Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

09-08-2009 om 15:21

Daan als meisjesnaam

even een vraagje... is Daan ook een meisjesnaam?
en dan bedoel ik niet Daantje of Dani maar echt Daan

Het gaat om een vernoeming namelijk maar er wordt een beetje getwijfeld of je ook Daan als meisjesnaam kunt gebruiken...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

10-08-2009 om 12:47

Tsja, waarom niet

Vroeger was het veel gebruikelijker om meisjes jongensnamen te geven. Maar dat kwam omdat de doopnaam vaak onmogelijk was, en dan de roepnaam jongensachtig uitviel. Josefine werd Joost of Jos, Danielle dus Daan en Cordelia gewoon Cor. Etcetera.
Dus waarom zouden we dat nu niks vinden? Ik geloof dat ik betekenis belangrijker vind dan menigeen, belangrijker dan klank. Mijn nicht heeft de jongensnaam Jorrit gekregen, dat betekent: "sterk als een ever", tja, dat vinniknie zo leuk voor een meisje...blergh, wat weinig feministisch ben ik eigenlijk. Sacha wordt trouwens ook in Nl. vooral als meisjesnaam gebruikt, klinkt best raar als je een ouwe Rus kent die zo genoemd wordt.
Waarom hebben jongens eigenlijk niet zo vaak een meisjesnaam als andersom? Een zoon Lisa, of Roos, of Madelein. Hmz, best leuk eigenlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-08-2009 om 13:20

Russische namen

Mijn man heet Sascha en toen wij gingen samenwonen en adreswijzigingen had verstuurd kreeg ik best veel telefoontjes van mensen die ik verder nooit sprak of ik met een vrouw was gaan samenwonen
Verder vind ik Ilja en Nikita ook erg leuke meisjesnamen, maar het zijn oorspronkelijk toch echt jongensnamen.
Hier hoor je tegenwoordig heel vaak de naam Luka en Senna voor een meisje en dat vind ik dus weer echte jongensnamen.

Dendy

Nely

Nely

10-08-2009 om 13:25

Jamie

kan idd voor zowel een jongen als een meisje gekozen worden en dan zijn er nog de verschillende manieren waarop het geschreven wordt. Wij hebben gekozen voor Jaimy (jongen) maar ik ken ook een meisjes Jaimy.

Hee jakiro!

Oopeens ken ik je weer van vroeger...

ingrid

Pelle ea

Pelle: "Ik raad het gewoon af, net als Nasha. Het komt te weinig voor en je moet het dus niet vergelijken met namen als Jip (daarom kwam ik met de getallen). "
Ooit begonnen mensen hun dochters Jip te noemen. Jip is en blijft voor mij een jongensnaam, ook al blijken er veel meer meisjesjippen te zijn dan ik dacht. Ik hou helemaal niet van unisexnamen, maar sommigen vinden dat juist handig. Een voorbeeld zijn kennissen van me, die hun namen Rob en Ingrid combineerden tot de naam Robin voor hun spruit, ongeacht of deze een jongen of meisje zou blijken te zijn. Hun tweede hebben ze Chris genoemd, hun derde Henny. Om dezelfde reden: dan hoefde ze maar één naam te bedenken
Ik ben wat huiverig met afraden om die reden. Dat het mijn voorkeur niet is om een uitgesproken jongensnaam aan een meisje te geven, wil niet zeggen dat het steekhoudend is. Over tien jaar kan het wel wemelen van de meisjes-Danen, want kennelijk worden er nu meisjes zo genoemd.
En in de oom/tante-categorie: Kennissen die Jo en Jopie heten. Welke van de twee is het mannetje en welke het vrouwtje?

