Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ladieda

Ladieda

22-02-2016 om 11:15

Dubai

Mijn vriend heeft de kans om een tijdje in Dubai te gaan werken. Dan wil ik natuurlijk ook wel op bezoek gaan. Kun je daar als vrouw een beetje veilig over straat, en mag je wel zelfstandig rondlopen?
Eigenlijk staat het me tegen, zo'n land waar vrouwen minder rechten hebben, maar een weekje zon is natuurlijk best fijn


angel3

angel3

22-02-2016 om 15:35

uhm

Heb je je wel verdiept?
Het is geen saudie arabie. Vrouwen kunnen alles en ook zelfstandig over straat. Ik weet niet van wanneer tot wanneer hij er gaat werken en wanneer je wil gaan maar weet wel dat je er tussen juni en september beter niet kan komen. Bloed en bloedheet. Vrienden van ons komen altijd naar nederland in de zomer. Het kan er oplopen tot 45 -50 graden.

Ladieda

Ladieda

22-02-2016 om 16:01

Nou...

Op de site van Rijksoverheid lees ik wel dingen als: homoseksualiteit is strafbaar, seks buiten het huwelijk is strafbaar, lichamelijk contact in het openbaar is strafbaar. Dat is natuurlijk niet aan de orde als ik in mijn eentje zou gaan winkelen, maar geeft wel een indruk van de 'aard' van het land.

Barbara

Barbara

22-02-2016 om 16:58

in de zomer geweest

Ik ben in de zomer 2 dagen geweest. Ik was met mijn gezin dus ik weet niet hoe het is als je alleen loopt, maar je ziet vanalles. Volledig gesluierde vrouwen (boerka's) en westers uitziende vrouwen. Je moet fatsoenshalve wel echt minimaal tot en met je knieen bedekken en tot je ellebogen - liefst wat meer. Dat is ook niet erg, want van de weekje zon moet je je niks voorstellen. Die zon moet je namelijk te allen tijde vermijden. Je loopt zowat op de evenaar, dat betekent: smeren met factor 30 of 50, zoveel mogelijk huid bedekken, hoed of pet op.
Die minimaal 42 graden is ook niet zo lekker. Daarom is daar alles airconditioned. Als je even buiten bent (vlak voor je een metro, taxi, vliegveld of winkelcentrum instapt), voel je je alsof je in een hete fohn stapt.

Het is best leuk om eens mee te maken, zeker als je winkelen leuk vindt (ik niet zo).

Imogen

Imogen

22-02-2016 om 17:43

lol

'homoseksualiteit is strafbaar, seks buiten het huwelijk is strafbaar, lichamelijk contact in het openbaar is strafbaar'

Wat ben je allemaal van plan dan in dat weekje?

arbe

arbe

22-02-2016 om 17:48

imogen

nou ja, 2 van de 3 zou je min of meer al automatisch kunnen zijn/doen. Dan blijft er denk ik alleen nog maar seks buiten het huwelijk over

Ladieda

Ladieda

22-02-2016 om 17:58

Nou... (2)

Hoe strikt zijn ze daarmee? We zijn 'gewoon' een heterostel, maar ongehuwd. En zou je al gearresteerd kunnen worden voor het hand in hand lopen of een enkele kus op het vliegveld? Dan moeten we maar goed uitkijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-02-2016 om 18:12

Ladieda

"Hoe strikt zijn ze daarmee? We zijn 'gewoon' een heterostel, maar ongehuwd. En zou je al gearresteerd kunnen worden voor het hand in hand lopen of een enkele kus op het vliegveld? Dan moeten we maar goed uitkijken."

Nee, er gebeurt natuurlijk niets. Vast niet. Maar ik zou persoonlijk niet naar zo'n land op vakantie (of anderszins) gaan als ik de keus had. Alleen al het idee dat je 'strafbaar' zou zijn als je niet getrouwd bent (ben ik inderdaad niet)!

