 om 14:10:

Maar wie heeft die datum bepaald? De buren of is er een commissie die het organiseert? En is de datum al naar de hele buurt gestuurd? Is het nog mogelijk om de datum te wijzigen? Ik zou me als buurtgenoot erg bezwaard voelen als ik wist dat ik daar zit te feesten, terwijl de bewoner moet slapen.
Sterkte, ze klinken niet als de leukste buren.

Er is een commissie, maar daar zitten wij niet bij. De datum is niet doorgestuurd. Ze negeert ons vandaag volkomen, sommige die ik gesproken heb vinden het ook vreemd..

janice

janice

15-04-2022 om 16:49 Topicstarter

Angela1967 schreef op 15-04-2022 om 15:39:

ik zou m'n verlies nemen en het voor mezelf/gezin zo goed mogelijk regelen. Dus zelf elders logeren of bijvoorbeeld jouw man een nacht in het dichtstbijzijnde motel/hotel. En ja dat klinkt raar maar je gaat hier niets meer aan veranderen en als je niet toegeeft heb je nu een probleem en volgende jaren zal het echt niet opeens heel fijn en gezellig gaan.
Dus energie meer steken in overleg of veranderen, maar gewoon snel ander onderdak.

Gr Angela

De kinderen willen er wel graag heen, dus er zit weinig anders op om te gaan.. hopelijk verzinnen ze een andere locatie of tijdstip. Maar hier hoeven ze nooit meer aan te kloppen. Wellicht kan mijn man bij mijn ouders slapen, die zijn dan toch op vakantie. Maar het gaat mij op de manier waarop.. het is toch mijn huis? Ook al slaapt hij ergens anders, dan wil ik het al niet meer hier hebben. 

Maar waarom zit je niet in de commissie? Dat lijkt me juist wel handig in deze situatie. 

janice

janice

15-04-2022 om 17:14 Topicstarter

Pinokkio schreef op 15-04-2022 om 16:50:

Maar waarom zit je niet in de commissie? Dat lijkt me juist wel handig in deze situatie.

Omdat ik al meer dan genoeg aan vrijwilligerswerk doe...

Pinokkio schreef op 15-04-2022 om 16:50:

Maar waarom zit je niet in de commissie? Dat lijkt me juist wel handig in deze situatie.

precies... kun je alles meebepalen.

janice schreef op 15-04-2022 om 16:46:

[..]

Er is een commissie, maar daar zitten wij niet bij. De datum is niet doorgestuurd. Ze negeert ons vandaag volkomen, sommige die ik gesproken heb vinden het ook vreemd..

Kun je dan niet bij een ander commissielid vragen of het verplaatst kan worden? De rest gaat er misschien wel van uit dat de buurvrouw met jullie heeft overlegd.

Hoewel je reactie begrijp, hoef je niet meteen de deur dicht te gooien voor volgende jaren. Ga even met een paar leden van de feestcommissie in gesprek en zeg dat stap 1 in het draaiboek voortaan is: wanneer past het Janice en haar man? Laat ze dat duidelijk delen met de hele commissie. Willen ze dat niet doen, dan kunnen ze uitkijken naar een andere locatie.

Ik snap dat je not amused bent zeg! Wat een asociale buurvrouw . Ken je de andere leden van de commissie? Dan zou ik met hen bespreken dat je buurvrouw NIET vooraf met jullie heeft afgestemd en dat je dat een nogal vervelende gang van zaken vindt. Vooral omdat je man nu elders moet gaan slapen omdat hij moet werken. Ik neem aan dat men dat zelf ook geen normale gang van zaken vindt. Ik vermoed dat jouw buuf namens jullie akkoord is gegaan, maar zo werkt het natuurlijk niet in een gezellige buurt.

Voor dit jaar zou ik er verder geen probleem meer van maken, wel op de avond zelf regelmatig roeptoeteren dat het zo jammer is dat je man er niet bij kan zijn en dat je hoopt dat hij in zijn hotel wel lekker kan slapen.

Je buren echt niet lekker bezig. Ik zou bij volgende keren dat ze denkt dat ze ook over jullie oprit kan beschikken gewoon aanbellen en melden dat je wegmoet met de auto dus of het bezoek de auto’s weg kan halen (desnoods rij je alleen een blokje om). Gebeurt het weer, dan bel je aan en meld je dat dit de laatste waarschuwing is, volgende keer bel je de politie. Die komen echt voor het blokkeren van je uitrit, want daarmee veroorzaak je mogelijk problemen in geval van bijvoorbeeld brand.
Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.

janice schreef op 15-04-2022 om 13:43:

[..]

Natuurlijk hoeft niet iedereen zich aan te passen, hij slaapt vaak ook met oordopjes en voor de gewone herrie helpt dat goed. Maar als de buren iets vragen, mag je toch ook nee zeggen? Ze moeten er niet van uit gaan dat het altijd maar goed is, daar gaat het om. En dan maar zeggen dat hij maar vrij moet vragen, ze konden ook voordat ze alles regelde even vragen welk weekend er uit kwam toch?

Natuurlijk, maar je schrijft ook: 

Dan spannen ze wel een zeil tussen onze inritten dat ze alleen op hun inrit zaten. Ik zei dat het niets uit maakte dan met de herrie.

er wordt geregeld uren gezaagd, terwijl ze weten dat mijn man dan moet slapen


En die twee bezwaren van jou, daar kan je niet zo heel veel mee. Je kunt niet verwachten dat mensen hun kluswerk of een feestje op eigen terrein op momenten plannen dat jouw man niet hoeft te slapen ivm zijn nachtdienst.

janice schreef op 15-04-2022 om 16:49:

[..]

De kinderen willen er wel graag heen, dus er zit weinig anders op om te gaan.. hopelijk verzinnen ze een andere locatie of tijdstip. Maar hier hoeven ze nooit meer aan te kloppen. Wellicht kan mijn man bij mijn ouders slapen, die zijn dan toch op vakantie. Maar het gaat mij op de manier waarop.. het is toch mijn huis? Ook al slaapt hij ergens anders, dan wil ik het al niet meer hier hebben.

dat is hoe je nu voelt. Laat je man elders slapen, wees blij voor je kinderen want zij hebben er zin in en ga zelf een stukkie fietsen. Ik snap helemaal dat je het idioot vindt hoe zij het aanpakken en ik zou er ook niet blij van zijn. Maar weet je, hen verander je toch niet! LAat het je zo min mogelijk raken en volgende jaar heb je aantal opties:

  • zelf een datum voorstellen en verder niets organiseren > je kunt altijd nog weggaan omdat je toevallig nét iets anders had.
  • geen datum voorstellen maar zodra het bekend wordt ga je fijn iets anders doen of - als je er toch zin in hebt - blijf je er wel bij.

Jij bent geen slachtoffer, zij zijn gewoon niet zo netjes maar hé zo zijn ze.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.