Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona, in welke volgorde terug naar normaal?

De lente komt eraan, vaccineren gaat langzaam maar zeker steeds sneller en zelfs Kuipers is positief. Het einde is in zicht! In welke volgorde denken juliie dat we terug naar normaal gaan?


Foetsie

Foetsie

19-04-2021 om 07:43 Topicstarter

Die testsamenleving zie ik ook totaal niet zitten, maar iedereen focust nu op dat feest,  dat buiten plaatsvindt, maar er zijn al behoorlijk wat testevenementen binnen geweest. Veel risicovoller. Het is ook wel of mensen elkaar geen plezier meer gunnen. Buiten en met testen vooraf zal echt niet veel besmettingen opleveren. De efteling gaat trouwens dezelfde dag open voor 8000 mensen,  zonder afstand en met beperkte ruimte om wachtrijen te simuleren. En zo is er nog veel meer gepland.

En die 925 miljoen voor testevenementen kunnen ze beter gebruiken voor een paar extra telefoonliijnen bij de ggd.

Foetsie

Foetsie

19-04-2021 om 07:49 Topicstarter

EmmaT schreef op 19-04-2021 om 07:45:

En die 925 miljoen voor testevenementen kunnen ze beter gebruiken voor een paar extra telefoonliijnen bij de ggd.

Of in de jeugd ggz stoppen. 

Foetsie schreef op 19-04-2021 om 07:49:

[..]

Of in de jeugd ggz stoppen.

Zeker!!!

Foetsie schreef op 19-04-2021 om 07:43:

Die testsamenleving zie ik ook totaal niet zitten, maar iedereen focust nu op dat feest, dat buiten plaatsvindt, maar er zijn al behoorlijk wat testevenementen binnen geweest. Veel risicovoller. Het is ook wel of mensen elkaar geen plezier meer gunnen. Buiten en met testen vooraf zal echt niet veel besmettingen opleveren. De efteling gaat trouwens dezelfde dag open voor 8000 mensen, zonder afstand en met beperkte ruimte om wachtrijen te simuleren. En zo is er nog veel meer gepland.

Het ergste is dat dat er helemaal niet wordt of en hoe er verspreiding van het virus plaatsheeft. Ik citeer “. Het uitgangspunt is het testen of onderzoeken en analyseren van handelingen, (technologische) oplossingen en specifieke activiteiten (bouwstenen genoemd) die representatief zijn voor bepaalde veelvoorkomende situaties. Tezamen vormen deze testen het Fieldlab Evenementen van de gezamenlijke evenementenorganisaties.”

Dat dus. En dan in zes variaties: doet de ict het bij 1,5 mtr afstand, zonder afstand, zittend, staand en meer van die onzin.

Zie https://fieldlabevenementen.nl/bouwstenen/ en scroll naar beneden. 


Foetsie

Foetsie

19-04-2021 om 10:24 Topicstarter

M Lavell schreef op 19-04-2021 om 10:07:

[..]

Het ergste is dat dat er helemaal niet wordt of en hoe er verspreiding van het virus plaatsheeft. Ik citeer “. Het uitgangspunt is het testen of onderzoeken en analyseren van handelingen, (technologische) oplossingen en specifieke activiteiten (bouwstenen genoemd) die representatief zijn voor bepaalde veelvoorkomende situaties. Tezamen vormen deze testen het Fieldlab Evenementen van de gezamenlijke evenementenorganisaties.”

Dat dus. En dan in zes variaties: doet de ict het bij 1,5 mtr afstand, zonder afstand, zittend, staand en meer van die onzin.

Zie https://fieldlabevenementen.nl/bouwstenen/ en scroll naar beneden.


Ja, ik heb dat gezien. Ik snap niet echt het nut. Lijkt mij handiger om te meten of er mensen besmet raken, maar dat is niet het doel. Maar er is ook geen reden voor alle ophef. Dit is 1 van de vele testevenementen. Als je dit niet doet, dan ook niet de efteling, de concerten, de theaters en de voetbalwedstrijden. We weten inmiddels dat besmettingen bijna uitsluitend binnen plaatsvinden, dus ik vind die massale protesten over dit buitenevenement meer voor de bühne. Ik niet,  dan jij ook niet. Zoiets.

Foetsie schreef op 19-04-2021 om 07:43:

Die testsamenleving zie ik ook totaal niet zitten, maar iedereen focust nu op dat feest, dat buiten plaatsvindt, maar er zijn al behoorlijk wat testevenementen binnen geweest. Veel risicovoller. Het is ook wel of mensen elkaar geen plezier meer gunnen. Buiten en met testen vooraf zal echt niet veel besmettingen opleveren. De efteling gaat trouwens dezelfde dag open voor 8000 mensen, zonder afstand en met beperkte ruimte om wachtrijen te simuleren. En zo is er nog veel meer gepland.

waar ik ook steeds aan denk, zijn de mensen die zich ook aangemeld hadden, maar buiten de boot vielen. Als die testen bedoeld zijn om perspectief te bieden, te laten zien dat er hard gewerkt wordt aan hoe het kan gaan worden, dan pakt dat voor de pechvogels verkeerd uit. Zo verheugd op die kleine kans om weer iets te mogen en dan zo'n anticlimax. 

Die in Breda vind ik echt schandelijk. Ik begrijp de horeca ondernemers voor de verandering volledig.

Foetsie

Foetsie

19-04-2021 om 11:28 Topicstarter

Ik vind inderdaad dat de lokale ondernemers betrokken hadden moeten worden. Maar vergeet niet: de horeca die er nu komt te staan is ook al heel lang dicht. 