Arbe:
"nou ja, 2 van de 3 zou je min of meer al automatisch kunnen zijn/doen. Dan blijft er denk ik alleen nog maar seks buiten het huwelijk over"

Oh ja, Arbe. Is dat alles? Dit is ene fundamentalistisch moslimland hoor. Dus daar houdt het niet op. Geloof je in god? Nee? Dan heb je pas echt een probleem in het westers ogende Dubai (UAE):

"Atheists and other religious skeptics can be executed in at least thirteen nations: Afghanistan, Iran, Malaysia[citation needed], Maldives, Mauritania, Nigeria, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sudan, the United Arab Emirates and Yemen."

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Discrimination_against_atheists

Je kunt als atheist dus de doodstraf krijgen in Dubai! Nou, dat lijkt me echt een leuk land om te bezoeken.

Fijn he, die islam? Laten we vooral zoveel mogelijk moslims importeren, wie weet wordt het hier dan ooit ook zo leuk!

Dubai

"Kun je daar als vrouw een beetje veilig over straat, en mag je wel zelfstandig rondlopen?". Lijkt me wel een risico'tje. Als je verkracht wordt draai je de bak in voor het hebben van seks buiten het huwelijk.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-23381448

skik

"Fijn he, die islam? Laten we vooral zoveel mogelijk moslims importeren, wie weet wordt het hier dan ooit ook zo leuk!"

Dat zijn inderdaad PRECIES de mensen die deze kant opkomen. Die willen het zichzelf zo lastig mogelijk maken, van een moslimland waar homoseksualiteit, andere of geen religie en seks buiten het huwelijk verboden is en zwaar bestraft wordt, naar een christelijk of religieloos geöriënteerd land. Met als doel zo snel mogelijk hier dezelfde wetgeving er door te drukken. Niet de moslims die dat te gortig vinden en juist op de vlucht zijn voor dit soort ellende.

Ben je echt zo bang of vind je het leuk om te stangen?

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

22-02-2016 om 21:05

Deja skik

"Dat zijn inderdaad PRECIES de mensen die deze kant opkomen. Die willen het zichzelf zo lastig mogelijk maken, van een moslimland waar homoseksualiteit, andere of geen religie en seks buiten het huwelijk verboden is en zwaar bestraft wordt, naar een christelijk of religieloos geöriënteerd land. Met als doel zo snel mogelijk hier dezelfde wetgeving er door te drukken. Niet de moslims die dat te gortig vinden en juist op de vlucht zijn voor dit soort ellende."

Nee, skik, zo dom ben ik niet. Ze komen voor de poen en die ellende nemen ze als culturele en religieuze bagage gewoon mee. Ze weten dat onze slappe cultuur ze hier geen strobreed in de weg gaat leggen.

"Ben je echt zo bang of vind je het leuk om te stangen?"

Als je wat beter naar een land als de UAE kijkt zie je de grimmige realiteit die onder de glanzende wolkenkrabberpuien schuilgaat. Zeer relevant dus voor dit draadje. Het is vaak prettiger om net te doen of het er allemaal niet is, maar het is er wel. Het is er in moslimlanden en het komt mee op de boot hiernaartoe. Ik kan ervoor kiezen om niet naar een kwalijk land als de UAE te gaan, maar het ziet hier vol mensen die vinden dat ik een slecht mens ben als ik het een slecht plan vindt dat massa's immigranten met diezelfde ideologie hierheen komen.

Maar iets zegt mij dat het niet de bedoeling is als we die discussie hier nog eens dunnetjes over gaan doen.

Ongetrouwd?

Kun je wel samen een hotelkamer boeken als je ongetrouwd bent? Wordt dat stilzwijgend geaccepteerd of controleren ze daar ook op?
Dat zou ik me wel afvragen.

