Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hannes

Hannes

16-01-2009 om 13:06

Dromen

Als een droom vervelend wordt, nachtmerrie-achtig, kan ik besluiten om te stoppen en wakker te worden. Ik heb er nooit zo over nagedacht en ging er vanuit dat iedereen dat kon. Laatst had ik het erover met iemand en die was stomverbaasd. Hoe is dat bij jullie? Kunnen jullie bewust wakker worden uit dromen?
Groet, Hannes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-01-2009 om 13:21

Ik dacht ook dat vrij normaal was dus ben benieuwd of er mensen zijn die het niet kunnen?

Julia64

Julia64

16-01-2009 om 14:52

Nee

Nee, absoluut niet, als ik droom is dat op dat moment de realiteit voor mij. Zelfs als ik wakker word, ben ik soms nog een minuut ofzo helemaal in de war en duurt het wel even voor ik besef dat het allemaal niet echt was.
Ik kan me er ook niks bij voorstellen, bij zo'n bewust besluit, maar blijkbaar is het iets wat je aan kan leren? Ik zou heel graag weten hoe!

groet
Julia

Margreet

Margreet

16-01-2009 om 15:25

Lucide dromen is te leren!

Wat jullie bedoelen is lucide dromen, beseffen dat je droomt en er sturing aan geven. Dit is te leren, meer hierover kun je lezen op http://www.innerned.org/lucidedromen.html. In de Quest heeft er laatst ook nog een artikelen over gestaan.

De tihamatruc

Als je vermoed dat je droomt, probeer je te vliegen. Lukt dat, dan droom je dus. Bij mij blijkt dat te werken. Ik ben, sinds ik dat hoorde, al een paar keer aan een nare situatie ontsnapt door gewoon weg te vliegen.

Toch maar eens proberen dan

al snap ik niet hoe je kan vermoeden dat je droomt als je slaapt?
Ik werd laatst huilend wakker, had gedroomd dat er iets met mijn zoontje gebeurd was. Tranen stroomden over mijn wangen, zelfs toen ik wakker was, leek het nog echt.

Zou mooi zijn als het wegvliegen de volgende keer lukt!

gula

Polly Shearman

Polly Shearman

16-01-2009 om 16:52

Ik droom vreselijk veel

Meestal zijn het gewoon hele rare dromen van allerlei gebeurtenissen op en rij. Heel soms een nachtmerrie tussendoor. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik een droom kon leiden. Wel dat ik kan besluiten nu ga ik over dit en dat dromen. Think happy thoughts en dan droom ik meestal niet vervelend. Ook niet bijzonder fijn hoor maar meestal vooral vreemd.
Ik zit nu weer in een periode dat ik veel droom, ik zou ze eigenlijk eens op moeten schrijven elke ochtend want achteraf gezien is het vaak zo stom dat het grappig word.
Ik heb 1 zoon die net als mij heel veel droomt, oudste is net zijn vader en droomt haast nooit, en jongste kan nog niet zeggen of hij droomt of niet.

Ik kan het ook. En eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat er ook mensen zijn die dat niet kunnen. Mijn man kan het meestal ook, behalve als hij over een bepaalde heftige periode in zijn leven droomt.

Overigens wel een heel goed idee om het aan je kinderen te leren!

tonny

tonny

16-01-2009 om 22:14

Geweldig, dromen

hoe gekker hoe beter.

Maar ik geloof niet dat ik in een droom ooit de leiding kan grijpen. Ik zal er eens op proberen te letten.

tonny

tonny

tonny

16-01-2009 om 22:16

Vanochtend toen ik bijna wakker werd

droomde ik over een ietsje mollige vrouw die door een aantal mannen werd aangepraat een liosuctiebehandeling te laten doen. Ik zei tegen haar dat dat niet zou helpen als je wegens je genen op bepaalde plekken wat molliger bent, net als je moeder en je oma. En ik riep ook nog in het Engels 'You can't stop aging.' Huh?
Rare droom. Dat krijg je ervan als je na de wekker niet meteen opstaat.

tonny

ilsepilse

ilsepilse

16-01-2009 om 22:30

Sturen

kan ik ook wel van he wakker worden dit is niet echt...
een keer huilend wakker geworden omdat mijn zoontje van een brug gevallen was... mijn man maakte me wakker ..

Agnet

Agnet

16-01-2009 om 22:42

Ja hoor

Als ik een leuke droom heb en ik word wakker dan kan ik verder slapen om mijn droom 'af te maken'.

Omgekeerd werkt het gelukkig ook, bij een enge droom kan ik wakker worden. Expres dus, ik dwing mezelf om wakker te worden.

Ik dacht inderdaad dat iedereen dat kon. Ik kan mijn dromen ook gewoon navertellen, heel gedetailleerd.

Tihama

Tihama

16-01-2009 om 23:02

Grinnik

Kom ik hier mijn naam tegen. Op de site die Margreet geeft staat een techniek die je kunt gebruiken.

Ik heb zelf destijds een andere techniek gebruikt:
-voor je in slaap valt jezelf heel sterk voornemen (mentaal trainen) dat je helder wil dromen
-het moment als je voelt dat je wegvalt, dat nogmaal herhalen
- als je daardoor weer helemaal wakker dreigt te worden, weer jezelf voornemen dat je helder wilt dromen

Als je geluk hebt, dan zul je tijdens je eerste droomperiode (binnen 2 uur na het in slaap vallen) deze bewuste gedachte nog zo actief hebben dat je er tijdens je droom aan denkt om die 'vliegcheck' te doen.
Als dat de eerste nacht niet lukt, dan kun je dat een aantal nachten herhalen. Vermoedelijk gaat het na een tijdje dan lukken.
De kinderen heb ik het trouwens niet echt kunnen leren nog. Ik heb ze wel n.a.v. nachtmerries verteld wat ze kunnen doen, maar volgens mijn dochter lukte het niet.

