Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2014 om 16:40

Dresscode begrafenis

Wat vinden jullie: is het gepast om als directe familie van een overleden persoon in spijkerbroek naar de begrafenis/crematie te gaan? Een donkergekleurde spijkerbroek.


Donna

Donna

30-08-2014 om 10:49

Gemak

Ik vind het vooral voor mezelf heel makkelijk als er duidelijke "regeltjes" zijn wat betreft kleding. Op een begrafenis draag ik altijd zwart, tenzij een andere code geldt. Sieraden "horen" inderdaad eigenlijk niet, met uitzondering van parels. Ook aan die norm houd ik me. Wat anderen doen, moeten ze zelf weten. Ik ga me echt niet in de afwegingen van anderen verdiepen, zeker niet in tijden van rouw, maw het dragen van een spijkerbroek moet volgens mij wel kunnen.

Tonny

Tonny

30-08-2014 om 11:06

Respect heeft wel te maken met ' uiterlijk vertoon'

Je gedachten en je hart zijn niet zichtbaar. Wel hoe je eruit ziet. Kleding en verdere uiterlijke kenmerken maken deel uit van communicatie. Het is wijs hieraan aandacht te besteden binnen je eigen mogelijkheden en prioriteiten.

bibi63

bibi63

30-08-2014 om 16:54

Reactie

Ik wéét dat er mensen zijn die waarde hechten aan uiterlijk vertoon en degelijke 'regeltjes'. Ik heb ook geen enkele behoefte die mensen doelbewust voor het hoofd te stoten. Zeker niet op een begrafenis. Als ik iets gepast heb, in een situatie waarvan ik weet dat de direct betrokkenen daar waarde aan hechten, zal ik dat zeker aantrekken.
Maar ik blijf erbij dat de aanwezigheid en oprechte steunbetuiging hetgeen is waar het om gaat, en als je dat niet snapt, heb je inderdaad ergens de boot gemist.

En Tonny: "Je gedachten en je hart zijn niet zichtbaar."
Nee, maar die kun je wel uitstralen, zeggen en uiten". Zwart mantelpakje en parelenketting zeggen niets over mijn hart.
"Wel hoe je eruit ziet. Kleding en verdere uiterlijke kenmerken maken deel uit van communicatie.
Da's dan heel erg sneu voor de dikkerd met een pokdalig gezicht, dunne piekharen en een haviksneus."

Bibi

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 17:36

precies bibi (en Donna)

Dus je mag heel slecht denken over de overledene, het hoeft je niets te schelen dat die dood is, het kan je helemaal niets bommen dat iedereen verdriet heeft en je bent daar alleen omdat je nu eenmaal bij de familie hoort en dat is ook niet van belang zolang je maar geen foute kleding hebt?

Doe mij een lol en kom niet op de begrafenis van mijn naasten in volledig zwart in panty met parels zonder andere sieraden. Ik vind dat echt overdreven maar ik zal er geen waardeoordeel aan geven en hopen dat jij je daar lekker in voelt.

Ely

Ely

30-08-2014 om 17:43

Respect

Hij zat eraan te komen, de vraag wat respect dan is. In ieder geval - even vooropstellend - (blijkbaar) iets heel persoonlijks. De betekenis van het woord vind ik wel leuk in deze discussie: re-spect betekent nog eens kijken, naar de ander dus.

Wat mij betreft kun je dat op twee manieren in deze discussie een rol laten spelen. Maar ik span m graag voor mijn eigen karretje: kijk naar degene voor wie je naar de uitvaart gaat en pas je - waar haalbaar- daaraan aan.
Mocht het ooit zover komen dat ik op een uitvaart kom waar Barvaux een van de direct nabestaande is dan zal dat er dus anders uitzien dan wanneer ik naar een uitvaart van iemand uit Donna's kring ga. Daarmee laat ik zien dat ik naar hen kijk, verder dan mijn neus lang is en daar wat mee doe.
Alhoewel .... Eigenlojk kan ik overal heen op traditionele wijze gekleed want diegenen die vinden dat uiterlijk niet zo mogen meespelen zullen zich dus ook niet ergeren als ik Old School naar een uitvaart kom. Het maakt immers niet uit?

Tonny

Tonny

30-08-2014 om 17:44

Binnenkant en buitenkant

Nounou, zo zwartwit (...) ligt het toch allemaal niet

En om het zijpad in te slaan: je zult vast wel ooit bij een uitvaart zijn waarbij je geen diep verdriet voelt. Komt voor. Het kan dan een soort ' houvast' zijn je gepast gekleed te hebben.