Ladieda

Ladieda

22-02-2016 om 21:49

Hmmm

Ik geloof dat ik al niet meer durf ;-(

Je blijft maar alle 1,5 miljard moslims over één kam scheren. Alsof alle niet-praktiserende katholieken die alleen met Kerst naar de kerk gaan er precies hetzelfde gedachtegoed op na houden als Mormonen, zwaar gereformeerden of Jehova's getuigen.

Maar goed, zoals ik in een eerder bericht al aangaf zou Dubai mijn vakantieland niet zijn, vanwege het nieuwsbericht dat ik gaf. En als ik dan toch reisadvies aan het geven ben: India zou ik ook afraden vanwege het seksuele geweld, en een tripje naar de VS kan je ook makkelijk met je leven moeten bekopen, ze schieten er daar nogal graag zomaar op los. Of niet zomaar maar specifiek, maar wel nog steeds graag.

skik

Jaina

Jaina

22-02-2016 om 22:19

Ladadie

Maak je geen zorgen. Er gaan elk jaar talloze toeristen naar Dubai. Het is ontzettend leuk om te bezoeken. Natuurlijk is het een autoritaire staat waar de mensenrechten niet gerespecteerd worden. Je kan er principieel voor kiezen om niet naar dat soort staten toe te gaan uiteraard. Ik ken mensen die dat doen. Persoonlijk ga ik wel. Net zoals ik ook naar China zou gaan bijvoorbeeld. Maar ik snap heel goed dat mensen uit principe niet gaan want het mensenrechtenplaatje is niet fraai.
Ik ben meerdere keren in de VAE geweest en dat beviel prima. Ik ken mensen die er wonen (zowel locals als expats) en die leiden echt hele normale levens. Stiekem kan er sowieso alles.
Ik zou er wel voor kiezen om inderdaad niet in het openbaar hand in had te lopen of je man te zoenen. Dat past ook niet bij de cultuur en word daar als schandalig gezien.

Je kan als vrouw verder prima in je eentje over straat, je hoeft geen hoofddoek te dragen of zo en ik heb me er geen seconde onveilig gevoeld.
Er wonen in Dubai veel meer expats dan locals.

Stenna

Stenna

22-02-2016 om 22:27

ongetrouwd

Ik heb eens bij het inchecken in een hotel in een bijzonder katholieke streek in katholiek land moeten bewijzen dat wij getrouwd waren. Dat kon ik niet, we hebben andere namen en trouwboekje heb ik normaal niet bij me. Dat, en het feit dat ik het belachelijk vond, maakte dat we maar ander hotel gezocht hebben. Gelukkig waren ze niet allemaal zo streng.
Verder zou ik zelf niet zo snel naar Dubai gaan, of andere landen waar vrouwen als minderwaardig worden beschouwd en behandeld, maar dat is meer principieel. Lijkt me ook niet zo heel leuk, wat kun je daar verder doen behalve winkelen?

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2016 om 11:51

skik

"Je blijft maar alle 1,5 miljard moslims over één kam scheren. Alsof alle niet-praktiserende katholieken die alleen met Kerst naar de kerk gaan er precies hetzelfde gedachtegoed op na houden als Mormonen, zwaar gereformeerden of Jehova's getuigen."

Ken je moslimlanden waarin religieuze minderheden ongestoord hun religie (of gebrek daaraan) kunnen belijden?

Lastig voetballen weer met al die beweeglijke doelpalen.

skik

angel3

angel3

23-02-2016 om 14:20

stenna

Dubai is ontzettend veelzijdig! En ik vind het zelf een erg innovatieve, inspirerende stad. Je kunt daar op het hoogste gebouw van de wereld. Dat vond ik zelf echt een bijzondere ervaring. Ook kun je de woestijn in. Naar het strand. Ze hebben fantastische waterparken. De souks (markten) zijn erg leuk om te bezoeken, de theehuizen. Shoppen hebben wij nauwelijks gedaan eerlijk gezegd. Maar goed ik hou niet van shoppen

ad hombre

Ik weet niet hoe het in Indonesië is? Maar toen ik daar was, was ik verbaasd over het aantal moslimas op scooters naast alle andere geloven die je daar op straat ziet.

