Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De ouderen van tegenwoordig!

Mij valt het de laatste tijd op dat juist ouderen zo asociaal en onbeschoft zijn. Twintig jaar geleden was dat in mijn beleving niet zo. Vooral vrouwen van rond de 60 jaar praten ongestoord hard in de stiltecoupee, en ze trekken zich er helemaal niets van aan als je er wat van zegt. In het pannenkoekenrestaurant waar mijn dochter werkt jatten ze het servies en het bestek en laatst zelfs nog een lampje dat op tafel stond. En daarnet scheurde er een oud wijf rakelijks en veel te hard op haar electrische fiets lang mijn stilstaande auto, waar ik net mijn dochter uittilde, onderwijl roepend dat ik gezakt zou zijn voor mijn rijbewijs. Ook zag ik laatst een vrouw van die leeftijd bij de groenteafdeling een paar rollen plasticzakjes (voor het fruit)in haar tas stoppen, ongegeneerd: "ze verdienen toch genoeg aan me". Weer dat ongegeneerde.
Wat is dat toch? Vroeger waren in mijn beleving "omaatjes" juist eigenlijk altijd vriendelijk.


Tigress

Tigress

22-07-2013 om 19:15

Benidorm bastards

Ik werk veel met ouderen. Vergis je niet, het zijn niet meer de opaatjes en omaatjes van vroeger. De meeste ouderen van 55+ zijn ook opgegroeid met sex, drugs en rock 'n roll.
Neemt niet weg dat goede manieren van altijd horen te zijn.

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2013 om 21:39

Haha

Heel herkenbaar. Met zijn zessen bijkletsen. Mag van mij, maar midden in een gangpad is het toch wat onhandig. En ga dan even opzij als ik het netjes (!!) vraag. Maar nee, ze kijken je aan en praten verder zonder opzij te gaan. Of ze hangen kirrend in een kinderwagen in de rij voor de kassa en proberen ondertussen hun rollator voor die wagen te schuiven...en ik zie het ook bij ouderen die niet zijn opgegroeid in de sixties, maar veel eerder!!

klant

klant

22-07-2013 om 23:02

Tja

Ik herken het en ik zie het ook en ook ik erger me eraan.
Tegelijk krijg je, als je rept over omaatjes en oud wijf, wellicht ook wel de ouderen die je verdient.

Evanlyn

Evanlyn

23-07-2013 om 10:52

Ouderenoverlast

In onze gemeente hebben wij een "meldpunt jongerenoverlast". Dat terwijl een meldpunt ouderenoverlast toch meer voor de hand had gelegen. Je wordt omver gereden door scootmobielen en Canta's, er is geklaag over kinderen die gewoon gezellig in de tuin spelen (en dus niet eens schreeuwen of zo), en over mijn man die het waagt na een late dienst op sokken over een met tapijt beklede trap te lopen. O ja, en als de kinderen 's ochtends om half negen buiten "papa kusje!" roepen, want dan willen ze uitslapen. Ach, ik lach er maar om.

Berber.

Berber.

23-07-2013 om 11:25

De fietsende midlifecrisis

Ik weet niet zeker of dit ook onder ouderenoverlast valt maar mijn allergrootste ergernis zijn (is?) middelbare mannen op een racefiets. Vooral in groepen schijnen ze te denken dat ze boven de wet staan en dat ze geen rekening hoeven te houden met verkeersregels of de veiligheid van andere weggebruikers. Wat een idioten.

vlinder72

vlinder72

23-07-2013 om 11:45

Herkenbaar

Zelfs onze au pair uit Zuid Afrika viel het op. Zij vindt oudere mensen erg onbeschoft.. Ze doet zo haar best om Nederlands te spreken maar oudere mensen zijn onaardig, kijken boos naar haar, zeggen rare dingen en sturen haar (expres?) de verkeerde kant op.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

23-07-2013 om 11:48

Ach ja

Laatst had mijn man een aanrijding doordat een bejaarde vrouw op het laatste moment toch snel wilde oversteken en de auto voor hem op de rem trapte. Ze is ook nog doorgefietst. Schade vierduizend euro.

