Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona, in welke volgorde terug naar normaal?

De lente komt eraan, vaccineren gaat langzaam maar zeker steeds sneller en zelfs Kuipers is positief. Het einde is in zicht! In welke volgorde denken juliie dat we terug naar normaal gaan?


Inderdaad worden in mijn huisartsenpraktijk nu de jaren 1956 en 1957 opgeroepen. Ben ik net niet.

https://www.ad.nl/show/zoon-connie-witteman-overgeplaatst-naar-intensive-care~a8e07e91/

Je gunt het niemand. Maar ook vrouwen die de brandbrief getekend hebben als moeders tegen de maatregelen, Moederhart, worden getroffen door het virus.

In dit bericht Connie Witteman, de ex van Hans Breukhoven. Haar zoon Marvin ligt nu op de IC met Covid.

https://pointer.kro-ncrv.nl/duizenden-moeders-keren-zich-tegen-coronamaatregelen-en-vaccins

AnneJ schreef op 13-04-2021 om 07:10:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5206335/vaccineren-vaccinatie-corona-virus-ziekenhuispersoneel

De berichten zijn wat verschillend maar als je ziet hoe dat begin januari was dan ging het vooral om personeel op de acute afdelingen en covid afdelingen. En sommigen hadden zoveel vaccin dat ze het hele ziekenhuis, of met name de zorginstellingen, vaccineerden, inclusief administratie, waar ook weer commentaar op kwam

https://joop.bnnvara.nl/opinies/managers-kregen-pfizer-wel-arts-assistenten-en-verloskundigen-niet

"Het Meander kreeg vaccins om 500 medewerkers te vaccineren. Hiermee konden alle mensen uit de acute zorg – de spoedeisende hulp, intensive care, verloskunde, de Covid-afdelingen en de ambulancediensten – ingeënt worden en dat is inmiddels gelukt.
Doordat bleek dat er meer vaccins uit een flacon konden worden gehaald, schaalde het ziekenhuis op. Intern werd gekeken aan wie de prik nog meer aangeboden kon worden en daarbij is de keuze gevallen op onder andere de verloskundigen en verpleegkundigen van verloskunde, medewerkers diagnostiek en enkele teammanagers van de kritieke afdelingen."

Er is blijkbaar plaatselijk en wat zorgtype aangaat ook veel verschil. Familie in Gelderland in de zorg voor verstandelijk gehandicapten had al vroeg genoeg beschermend materiaal en passende quarantaine protocollen voor personeel en bewoners. Daar werd ook al vroeg gevaccineerd. Bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg. Terwijl in de wijkzorg in Brabant ouderen nog bezocht werden door personeel zonder masker of ander beschermend materiaal en er ook nog niet gevaccineerd werd.

Zelf hoor ik alleen nog maar van min of meer leeftijdgenoten die wel al gevaccineerd zijn en ik kom nog steeds, volgens alle berichten, maar ook bij mijn huisarts, nog steeds niet in aanmerking.

Je mag van mij nog 100 nieuwsberichten in deze draad zetten. Maar ik blijf erbij dat hier (!) de realiteit anders is.

'Dan zou je toch aan de beurt moeten zijn, als je dit jaar zestig wordt of al bent geworden.' Ik ben van '58, maar nog geen oproep gekregen.

Ik was het gisteren eens met Gommers: eventuele versoepelingen moeten niet gekoppeld worden aan de ziekenhuisbedden, maar aan de vaccinaties: pas als iedereen boven de '60 gevaccineerd zijn kan er gekeken worden naar eventuele versoepelingen. De veronderstelling is dat dan ook automatisch zou moeten leiden tot minder ziekenhuisop-ames.

Mocht blijken dat de ziekenhuisopnames onder jongere mensen toenemen, dan zou de volgende richtlijn zijn: pas als iedereen onder de .... gevaccineerd is kunnen we kijken naar mogelijke versoepelingen.

Zo komt er tenminste een verband tussen versoepelingen dat datgene waar de regering zelf voor zou moeten zorgen, de vaccinaties. En niet tussen ons gedrag, of wat de ziekenhuizen aankunnen tegenover mogelijke versoepelingen.

Tsjor

Tsjor, afname van ziekenhuisopnames kan ook bereikt worden door immuniteit doordat mensen de ziekte hebben gehad. Die groep mis je als je alleen naar de vavcinaties kijkt, en dan blijven de maatregelen dus onnodig langer van kracht.

Ander probleem is dat bij problemen bij de vaccinatiebereidheid de boel ook stil komt te liggen (en de overheid alsnog de bal weer bij de burger legt). 

Ik heb Gommers niet gezien trouwens. Maar kan het alleen maar eens zijn met mensen die vinden dat de nadruk nu moet liggen op zo snel mogelijk zoveel mogelijk ouderen en kwetsbaren vaccineren. Niet zaniken, doorprikken. Een beetje rap graag. En nogmaals: als mensen zelf AZ willen en er ligt nog wat op de plank, een verklarinkje laten tekenen dat ze op de hoogte zijn van de bijwerkingen en vervolgens de spuit erin. 