bieb63

bieb63

23-02-2016 om 22:03

Ik zou

sowieso niet voor m'n plezier naar Dubai gaan, niets te zoeken daar, trekt me totaal niet, enz. Maar als m'n vriend daar tijdelijk zou verblijven is het een ander verhaal. Nog steeds niet graag, behalve dan om m'n vriend te bezoeken, dus een reden om te gaan.
Ik zou i.i.g. gewoon eens op Internet speuren. Genoeg expats daar, dus vast ook zat fora over de do's and don'ts.

MK

MK

24-02-2016 om 10:25

ervaring

Mijn vriend heeft er een half jaar gewerkt (voordat we kinderen hadden) en ik ben er toen ook een week op bezoek geweest. Wij waren (en zijn nog) ongetrouwd en dit was geen enkel probleem. We gingen vooral naar restaurants waar ook veel expats kwamen en de westerse vrouwen droegen er gewoon hemdjes en mouwloze jurkjes of korte rokjes. Dat was geen enkel probleem. Alcohol ook niet, cocktails in overvloed.

Overdag lagen we aan het strand/zwembad en gingen we shoppen. Alleen in de grote shoppingmalls kwamen we de gesluierde vrouwen tegen. Het oude centrum stelt niet veel voor. Verder kan je nog een woestijnsafari oid doen.

Echt geen reden om Dubai niet te bezoeken hoor, niet bang zijn!

Vriend heeft ook in Riyadh (Saoedie Arabie) gezeten en dat is een heel ander verhaal. Ik was daar als ongetrouwde vrouw niet welkom en daar gaan mannen en vrouwen ook echt van elkaar gescheiden naar een restaurant. Het leuke leven voor expats vindt daar alleen plaats binnen de compounds. Als vrouw heb je in SA gewoon niks te zoeken.

Geloof me, Dubai wil de nieuwe wereldhub/wereldstad worden en als zij westerlingen van zich zouden vervreemden zou dat echt nooit gaan lukken.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2016 om 14:55

MarSy

"Ik weet niet hoe het in Indonesië is? Maar toen ik daar was, was ik verbaasd over het aantal moslimas op scooters naast alle andere geloven die je daar op straat ziet."

Mijn halve familie is Chinees/Indonesisch van oorspronkelijk christelijke gezindte. Die waren na de tweede wereldoorlog uitgemoord (door moslims) als ze niet naar het platteland waren gevlucht.

De familie die er nog woont heeft opvallend hoge muren met glas en prikkeldraad bovenop. Niet voor niks.

Nog steeds zijn er met enige regelmaat onlusten in Indonesie waarbij christenen worden getarget, zomaar een paar nieuwsartikelen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/1955918.stm

http://www.theaustralian.com.au/news/world/beheaded-girls-were-ramadan-trophies/story-e6frg6so-1111112492769

Je moet niet denken dat je een realistisch beeld van een land krijgt door even op straat te kijken. In Indonesie kan het ook behoorlijk smerig worden. Ik ga wel naar Bali (vnl. Hindoe), maar de rest van Indonesie staat me ook niet erg aan.

Maar ze hebben geen doodstraf voor atheisme voor zover ik weet. Dat dan weer niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2016 om 14:58

"Geloof me, Dubai wil de nieuwe wereldhub/wereldstad worden en als zij westerlingen van zich zouden vervreemden zou dat echt nooit gaan lukken."

Hoe interpreteer je in dat kader de doodstraf voor atheisten die ze daar blijkbaar nog steeds hebben?