Snelheidsduivel?

Oh, Isabella! Was dat jou man?
Inderdaad had ik ook zo'n akkefietje. Een oudere vrouw die uit de schaduw van bomen op de stoep besloot ineens over te steken om de tram te halen die op de middenberm aankwam. Ik stond boven op de rem.
Achter mij reed al een tijdje een snelheidsduivel die mij probeerde op te jagen over de rotonde en de navolgende onoverzichtelijke verkeerssituatie waar ik zelf goed bekend was en zeker geen gas ging geven, dat bleek maar weer eens.
Toen ik boven op de rem trapte had mijn 'achtervolger' er genoeg van. Hij meende dat ik hem aan het ergeren was. Hij schoot naar links om mij in te halen. Helaas bleek daar de tram te rijden waar hij zich in boorde.
Ik heb mijn auto op de stoep gezet en ben direct naar de oude vrouw toegegaan die inmiddels in de tram zat. Helaas kon ik er verder niets mee, ze wilde niet uitstappen en wachten op de politie en de tram wilde ook niet wachten. Maar ik vond het inderdaad een ondoordachte actie van deze oudere vrouw met in dit geval grote gevolgen.

Haha

Wie zijn "ouderen"? Voor jullie zijn het kennelijk zestigers (k ben dus in jouw beleving, miepmi, bijna een 'oud wijf'...), voor mijzijn het 75+, mijn dochter sprak op haar 18e over 'oudere vrouwen van 30'...
Op elke leeftijd zijn er mensen met hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Ik erger me aan 'ouderen' die klagen over 'de jeugd van tegenwoordig', zo is het ook met jongeren die klagen over ouderen. Meiden van 15 , vrouwen van 30, ik hoor ze ook in groepjes staan kwekken, op plekken waar het echt niet handig is (liefst nog met buggy's, ondingen voor degenen die ze niet meer nodig hebben, krijg regelmatiog zo'n ding tegen mn schenen...en ook onvriendelijk reageren als er iets van gezegd wordt. Jongeren, volwassenen, stelen gebeurt door alle leeftijdscategorieën, denk je echt dat iedereen helemaal veranderd is als je een aantal jaren ouder bent?? Jongeren die nu jatten doen dat mogelijk ook nog als ze 65 zijn, hoor... (Gelukkig worden de meesten verstandig
En nee, de generatie bescheiden, stille oudjes bestaat bijna niet meer, gelukkig niet, mensen blijven veel langer mondiger en meedoen in de maatschappij. En ja, en een deel van hen zal irritant zijn, zoals een deel van elke leeftijdsgroep dat is .
Even serieuze opmerking: ik stoor me al heel lang aan de gewoonte oudere dames 'omaatjes' te noemen, komt op de een of andere manier denigrerend over en kan zelfs pijnlijk zijn als ze zo worden aangesproken (ik hoor het regelmatig door kinderen zeggen tegen/over dames die ze niet kennen), niet iedereen die graag oma zou willen zijn is oma... Je noemt vrouwen tussen de 30 en 50 toch ook geen 'mama's ....

Als je alleen of met z'n tweeën bent

Is een groep al gauw een formatie die enige irritatie kan opwekken - ongeacht de leeftijd, waarbij ik aanteken dat het voortbrengen van geluid extra gewicht in de schaal legt.

Wat het verkeer betreft erger ik me aan senioren op elektrische fietsen. Met veel minder moeite speren ze mij, met mijn zweet op de rug, zomaar voorbij. Onsportief hoor. Tja.