Massi Nissa

Massi Nissa

10-08-2009 om 14:08

Kim

Ik had ooit een Duits vriendje dat Kim heette. Zijn broer heette Kai. Hun vader was Italiaan, trouwens, moeder Duits.
Over de kwestie-Daan: gewoon doen als je dat mooi vindt. Ik zie als docent de gekste namen voorbij komen en ik kan zeggen: alles went en nog snel ook. Toppertje van een paar jaar terug: Sherenathy, uit te spreken als Serenity. Bepaald geen sereen meiske, trouwens, ze sloeg de gaten in haar klasgenoten.
Over je gedragen naar je naam: dochterlief van twee heet (vertaald) "kostbaarheid" en heeft een prinsessencomplex, haha.
Groetjes
Massi (back from Morocco)

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

10-08-2009 om 14:12

De reden...

is dat mijn zus zwanger is, de baby krijgt haar achternaam, en omdat mijn vader daan heet gaat de baby dan precies zoals hij heten... Mijn vader had 1 broer, die had 2 kinderen maar die kinderen van hun hebben andere achternamen (snap je het nog ;-} )dus mijn zus haar kinderen zijn de enige die de achternaam in onze familie voort kunnen zetten, en dat leek haar dus zo mooi, en ook als eerbetoon naar '"opa" natuurlijk.
maar ik heb inmiddels vernomen dat ze eruit zijn wat naam betreft, en we denken allemaal dat het een knulletje zal worden, dan is er geen enkel probleem natuurlijk. Maar evengoed erg bedankt voor het meedenken er is een hoop duidelijk geworden.

Tango

Tango

10-08-2009 om 16:19

Robin

Ik wist helemaal niet dat je een meisjes-Robin anders uitspreekt dan een jongens-Robin. Bij Tangozoon zit een meisje in de klas die Robin heet. Maar dat wordt gewoon uitgesproken als Robin en niet Rooobin o.i.d.

Daan zou ik inderdaad niet doen voor een meisje in deze tijd. Over 10 jaar kan het inderdaad heel anders zijn. Robin vind ik wel leuk voor een meisje, maar ik ken dan ook meer meisjes dan jongens-Robins.
Overigens hebben mijn kinderen echte jongens en meisjenamen waar geen verwarring over kan ontstaan, behalve soms bij buitenlandse mensen.

Jade

Jade

10-08-2009 om 19:47

Een eerbetoon....

....aan opa is natuurlijk heel erg mooi, maar je kan een jongensnaam ook veranderen in een meisjesnaam. Dus geen ´Daan´, maar ´Danielle´. Om stug vol te houden een meisje ´Daan´ te noemen, omdat opa zo heet vind ik zo *neuh*....

Ik ken iemand wiens opa Johannes heette, ze wilden hun dochter naar hem vernoemen en hebben de naam veranderd in ´Johanna´. Leuk om opa te eren, maar soms kun je ook te ver gaan

Chantelle

Chantelle

10-08-2009 om 21:39

Ik vind jongensnamen voor meisjes

Ik vind jongensnamen voor meisjes heel vaak heel stoer en toch lief. Jip, Daan, Guus, Kris... echt súper! Maar ik heb het nooit gedaan want het lijkt me vreselijk vervelend om steeds als meneer huppeldepup aangeschreven te worden.

Dana

Zou ik er dan van maken denk ik Daan is wel erg jongens achtig maar ja dat is mijn mening.

Jo en jopie

Genista, als jouw kennissen mijn oom & tante zijn (en in het W wonen....) is Jo de vrouw en Jopie de man.

Ik vind Daan erg leuk voor een meisje.

Mijn zoon heeft een 'meisjesnaam', tenminste voor deze regio, en is erg tevreden met zijn naam. Natuurlijk wordt hij wel eens voor een meisje aangezien, en dat heeft hij ook wel eens vervelend gevonden.(Nou ja: Ik had vroeger kort haar en men dacht dat ik een jongen was..... en dat vond ik ook vervelend.)
Er zijn ook best mensen in mijn omgeving die het vreemd vinden, of die denken dat we eigenlijk liever een meisje hadden gehad. (serieus: dat we dan daarom onze zoon een meisjesnaam zouden geven.....)

Ik vind het opvallend hoe sterk het beeld dat je hebt bij een naam je houding tegenover een kind bepaalt. En daarom vind ik het dan weer leuk om mensen even op het verkeerde been te zetten. Verwachten ze (bij het lezen van de naam) een keurig meisje, komt mijn bijzondere zoon binnen.

erykah

Erykah

Andere kennissen Bij ons was Jopie de dame en Jo de man...

