Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Deurtje

Deurtje

21-12-2012 om 13:03

Doe jij 's avonds open voor onbekenden?

Naar aanleiding van het draadje in Puberteit over bezorgers die langskomen met kerstkaartjes de vraag: Doen jullie open als er 's avonds gebeld wordt en het onbekenden zijn? En heeft het dan nog invloed of je alleen thuis bent?
Zelf woon ik in een afgesloten portiek, waar niemand vanaf de straat zicht op heeft. We zijn de enige woning bovenaan het trappenhuis, dus geen voordeuren naast onze woning. Als ik alleen met mijn kinderen thuis ben en er wordt gebeld kijk ik door het spionnetje en als het iemand is die ik niet ken/er onfris uitziet doe ik meestal niet open. Vooral als het jongens/mannen alleen zijn. Het is wel een dichte deur, geen ramen aan de zijkanten waardoor ik dan hoop dat de aanbellers niet in de gaten hebben dat ik kijk en vervolgens niet open doe. Maar, ongemakkelijk voelt het wel! Alsof je bang bent in je eigen huis en medemensen niet vertrouwt.
Door overvallen in de buurt (woon in een achterstandswijk), de gesloten portiek en het alleen thuis zijn doe ik dus vaak niet open. En dat vind ik niet sympathiek en gastvrij van mezelf, vooral omdat ik mijn ochtendkrantbezorger best een kleine bijdrage wil geven. Ben ik nu de enige die zo bangig is of zijn er meer mensen die niet open doen?
Ik zag overigens deze week in Opsporing Verzocht een gewapende overval bij mensen thuis door iemand in een jas van PostNL. En voor die bezorgers doe ik nu net weer wel open...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

Ik doe wel open, ook als ik alleen thuis ben. Ik heb wel de mogelijkheid om even door het raam te kijken wie er aan de deur staat. Ik heb wel de achterdeur op slot als ik alleen thuis ben, ook overdag. Dat had ik nooit, maar ben wel geschrokken van verhalen over brutale overvallen, één persoon aan de voordeur, de ander via de achterdeur naar binnen. Ik ben denk ik niet heel naïef, maar weiger me ook te verstoppen in huis. Makkelijk praten overigens. Er gebeurt relatief weinig geks in onze regio.

Nachtslot overdag

Ik loop wel vaker collectes, vaak rond etenstijd, en het valt met op dat het gros van de mensen eerst de voordeur van het nachtslot moet halen om open te doen. Op mij komt dat erg wantrouwend over.

Zelf doen we de deuren pas op het nachtslot als we naar bed gaan en als er 's avonds wordt gebeld doe ik ook gewoon open. Maar misschien is het anders als er ooit bij je is ingebroken, dat tast je gevoel van basisveiligheid natuurlijk wel aan.

Chris

Anne Carin

Anne Carin

21-12-2012 om 15:13

Collecteren

Ik collecteer regelmatig in het winterseizoen rond etenstijd. Dan is het vaak al donker, en mij valt juist op dat veel mensen dan gewoon open doen. Ook ouderen die dan rustig de deur open laten staan en het huis in lopen om geld te pakken.
Zelf kijk ik meestal even door het raam voordat ik open doe als het avond is en er wordt gebeld. Als ik alleen thuis ben doe ik dan niet open als het een onbekende is. Via het balcon op de 1e verdieping vraag ik dan wat
ze komen doen. Niet dat dat vaak voorkomt hoor.
Als ik overdag een poosje boven bezig ben doe ik wel altijd de achterdeur op slot. Ik vind het geen prettig idee dat er iemand binnen kan stappen zonder dat ik het merk. Ik woon in een middelgrote stad, misschien scheelt dat, voel je je in een dorp waar je veel mensen kent veiliger?

Vera*

Vera*

21-12-2012 om 16:25

Wel opendoen

Collectanten komen eigenlijk altijd rond etenstijd en dan doen wij gewoon de deur open. 's Avonds wordt er weinig aangebeld maar dan zijn het eigenlijk altijd wel bekenden. Door het bewerkte glas kun je ook aardig goed zien wie er voor de deur staat. Als ooit het voordeurkozijn vervangen wordt (dan dubbelglas) wil ik in ieder geval een stukje glas waar je wel goed door heen kan kijken.
De achterdeur is bijna altijd op slot. Als ik niet het huishouden doe zit ik vaak gezellig boven, samen bij de pc.

pooh bear

pooh bear

21-12-2012 om 21:50

Vroeger bij mijn vader

Ik moest bij dit draadje gelijk aan mijn vader denken. Die woonde in een flat. Wij hadden vroeger de gewoonte om als we in het weekend uitgingen soms nog even onaangekondigd bij mijn vader op visite te gaan. Dat was soms na twaalven (hij ging altijd laat naar bed)
Hij drukte dan van uit zijn huis de benedendeur open zetten zijn deur open en ging weer in de kamer zitten wachten.
Wij hebben vaak gezegd dat hij om dat tijdstip beter even kon kijken wie er voor de deur staat maar hij bleef het altijd zo doen v

Hier wordt S'avonds eigenlijk nooit door een vreemde aangebeld ik kan wel zien wie ervoor staat ik denk dat als ik alleen thuis zou zijn ik niet zomaar open zou doen.

