Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
30-12-2009 om 18:32
Elk jaar komt bij mij weer dezelfde vraag terug.
Dan ligt er sneeuw of ijs dat gaat dooien. Ja, dat smelt dan dus.
Maar hoe zit het dan met het vlees uit de vriezer, dat je gaat ONTdooien. Dat zou dan toch eigenlijk het tegenovergestelde moeten zijn.
Wie kan mij helpen, hoe kan het dat twee tegengestelde woorden, hetzelfde betekenen.
groetjes van Charlotte
30-12-2009 om 18:51
Eerste ingeving
dooien = weersgesteldheid (?) -> temperatuur is boven nul nadat het een periode heeft gevroren
ontdooien = proces
Dooien is een situatie, ontdooien is een proces. Het betekent dus niet hetzelfde. Maar het woord ontdooien is inderdaad wel een beetje een raar woord.
Oh, ik weet niet hoe ik het in woorden kan vangen!
30-12-2009 om 20:27
Volgens mij
Hoi,
Leuke vraag! Volgens mij dooien passief, dat onderga je, en ontdooien is actief. Jij doet het vlees dooien.
Zoiets.
30-12-2009 om 20:31
Van dale
ont·dooi·en -dooide, h, i -dooid 1 laten smelten 2 smelten 3 minder stijf en koel (laten) worden: toen ontdooide hij
dooi de; m het dooien
dooi·en dooide, h gedooid na vorst boven het vriespunt zijn
Hmm, hier worden we ook niet wijzer van.
30-12-2009 om 21:43
Leuk
jullie reactie's. Ik ben dus niet de enige die met dit 'probleem' worstelt
Ik blijf het volgen, kijken of er nog meer oplossingen zijn.
groetjes van Charlotte
30-12-2009 om 23:28
Van de site van onze taal
De taaladviesdienst heeft vaak wel een antwoord op dit soort vragen. Hier een stukje dat ik uit de uitleg op de site van Onze Taal ( http://www.onzetaal.nl/advies/ontdooien.php) heb gevonden:
"Daarnaast zijn er enkele werkwoorden als ontdooien, waarin ont- het begin van een handeling aanduidt. Andere voorbeelden: ontbijten, ontbloten, ontbranden, ontstaan, ontsteken, ontvangen en ontwaken."
groet, mamvantwee