Poehee laten we blij zijn geen gedachtenlezers te zijn. Zeker op de grens van leven en dood kan een mens vol strijdige gedachten en overwegingen zitten. Goed dat die gedachten privé blijven.

Nog ideeën over de zonnebrillen die celebreties bij trieste gelegenheden vaak dragen? Bij ' gewone mensen' zie je dat zelden.

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2014 om 18:12

Ely

Inderdaad, als jij volledig old school naar een begrafenis komt vind ik dat prima. Het gaat mij erom dat iemand de moeite neemt om aanwezig te zijn, dat waardeer ik enorm. Op mijn bruiloft waren mensen die er supernetjes uitzagen, maar ook onze vrienden in spijkerbroek. Was een hele gezellige dag met mensen van divers pluimage.

Limi

Limi

30-08-2014 om 18:12

"je zult vast wel ooit bij een uitvaart zijn waarbij je geen diep verdriet voelt"

Ja, allemaal tot nu toe eigenlijk.

Ik ben er niet op heel veel geweest, misschien 5 of 6, maar er waren er maar liefst 2 waar op schandalige wijze de directe familie buitenspel werd gezet door mensen die zogenaamd dichtbij de overledene stonden. En dan zeurt men over kleding? er gebeuren echt wel gekkere dingen dan dat er mensen in spijkerbroek komen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-08-2014 om 18:43

mwah

Ik vind absoluut dat respect niet aan kleding af te lezen valt. Maar als voor mij duidelijk is dat gepaste kleding gewenst is vanwege geloof of wens van de nabestaanden, dan is het wat mij betreft een kleine moeite om daaraan gehoor te geven.
Maar meestal staat zoiets op de rouwkaart. Bij refo's wordt vaak om een rok en hoed voor dames gevraagt. Ik heb ook een begrafenis in het wit meegemaakt. Als mensen dan toch anders gekleed komen en daar echt mee opvallen, dan vind ik dat wel respectloos eigenlijk.

Als er geen specifieke wensen op de rouwkaart staan vind ik een spijkerbroek absoluut gepast. Zelf zou ik er dan een neutraal shirt oid op dragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 12:24

Achter de rug

Ik was ontzettend blij dat de kinderen en kleinkinderen zich redelijk traditioneel hadden gekleed. Op een na, maar goed dat is eigen verantwoordelijkheid. Deze ene schrok vrijdagavond ook merkbaar van onze plechtige kleding en heeft het zaterdag toch een beetje aangepast naar donkerdere kleuren. Voor de rest zag ik allerlei kleuren, ook knalroze. En als puntje bij paaltje komt kan mij dat ook echt niets schelen. Ze waren er en dat is wat telt. Ik zag neven voor het eerst in zwarte pakken en jee... wat stond dat goed
De mensen die zo traditioneel gekleed waren kregen ook allemaal een kleine taak en omdat mijn schoonvader alles zo traditioneel mogelijk wilde (naar wens schoonmoeder)was dit de juiste keuze.

Nu weer terug naar het normale leven. Voor mijn schoonvader een hele omslag.

andere gelegenheden?

Kaaskopje - goed om te horen dat het allemaal naar wens is verlopen.

Terug OT - Ik vraag me dan wel af of de mensen die in hun dagelijkse kloffie naar een begrafenis gaan zich voor bepaalde andere gelegenheden wel anders kleden? Bijv voor een sollicitiegesprek? Of een bruiloft waar je de hele dag voor bent uitgenodigd?

bibi63

bibi63

31-08-2014 om 16:22

Ik denk meisje

Dat die mensen ook geen cocktailjurkje of smoking in de kast hebben hangen..... Dat zalniet veel anders zijn.
En wbt solliciteren: waarschijnlijk ookk geen ambitie voor een job waarvoor dat wordt vereist.
Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-08-2014 om 16:45

individuele maatschappij

Onze maatschappij is inmiddels zo geïndividualiseerd dat sommigen (dat blijkt wel uit deze draad) de grootste moeite lijken te hebben met 'aanpassen aan specifieke situaties'. Het valt mij op dat een aantal mensen hier nogal uithalen naar bepaalde conventies en tradities. "Niet meer van deze tijd!". Of "Ja maar, niet iedereen heeft toch een zwart pak?" en "Ze kunnen mij toch niet verplichten om...".