Ik heb trouwens vannacht vooral heel veel gedroomd over piano's

Tihama

Petr@

Petr@

17-01-2009 om 10:49

Herkenbaar

wat Cameron schrijft over het wegzakken van een droom. Ook ik heb moeite om wakker te worden. Het lukt mij dus nooit om meteen m'n bed uit te springen als de wekker gaat en bouw dus altijd een marge in met de wekker zetten.

May

May

17-01-2009 om 10:56

Soms weet ik dat ik droom

En kan ik dus allerlei leuke dingen doen in mijn droom. Ik reed op een politieblokkade af en dacht 'ik droom dus ik rij lekker door' Of ik ga een stukje vliegen, das ook leuk... Het komt niet zovaak voor, maar als het een keer voorkomt, word ik met de grootste lol wakker..

Dropke

Dropke

17-01-2009 om 17:25

Oefenen

Het is wel een kwestie van oefenen.
Ik heb een periode gehad dat ik me heel erg verdiept heb in dromen. Erg leuke hobby! Je kunt je dromen het beste sturen als je uitgerust bent. Daarom droom je ook vaak veel in de ochtend-uren.( dromen die je vaak onthoud) Hard op zeggen wat je wil dromen en gek genoeg gebeurd dat dan vaak ook. Een droomdagboek bijhouden kan ook een goede hulp zijn. Pen en papier naast je bed leggen en je droom gelijk opschrijven als je wakker wordt. Tenminste de grote lijnen in ieder geval. Doe je dat niet, dan merk je dat je het meeste weer vergeet. Zo word je je bewust van je dromen. Lucide dromen vond ik ook wel het leukst. Je hebt dan de volledige regie en je kunt ruiken, voelen en proeven. Door mijn enthousiasme werd ik in het begin wel snel wakker, omdat je beseft dat je droomt. Maar hoe geweldig is het dat je dwars door het raam heen kunt en de hele wereld over kunt vliegen ! Heerlijk kunt gaan eten, zonder te betalen ! Je overleden dierbaren gewoon weer kunt opzoeken....dromen, geweldig !

gr Dropke

Jesse_1

Jesse_1

17-01-2009 om 19:50

Grappig

Afgelopen nacht droomde ik iets dat niet zo leuk was (iets met vieze dikke wormen of zo), toen bedacht ik dat ik moest proberen om te vliegen en dat ik dan WIST dat het een droom was, en dat lukte!
Dank voor de tip, Jesse

Hannes

Hannes

17-01-2009 om 22:18

Veel meer mogelijk!

Oh, wat leuk, er is dus nog veel meer mogelijk. Ik ben helemaal niet zo'n droomenthousiasteling. Ik herinner me niet zo heel vaak dromen, jammer genoeg want ik heb wel eens dromen waar ik heel veel informatie uit krijg en ook een heel goed gevoel aan overhoud. Ik heb ook niet zo heel veel invloed in dromen. Ik word me alleen echt bewust van het feit dat ik droom als een droom moeilijk wordt. En dan neem ik dus een bewust besluit om nog even door te gaan of te stoppen. Maar als ik dan doorga, heb ik weer niet het gevoel dat ik heel bewust handel. De volgende keer ga ik ook proberen te vliegen. Niet stoppen of doorgaan maar vliegen, far out! Ik hoop dat ik het onthou. En misschien toch maar eens proberen wat méér te dromen. Zou leuk zijn, ik heb wel wat wensen qua onderwerp.
Groet, Hannes

Mijn oudste...

heeft vorig jaar zijn spreekbeurt over dromen gehouden. Als voorbereiding heeft ie een maand lang met een schriftje naast zijn bed geslapen om al zijn dromen op te schrijven. Nou, na een paar dagen ging ie helemaal los. iedere ochtend stonden er zeker 2 (maar soms wel 4 of 5) bijna onleesbare verhalen in zijn schriftje, met de meest hilarische dromen. Sommige gemakkelijk te herleiden als absurdistische verhaspelingen van dingen die overdag gebeurd waren, andere volstrekt onnavolgbaar. Tijdens zijn spreekbeurt heeft ie voorgelezen uit eigen werk. Het was een doorslaand succes!

Ingrid

Ook zoiets lastigs

Meestal weet ik totaal niet meer wat ik gedroomd heb. Maar ik heb de vervelende neiging om geluiden van buiten in mijn droom te verwerken. Hoe vaak het niet gebeurd is dat iemand me wakker moest maken omdat mijn wekker bleef piepen... droomde ik dat het een achteruitrijdende vrachtwagen was of iets dergelijks.

Genista

Dat heb ik dus ook! Alarmen die afgaan en die ik in mijn droom niet kan vinden, dat blijkt dan de wekker te zijn die al 10 minuten staat te piepen. En ik intussen al dromend maar paniekerig lopen zoeken naar de uitknop. Manlief die toen we nog in de flat woonden een keer een kwartier aan de voordeur heeft staan rammelen omdat ik de veiligheidsknip er weer op had gedaan en terug in bed was gedoken (ja ik droomde wel dat iemand mij riep, maar ja... )

Dat lucide dromen kan ik ook. En nog iets handigs: dingen die ik écht vergeten of kwijt ben, terugvinden in mijn droom. Als ik me sterk genoeg voorneem dat ik vannacht droom waar het is gebleven, kan het gebeuren dat ik wakker word met een heel sterk idee waar ik moet gaan zoeken. En daar ligt het dan inderdaad. Dat laatste lukt niet vaak hoor, helaas

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.