Dirkje

Dirkje

11-08-2009 om 00:12

A-ha

Ik vind de reden wel leuk. Ik zou inderdaad ook voor een meisje voor Daan OpaAchternaam gaan.
Mijn kind heeft mijn achternaam. En ik hoorde mijn vader tijdens mijn zwangerschap trots tegen iemand zeggen dat het kind zijn achternaam kreeg. Dat vond ik toch een partij suf, het is MIJN achternaam, niet die van opa! Maar het geeft wel aan dat het blijkbaar door opa's als eerbetoon wordt gezien.
Overigens is de naam van mijn dochter ook voorbij gekomen in deze draad: Luka. Ik vind juist dat jongensnamen die op een a eindigen raar klinken. Andrea en Luka en dergelijke zijn voor mij echte meisjesnamen.
En ik kende vroeger een stel Joop en Jopie

Massi Nissa

Massi Nissa

11-08-2009 om 07:50

Berber (ot)

't Was wel erg warm deze keer, hoor (meestal zo rond de 40 graden, in Oujda zelfs 45), en de schoonouders zijn nogal achteruit gekacheld qua gezondheid. Dochter had geen last van de warmte, die liep in haar blote bips met emmertjes water te zeulen op het dakterras. Had ook binnen de kortste keren door welke inwonende tante de meeste koekjes uitdeelde: lala Houria gaf er steeds in een keer vier!
Groetjes
Massi

Coco

Coco

11-08-2009 om 09:33

Tirza, over robin

"Ja duhuh, dat is een jongen natuurlijk, dat hulpje van Batman."
Robin komt van Robert of Roberta. Maar "Robin" betkent ook "Roodborstje". Omdat hij met zo'n van boven rood kostuum naast de vleemuisman "vliegt". Vandaar de bijnaam (hij heet eigenlijk Dick Grayson).
Voor een meisje is het dus ook een leuke naam.
Ik zou trouwens als bekendste (pseudo)historische mannelijke Robin eerder aan Robin Hood denken.

Jakiro

Jakiro

11-08-2009 om 09:43

Ingrid

Ja, ik hobbel al ruim 11 jaar rond op dit forum en pas sinds dat akkefietje met de canadese huistrol heb ik een nick genomen.
Jakiro

Pelle (o.t.)

Wat voor roodborstjes heb jij in de tuin? Het vrouwtje is net zo rood als het mannetje, je kunt ze qua uiterlijk niet uit elkaar houden!

Coco

Coco

11-08-2009 om 16:10

Pelle (begint een beetje ot te worden)

Als we de rode borstjes (het Nederlandse "Roodborstje" zou trouwens een idiote naam zijn voor zowel jongens als meisjes, maar Merel is bijvoorbeeld wel weer een gangbare meisjesnaam) helemaal buiten beschouwing laten: Het Engelse "Robin" staat eigenlijk voor een hele groep vogels, waarvan die met de rode borst de bekendste is. In Australië heb ik de Yellow Robin gezien. Die is blauwgrijs en geel. Hij gedraagt zich trouwens wel net als zijn Europese tegenhanger: hij houdt van een robbertje vechten met zijn spiegelbeeld...

Jakiro

Jakiro

11-08-2009 om 17:49

Leuk

Leuk dat de halve discussie over de naam van mijn dochter gaat; zo leer ik nog eens wat
Jakiro

Asa Torell

Asa Torell

11-08-2009 om 20:23

Pionieren

Ja, er moet natuurlijk altijd een generatie pionieren met een nieuwe naam. Ooit vond men Merel misschien ook wel idioot, als vogelnaam, nu is het heel gewoon. Of inderdaad, de eerste meisjes-Jips. Ik weet niet wat ik er in het algemeen van moet vinden. Het is natuurlijk leuk als je als trendvolger profijt kunt hebben van de niet meer zo nieuwe, inmiddels ingeburgerde naam, maar ik heb mijn kind liever niet als proefkonijn. Dus ik zou mijn zus zo'n Daan-keuze wel afraden. Hoewel ik het altijd nog vele malen beter vind dan Daantje, ik heb een speciale afschuw van verklein-jongensnamen voor meisjes.