Conventies en tradities maken deel uit van een cultuur. Dus ook in Nederland. Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Zoveel tradities hebben we niet meer in Nederland Ik vind dat sommigen in deze draad zich nogal 'slachtofferig' opstellen. "Ik kan toch niet verplicht worden om een zwarte broek te kopen voor een begrafenis?". Alsof een begrafenis iets is dat je zomaar overkomt. Alsof het om een zeldzame situatie gaat. Terwijl de dood er gewoon bij hoort in het leven. Tegenover iedere geboorte staat een sterfgeval: we gaan allemaal een keer dood. iedereen in onze familie en vriendenkring gaat uiteindelijk dood. En hoe ouder we worden, hoe vaker we naar een uitvaart zullen gaan. De heersende conventie in Nederland is dat je je netjes en vrij donker kleedt bij een uitvaart. En zo hebben we nog wel meer gewoonten rondom de dood - die in andere landen soms compleet anders zijn. Niets mis mee toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 16:47

Cocktailjurk of smoking

zijn natuurlijk weer andere uitersten. Bij de gemiddelde sollicitatie zal dát niet verwacht worden

Ik heb afgelopen dagen gemerkt dat mensen er soms echt in opgevoed moeten worden, omdat eigen inzicht ontbreekt. Gewoon omdat ze niet eerder met de situatie te maken gehad hebben, of omdat ze het gevoel hebben dat de regels anno 2014 niet meer zo strak zijn. En ik heb het gevoel dat met dat laatste een misvatting gaande is. Waarom zouden de 'regels' anno 2014 opeens niet meer zo strak zijn? Is gevoel voor decorum iets van vroeger?

Tonny

Tonny

31-08-2014 om 18:31

Gevoel voor decorum

Er zijn juist tradities bij gekomen. In mijn jeugd waren er geen (school) kerstdiners waar je sjiek gekleed verwacht werd, en galabal op het VO was er ook al niet bij

bibi63

Je draait een beetje door. Ik heb het over je kleding aanpassen aan de situatie: dus voor een bruiloft of sollicitatiegesprek is dat netter dan je dagelijkse kloffie. Jij denkt dan gelijk aan een cocktailjurk of smoking, maar voor de meesten geldt dat gelukkig niet. Gewoon een nettere broek/rok, leuke blouse/shirt en jasje/vest. Pin me niet vast op dit voorbeeld, iedereen kan zich hier een eigen voorstelling van maken maar niemand verwacht dat je in cocktailjurk je sollicitatiegesprek voert.

Wat betreft je eigen ambities: je denkt weer te veel vanuit je eigen situatie. Probeer het in algemeenheden te zien. Als je dochter later voor haar eerste echte job zou solliciteren, zou jij haar dan adviseren om in spijkerbroek te gaan? Ook al is het voor de functie misschien niet nodig om je netjes te kleden, het is ook een uiting van beleefdheid aan de nieuwe werkgever.

bibi63

bibi63

31-08-2014 om 20:26

hoho, jullie trekken het ook teveel door

Ik snap best bepaalde redenaties en ik ben ook helemaal niet persé tegen tradities.

Even tussendoor: de kleding die mijn kind prefereert of haar smaak is, heeft niets, maar dan ook niets met mijn smaak, kledingkeuze of wat dan ook te maken. Als zij straks moet solliciteren heeft zij wellicht heel geschikte kleding in de kast óf heeft het er voor over om te kopen. Het gaat niet om mijn kind, en sterker nog, niet om mij persoonlijk.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik vind dat iemand z'n oudste, opvallendste of wat dan ook voor kloffie moet aantrekken voor een begrafenis of iets anders. Je trekt het meest geschikte aan wat je hebt.

En de opmerking 'niet van deze tijd' vind ik ook niet heel erg logisch. Volgens mij 'schopte' men in de jaren 70 meer tegen dit soort zaken dan anno nu.

En verder: als je dat soort standaard kleding in de kast heb, is er niets aan de hand. Maar als je dat niet hebt, ook niet het geld en het verder nooit draagt, is het een ander verhaal. Áls je al zo iets aanschaft (bijv. een zwarte pantalon), die je eenmaal draagt, dan is de kans heel erg aanwezig, dat je die 3 jaar later voor de volgende begrafenis niet eens meer past.

Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 22:25

praktisch kiezen

Het is verstandig nieuwe kleren te kopen die je vaker aan kunt trekken. Het jurkje wat ik heb gekocht komt gewoon uit de nieuwe aanvoer voor de najaarscollectie. Een basis kledingstuk. De broek van man is "denim", maar volledig zwart en daarmee passend voor een uitvaart én voor de winter. Het colbert en het overhemd waren tweedehands. Of hij die vaker gaat dragen is de vraag, maar de schade valt daarvan valt heel erg mee. Samen 10 euro en dat voor een echt mooi colbertje en standaard overhemd!
Voor ons kwam alles bij elkaar niet echt uit, maar ik zit liever een maand krap dan uitgerekend bij zo'n belangrijk moment uit zuinigheid een allegaartje of te fleurige kleding uit de kast te trekken.

bibi63

bibi63

31-08-2014 om 23:24

Ja natuurlijk kaaskopje

Niets mis met jullie oplossing, in jullie situatie.
Maar:
- dat basis zwarte jurkje, draag jij wrs wel eens vaker bij gelegenheid, een ander mss nooit.
- idem voor die zwarte denim, alhoewel ik me daarbij zou kunnen voorstellen dat dat iets is waar geen enkele man zich erg ongelukkig in zal voelen.
- een beetje 'krap' zitten, kan voor een ander betekenen: de laatste week van de maand geen geld voor brood.

Mss een beetje gechargeerd, maar soms zijn situaties toch echt anders.

Hoe dan ook: je best doen om niemand opzettelijk voor het hoofd te stoten, zeker bij een begrafenis, mag verwacht worden. Opzettelijk een fel roze shirt met 'fuck' opschrift aantrekken slaat nergens op. E hoeft ook niet. Of de denim blauw of zwart is, is w.m.b. van een andere orde.

Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2014 om 01:12

Een beetje krap zitten

betekent voor ons ook dat het schrapen wordt die laatste week. Ik doe graag aan understatements.

Als je verwacht dat je nooit een zwart jurkje zult dragen kun je ook een donkere broek kopen als je die niet hebt. En ik besef dat er situaties zijn waarin echt geen ruimte is voor nieuwe kleding. Dan is het een kwestie van creatief doen met wat je hebt.

bibi63

bibi63

01-09-2014 om 07:39

Kaaskopje, leuke afsluiter

"En ik besef dat er situaties zijn waarin echt geen ruimte is voor nieuwe kleding. Dan is het een kwestie van creatief doen met wat je hebt."
Dat vind ik wel een leuke afsluiter van deze discussie....

Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-09-2014 om 23:54

Etiquette

Dat heeft toch van alles te maken met etiquette, net zoals niet smakken tijdens het eten, de deur openhouden voor een ander etcetera? Je gedraagt en kleedt je dus netjes, respectvol en gepast op een begrafenis/uitvaart. Dus als er een kledingvoorschrift is of speciale (kleding)wensen, volg je die op. Zijn die er niet, dan geldt nog steeds dat je je gepast kleedt:

"Ondanks dat de voorschriften niet meer zo eenduidig zijn als vroeger, maar een stuk informeler, zijn er nog steeds not done’s. Mocht er op de kaart een kledingvoorschrift staan houd je daar dan aan. In alle andere gevallen is nette kleding in een sobere kleur (zwart, grijs, donkerblauw) gewenst. Dus geen afgetrapte gympen, smoezelig jasje, witte of felle kleuren (tenzij dit het kledingvoorschrift is), veel make-up en opzichtige sieraden."

En uit het moderne etiquette boekje:
"Het dragen van passende, stemmige kleding bij een begrafenis blijft gewenst, zeker door de naasten. Bedank dat de overledene op deze dag de hoofdpersoon is. Juist omdat de dode voor de allerlaatste keer ‘optreedt’, cijferen de anderen zich als het ware weg door zich ingetogen en stemmig zonder enige opsmuk te kleden. Heren dus in donker pak (soms nog jacquet), wit overhemd en zwarte of donkere das; dames in zwart of donker (mantel)pak, eventueel met zwarte hoed. Vindt de plechtigheid in de zomer plaats dan kan een nette zwarte cocktailjurk ook. Let er dan wel op dat de jurk niet te kort is en ook geen lage V-hals heeft. Hebt u zulke kleren niet, zog dan voor gedekte kleuren.
In elk geval geen blote armen en/of schouders, noch minirok, ook al is het een warme zomerse dag. Geen felle lippenstift, niet te zwaar opgemaakt, geen kleurige gelakte nagels, niet behangen met sieraden. U trekt daarmee de aandacht naar uzelf toe, terwijl deze naar de dode moet gaan." (Reinildis van Ditzhuyzen: Hoe hoort het eigenlijk?)

