Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

10-09-2014 om 14:47

'Consument moet chipknip zelf leegmaken'

Lees ik vandaag op Nu.nl.
Dat gaat de banken heel veel geld opleveren volgens mij want veel mensen gaan dit vergeten. Het schijnt bij de chip-oplaadautomaat te kunnen, geen idee hoe trouwens. En als begin volgend jaar de chipknip is afgeschaft alleen nog maar bij de bank. Maar waar heb je tegenwoordig nog een bank in de buurt? Bij ons zit die aan de andere kant van de stad.
Ik ga mijn chipkaart maar geleidelijk leeg maken, in de hoop dat ik niet meer in Rotterdam hoef te parkeren want daar zijn volgens toch nog heel veel plekken waar je alleen maar met chipknip kan betalen.

vlinder72

vlinder72

10-09-2014 om 15:26

simpel

Je doet je pinpas in zo'n chip oplaadautomaat en je wacht even. Dan krijg je vraag of je je saldo wil terugboeken. Kies ja en klaar ben je.

Christel

Christel

10-09-2014 om 15:34

Parkeren in Rotterdam

Tango, in Rotterdam gaan ze over op kentekenparkeren. Er zijn nog wel betaalautomaten maar veel minder dan voorheen en daar kan je parkeren met je bankpas, ook geen chipknip meer voor nodig dus.

Als je je chipknip wil legen moet je op 1 toetsen (ter aanvulling op vlinder). Overigens staat het salda pas na 2 werkdagen op je rekening.

bibi63

bibi63

10-09-2014 om 23:20

Nooit aan begonnen

Nooit het nut van gezien, gelukkig maar. Wat een gedoe weer.
Bibi

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 09:30

bibi

Bij de supermarkt waar wij voornamelijk de boodschappen doen is chipknipparkeren echt super handig, daar gebruiken wij het voor. Ik heb namelijk niet altijd 70 cent op zak

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2014 om 00:04

chipknippen

Ik probeer zoveel mogelijk mee te gaan in 'nieuwe' dingen, maar ik ben nooit aan de chipknip begonnen. Ik heb er echt nooit de meerwaarde van gezien. Gister stond ik in de kantine achter iemand die bij de kassa met de chipknip wilde betalen. Oh jee, hij dacht nog zo dat hij er genoeg geld op had geladen... Nou ja, dan toch maar pinnen...

vlinder72

vlinder72

12-09-2014 om 07:00

kaaskopje

Soms kan je niet anders. Mijn werkgever heeft ervoor gezorgd dat je in het restaurant alleen nog maar met je chipknip kan betalen. Er staat zelfs een oplaadpaal. De kassa's word er n nu vervangen zodat wij straks ook weer gewoon kunnen pinnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 12:16

Vlinder

Dat is niet handig van je werkgever. Gelukkig zien ze dat zelf ook in

Marjoleine64

Marjoleine64

13-09-2014 om 15:59

Kaaskopje / vlinder

Maar chippen is echt veel sneller dan pinnen bij de kassa in de kantine. Wij zijn nu al collectief bang voor de dubbel zo lange rijen die vanaf 1 jan zullen ontstaan in de kantine als iedereen moet pinnen. De kassa's zijn inmiddels vervangen en kunnen al chippen én pinnen. Maar regelmatig doet de pinfunctie of de verbinding of weet-ik-wat het niet, en kunnen we (vaak op 2 van de 4 kassa's) alleen nog maar chippen. Hoe moet dat dan als er alleen nog maar PIN is?

Marjoleine64

Marjoleine64

13-09-2014 om 16:00

Kentekenparkeren?

Hoe betaal je daar dan? Worden we dan allemaal aan de smartphone gedwongen? Mijn oude Nokia werkt nog prima, en ik gebruik mijn chipkaart altijd om te parkeren, makkelijk en snel. Hoe werkt dat kentekenparkeren in Rotterdam?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 17:07

Marjoleine

Het kan zijn dat ik er ooit nog aan begin, hoor Maar nu zie ik er niet echt het voordeel van in.

Juno

Juno

13-09-2014 om 18:44

Marjoleine

Je gaat naar een paal, die een roteind weg staat. Je voert op het touchscreen je kenteken en de gewenste parkeertijd in. Poging tot pinnen. Nog een poging tot pinnen. De mensen achter je even voor laten gaan. Die doen ook een poging. Bellen met het storingsnummer. Een roteind naar de andere paal lopen -die dingen zijn zó duur dat ze niet op elke straathoek staan en van voren af aan beginnen.
Omdat je zo ver naar die paal gelopen hebt, moet je weer een stuk teruglopen naar daar waar moet je zijn en ben je waarschijnlijk te laat voor je afsraak.
Zo gaat kentekenbetalen in Rotterdam.

amk

amk

13-09-2014 om 18:59

juno

Geen geld terug

Bij mijn kantine kan ik chippen en met geld betalen, niet pinnen. Omdat ik elders overal pin, heb ik geen kleingeld. En zel hebben bij de kantinekassa meestal niet terug van 50 euro, waarvan ik wel een briefje in mijn portemonnee heb zitten. Ik ga binnenkort eens uitproberen of ik contactloos betalen kan met mijn bankpas.

