Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dorpspomp


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dopper! *tip van Ouders Online -p?

via een tip hier heb ik twee dopperflesjes gekocht bij http://nl.dopper.com/nl/ milieuvriendelijk, kunnen in de vaatwasser en er staan op de site ook nog watertappunten.

Ze zijn niet goedkoop, maar lekken niet, hebben ook nog een dop die je als beker kunt gebruiken en, niet onbelangrijk, een deel van de opbrengst gaat naar een waterprojecten in Azië en Afrika

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2012 om 15:57

Silone

Ja, hihi, dat staat er gek Laat ik het dan zo zeggen: als ik water kóóp dan met bubbels. Dat vind ik lekker. Dat heeft een beetje frisdrank-effect.

Temet

Temet

23-08-2012 om 23:46

Kaaskopje

In sommige delen van Amerika is het kraanwater erg vies. Mijn broer heeft een tijdje in Florida gewoond en op sommige plaatsen was het water niet eens kleurloos (maar bruinig; hij kreeg er verkleurde tanden van). Wel drinkbaar in de zin dat je er niet ziek van werd, maar lekker was het niet te noemen.

Maar daarvoor hoef je niet heel ver weg. Bijvoorbeeld in Italië en Frankrijk heb ik wel kraanwater gedronken dat vast niet schadelijk was voor je gezondheid, maar dat je toch niet voor je plezier dronk. Of je een slok uit een zwembad nam, zoveel chloor. Dan toch maar flessenwater.

Dat voortdurende gelurk is een moderne gekkigheid. De flessenwaterindustrie (niet alleen die trouwens) probeert ons wijs te maken dat wij voortdurend (veel) moeten drinken om gezond te blijven, en dat dan in combinatie met de veelgegeven tip om te drinken ter verdrijving van hongergevoel (wat niet helpt, trouwens) maakt dat veel Nederlandse vrouwen nu voortdurend aan flesjes water lebberen in de waan dat ze daar gezond en slank van worden.
Als ze telkens nieuwe flesjes mineraalwater kopen wordt hun portemonnee er wel reuze slank van, dat dan weer wel

Dit stukje is trouwens wel aardig: http://www.slate.com/articles/health_and_science/project_syndicate/2012/08/lomborg_paul_krugman_is_wrong_to_say_that_climate_change_causes_extreme_weather_.html

En daarin dan weer een link naar een ander stuk over dat gelebber.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2012 om 23:47

Temet

Ik ben járen geleden met school naar Terschelling en Ameland geweest. Ik durf even niet meer te zeggen van welk eiland mijn herinnering is, maar ik weet nog dat er bruin water uit de kraan bij de wastafels kwam. Dit was minder gezuiverd grondwater dan het water wat we wel konden drinken. Ik begreep dat ijzer de kleur, geur en de smaak beïnvloedde.
Op ons werk wordt ook vrij veel gedronken. Ik drink op het werk ook veel meer als thuis. Dat komt door het vele praten wat we doen. Ik zou het heerlijk vinden als we zo'n watertap op de werkvloer hadden, waar je regelmatig een koud bekertje water kunt halen (voor mijn part een eigen glas of beker), maar wij moeten ons drinken op vaste momenten pakken en dan kan het wel prettig zijn om een flesje te vullen. Ik heb daar op zich wel begrip voor. Ik gebruik meestal een glas. Wij als gezin kopen wel eens water in een flesje, maar dat doen we al vanuit het idee dat we die flesjes moeten hebben om later meermalen te kunnen vullen. Voor tijdens het sporten, of een dagje fietsen.

Ja, dopper!

Doppers zijn echt ideaal. Stevig, goed schoon te maken (begin er maar eens aan met een gewoon flesje), lekvrij en ziet er leuk uit. Het schijnt ook dat die gewone flesjes helemaal niet gemaakt zijn op steeds maar hervullen, dan ontstaan er haarscheurtjes in het plastic en lossen er allemaal chemische stoffen op in het water. Een Dopper is hartstikke handig en je mag hem ook nog op veel plaatsen gratis bijvullen, o.a. bij La Place (is ook een app voor).

albana

albana

25-08-2012 om 10:33 Topicstarter

Nee hoor

Heb pas nog een artikel (volgens mij VN) gelezen dat het qua energiebelasting en milieubelasting beter is om 'wegwerpmatriaal' te gebruiken mits je het afval op de voorgeschreven wijze afvoert (plastic hergebruiken dus) dan steeds herbruikbaar plastic (zoals broodtrommels of drinkbekers). Je zou dat herbruikbare plastic ong. 20 jaar moeten gebruiken om het even belastend te maken. En zeg eens eerlijk...wie doet dat?
Het produceren van wegwerpmatriaal kost veel minder energie en er is minder vervoer voor nodig omdat het dichterbij geproduceerd word . Ook kan hard plastic niet hergebruikt worden. Dus qua milieubelasting maakt het geen fluit uit. En zolang je niet constant weer nieuwe flesje koopt en ze consequent weer hervult al helemaal niet en dan dus op de goede manier afvoeren.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2012 om 23:11

Amerika

Ik heel veel delen van Amerika is het water gechloreerd. Dat is niet echt lekker om te drinken, en ik ben nog wel Rotterdamse van origine - in mijn jeugd smaakte het water daar ook naar chloor. Na een Amerikaanse douche of bad ruik je dus ook altijd licht naar zwembad en het is funest voor je haar.