Iedereen pusht voor het eigenbelang. KHN wil niet alleen de terrassen maar ook binnen open. Onze nationale kinderbeschermingsdokter in het OMT vindt bij een-op-een dat er gemeten moet worden hoe het R-getal verandert bij welke opening en hij wil berekeningen zien en dan per week beoordelen of kinderen elke dag naar school kunnen zonder afstand of mondkapje. Hij zit er om op te komen voor de kinderen die het niet goed hebben.

De dokter kiest gewoon voor de jeugd. Dat moet voorrang hebben boven terrassen en winkels. Dokter ziet schade.

Nu snap ik dat ook wel, maar de zieligheidsfactor wordt er wel ingewreven. Ik vraag me af of dat niet anders kan. Ook in de horeca hebben mensen psychische problemen en gezondheidsschade.

Dus, ja, de dokter komt op voor kinderen.

En burgemeester Depla schijnt voor de test van 10.000 mensen bij radio 538 te zijn.

Het is een beetje heftig, en er zijn tegenstrijdige belangen,  maar ik denk dat we toch meer naar elkaar moeten toebuigen. Het is gewoon knudde voor iedereen. En een beetje geduld. We kunnen er na de zomer al een stuk beter voorstaan dus ga nou niet lopen drukken denk ik dan.

Behalve als het om vaccinatie gaat. Ga daar drukken.

AnneJ schreef op 18-04-2021 om 21:29:

Ik kan me niet voorstellen dat het Hoger onderwijs nog significant 'open' gaat voor de zomer. Mij lijkt het wel tijd om jongeren bij elkaar te brengen om iets te doen als buiten sporten of wandelen, lunchwandelen, op afstand en met mondkapjes.

Ten eerste kunnen jongeren zichzelf prima bij elkaar brengen en doen ze dat allang. Ten tweede kunnen jongeren ook al buiten sporten. Zelfs veel binnensportverenigingen organiseren al tijden activiteiten of trainingen buiten, en niet alleen voor jongeren. Zelfs de dansschool danst buiten met meer dan 4 volwassenen tegelijk.

Foetsie en EmmaT, volgen jullie de kritische berichten over de GGZ-zorg niet?

Bijvoorbeeld: https://www.trouw.nl/zorg/psychiaters-en-psychologen-bevrijd-jezelf-uit-het-web-van-zelfbedachte-labels~b62bd392/

Dat gecombineerd met de eerdere kritische verhalen over wat de gemeenten aankunnen en de besteding van de gelden (veel naar relatief eenvoudige problemen, die verzwaard worden door labeltjes te plakken)?

Tsjor

Valeria schreef op 19-04-2021 om 12:06:

[..]

Zelfs de dansschool danst buiten met meer dan 4 volwassenen tegelijk.

Als die boven de 27 zijn, is de dansschool in overtreding.

Jazeker organiseren jongeren soms al genoeg maar niet 'veilig' en niet in het kader van de studie. Ik denk dat dat kan helpen. Zeker als het om jongeren gaat die niemand in de stad kennen en dan toch met medestudenten in contact kunnen komen op een informele of misschien zelfs wel formele manier buiten.

En ja, ze hangen met alcohol bij elkaar, dan is het toch beter om iets veiligs voor ze te organiseren en aan te bieden. Niet alle kinderen hebben genoeg initiatief of ze doen het onveilig. Die psychische problemen bij jongeren komen ergens vandaan.

MeikeT schreef op 19-04-2021 om 12:08:

[..]

Als die boven de 27 zijn, is de dansschool in overtreding.

Dat kan ik niet zien. Ik zie alleen armen boven de heg

Maar 2 groepen van 4 die toevallig alles op hetzelfde muziekje doen, mag denk ik weer wel. In de buitenbaden mag je ook met 6-8-10 man in dezelfde baan en kijkt er ook niemand of je hetzelfde programma volgt.

Mirjam, daar zit een vooronderstelling onder, die helemaal niet niet goed gecommuniceerd is met de samenleving, namelijk dat we voortaan niet meer 'zomaar' met elkaar kunnen omgaan, maar altijd gecontroleerd, getest en beperkt zullen moeten blijven; en dat dan gefaciliteerd door een paar bedrijven.

Dat staat dan weer haaks op het vaccinatie-beleid; tenzij je dat motiveert door de wens om elk risico, elke volgende griepachtige fase uit te willen sluiten. Dan wordt het: we gaan vaccineren en een testsamenleving opzetten.

Ik denk dat 'Breda' de druppel was, en dan wordt dat de kop van Jut. Bovendien: koningsdag wil iedereen wel vieren, ook wel met eenvoudigere bezigheden, die karakteristieker zijn dan de 538-festiviteiten. Denk aan het wonderlijke fenomeen, dat Herman Pleij ooit verhaalde over een gast uit Amerika, die koningsdag aanschouwde en verbaasd was: in andere landen gaat het gepaard met militaire eer en nationale trots; in Nederland met het uitstallen van je eigen rotzooi.

Ik vind dat het gewoon een zooitje ongeregeld is om nu al met die 'fieldlabs' te komen. Een paar testen had ik nog kunnen verdragen, maar dit gaat echt nergens meer over. Eerst maar eens zorgen dat het merendeel van de mensen gevaccineerd is (ik heb nog steeds geen oproep). Dan kijken wat dat doet met de besmettingen en ziekenhuisopnames. En dan beslissen of je weer 'normaal' kunt gaan doen, of dat je een gecontroleerde testsamenleving moet gaan opbouwen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.