Ely

Ely

13-09-2014 om 23:33

Nooit aan begonnen

Dat gechip, af en toe een probleem gehad als ik wilde parkeren maar dan was er meestal wel een alternatief in de buurt. Verder niks gemist.
Bij mij op het werk hou ik mijn pasje trouwens tegen de zijkant van het pinkastje en zonder ook maar een knop aan te raken heb ik dan betaald. Veel sneller dan chippen. Niet zo gauw bang zijn voor veranderingen hoor, marjoleine64

was handig

Die chipknip heeft zijn beste tijd gehad. Het was handig toen je nog op veel plaatsen extra moest betalen als je een kleine aankoop met je pinpas wilde doen en er betaald moest worden met de chipknip bij het parkeren omdat het geld te vaak gestolen werd.
De chipknip wordt uitgefaseerd, even geduld. Ik hoef nog maar zelden bij te betalen als ik een kleine aankoop doe met mijn pinpas.

Scheelt weer vragen

Bij het inburgeringsexamen, want daar kregen cursisten vragen over de chipknip. Hoop niet dat het vervangen wordt door vragen over kentekenparkeren. Het woord alleen al.

Tsjor

Kentekenparkeren

Dat kentekenparkeren ging bij mij in één keer goed, ik moest alleen even kijken wat het kenteken van mijn toen net nieuwe auto was. Wat ik wel jammer vind is dat het nog steeds een systeem is van gokken hoe lang je nodig denkt te hebben, met het risico dat je te laat komt of teveel betaalt. Als het toch van die ingenieuze computers worden, maak er dan een aan- en afmeldsysteem van waarbij je betaalt voor wat je gebruikt. Dat moet technisch mogelijk zijn, maar dat levert waarschijnlijk minder op voor de gemeente. Bovendien ben ik er niet zo van gecharmeerd dat er wéér gegevens over je vastgelegd worden, namelijk wanneer je waar en hoe lang geparkeerd hebt.

skik

Clowntje

Clowntje

14-09-2014 om 20:29

Skik

Die zijn er, dat is dan belparkeren. Kan via parkline, yellowbrick en vast nog meer.
Je parkeert, belt, sms of online meld je je aan (vaak met kenteken) en je meld je weer af wanner je weg gaat (of aan komt lopen naar je auto). Dan betaal je echt per geparkeerde minuut. Rekening 1x per maand, heel handig.
Doe het al jaren, zakelijk en privé en ik vind het heel handig. Ook parkeerkosten declareren gaat zo heel makkelijk.

Juno

Juno

14-09-2014 om 21:36

Ik ben ouderwets

En heb een prepaid zonder internet. Ik kan dus niet meedoen aan dat waarschijnlijke heel handige internet-parkeren-per-minuut. Sms-en of bellen ben ik nog niet tegengekomen.

Clowntje

Dat weet ik. Maar als ze nu met het kentekenparkeren toch een heel systeem gaan invoeren, waarom doen ze dat dan ook niet meteen?

Ik denk dat ik het antwoord al weet. Vooruit betalen is een win-win situatie voor de gemeente. Als je voor een uur betaalt en je na een half uur al weer weg gaat en er vervolgens iemand anders op die plek komt parkeren, vangen ze twee keer geld voor dezelfde tijd/plek. En als je later terug komt dan de tijd waarvoor je betaald hebt, krijg je een boete. De parkeerder kan er alleen maar bij inschieten, de gemeente kan er alleen maar bij winnen.

skik

Inchecken en uitchecken

Niet met de ovchip, maar bij de parkeerpaal!

Christel

Christel

15-09-2014 om 20:01

Juno

Via parkline kan je je wel aan- en afmelden per sms. Ik heb ook geen internet op mn mobiel en heb daarom voor hen gekozen (nee, geen aandelen).

Stenna

Stenna

16-09-2014 om 01:11

ook

bij mijn werkgever kon je in de kantine alleen chippen, tot voor kort. Daarom had ik 'm. En bij het parkeren vond ik het ook erg handig, hier kun je vaak nog niet pinnen bij de de parkeerautomaat (ja, achterlijk gebied, ik weet het). Verder net als Skik: ik vind het op kenteken privacy gevoelig. Zeker als het dan ook nog met je mobiele nummer (en je gps data, belgegevens, en alle andere van je smartphone uit te lezen data) naar zo'n commerciële aanbieder gaat (yellowbrick etc). Krijg je straks weer allemaal speciaal voor jou "op maat gesneden" aanbiedingen enzo, omdat zij die informatie doorverkopen.

Tango

Tango

19-09-2014 om 16:43

Kentekenparkeren

Ken ik al wel in parkeergarages. Maar dan betaal je eerst bij een automaat en als je dan uitrijdt gaat de slagboom al open voordat je het kaartje hebt in hoeven voeren omdat je kenteken dus herkend wordt. Bij parkeerplaatsen aan de weg ben ik het nog niet tegen gekomen. Zou ik niet handig vinden ook, als ik een eind moet lopen naar zo'n betaalautomaat ben ik mijn kenteken alweer vergeten Moet ik dat eerst weer opschrijven.
Overigens hier ook zo'n winkelcentrum waar een chipknip handig is. Je moet minimaal 30 cent in de automaat gooien. Dat heb ik dus ook niet altijd op zak en dan is chippen handig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.