Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

08-04-2011 om 13:29

Enquete over achternamen op ouders online


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

09-04-2011 om 21:46

Lieke

BS? Ik beschreef alleen wat ik in mijn omgeving zie. En dat blijkt nog redelijk overeen te komen met de Nederlandse samenleving, zie de tabel op pagina 11 http://www.nkps.nl/Downloads/demos-21-02-devalk.pdf

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2011 om 21:47

Dezelfde achternamen

Ik ben misschien traditioneel ingesteld, voor mij was het niet meer dan logisch om de naam van mijn man voor de mijne te plakken, dat heeft wat mij betreft niets gezelligs, maar ik vind het duidelijk. We horen bij elkaar, we zijn een geheel, samen met de kinderen. Een vriendin van ons wilde haar eigen naam houden (1987 getrouwd), ten eerste omdat ze aan haar eigen naam hechtte, maar ook om 'stel dat we gaan scheiden, dan moet alles weer teruggedraaid worden!' En die reden vind ik persoonlijk een beetje gek. Moet je bij al je beslissingen incalculeren dat je mogelijk gaat scheiden? Het kan mij op zich niet zoveel schelen waar anderen voor kiezen, maar voor onszelf zou ik het niet plezierig vinden om mezelf buiten de gezinsgroep te plaatsen door aan mijn eigen naam vast te houden. De énige reden waarom ik mijn naam gehouden zou hebben en de kinderen mijn naam had willen geven, is als met mij de familienaam uitgestorven zou zijn en dat is niet het geval.

Biene M.

Biene M.

09-04-2011 om 21:50

Brunette

Ja, daar ga je dan. Mijn tante is kunstenaar en woont in een land waar je echt de naam van je man krijgt als je trouwt. Dat gaf nogal wat gedoe toen ze ging scheiden en hertrouwen.

krin

krin

09-04-2011 om 21:50

Uitgestorven namen

Tja, dat was nou juist de reden waarom ik graag mijn achternaam had doorgegeven, omdat anders mijn vaders tak doodloopt, naamtechnisch. Helaas gold dat voor echtgenoot ook, en ik heb mijn poot maar niet stijf gehouden. Had ook mijn neus al opgehaald voor zijn naam bij ons trouwen, tenslotte.
Het is maar een naam, stamhoudergedoe is onzin, weet ik allemaal, maar soms vind ik het desondanks, nou ja, sneu.

Biene M.

Biene M.

09-04-2011 om 21:53

Kaaskopje

Buiten de gezinsgroep? Ben je gek, dat hele gezin draait toch om mij, daar maakt die naam niets uit.

Kiki

Kiki

09-04-2011 om 21:57

Kaaskopje werkelijk

Als iemand niet buiten het gezin staat ben ik het wel. Ik ben het middelpunt in het leven van mijn drie mannen.

Ik had inderdaad ook wel opleidingsniveau er tussen willen zien, omdat ik denk dat zoiets best veel uitmaakt.

Een kennisje van mij gaat trouwen in december en ik weet zeker dat zij de naam van haar toekomstige echtgenoot aanneemt. Hoewel haar naam bijzonder is en zijn naam een van de drie meest voorkomende namen.

Snap ik echt niet.

Terpi

Terpi

09-04-2011 om 22:44

Ik ben er zo een

Die de kinderen mijn achternaam heeft gegeven (binnen een relatie toen dus).

Jujube

Jujube

09-04-2011 om 23:05

Mijn achternaam

Mijn achternaam is veel mooier dan die van man. Ik gebruik dus gewoon mijn eigen naam...en buiten de gezinsgroep plaatsen?? Wat een onzin zeg. Zonder mij zou dit gezin niet eens bestaan. De kinderen hebben man's achternaam. Jongste dochter klaagde daar vandaag nog over;"Drie mooie voornamen en dan die lelijke achternaam van papa"! Sorry schat...
Groet,
Jujube

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2011 om 23:10

Berber o.t.

Ik krijg van je laatste opmerkingen een beetje een raar gevoel. Ik mag toch mijn gevoelens over dit onderwerp uiten zonder gewaarschuwd te worden dat ik hier mogelijk trammelant mee krijg? Als mijn reactie al lijkt op een ander draadje, dan vind ik het niet zo gelukkig van je om dat bij dit draadje te betrekken, waarom zou je dat doen? Bovendien ben ik dezelfde Kaaskopje als in dat andere draadje... Buiten dat weet ik niet over welk draadje je het hebt. Ik heb een geheugen als een zeef.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2011 om 23:18

Buiten de gezinsgroep

Haha, ik zie mezelf ook graag als het middelpunt van het gezin.
Ik bedenk me opeens dat er nog meer redenen zouden kunnen zijn om mijn eigen naam te gebruiken. Als ik bijvoorbeeld een bepaald beroep zou hebben waarbij het beter is als het gezin daar niet direct aan gekoppeld kan worden. Maar in mijn huisje-boompje-beestje situatie zonder bijzondere omstandigheden heb ik niet de behoefte om anders te heten dan het gezin.