Dat laatste kan volgens mij ook. De gezondheidsraad is hier onduidelijk over maar gaat er niet over, maar de inspectie geen reden of mogelijkheid te zien om actief te gaan toezien op het niet prikken van 60-minners met AZ. Maar huisartsen zijn bang voor 'wat als'. Ik vind dat de beroepsverenigingen (dus de huisartsenclub) hier een rol zouden kunnen spelen door handreikingen te doen aan hun leden, want als we op de rijksoverheid moeten wachten schiet het nog niet op. 


Groeten, 

Temet

Uitgewerkt: ik vind dat de huisartsenclub moet besluiten of zij vinden dat de huisarts de mogelijkheid moet krijgen met AZ de 60-minners te prikken mits die mensen het zelf willen en bewust worden gemaakt van de kans op een bijwerking. Vervolgens naar de minister stappen en zeggen: je krijgt van ons x dagen om te doen of je dit zelf bedacht hebt (je moet nog even door met zo'n man, gun hem een eervolle aftocht). Komt hij niet in actie: bericht doen uitgaan wat het standpunt is, modelinstemmingsverklaringen op de site plaatsen voor gebruik door de leden bij hun patiënten, en de huisartsen aanmoedigen in overleg met de patiënten te beslissen wie wel en niet wordt geprikt. 

Groeten, 

Temet

Foetsie

Foetsie

14-04-2021 om 14:54 Topicstarter

Sneller prikken,  zeker! Maar om de versoepelingen daar rechtstreeks aan te linken lijkt me niet handig. Als de ziekenhuisopnames dalen,  dan weet je genoeg. Bovendien zijn er veel meer factoren die een rol spelen. Natuurlijke immuniteit bijvoorbeeld en het seizoenseffect dat op korte termijn te verwachten is. 

Ik ben blij dat eindelijk niet meer het aantal besmettingen als meetlat wordt genomen,  maar de bezetting in de ziekenhuizen. Dat geeft een veel beter beeld. 

Temet schreef op 14-04-2021 om 14:28:

Ander probleem is dat bij problemen bij de vaccinatiebereidheid de boel ook stil komt te liggen (en de overheid alsnog de bal weer bij de burger legt).

Ik heb Gommers niet gezien trouwens. Maar kan het alleen maar eens zijn met mensen die vinden dat de nadruk nu moet liggen op zo snel mogelijk zoveel mogelijk ouderen en kwetsbaren vaccineren. Niet zaniken, doorprikken. Een beetje rap graag. En nogmaals: als mensen zelf AZ willen en er ligt nog wat op de plank, een verklarinkje laten tekenen dat ze op de hoogte zijn van de bijwerkingen en vervolgens de spuit erin.


Dat vraagt wel om wat extra uitleg. Als ik teken dat ik de risico's ken, wil ik wel/ook/toch de garantie dat er behandeld wordt als de bijwerkingen inderdaad optreden. En vooral de garantie dat de zorgverzekeraar die behandeling gewoon betaalt! Niet dat ik daarmee ineens zelf opdraai voor de gevolgen.

MeikeT, daar is vziw werkelijk op geen enkele manier discussie over. 

Als jij je klem zuipt, vervolgens met je dronken kop op de snelweg gaat lopen en wordt geschept door een auto dan word je ook behandeld en worden alle kosten van die behandeling keurig netjes door de zorgverzekeraar betaald. 

En als je welbewust een miniem risico neemt op een complicatie van een vaccin dat je neemt om een (groter) risico op een ernstige ziekte te beperken dan ligt dat niet anders. 

Het enige nut van zo'n verklaring is het indekken van de huisarts tegen eventuele claims door de patiënt. Het risico op een dergelijke claim lijkt mij zeer gering maar je weet het nooit en dat de huisartsen daar beducht voor zijn kan ik me voorstellen. 

Groeten, 

Temet

Niet alleen in Limburg zijn ze burgerlijk ongehoorzaam, ook de voorzitter van de Amsterdamse huisartsenclub laat van zich horen:

https://www.parool.nl/amsterdam/amsterdamse-huisartsen-prikken-soms-door-anders-is-het-mensonterend~b2c8a55a/

Groeten, 

Temet

Ali

Ali

14-04-2021 om 17:39

Ik vind: vooral doorprikken az bij mannen onder de 60 en veel communicatie over het risico (geen) bij mannen. Vrouwen onder de 60 op eigen verzoek prikken met az en anders met pfizer.

Foetsie

Foetsie

14-04-2021 om 19:08 Topicstarter

Ali schreef op 14-04-2021 om 17:39:

Ik vind: vooral doorprikken az bij mannen onder de 60 en veel communicatie over het risico (geen) bij mannen. Vrouwen onder de 60 op eigen verzoek prikken met az en anders met pfizer.

Er zijn ook jonge mannen overleden,  maar wel veel minder dan vrouwen. Ik denk dat ze nog niet genoeg data hebben om te zien of het voor mannen wel of niet veilig is. 

'Als de ziekenhuisopnames dalen, dan weet je genoeg.' Nou nee. Als je dan gaat versoepelen weet je niet hoe dat gaat uitpakken. Zie het openen van de scholen.

Tsjor

Het lastige is dat het opschalen van de IC, door HdJ al begin vorig jaar toegezegd, niet lukt. Het vaccineren, door HdJ eind vorig jaar toegezegd, lukt ook niet. Terwijl beide zaken in andere landen wél lukken. Dus we zitten onnodig lang met deze maatregelen doordat onze bewindslieden incompetent zijn. Met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en voor de gezondheid van ons zorgpersoneel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.