Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Cursus voor mezelf

Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik twijfel of ik zal meedoen aan een cursus. Het is een cursus in de richting van persoonlijke ontwikkeling en zelfcoaching. Ik heb van deze cursusleider en coach eerder een kort programma gevolgd en daar heb ik best al wat aan gehad. De uitgebreide cursus gaat meer de diepte in. Het omvat theorie, oefeningen en groepscoaching dmv online livesessies. Ook kun je gedurende het programma vragen per mail voorleggen. Het hele programma duurt een jaar en kost 680 euro. 

Nu twijfel ik. Straks heb ik er niks aan en ben ik wel al dat geld kwijt. Maar als ik er echt van leer wat ik denk te leren, dan is het me elke cent waard. Het slagen van zo'n cursus heb ik natuurlijk grotendeels zelf in de hand, maar, zonder deze cursus kom ik niet verder op dit pad. Ik lees wel eens van die boeken over focus en timemanagement, maar dat zakt vaak weer naar de achtergrond. 

Aan de ene kant heb ik zo'n sterk ja! gevoel. De tijd is er rijp voor om een paar dingen grondig aan te pakken. Mijn uitstelgedrag, verslaving aan stomme online spelletjes en gebrek aan energie, inactieve leefstijl. 


Als het echt over persoonlijke ontwikkeling gaat, wat mi iets anders is dan timemanagement, zou ik zo’n cursus niet online doen. Als je echt met jezelf aan de slag wil is het wel fijn om je gesprekspartner echt in de ogen te kunnen aankijken.

Willeke_Anders

Willeke_Anders

05-04-2021 om 14:07 Topicstarter

Oh het bericht is geplaatst, terwijl ik dat niet door had. 

De andere kant is dus dat ik twijfel omdat het veel geld is, maar ook schaam ik me er een beetje voor om mijn geld hier aan te besteden.

Heeft iemand ervaring met zo'n soort cursus of coaching en ben je blij dat je het hebt gedaan? (Het is trouwens geen Landmark of ander sekte-achtig gebeuren). 

Op grond waarvan zou je kiezen? Is die schaamte en twijfel nou juist reden om het niet te doen, of juist om het wel te doen? Hoe zien jullie dat? 

Ik zou me nooit schamen om geld uit te geven aan iets waardoor ik mezelf kan ontwikkelen en beter in mijn vel kom te zitten. Dat is me veel meer waard dan iets materieels. het gaat toch niemand wat aan hoeveel geld jij aan een cursus uitgeeft?

Persoonlijk zou ik het geld besteden aan bijv 5 sessies bij een coach, 1 op 1. Goed zoeken en referenties vragen en een goede hulpvraag formuleren (dus heb je al denk ik).

als het werkt zoals ik bedoel dan heb je na een aantal sessies een aantal concrete verbeterpunten die je kunt aanpakken. Misschien dat er dan wel een 'cursus'  bij past voor een van de punten. omdat het heel gericht is. En wie weet  kom je na coaching tot de conclusie dat je goed bent zoals je bent en dat je liever moet zijn voor jezelf 😀.

gr Angela

Waar jij je geld aan uitgeeft mag je natuurlijk zelf bepalen, geen reden om je te schamen. Denk je er iets positiefs voor jezelf mee te bereiken en kan je het betalen? Doen zou ik dan zeggen. 

Is het alleen mogelijk om je gelijk voor het hele jaar in te schrijven, geen optie om tussentijds af te haken zonder verdere kosten? Dat het online plaatsvindt lijkt me voor dit jaar geen probleem, toch zinvolle afleiding in Coronatijd. 

Willeke_Anders schreef op 05-04-2021 om 14:07: Is die schaamte en twijfel nou juist reden om het niet te doen, of juist om het wel te doen? Hoe zien jullie dat?

Wat mij betreft zou dat afhangen van de vraag waar die schaamte en twijfel vandaan komt. Stond jouw jeugd bijvoorbeeld (al te zeer) in het teken van jezelf leren weg te cijferen? Of heb je juist kunnen leven als een prinsesje, waardoor je als volwassene niet goed met geld kunt omgaan? Misschien was van beide geen sprake, maar ben je behept met ADHD?

Over het algemeen is het nuttig om in jezelf te investeren, al weet je van tevoren niet hoe het van pas komt.

Willeke_Anders

Willeke_Anders

05-04-2021 om 17:00 Topicstarter

Ja dat zijn goede vragen, Rode Krullenbol! De waarheid ligt ergens in het midden. Voor emoties was van huis uit niet zoveel ruimte en ook mijn partner is nogal van de 'no nonsense'. En ik zelf eigenlijk ook wel, al begin ik nu zo langzamerhand beter te leren om ermee om te gaan. 

Geld is er inmiddels wel genoeg, maar we hebben lange tijd maar net genoeg gehad, of eigenlijk te weinig om er ontspannen mee om te gaan. In mijn jeugd speelde een beetje hetzelfde. Mijn ouders hadden het erg arm gehad, maar waren dat inmiddels ontgroeid. Dat is heel fijn, maar betekent ook dat je je eigen standaarden moet gaan (her)definiëren. Zo'n groot bedrag uitgeven aan een cursus waarvan ik niet weet wat het oplevert... Is net zoiets als boeken kopen die je misschien niet gaat lezen, kleren kopen die je weinig zult dragen, een abonnement op de sportschool waar je mogelijk niet naar toe gaat... Dat zijn situaties die ik liever vermijd. 

