Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Etiquette bij afscheid en begrafenis buurman

Dag allemaal,
Een oude buurman van mij is overleden, ik maakte altijd een praatje met hem en zijn vrouw. Ik heb een rouwkaart gekregen, met een afscheidsmoment en gelegenheid tot condoleren en de afscheidsviering een dag daarna.
Ik neig zelf naar het condoleermoment morgenavond, even 10 mn blijven, een bloemetje neerleggen bij de kist en de veduwe even condoleren. Maar wat is eigenlijk Nederlandse etiquette wat dat betreft? De paar mensen die ik verloren heb in Nederland waren jong en er was niet echt een standaard dienst, meer een grote bijeenkomst waar gelachen, gedronken en veel gehuild werd.
Alvast bedankt
Cécile

Flavia

Flavia

05-03-2020 om 18:23

precies

Precies zoals je beschrijft: even blijven, bloemetje of niets bij de kist, weduwe controleren en dat is voldoende.

Wisselt

Als directe buren zijn we thuis gaan condoleren, naar de dienst geweest en hebben we tussen familie aan de koffietafel (met soep en broodjes) gezeten toen de buurvrouw overleed. Daar waren we uitdrukkelijk voor uitgenodigd, ik kende haar wel maar kwam er niet dagelijks. Maar hier is het gebruik om de buren uit te nodigen voor trouw en rouw. Zo ben ik ook naar het 50- jarig huwelijk van de overburen geweest en ook daar kom ik nooit over de vloer. Maar ik zou gaan voor waar ik voor uitgenodigd word, al is het maar uit respect naar de overledene en uit steun voor de weduwe.

Volg je gevoel.

Wil jij alleen condoleren dan is dat goed. Heb je tijd en voelt het toch prettiger om naar de afscheidsdienst te gaan, dan ga je. De buurvrouw zal het fijn vinden als je er bent en het praat volgende week weer wat makkelijker heb ik uit ervaring.
Nabestaanden vragen altijd of je het afscheid "mooi" vond, de muziek, wat er gezegd werd enz. Vooral ouderen vinden dat vaak erg belangrijk, dat alles netjes is verlopen. Als je erbij bent dan kan je die ervaring delen en dat geeft troost.

Maar heb je andere bezigheden en ga je morgen alleen condoleren doe je het ook goed. Ik zou dan geen bloemen meenemen maar die volgende week bij de buurvrouw brengen. Maar dat is ook maar gewoon mijn gevoel.

Stickertje

Stickertje

06-03-2020 om 06:47

Vrij krijgen

Je werkt in het onderwijs toch Sini? Voor een begrafenis van de buurbuurman krijg je dan geen vrij. Persoonlijk vind ik vrij nemen dan wat moeilijk, kan voor een buurman denk ik niet echt op begrip van leerlingen en ouders rekenen schat ik zo in.

Als het op je vrijer dag valt zou ik naar de uitvaart gaan anders alleen naar het condoleren in de avond.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-03-2020 om 09:03

Stickertje

Als mijn man (werkzaam in het onderwijs) aangeeft dat hij naar een begrafenis/crematie moet dan krijgt hij vrij. Punt. Juist omdat hij niet een vrije dag heeft die hij hiervoor kan opnemen, doet de schoolleiding op ‘zijn’ school daar doorgaans niet moeilijk over. Als jij oordeelt dat het belangrijk is om te gaan, dan mag je gaan. Ouders en leerlingen worden niet geïnformeerd over de reden van een dergelijke afwezigheid.

Ik werk in een sector waarin we gewoon verlofdagen, overuren enzo hebben en ik moet de uitvaarten van wie dan ook (buiten die van (schoon- en groot)ouders, (klein)kinderen (schoon)broers/-zussen ) natuurlijk wel in eigen tijd doen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-03-2020 om 09:11

Sinilind

Wat betreft de etiquette kun je denk ik alle kanten op, je hebt voor beide momenten een uitnodiging. Ik zou mezelf denk ik afvragen waarom ik ook voor de afscheidsviering zou zijn uitgenodigd en dan ws denken dat de echtgenote blijkbaar waarde hecht aan mijn aanwezigheid. Als ik dan half zou kunnen, zou ik helemaal gaan. Maar dat is een persoonlijke afweging.

Stickertje

Stickertje

06-03-2020 om 09:34

Sorry, Natuurlijk Aagje

Als je echt naar een begrafenis wil/moet dan krijg je vrij.
Ik zit er een beetje negatief in op dit moment. Ene kind gaat niet zo lekker op school, scoort veel onvoldoendes en als je dan op gesprek moet komen bij de mentor wordt er meer inzet verwacht, het huiswerk moet beter gemaakt enz. enz. bla bla.
Als ik dan voor het vak waar de diepste onvoldoendes meld dat er wel heel veel uitval was en er dus niks uitgelegd werd dan krijg je te horen dat docent ziek was, een sterfgeval in de familie had en nog wat redenen voor een aantal uren/dagen verlof. Dat sterfgeval in de familie had docent later zelf ook gecommuniceerd met de leerlingen, dat wisten we dus al.

In het geval dat Sini al twijfelt wat ze moet doen adviseer ik om alleen te gaan condoleren om haar leerlingen er niet mee te belasten. Als ze een hele goede band heeft met de buurman en vindt dat ze erbij moet zijn dan moet ze gaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-03-2020 om 10:19

Tja

De docent kan niets of weinig doen aan ziekte en overlijden in de naaste kring.

School zou wel iets kunnen oplossen als er veel uitval is: vakgroepgenoten laten waarnemen bij een klas die daar veel mee te maken heeft bijvoorbeeld of vervangers zoeken. Je kunt natuurlijk altijd aan de schoolleiding vragen: wat doet u er aan om achterstand die leerlingen door veelvuldige uitval te voorkomen. Er kan niet van leerlingen verwacht worden dat ze zichzelf de stof uitleggen. Anders zouden lessen overbodig zijn. Of de verwachtingen voor leerlingen die te weinig les hebben gehad worden voor het moment bijgesteld: wat niet behandeld is niet toetsen bijvoorbeeld.

Sinilind

Sinilind

06-03-2020 om 13:51 Topicstarter

Niet vrij

Nee ik hoef niet vrij te nemen, het afscheid is vanavond en de begrafenismis morgen. Ik denk niet dat ik naar de mis ga, zo "close" was ik ook niet met de buurman, wel altijd een praatje, en ook doordat ze een hondje hebben werd er altijd gekletst over de beesjes. Ik ga vanavond met mijn bloemetje, het lijkt me goed zo.
Sini

Niet close met buurman,

Maar wel close met buurvrouw?
Ik denk dat je aanwezigheid juist voor de nabestaande als een troost doorwerkt.

Sinilind

Sinilind

06-03-2020 om 23:33 Topicstarter

Ben geweest

Ze vond het fijn denk ik maar het was ontzettend druk, dus na 15 mn ben ik weer weg gegaan
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.