Asa Torell

Asa Torell

11-08-2009 om 20:26

Massi (ot)

Heb je wel lekker veel kunnen lezen terwijl dochterlief aan het rondscharrelen was? Naar van je schoonouders, zo'n achteruitgang is niet leuk om te zien.

Asa Torell

Asa Torell

11-08-2009 om 20:31

Nog iets

Het lijkt me trouwens wel uitmaken of je weet dat de naam vaker aan iemand van je eigen geslacht wordt gegeven. Ik ken iemand die op zijn opa (waarnaar hij vernoemd is) na de enige is met een bepaalde vrouwennaam. En die baalt daar wel een beetje van.
Zelfs Daan is dan al beter omdat het toch wel af en toe voorkomt, dat meisjes zo genoemd worden. En als je bijvoorbeeld een jongens-Anne in het westen des lands bent, weten de mensen op een gegeven moment ook wel dat dat in andere regio's gewoon is. Of tenminste weet je het zelf. Maar echt zo'n vergissingsnaam, of een door je ouders nieuw bedachte sekseverandering, dat is volgens mij niet leuk.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-08-2009 om 20:52

Asa (ot)

Ja, dat ging best lekker, dat lezen. Dochter kan zichzelf steeds beter vermaken en er liep heel wat jongvolk rond tussen de drie en veertien jaar. Ik was alleen steeds bang dat ze van de trap zou vallen of (enger) over de balustrade zou klimmen op het dakterras. Uiteindelijk las ik dus vooral als madammeke haar siesta hield.
Zie voor lijstje het boekendraadje, ik moet er nog even voor gaan zitten, morgen staat het er, haha.
Groetjes
Massi
PS: Ja, heel naar van de schoonouders. Ze waren zo broos en huilerig geworden, en mijn man had het er erg moeilijk mee toen hij terug moest naar Nederland.

Sera

Sera

11-08-2009 om 21:31

Gewoonte

Bij sommige namen stel ik me eerder een jongen dan een meisje bij voor (of andersom) terwijl ik weet dat ze voor allebei gebruikt worden.

Zo zie ik bij Jamie, Sasha, Luka, Andrea, Robin eerder een jongen. Terwijl ik bij Kim eerder een meisje zie.

Verder vind ik het ook wel van de naam afhangen. Robin vind ik heel goed kunnen voor zowel een meisje als een jongen. Ik zou het zelf trouwens met korte o uitspreken maar ik weet dat er ook mensen zijn die het met een lange o uitspreken.

Daan is echter voor mij wel een jongensnaam. Als afkorting van Daniëlla of Daniëlle vind ik het wel leuk. Een meisje Daan noemen als hele naam vind ik niet zo leuk.

Zelf zou ik vlugger een hele naam geven dan een afkorting als roepnaam. Dus liever James dan Jamie, Thomas dan Tom, Michael dan Mike, Theodore dan Teddy....
Dan kan je het gewoon afkorten in gebruik maar ik vind het leuker om als officiële naam gewoon de langere variant te geven.

Ik vind niet dat namen die op een a eindigen persé voor meisjes zijn. Er zijn zoveel jongensnamen die op een a of a klank eindigen: Joshua, Elia, Ezra, Noah, Luca, Andrea, Sefanja, Josiah, Mika, Jeremiah, Nikita, Sasha...

De namen van mijn kinderen worden zo ver ik weet alleen echt als jongens naam en als meisjes naam gebruikt.

Sera

Sera

12-08-2009 om 00:16

Pelle

Inderdaad wel veel bijbelse namen inderdaad. Daar zijn er heel veel van die op a of ah eindigen. Je hebt ook nog Nehemia, Jesaja, Jedidiah en vast nog veel meer.
Noa ken ik inderdaad alleen voor meisjes maar Noah toch niet? De bijbelse Noah was toch echt een man.

Voor mij is Sasha trouwens ook een echte jongensnaam. Ik ken helemaal geen vrouwelijke Sasha's.

Inderdaad zijn er in Italië en Rusland veel meer namen die op a eindigen voor jongens.