MK

MK

24-02-2016 om 17:12

provoceren

Ik ben zo atheïstisch als het maar kan, leef in zonde met 2 onwettige kinderen.
Het gaat hierbij om het provoceren en dat is natuurlijk nergens voor nodig. Ga jij je atheïsme of christelijk geloof aan anderen proberen op te leggen dan zal je daar ongetwijfeld een probleem hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat ze een Amerikaan of Brit voor dit vergrijp snel ter dood zullen brengen, maar dat je ervoor in de gevangenis komt lijkt me evident.

Ik zeg helemaal niet dat het een geweldig vrij en democratisch land is. Verre van dat. Ze leven zelf riant en buiten gastarbeiders uit. Maar de vraag van TO is of ze er een weekje heen kan gaan en dat kan prima.

Zo is China ook een geweldig land om te bezoeken maar zeker niet het toonbeeld van vrijheid voor iedereen. En zo kan je nog wel even doorgaan...

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2016 om 17:34

"Ik ben zo atheïstisch als het maar kan, leef in zonde met 2 onwettige kinderen. "

Good for you!

"Het gaat hierbij om het provoceren en dat is natuurlijk nergens voor nodig. Ga jij je atheïsme of christelijk geloof aan anderen proberen op te leggen dan zal je daar ongetwijfeld een probleem hebben."

Provoceren staat niet in de delictsomschrijving he. Gewoon atheistisch zijn is genoeg. Mocht je daar onverhoopt verkracht worden door een local kun je je lol ook op. Een verkrachting kan je natuurlijk overal gebeuren, maar het justitiele apparaat gaat daar op een zeer bijzondere manier mee om:

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-23381448:

"A Norwegian woman has spoken out about the 16-month prison sentence she received in Dubai after reporting a rape incident to police. --- Interior designer Marte Deborah Dalelv was on a business trip in Dubai when she says she was raped. --- The 24-year-old reported the March attack to the police but found herself charged with having extramarital sex, drinking alcohol, and perjury."

"Ik kan me niet voorstellen dat ze een Amerikaan of Brit voor dit vergrijp snel ter dood zullen brengen, maar dat je ervoor in de gevangenis komt lijkt me evident."

Voor het *zijn* van atheistisch! En voor Noorse vrouwen geldt die protectie blijkbara niet!

"Zo is China ook een geweldig land om te bezoeken maar zeker niet het toonbeeld van vrijheid voor iedereen. En zo kan je nog wel even doorgaan..."

Jij denkt er blijkbaar anders over, maar voor de lol reizen naar een land waar je alleen al vanwege je mening de doodstraf kan krijgen (al is het maar theoretisch) lijkt mij gestoord. Maar als je je kop in het zand wilt steken is daar in Dubai - naar men zegt - ruim gelegenheid voor.

Volgens mij zijn ze net zo eng als SA, maar uit economische motieven gaan ze er wat discreter mee om.

Imogen

Imogen

24-02-2016 om 18:50

ik ben benieuwd

wat ze in Dubai over Nederland zeggen. Dat is vast ook niet best (drugs, hoeren, proberen hun Westerse gedachtegoed aan andere landen op te leggen, doen niks aan de klimaatcrisis, aanbidden de god die Geld heet)

MK

MK

24-02-2016 om 20:30

sja jeetje Ad

Als je zo denkt, kom je niet ver. Ik vind reizen leuk. Dus ook in Azie en Afrika waar men het inderdaad niet zo nauw neemt met de vrijheid. Juist het beleven van verschillende culturen maakt dat ik Nederland meer kan waarderen. Zo van: leuk voor een vakantie maar blij dat ik in Nederland woon.

Dat verhaal van die Noorse toeriste is natuurlijk vreselijk, maar er komen jaarlijks miljoenen Westerse dames in Dubai en van grootschalige vervolgingen is echt geen sprake.