Een jaar of 10, 15 geleden zag ik op Amerikaanse congressen van die joekels van waterapparaten staan met staaaaaaapels bekers erbij. Ik vond dat zo'n flauwekul maar had het nut al snel door: in de constante airconditioning in zulke verblijven droog je uit als een gek. En je zag daar dan inderdaad ook mensen joggen met een flesje water. Nou ja, dat was nog enigszins te begrijpen: het was er bloedheet. Ik weet nog dat ik toen een mental note maakte: dat komt ook naar NL. En jawel hoor. Nog geen tien jaar later loopt iedereen hier met flesjes water of we in een woestijn wonen. En dat terwijl zo ongeveer alle andere omstandigheden zó zijn gewijzigd, dat je nergens meer van de honger en de dorst om hoeft te komen én al onze opslag - en transportmaterialen zijn vele malen verbeterd. Ik zie me nóg als 6jarige over stoffige Drentse paadjes sloffen in de snikhitte. Mijn vader maakte zakdoeken nat in stroompjes tegen mogelijke zonnesteken en daar slofte je dan maar weer. Maar drinken? Eten? Ik dacht het niet. Ik geloof dat mijn moeder niet eens wist wat een rugzak wás.

Tirza

Ely

Ely

26-08-2012 om 14:13

Temet (licht ot)

Wellicht ben ik zo'n fameuze uitzondering maar bij mij hebben hongergevoel en water drinken wel een verband. Als ik tussendoor trek heb (dus geen maaltijd heb overgeslagen) helpt het prima om 1 of 2 glazen water te drinken.

(heb trouwens de rest van het draadje niet gelezen dus misschien is dit al helemaal uitgekauwd )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2012 om 17:05

Link?

Albana, heb je toevallig een link naar dat artikel?
Ben ik namelijk erg in geïnteresseerd.

En verder doe ik dat dus wel. Wij gebruiken nog steeds de Mepalbekers die ik vroeger mee naar school nam. Moet er wel bijzeggen dat ik geen doorsnee consument ben. Vandaar ook de interesse in dat artikel....

Albana: tupperware!

Tupperware zal bij ons de 20 jaar wel halen, qua gebruik. Mijn oma had Tupperware dat is zeker ook 20 jaar of langer gebruikt. Even gegoogled, de grondstoffen voor Tupperware zijn nog recyclebaar ook: http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012dcfde39271e4b58af0bab&sourceid=1011
Wist ik overigens niet. En ik koop ook weleens flesjes water. Ik vind het heel goed dat Gale dit aanzwengeld, goed om bij stil te staan. Dan kan je je eigen geweten wel sussen met "ik koop het niet vaak" of "ik heb gelezen dat wegwerpplastic helemaal niet zo erg is". Maar dat is struisvogelpolitiek. Ik ben heus niet roomser dan de paus. Maar ik denk toch dat ik op zoek ga naar een echt hervulbare waterfles die ik 20 jaar of langer kan gebruiken .

albana

albana

27-08-2012 om 08:24 Topicstarter

Tupperware

Hebben wij, bekers, maar die zijn zo gesleten vooral aan de buitenkant dat de pubers ze niet meer mee willen (veel krassen en afgebladderd). Ze sluiten nog wel, dat wel. Ik heb ze al eens geprobeerd in te ruilen, maar dat gaat niet op zolang ze nog functioneel in orde zijn Ze zijn ook zeker 12 jaar gebruikt en soms nog wel eens voor melk of karnemelk. Dus de slijtage is wel logisch.
Dat artikel heb ik gewoon thuis gelezen in een stapel VN die ik van mijn vader had gekregen. Ik heb 'm nog..moet ik het opzoeken? Want vandaag gaat het oudpapier weg en zit ie erbij...Dus dan moet je snel zijn, kan ik de datum er nog bij zoeken.
Ik zou wel in zijn voor goede sluitende flesjes die je héél lang kan gebruiken. En geschikt zijn voor hergebruik. Zoiets als tupperware dus, maar dan als flesje en niet in van die schreeuwende kleuren dus geschikt voor pubers. Een tijdje terug waren die te koop bij de action (leeg wel te verstaan) enkele collega's hadden er wat gekocht. Maar toen ik erheen ging waren ze al uitverkocht (was ook warme periode). Dat lijkt me een gat in de markt.
groeten albana

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-08-2012 om 09:39

Graag albana

Ik zou het artikel echt graag in handen willen hebben.
Dus als je de moeite zou willen nemen... heel graag!

Klaartje

Klaartje

27-08-2012 om 11:36

Albana

Tupperware heeft van die flesjes. Althans in België. Daar is tegenwoordig bij sommige scholen een streng beleid wat betreft wegwerpflesjes.De kleinste zijn een halve liter en er zijn ook nog grotere.Ik had er 1, die heeft mijn sportende dochter snel ingepikt. Kun je niet op de site zoeken of ze te verkrijgen zijn in nederland en dan kijken wie in de buurt demonstratrice is, kun je misschien zo bestellen

albana

albana

28-08-2012 om 12:04 Topicstarter

Het staat in de VN van 18 aug. 2012 en is van evert nieuwenhuizen. De rubriek heet : Het Geweten.
Het artikel heet 'Leve de wegwerpmaatschappij: plastic boterhamzakjes blijken beter dan broodtrommels'.

Deze meneer heeft een site waar zijn artikelen opstaan maar die is nog maar up too date tot 28 juni:
http://www.evertnieuwenhuis.nl/page/columns__opiniestukken/article/597/Het_Geweten_2012

Weet niet hoe graag je het wil hebben, anders moet ik het uitknippen en opsturen of nog wachten tot het online staat? Misschien kan je het zelf wel vinden?
Heb het oud papier nog allemaal (best veel) want had me een weekje vergist
groeten albana

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 17:06

Thanx albana

En nee hoor,je hoeft het niet te scannen en op te sturen, al vind ik het wel een heel aardig aanbod. Ik denk echter dat ik het artikel vast wel kan achterhalen. Via de bieb ofzo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.