Ik heb helaas al heel veel begrafenissen en uitvaarten bijgewoond. Dan draag ik bijvoorbeeld een zwarte jurk met een zwarte blazer/vestje of een nette zwarte broek met een grijze blouse oid. Geen sieraden op mijn horloge na. Het zijn kleren die ik sowieso toch al in de kast heb hangen voor sollicitaties, op sjiek uitgaan etcetera. Zoon heeft een nette zwarte jeans en een grijs of donkerblauw overhemd en een gilet of colbertje. Hing en hangt ook al in de kast voor het bijwonen van Bar Mitswa's, naar een sjiek restaurant gaan etcetera. Buiten dat soort gelegenheden zijn we altijd heel casual en sportief (jeans en sneakers) gekleed. Maar kleine moeite om wat nets in je kast te hebben hangen; het hoeft echt niet veel geld te kosten. Je kan alles tweedehands kopen. En ik vind een nette zwarte of jeans dus wel kunnen, zeker voor mannen en kinderen. Maar alles hangt af van in hoeverre je de overledene en/of de nabestaanden kende en kent, hoe formeel/traditioneel de begrafenis/uitvaart is en of er wel of geen specifieke kledingwensen zijn.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2014 om 08:11

ik vrees...

...dat sommigen hier denken dat je er gelijk als een zwerver uitziet, als je een spijkerbroek draagt. Maar ook in denim kun je netjes en gepast gekleed gaan. En het betekent niet dat je op afgetrapte gympen loopt of in campingsmoking. En Kaaskopje, ik denk inderdaad dat de regels minder strak zijn. Ik zie op begrafenissen best wat fleuriger of casual kleding, zeker als het een begrafenis is van jongere personen.

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 14:58

Kom op zeg Elisa

Het gaat niet om afgeknipte spijkerbroeken met hawaiihemden.

"Het zijn kleren die ik sowieso toch al in de kast heb hangen voor sollicitaties, op sjiek uitgaan etcetera. Zoon heeft een nette zwarte jeans en een grijs of donkerblauw overhemd en een gilet of colbertje. Hing en hangt ook al in de kast voor het bijwonen van Bar Mitswa's, naar een sjiek restaurant gaan etcetera"
Sorry, maar in zulk soort kringen begeeft niet iedereen zich. Bar Mitswa's?? Wat is dat in hemelsnaam? Sjiek restaurant? Er zijn er meer die daar nooit komen dan die er wel komen. Dus dat iedereen, laat staan jongelui, een zwart gekleed pak in de kast hebben hangen voor gelegenheden? Nou nee, dat denk ik toch echt niet. En voor een een kleine honderd euro een 2e hands in de kast hebben hangen. Nou, ik kan je vertellen, dat velen die kleine honderd euro echt niet hebben, en al helemaal niet voor om 'in de kast te hebben voor een gelegenheid' die wellicht zelden is en áls die is, dat pak allang niet meer past.

Ik zou zeggen: voor iedereen die niet iets speciaal geschiktst heeft: trek uit de kast wat het minst ongeschikt is......

Bibi

Jaina

Jaina

03-09-2014 om 15:21

Geen 100 euro

Nette kleding hoeft echt geen 100 euro te kosten. Een nette broek voor jongens heb je voor een tientje of zo, overhemd/blouse kan ook heel goedkoop. Voor meisjes geldt hetzelfde. Tweedehands kan ook een prima keuze zijn.
Natuurlijk heb je mensen die echt geen cent over houden in de maand en dat ook niet kunnen betalen. Maar dat geldt maar voor een hele beperkte groep mensen. Er zijn ook genoeg mensen die best het geld hebben maar die een houding hebben van je neemt me maar zoals ik ben of die oprecht geen idee hebben wat gepast is.
Overigens is inderdaad de vraag eerder wat gepast is dan of je iets gepast aan doet want een trainingspak vinden mensen niet kunnen en een spijkerbroek dan weer wel. Dan maak je dus al een selectie. Dus dan kan je die selectie ook wat verder maken en iets aantrekken wat passend is bij een begrafenis.
Ken je de overledene goed dan is dat makkelijker want je weet wat ok is en of er iets speciaals wordt gevraagd zoals helemaal in het wit komen, spijkerbroek, middeleeuwse kleding of dat casual kleding prima is of juist helemaal niet passend is.
Weet je niet wat de verwachting dan is het verreweg het meest gepast om je te houden aan de algemene etiquette regels en die schrijven nou eenmaal donker en netjes voor.
Je daar niet aanhouden is eigenlijk jezelf op de eerste plaats zetten op zo'n dag want je eigen voorkeuren kan je blijkbaar niet voor een enkele keer even achterwege laten.