Ach, bromvlieg

Haha, Bromvlieg Ik hoor veel mensen om me heen die heel blij zijn dat ze door de electrische fietsen weer op stap kunnen (of samen weg kunnen nadat 1 van hen een tijdlang niet kon fietsen), dus zij zijn gewoon heel blij met die fietsen. Ik zou héél graag een lang eind met het zweet op mn rug willen fietsen, kan ik al 30 jaar niet meer ... , een elektrische fiets wil ik (nog?) niet aan, maar t zou misschien best een goed idee zijn....En qua geluid, scooters, motoren en auto's, ze maken ook herrie , hoor
En geluid, ja, dat kan storend zijn, maar ligt ook aan het moment, ik hoor de hele dag geluid van jeugd om me heen, stoort me niet, tot ik na mn werk in de bus zit dan hóór ik het opeens. En iemand die ik ken heeft dat met kleuters. Op haar werk vindt ze dat gekwek en geroep prima, maar in haar vrije tijd vindt ze t helemaal niks!
Het grootste probleem zit hem denk in het je ergens aan ergeren...

Isabella Caramella

Isabella Caramella

23-07-2013 om 14:20

Annej

haha, nee het was een bejaarde fietser, geen voetganger. En mijn man hield keurig afstand, helaas niet voldoende voor een botsing. Er reed ook geen tram

Sommmige mensen denken dat ze alleen op de wereld zijn, ik zie ze overal, van alle leeftijden.

De ouderen van vroeger

Mwah, ik weet niet of er nou zoveel verschil is tussen de ouderen van vroeger en die van nu.
Ik herinner me dat ik als student (30 jaar geleden) met een groepje een sinterklaasactiviteit voor ouderen organiseerde. Toen er pepernoten e.d. op de tafels werden gelegd gingen meteen de tassen open en werd het in no time door de snelste oudere met de langste arm (en de grootste tas) naar binnen geschoven. 'voor de kleinkinderen' werd er nog vergoelijkend bij gezegd. De rest had het nakijken.
Nee hoor, vroeger waren de ouderen niks beter dan nu
n@nny

miepmi

miepmi

23-07-2013 om 18:11 Topicstarter

Andersom

Wat mij ook opvalt is dat je "jeugd van tegenwoordig" dan juist weer vriendelijker lijkt dan zo'n 20 jaar geleden, socialer en relaxter.
Omaatje vind ik trouwens juist een heel lief klinken, dat is wat mij betreft het tegenovetgestelde van een oud wijf.
Ik ga proberen een lief omaatje te worden

Odyl

Odyl

23-07-2013 om 18:35

Ach

Dit is een snelle, soms harde tijd. Lijkt me niet altijd makkelijk voor ouderen, je moet in zoveel dingen mee. (kijk eens hoe snel de mandjeskassa's bij de AH staan afgesteld). Vroeger werd je gerespecteerd omdat je oud was. Ook een btje overdreven want er zitten natuurlijk ook vervelende mensen bij de ouderen. Maar nu lijkt het wel dat als je niet een subassertief mummelend omaatje bent, je dat kwalijk wordt genomen. Nou als ik de assertiviteit hier op het forum zo zie denk ik echt niet dat die mensen, als ze de zestig gepasseerd zijn, ineens lief mummelend door het leven gaan. Zeker niet als hun lichaam niet meer zo meekan en ze toch geacht worden zich in de vaart der volkeren mee te bewegen.