Tihama

Tihama

09-04-2011 om 23:36

Kern

"Maar in mijn huisje-boompje-beestje situatie zonder bijzondere omstandigheden heb ik niet de behoefte om anders te heten dan het gezin. "

Je mist de kern, kaaskopje. Het gaat er niet om dat je dringend behoefte voelt om ánders te heten dan het gezin. Het gaat erom dat je juist géén dringende behoefte voelt om anders te gaan heten.

Ik heb niks veranderd namelijk. Jij wel.

Tihama

80%?

goh dat verbaast mij wel. Zijn er niet andere cijfers van het cpb ofzo. Wat is Flair eigenlijk voor blad, is dat voor jongere vrouwen, een oudere Tina toch ?

Volgens mij is Flair niet een goede doorsnede van vrouwelijk Nederland, dan zal je toch nog wat andere bladen erbij moeten doen.

Tihama

Tihama

10-04-2011 om 00:16

Manda

De link van Biene is veel duidelijker. Het is gewoon 30%. In 1945 was het 16% en in 1959 13%. De grafiek toont een soort dal in die periode.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2011 om 02:04

Tihama

Misschien vind je het vreemd hoe ik erover denk, maar ik zie het gebruik van een familienaam als teken dat je naar buiten uitdraagt dat je een gezin bent. Vanuit die mening gezien, vind ik het wel prima dat iedereen de keus heeft hoe hij of zij wil heten, maar begrijp ik ergens toch niet waarom iedereen binnen 1 gezin (getrouwd en geen samengesteld gezin) zijn eigen naam zou willen voeren, als daar geen bijzondere reden voor is. Ik geloof direct dat ik hierin meer aan de ouderwetse kant zit dan de moderneIk zie het overigens niet zozeer als een behoefte, maar als gegeven. We trouwden en gingen daarna met dezelfde achternaam verder. Als ik de behóefte aan een andere achternaam had gehad, had ik die van mijzelf moeten verbouwen

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 07:09

Stamhouder

Ik koos in '88 bij ons trouwen de naam van mijn man. Om mijn meisjesnaam moet iedereen lachen en oh wat was ik dat zat! Mijn vader heeft alleen dochters, dus de naam wordt niet voortgezet en dat,alleen dat, vind ik inmiddels wel jammer. Aan de andere kant zorgt de naam van mijn man ervoor dat mijn kinderen niet uitgelachen worden om hun naam.
Maar wat ik wel zeggen wil: als het dan zo is dat je eigen naam houden er helemaal niet voor zorgt dat je buiten het gezin zou vallen, wat ik inderdaad ook vindt, neem dan van mij aan dat het voor het behouden van je eigenwaarde en allerlei emancipatiemotieven ook geen fluit uitmaakt als je de naam van je man aanneemt.
Want ook dan geldt: het is maar een naam. Wat je er allemaal aan ophangt, doe je zelf!

Witte broek in hoge laars (geheel o.t.)

het lijkt me toch zó benauwd en warm! Ook met alle andere kleuren broeken trouwens

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2011 om 12:52

Fiorucci

Ik ben het helemaal met je eens. Als ik als persoon zou verdwijnen terwijl ik de naam van mijn man draag, ligt dat niet aan de naam, maar doe ik zelf iets verkeerd. Ik begrijp trouwens waarom je je eigen naam niet hebt aangehouden. Hoewel ik het ook wel erg vindt dat je gepest werd om je achternaam. Hij is best grappig in de zin van dat het geen naam is van 13 in een dozijn.
Als ik zeg dat je buiten het gezin valt door je eigen naam te houden, bedoel ik dat op zich natuurlijk niet letterlijk, maar ik zie dan situaties voor me. Moeder meldt zich ergens aan, kind heet anders, bij de betreffende organisaties (of waar je je ook aanmeldt)komt dan al snel naar boven "oh, gescheiden!", of "oh, alleenstaand." of "oh, voor de tweede keer getrouwd." Aannames die op zich nergens op slaan. En toch werkt dat voor mij ook zo. Ik zie op mijn werk klantgegevens voorbijkomen waarbij het hele gezin anders genaamd is en de grap is dat je dan steeds moet bellen omdat je niet mag aannemen dat die personen tot hetzelfde huishouden behoren. Dat moet je eerst controleren. Als mensen samenwonen, gescheiden zijn, of samengesteld bij elkaar wonen, dan ontkom je daar niet aan, maar ik (met mijn ouderwetse inborst) zie niet goed waarom je dat zou doen als je nog in een eerste huwelijk zit. Ik, ik heel persoonlijk dus, zie daar het nut niet van in.
Nadrukkelijk: dit is hoe ik erin sta. Hoe een ander dat doet... ga je gang.

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 13:28

Kaaskopje

Ik zou het nu ook minder van belang vinden, mijn meisjesnaam en 'm gewoon met trots dragen. Ik sta bij veel instanties ook gewoon met dubbele naam te boek.
Als ze vragen hoe je het schrijft, zeg ik altijd: Zoals je 'm eet..
Nu komt er vast een poll: Wat is Fiorucci's meisjesnaam.
En gepest...nee, meer plagen, maar er wel altijd even de aandacht op vestigen, en ik was toen heel verlegen, dus dan wil je dat niet.

ben benieuwd naar de uitslag van de enquête.

Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden puur om de reden dat het me te veel werk was om alles van naam te veranderen (emailadressen, bank, etc). Gewoon makkelijk zo houden, scheelt veel werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2011 om 14:58

Gruffalo

Mijn huwelijk stamt uit de tijd van voor het emailtijdperk Bij de bank ben ik best 'modern'. Op de een of andere manier is daar mijn eigen achternaam voor die van mijn man terechtgekomen. En ook al zet ik het overal omgekeerd neer, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2011 om 14:59

Fiorucci

Jij bent 1 van de weinigen die ik vanaf het begin nog 'ken'. Veel ben ik door nickwisselingen kwijtgeraakt.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-04-2011 om 15:02

Ook toevallig

Vandaag heb ik dus een witte broek aan En hoge laarzen (nou ja,nu ff niet maar vanochtend wel). En dat staat in combinatie met mijn achternaam en nageslacht met mijn achternaam, prima. Ja, echt goed te doen. Maar ik heb geen KL jurkjes en al zeker geen bakfiets natuurlijk.
Echtgenoot heeft mijn achternaam achter de zijne geplakt, zomaar voor de gezelligheid. Dat vinden mensen soms wel erg lastig, merk ik. Maar dat is dan jammer. Overigens, wij hebben allebei geen bijzondere e/o sjieke achternaam.

Primavera

Primavera

10-04-2011 om 18:00

Over achternamen gesproken (licht ot)

Ik zit net de facturen in te boeken als mijn oog valt op de rekening van de nieuwe garage. Het is een familiebedrijf dat besloten heeft om de achternaam ook als bedrijfsnaam te gebruiken. Dat is verder niet zo bijzonder en komt vrij veel voor, maar misschien niet zo'n handige keuze voor een garage als je Meneer Slechtgemaakt heet. Dan hadden ze toch beter de achternaam van de vrouw als familienaam kunnen aannemen.
En nou maar hopen dat zijn werk zijn naam geen eer aandoet

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 19:02

Ach ja

Vishandel Graat doet ook niet veel goeds vermoeden...

Nancy

Nancy

10-04-2011 om 19:37

Tja

ga morgen in mijn witte broek en hoge laarzen naar mijn (HBO) baan. Heb echter wel mijn man's achternaam aangenomen. Deze is erg mooi, en buitenlands. Hij heeft me gevraagd zijn naam te gaan dragen bij ons huwelijk en ik wist dat ik hem hiermee erg blij zou maken. Ik moet iedere dag mijn achternaam spellen, en gebruik ook niet meer mijn eigen Nederlandse achternaam, 99% van de tijd ook niet, alleen als ik het gevoel heb dat het toegevoegde waarde heeft schrijf ik hem achter mijn man's achternaam. Ik ben trots op mijn "nieuwe" naam die ik inmiddels al zeer lange tijd draag en die ook onze kinderen dragen. We krijgen er voornamelijk alleen maar positieve reacties op.

merene

merene

10-04-2011 om 21:07

Nog eentje er bij pelle

Ik ben de naam van mijn man gaan gebruiken. Sindsdien vraagt niemand me meer of ik de dochter van die-en-die ben.
Wel zo rustig

ir-ma

ir-ma

10-04-2011 om 23:38

Stamhouders

Ik heb de naam van mijn man overgenomen. Ben wel hoogopgeleid, maar mijn naam was overduidelijk een buitenlandse, en nu heb ik een gewone naam
Maar ik stel me altijd voor dat het maar een generatie verder gaat met de naam van de stamhouder: de tak kan altijd nog doodlopen.Stel dat jouw kind geen jongens krijgt, of meisjes die hun naam willen doorgeven, of dat je kind overlijdt voordat hij/zij kinderen krijgt, of kind vindt geen partner of wel een partner maar die wil geen kind, kind is homo zonder kinderen, of onvruchtbaar icm partner, wil wel kinderen maar het lukt niet, oftewel: Ik zie heel veel redenen waarom jouw kind die naam niet verder door te geven. Dus waarom zou ik die moeite dan doen?
En daarom koos ik de naam die ik wilde- zonder van een stamhouder uit te gaan

ir met naam van man

nuzo

nuzo

11-04-2011 om 16:13

Merene

En...? Bén je de dochter van die-en-die?
Nuzo.

Asa Torell

Asa Torell

11-04-2011 om 20:59

En rodebeuk

dan heb je ook nog de gescheiden subcategorie die ooit met Du Perron getrouwd was, inmiddels allang getrouwd met De Vries, maar zich nog steeds Du Perron noemend .

Asa Torell

Asa Torell

11-04-2011 om 21:02

Grappig biene

Ik ken dus inmiddels echt aardig wat mensen waarbij de kinderen de achternaam van hun moeder hebben. Ik heb niet de indruk dat dat heel erg aan mijn omgeving ligt, die is best doorsnee (binnen de categorie hoogopgeleid).
En jij kent trouwens mij . (en meer OO-ers volgens mij, voor wie dit geldt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.