Overigens is een vriendin van mij (Nederlandse en streng gereformeerd) met haar gezin op vakantie geweest in Kazachstan om missiewerk te verrichten. Dat vind ik nou dom, naïef en vragen om problemen. Gelukkig is ze heelhuids teruggekeerd, maar toch.. hoe verzin je het? Dat zou ik als atheist echt niet in mijn hoofd halen.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-02-2016 om 07:30

Imogen

"wat ze in Dubai over Nederland zeggen. Dat is vast ook niet best (drugs, hoeren, proberen hun Westerse gedachtegoed aan andere landen op te leggen, doen niks aan de klimaatcrisis, aanbidden de god die Geld heet)"

Wat ze over ons zeggen is juist het probleem. In Dubai en andere moslimlanden haten ze (ik generaliseer, ik wet dat er ook mensen zijn die daar anders over denken, maar dat is helaas een kleine minderheid) het westen. Niet zozeer om de hoeren en de drugs want die hebben ze daar net zo goed. Ze haten ons om het feit dat we ons vrijgevochten hebben van religie. En natuurlijk omdat we zo verdraaide succesvol zijn. Omdat ze van 'ons' afhankelijk zijn voor hun Mercedessen en hun geliefde mobiele telefoons terwijl we onbeschaamd atheistisch zijn.

Omdat ze ons haten haten ze ook westerse uitvindingen als mensenrechten en vrouwenrechten. Iedere Dubaiaan die zich inzet voor mensen- of vrouwenrechten is onmiddelijk verdacht. Dat verklaart de onbeschaamde middeleeuwse behandeling van die Noorse vrouw.

MK:
"Als je zo denkt, kom je niet ver. Ik vind reizen leuk. Dus ook in Azie en Afrika waar men het inderdaad niet zo nauw neemt met de vrijheid."

Oh, maar ik ook hoor. Misschien heb ik wel meer gereisd dan jij. Zelfs naar moslimlanden. Maar als jij zoveel gereisd hebt als ik moet je gemerkt hebben dat de sfeer daar in de afgelopen 20 jaar steeds grimmiger en anti-westerser is geworden. Waar vroeger een hoofddoekje een uitzondering was lopen ze nu in boerka's. Maar zelfs onder moslimlanden is verschil en Dubai is echt geen lichtpuntje. Laat je niet bedotten door het het geld en de glimmende facades.

"Dat verhaal van die Noorse toeriste is natuurlijk vreselijk, maar er komen jaarlijks miljoenen Westerse dames in Dubai en van grootschalige vervolgingen is echt geen sprake."

Dit is geen incident. Geen toevallige misdaad. De ware misdaad is dat het hele rechtssysteem er daar zo over denkt. Ik ben geen extreem principieel mens, maar als ik een vrouw was zou ik het echt verdommen om daar mijn geld naartoe te brengen. Misdaad en ellende heb je overal maar als de misdadiger het rechtssysteem is kan je net zo goed op vakantie gaan naar Nazi-Duitsland.

Het lijkt wel of de dames hier aan aan soort collectief Stockholm syndroom lijden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_syndrome

Imogen

Imogen

25-02-2016 om 14:23

Ad Hombre

'En natuurlijk omdat we zo verdraaide succesvol zijn.'

Lol? Droom gerust verder. Wij zijn helemaal niet succesvol, onze economische groei is gebaseerd op gebakken lucht en schulden. En dat weten ze in Dubai echt wel.

'de dames hier'

Kun je dat specificeren, hombre? Wie bedoel je nu eigenlijk?

Bedoel je een aantal dames met een bepaalde mening in dit draadje? Of bedoel je alle dames in dit draadje? Alle dames op OOL met een mening anders dan de jouwe? of bedoel je alle dames op dit forum? of zelfs gewoon huppetee maar alle dames in heel Nederland??

Val ik -bijvoorbeeld- onder jouw samenraapsel 'de dames hier', of niet?

En moet ik nu ook maar zeggen dat 'de heren hier' altijd zo generaliseren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.