Monique D*

Monique D*

23-07-2013 om 18:36

Ouderen: voorbeeld van respect en wijsheid

De reden dat wij schrikken van het gedrag van bepaalde ouderen is dat wij in onze opvoeding hebben geleerd dat wij altijd respect moeten hebben voor ouderen en dat ze over veel levenswijsheid beschikken. Daar kunnen wij jongeren altijd wat van leren. Daarom zien wij ze (misschien onbewust) als een groot voorbeeld. En dan schrik je als hun gedrag niet aan dat voorbeeld beantwoordt.
Toen mijn kinderen nog klein waren stonden ze in de weg voor een oudere mevrouw. Zij moest er langs en zonder te vragen of zij even langs mocht duwde zij mijn kind ruw opzij. Ik sprak haar aan en zei dat ze dat wel even kan vragen. Want als het andersom was geweest dan was het weer de jeugd van tegenwoordig die geen opvoeding heeft genoten.
En ook in de bus (jaren terug), zat ik op een plaats achter de chauffeur. Er kwam een oudere mevrouw binnen met een stok en gebaarde met haar stok dat ik op moest staan. Vervolgens stond er iemand anders op en zei ging op die plek zitten. En tegen mij roepen dat ik niet wist hoe het hoorde. Ik reageerde en zei dat er geen bedankje vanaf ging toen die andere ging zitten en dat gebaar met die stok vind ik geen vraag. Dus dat zegt wel heel veel over haar..
Tja, ook ouderen zijn net mensen.. je hebt er hele lieve en vervelende tussen.
Groeten van Monique, die een beeld heeft van ouderen die een generatie vóór haar eigen ouders is.. inmiddels zijn die ouders tussen 75 en 80 jaar, die ik niet zie als ouderen...

miepmi

miepmi

23-07-2013 om 20:04 Topicstarter

Positief en negatief assertief zijn

Je kunt natuurlijk heel goed duidelijk maken wat je wilt zonder meteen zo negatief te zijn.
Je kunt positief zijn met een mild oordeel over je medemens en toch niet het kaas van je brood laten eten.
Ze zeggen wel eens dat mildheid met de jaren komt, maar het tegenovergestelde lijkt het geval.

Jona Gold

Jona Gold

23-07-2013 om 23:17

Vrouwen van rond de 60?

Haaaaaaaaalllllllllllooooooooo!!!!!!!! Zijn dat ouderen? 'Rond' de 60? Van 55 tot 65 zeg maar? Nou, dan zit ik er al bijna bij. En bedankt.
Ik ben niet asociaal, ik ben gewoon aanwezig en gezellig en positief. En als iets me niet aanstaat zeg ik er wat van. Het is heeeeeeeerlijk, deze leeftijd. Al die jonge meiden met hun geklaag en getob, neeeeee, dan wíj, vroeger........

Jona

mix

mix

24-07-2013 om 00:15

En ik

ben 46 en sta altijd in de weg. Dat is erfelijk bepaald, mijn moeder heeft er ook last van.

Haha jona gold

Maar pas op, hoor, want je bent bijna oud, dus je moet stil en vriendelijk zijn En vooral niet hard praten, want dan hebben de jonkies last van je
Persoonlijk ben ik ook heel tevreden met mijn leeftijd en moet ik wel een beetje grinniken als ik bedenk hoe ik vroeger aankeek tegen mensen van mijn huidige leeftijd . K blijk ook nu nog gewoon een mens te zijn met dezelfde ideeën als 30 jaar geleden (alleen een beetje wijzer

Miepmi

Jij vind omaatje lief klinken, maar vindt die oudere dame die geen oma is, dat heel graag zou zijn, maar helaas nooit zal worden, dat ook? Of snijdt het woord elke keer door haar ziel? Ik vind het een rotwoord als het op die manier gebruikt wordt.... Misschien goed om even over na te denken?