En tot slot kan ik alle ADD-kenmerken aanvinken, wat niet wil zeggen dat ik die diagnose zou krijgen. Daarvoor is het (gelukkig!!) niet problematisch genoeg. Maar dat maakt wel dat ik soms bang ben om 'zomaar' ergens in te stappen. Bang dat het zomaar een impuls is en ik de consequenties onvoldoende overzie.

mijn eerste indruk was add maar hé dat zijn zeer niet-onderbouwde indrukken.  Nogmaals en nu zeker: 1 op 1 coaching is super fijn want je vergelijkt je met niemand in gesprekken.

gr Angela

Willeke_Anders

Willeke_Anders

05-04-2021 om 17:44 Topicstarter

Bedankt Angela. Coaching heb ik zeker al eens gehad. Was absoluut zinvol, maar het bleef voor mij soms ook net een beetje teveel aan de oppervlakte. Een quick fix om te zorgen dat je weer door kunt. 

Heel fijn, maar ik denk dat ik met deze cursus nog verder kom. 

(Overigens krijg ik wel vaker deze diagnose toegeworpen door hoe ik overkom.)

Ik heb door het korte programma al gemerkt dat deze werkwijze / vorm goed werkt voor mij.

Bij individuele coaching spelen bij mij weer andere dingen mee. Dan wil ik ook aardig en leuk gevonden worden. Heel vermoeiend. Ik vind juist de afstand veel prettiger werken. 

Ik geloof dat ik er al aardig uit ben. 

Willeke, goed om te lezen, dan denk ik iets beter te snappen waar jouw hulpvraag zit. Zit misschien iets in van 'executieve vaardigheden-oplossingen' dat inderdaad in mijn ervaring niet natuurlijkerwijs in 1 op 1 coaching zit. En ik moest juist weg uit alles oplossen en regelen en doen .... juist terug naar basis/acceptatie.

Succes want als je het gevoel hebt dat er iets goeds ligt te wachten, dan is het ook weer niet een ontzettend superhoogbedrag. Als het maar geen vlucht is (want die herken je dan ook vast wel )

gr Angela

Willeke_Anders

Willeke_Anders

05-04-2021 om 18:35 Topicstarter

Ja je hebt helemaal gelijk Angela, executieve vaardigheden oefenen door zelfcoaching, daar komt het in grote lijnen op neer. 

Dat was ook nog mijn antwoord op Wil. Het is een onderdeel van het langere programma om jezelf voor tenminste een jaar te committeren. Juist omdat het om een structurele verandering van gedrag gaat. Er is wel een niet goed, geld terug optie. 

Maar inderdaad, als het goed is, is het me elke euro waard. 

Bedankt voor het meedenken! 

Ali

Ali

05-04-2021 om 18:39

Mmmm, ik zou oppassen met het idee dat je jezelf (veel) moet en wil veranderen en verbeteren. Eerder op zoek gaan naar de oorzaak van uitstelgedrag en verslaving online spelletjes. En dat je daar de oplossing zoekt, en dan meer praktisch en toekomstgericht.

ik heb ook regelmatig last van uitstelgedrag, en dat komt voornamelijk omdat ik dan het werk dat ik moet doen helemaal niet leuk vind. Ik krijg geen energie van administratie, bepaalde huishoudelijke taken (poetsen), en andere repeterende taken. Dat heb ik dus echt zoveel mogelijk uitbesteed.

Ook op mijn werk daarnaar gekeken, en ook daar: zaken die ik niet wil doen, weg ermee, overdragen en niet aannemen. Ik heb een redelijke vrijheid als eigen baas, maar ook in loondienst is er vast wat mogelijk. Daar kun je dan een loopbaancoach oid voor zoeken, voor een kort traject. Misschien met wat onderzoek naar je sterke kanten.

Ik weet dat er regelmatig gratis trajecten worden aangeboden voor mensen die op onderzoek uitwillen in hun loopbaan, ontwikkelprogramma’s enzo, via de overheid. Kun je eens op zoeken.

En van de rest van het geld dan ga je lekker een cursus doen waar je enorm blij van wordt! Iets wat gewoon leuk is om te doen, iets nieuws leren, ergens beter in worden, waar je echt zin in hebt.

Een iets andere insteek dus

Ali

Ali

05-04-2021 om 18:42

Kortom: steek je energie in de dingen die je leuk vindt en waar je sterk in bent, ipv maar de hele tijd beter te worden in de dingen die je toch niet liggen. Volgens mij hou je dan veel meer energie over, ik wel in iedere geval!

overigens, Willeke, probeer alsjeblieft niet krampachtig iets te gaan doen of laten als het niet natuurlijkerwijs je gegeven is. Natuurlijk is het superfijn om precies te weten waar je 'probleem' zit en waar je issues mee hebt. Dat is echt heel handig. Maar daarna moet je echt nadenken wat je zou willen veranderen. Dus daarom kom ik toch terug op die 1 op 1 coaching: als je denkt dat je een traject moet volgen omdat je zelf - als slimme vrouw - niet iets kunt aanpakken dan denk ik dat het toch een  beetje een illusie is. Maar als het zoiets is als weight watchers (de 'positieve druk' omdat je samen een zelfde doel nastreeft, met ieder z'n eigen probleemstappen) dan kan het wellicht helpen.

gr Angela

ps het is ook handig als je weet of je 'probleem' echt wel een probleem is. Misschien doe je dingen op een manier die anderen niet zo snel doen, maar kom je er ook.

Veel te goedkoop om echt goed te zijn. Ik zou inderdaad 1 op 1 coaching doen dan. Ik denk dat online niet heel effectief is als het gaat om zelfontwikkeling. 680 euro betaald je voor 1 goede cursusdag. Niet voor een jaar. Zeker als het LOI ofzo is zou ik het aan een goede coach besteden. Voor 680 euro kun je wel 8 sessies doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.