Hier zijn het er veel minder. Zeker vergeleken met meisjes. Maar ik kan toch wel een aardig lijstje bij elkaar verzinnen.

Oh ja en waarom vind jij Rick/Rik geen geschikte namen? Of bedoel je specifiek voor een meisje? Ik ken wel een meisje dat Ricky heet. Niet echt mijn smaak. Ik vind het door die R een vrij harde naam en vind het ook geschikter voor jongens. Het viel me zo op dat je die naam specifiek noemde. Voor jongens vind ik er niks mis mee.

Pelle en sera

Hier in de buurt loopt ook nog een Zakaria rond (jongetje). Ook bijbels (de babybites-site kent hem trouwens niet, kennelijk is die naam in de afgelopen jaren niet gegeven). En ik ken vreemd genoeg alleen maar een vrouwelijke Sascha. Babybites zegt:
In 2006 werden in Nederland 16 meisjes met de naam Sasha geboren. De naam stond daarmee op plaats 767.
In 2006 werden in Nederland 6 jongens met de naam Sasha geboren. De naam stond daarmee op plaats 1476.
In 2007 kregen 9 meisjes de naam Sasha. De naam stond toen op plaats 1177.
In 2007 kregen 9 jongens de naam Sasha. De naam stond toen op plaats 1116.
In 2008 is de naam aan 6 meisjes gegeven en stond het op plaats 1565.
In 2008 is de naam aan 11 jongens gegeven en stond het op plaats 1015.
In 2006 werden in Nederland 38 meisjes met de naam Sascha geboren. De naam stond daarmee op plaats 382.
In 2006 werden in Nederland 9 jongens met de naam Sascha geboren. De naam stond daarmee op plaats 1134.

In 2007 kregen 20 meisjes de naam Sascha. De naam stond toen op plaats 642.
In 2007 kregen 7 jongens de naam Sascha. De naam stond toen op plaats 1321.

In 2008 is de naam aan 35 meisjes gegeven en stond het op plaats 411.
In 2008 is de naam aan 17 jongens gegeven en stond het op plaats 726.
Kennelijk is Sascha meer een meisjes-versie en Sasha iets meer de jongens-versie, maar echt veel zegt het niet. Voor mij valt de naam, met sh of sch (of sj, ook wel eens gezien) gewoon onder de unisexnamen

tonny

tonny

12-08-2009 om 14:13

Bijbelse namen

niet vreemd dat die vaker op een 'a' eindigen dan onze bekende jongensnamen. De bijbel is een boek uit het middenoosten, uit een ander taalgebied, daaruit volgt dat die namen ons niet zo bekend in de oren klinken.

tonny

Precies

In sommige andere talen wemelt het van de jongensnamen die eindigen op -a. Reza en Isa zijn ook mannennamen, bijvoorbeeld (Isa is de Arabische vorm van Jezus, als ik het wel heb)

En ik heb ooit een Ier gekend die Rossa heette. In Ierland niet heel ongewoon geloof ik, maar hij vertelde dat hij in Amerika ooit eens een sollicitatiegesprek had gekregen ihkv een positieve-actieprogramma voor vrouwen

Groeten,

Temet

Lietje

Lietje

12-08-2009 om 15:58

Vergissing

Ik heb soms ook moeite met jongens/meisjes namen. Ik kende alleen Diede als meisjes naam. Dus toen dochter thuis zei dat ze bij Diede bleef slapen, zei ik prima, veel plezier (ze was toen 17 hoor). Een week later kwam ze weer met het blijven slapen bij Diede. Nu kende ik de meeste van haar vrienden van naam, maar deze was nieuw, dus ik vroeg waarvan ze dat meisje kende. Heel boos zei ze, het is een jongen en het is m'n vriendje! Oeps.
En ooit kregen we een geboorte kaartje met op de voorkant de naam Anne, en zo geconditioneerd als ik ben, dacht ik ha een zusje/dochter erbij. Maar nee, tis een jongetje.
Onze kinderen hebben duidelijke jongens/meisjes namen, maar over de spelling blijft altijd wel wat te kibbelen (met 1 t of th of een a ipv een e etc.)
Groet Lietje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.