Serena

Serena

24-07-2013 om 10:28

Op de markt

Ik was vanochtend om 8.15 op de markt. Bijna niemand aanwezig. Bij de groentekraam, die minstens 10 meter lang is, zette ik mijn fiets tegen de planken, iets wat ik normaal nooit doe als het druk is, maar er was niemand. Ze waren zelfs nog aan het opbouwen. Ik loop even weg van mijn fiets om appels aan te wijzen, gaat er zo'n oude chagrijn precies bij mijn fiets staan. Daarna lukte het haar dus bijna niet om het geld aan de groenteboer te geven omdat de afstand nu te groot was.
Dus ik zeg "zal ik mijn fiets even weghalen" Begint ze me toch te zeuren! Dus ik ga er tegenin, laat mijn fiets natuurlijk staan en zeg dat de groentekraam minstens tien meter is en dat ze ook een meter naar rechts had gekund. En ze ging maar door met zeiken. De jeugd van tegenwoordig (ik ben 47, maar bedankt voor het compliment), de buitenlanders werden er ook bij gehaald (????, ik ben wel buitenlander maar blond en geen Marokkaan, wat ze waarschijnlijk bedoelde hier in Amsterdam-West). Toen heb ik haar langdurig aangestaard, waar ze heel zenuwachtig van werd en toen hield ze eindelijk haar mond. Leuk om zo je dag te beginnen.

Omaatje

Ik vind omaatje ook heel lief klinken... vooral als het over iemand anders (en véél ouder) gaat dan ikzelf. Als iemand over mij zou spreken als 'dat omaatje', zou ik wat minder gelukkig zijn. Ook niet als ik 75 ben (denk ik).
n@nny

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-07-2013 om 12:24

Bitch van de dag

Dat begrip heb ik hier ooit eens opgedaan en ik denk bij zo'n onredelijk zeurgeval altijd: 'goed, jij was mijn bitch van de dag en nu weer verder'. Weiger echt om mijn dag te laten verpesten door zo'n stuk chagrijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Evanlyn

Evanlyn

24-07-2013 om 13:58

Mooi ginny

Misschien kun je nog een officiele award overhandigen?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2013 om 15:03

Serena

Even los van dat die vrouw niet helemaal los had hoeven gaan over alle ellende van de jeugd, buitenlanders etc., vind ik het tijdstip en het ontbreken van drukte voor wat betreft jóuw gedrag niet uitmaken. Je fiets hoorde niet voor die kraam. Je had hem dus ergens anders moeten zetten. Daarmee voorkom je dan toch ook irritatie van anderen.

Kaaskopje, oudere jongere

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2013 om 15:07

Jona gold

Als ik heel eerlijk ben vind ik de houding van sommigen van onze leeftijd en ouder dat ze alles nu lekker bevrijdend denken te kunnen ventileren ook niet altijd je van het hoor.

Vaak begrijpelijk irritant

Veel ouderen hebben een lager reactievermogen, horen of zien niet goed meer of zijn angstig. Dan kunnen ze feller reageren dan wij jonge blommen nodig vinden. Een bejaarde die bang is om over te steken en al woest met zijn loopstok staat te gebaren dat je moet stoppen terwijl jij allang aan het afremmen was. Of zo-eentje die zich een hoedje schrikt als jij hem rustig en ruimschoots passeert op de fiets en jouw beschuldigt van weet-ik-wat omdat hij je simpelweg niet aan hoorde komen.

Soms lijken bejaarden wel wat op egocentrische kleuters. Die kunnen geen centimeter verder denken dan hun eigen bedoeninkje. Dan staat een bejaarde man je bij de boodschappenband toe te bitsen of het niet wat sneller kan als jij een hele berg boodschappen, twee dreumessen en een peuter probeert te handelen. Dan kijk ik zo iemand meelijwekkend aan en denk ik: "ach ja, zo lang heeft u niet meer he?".

skik

Vic

Vic

24-07-2013 om 16:24

Oma's en moeders (o.t.)

Toen mijn oudste op het kdv zat maakte ze onderscheid tussen moeders (40 min) en oma's (40 plus). Heel genant was dat als ze weer eens aan een moeder vroeg 'ben jij Pietjes oma?'.

mix

mix

24-07-2013 om 17:36

Hahahaha vic ot

als ik mijn oppaskindje haal krijg ik vragen van: wie zn zusje ben jij, wie zn vriendinnetje ben jij, wie zn oma ben jij. Ik ben blijkbaar heel verwarrend

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.