Fianna

Fianna

22-12-2012 om 15:44

Chrish

Ik ahd altijd de deur op nachtslot als mijn kinderen net de leeftijd hadden dat ze bij de deurknop konden en wilden ontsnappen

Lenah en fianna

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht als reden voor het nachtslot overdag. Zal ik de volgende keer dat ik een collecte loop in gedachten houden.

Alles open.......

Ons huis staat altijd open als wij thuis zijn. Via de achterdeur, die wel aan de voorkant zit trouwens...De voordeur (met de bel) wordt alleen door collectanten gebruikt. Of door vriendinnetjes van de kinderen die voor het eerst komen b.v. Tot wij naar bed gaan staat de achterdeur open. Ook als we alleen thuis zijn...of als de kinderen alleen thuis zijn. Dat is niet vreemd...al onze buren hebben dat ook, in de rest van onze woonplaats ook trouwens...Er zijn geen vriendinnen van de kinderen of kenissen waarvan ik zo weet dat je daar eerst moet aanbellen. Bij bijna iedereen dus. Misschien in flats...maar daar wonen hier doorgaans geen gezinnen (alleen ouderen of jongeren). Gezinnen die geen achterdeur hebben (een enkeling), hebben meestal een touwtje door de brievenbus of een deur in de garagedeur gemaakt of een sleutel in het slot of een opendoeklink i.p.v. een deurknop of een draaiknop zodat je er toch nog in kan....
Tja ik weet niet...misschien onveilig. Maar ik denk dat als iedereen dat heeft in je omgeving het op zich niet onveiliger is. Want waarom zouden ze mij dan kiezen boven al die anderen waar het net zo onveilig is? Ja wel een dorp, maar wel een groot dorp met genoeg inwoners om het een stad te noemen en ook met 'stadsproblemen' zo links en rechts en straathoekwerkers en achterstandswijken.....
Er is hier wel eens ingebroken...maar toen hadden we wél de deur op slot. En bij buren verderop is een keer 'ingeslopen' ....via een open raam (midden zomer) terwijl de achterdeur gewoon open was...Maar als ik moet gaan stikken van de hitte omdat het veiliger is dan denk ik dat ik liever onveilig zit.
groeten albana

evenzo

evenzo

23-12-2012 om 11:46

Niet meer

sinds ik een oplichter 's avonds aan de deur heb gehad die ik doorkreeg. De deur gaat niet op het slot, maar ik sluit 's avonds de lamellen en naast de voordeur ligt "een iets" waarmee ik behoorlijke klap of steek kan uitdelen indien nodig.(een keukenvoorwerp, wees gerust)

Ik doe de deur open. En onze voordeur is altijd op slot omdat de garagedeur open is als wij thuis zijn. Wij gebruiken de voordeur nooit.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Petr@

Petr@

23-12-2012 om 13:57

Ja...

maar ik doe wel eerst het licht buiten boven de deur aan én ik neem altijd mijn hond mee naar de voordeur. Dat is een flinke dame van bijna 50 kg dus hopelijk schrikt dat af...

Merel

Merel

23-12-2012 om 14:05

Ligt er aan hoe je woont

Ik woon in een straat met alle deuren goed zichtbaar aan de voorkant, mijn buren hebben hun deur naast de onze. Ik zou de voordeur wel open doen, maar na een uur of 9 's avonds wel wat terughoudender. (normaal komen mensen niet onaangekondigd zo laat). De achterdeur en poort van de tuin zijn altijd op slot, dus niemand kan zomaar achterom. Het is daar ook een wirwar van gangetjes, en voor onze indeling is het logischer om voorom te komen. (vroeger thuis kwam iedereen ook achterom, ander huis, andere indeling)
Ik vind zo'n deur met zo'n klein raampje wat je open kan doen wel een mooie oplossing voor dit soort gevallen. Je kan toch even kijken wie er is maar persoon kan niet zomaar binnenkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.