Angela67

Angela67

03-09-2014 om 15:35

vraag het aan de betrokkenen

de mensen die zeggen dat het afgezaagd of overbodig of te duur zou zijn om nette/donkere kleding aan te doen, die zouden eigenlijk moeten vragen aan de nabestaanden wat zij het liefste zouden zien. Dan laat je namelijk direct zien dat je betrokken bent en het graag wil doen zoals zij het willen.

Maar .....

Je voelt dan zelf wel aan dat je een nabestaande niet gaat lastig vallen met zo'n vraag in de dagen voor de begrafenis .

Dus. . . .

Daarom hebben we dit soort algemene etiquette (afspraken) zodat je weet dat je altijd goed zit.
En dat is toch wat je wilt als bezoeker van een begrafenis? Dat je datgene doet wat de nabestaanden fijn vinden?

gr Angela

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-09-2014 om 15:50

Kleding

Ik heb zelf altijd een minimuminkomen gehad (en nog steeds) en bijna vijf jaar in de schuldsanering gezeten. Kleding, net of niet, hoeft echt niet veel geld te kosten en kan zelfs gratis zijn. Voor de allerlaagste inkomens zijn er kledingbanken en instanties als Dress for Succes. Dan is er nog Marktplaats, de uitverkoop en vrienden/familie. Ik denk dat iedereen best een setje "nette" kleding kan aanschaffen of in de kast kan hebben liggen voor gelegenheden als begrafenissen, sollicitaties enzovoorts. Een nette donkere jeans, een mooie blouse/overhemd, een jurk/rok en een paar nette schoenen. Multifunctionele kleding dus. Zelfs mijn zus, die wars is van alle conventies, nogal alternatief is en weinig te besteden heeft, heeft een set nette kleding. Voor uitvaarten, contact met potentiele cliënten, op sjiek uitgaan (voor als onze moeder eens in het jaar haar kinderen en kleinkinderen uit eten neemt ofzo) etcetera. Op alle overige dagen loopt ze in een oude spijkerbroek, afgedragen shirt en afgetrapte schoenen. Ben het dus verder met Jaina eens.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2014 om 18:14

Jaina

Nogmaals, ook in donkere jeans kun je er netjes uitzien. Overigens, het feit dat ik niet in mantelpak en parelketting ga, wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ik binnenstap met een attitude die uitstraalt dat ik schijt heb aan iedereen en dat mensen mij moeten nemen zoals ik ben. Dat is een vreemde aanname, en nogal veroordelend.Ik kom daar om medeleven te betuigen aan de overledene en de nabestaanden. En de meeste mensen die ik ken, waarderen dat en kijken niet op een parelketting meer of minder.

Barvaux

Barvaux

03-09-2014 om 18:14

Elisa

Ik kan je vreselijke etiquette-citaten niet rijmen met de spijkerbroek van je zoon.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-09-2014 om 20:01

Barvaux

Dat zijn niet mijn "vreselijke" etiquette-citaten, die zijn uit het standaardwerk van de etiquette. Een heel nuttig en informatief boek over etiquette en waarom bepaalde zaken tot de etiquette horen.
En waarom wel een spijkerbroek? Omdat we nu eenmaal in het algemeen een stuk informeler zijn geworden in een modernere samenleving. En dan pas je je aan. Bij de uitvaart van zijn vriendinnetje/collega die omkwam bij de vliegramp droeg hij, net als alle kinderen, dus een nette donkere spijkerbroek. Bij de begrafenissen van zijn ooms en tantes droeg hij een nette broek omdat diens familie en nabestaanden een stuk traditioneler zijn en dit op prijs stelden. Het gaat om respect en je aanpassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.