Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kiki

Kiki

12-05-2009 om 08:43

Europese verkiezingen

Is er iemand die de stemwijzer al gedaan had?

Ik vond hem namelijk niet zo kloppen. Bij mij kwam er SP en Partij voor de dieren uit, terwijl ik pro-Europa ben.

Bij mijn man, die al jaren VVD stemt kwam er ook SP uit en bij de tweede PvDA.

Nou wil ik er nog wel aan dat bij mij SP eruit komt en dat partij voor de Dieren eruit komt is logisch, want ik ben tegen stierenvechten, tegen onverdoofd ritueel slachten en ik had nog wat dierenvragen natuurlijk. En vooruit, SP wil ik ook nog wel accepteren, want de linkse partijen worden steeds rechtser natuurlijk. Bovendien ben ik prototype zwevende kiezer

Maar bij mijn man SP en PvDA? Kom op ze, zo'n rechtse bal als hij is Ik kan hem er natuurlijk erg mee pesten, wat ik ook doe. Maar de uitslag is gewoon niet reeel.
Hebben jullie hem al gedaan en konden jullie je in de uitslag vinden?

O en als jullie toch bezig zijn. Kunnen jullie dan even aangeven waarom je bepaalde stellingen eens of oneens was en je argumentatie daarbij Dan kan ik kijken of ik het er mee eens ben en of ik overgehaald kan worden en met name wat ik dan over drie weken zelf moet stemmen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

12-05-2009 om 09:24

Ja, ik heb de stemwijzer gedaan. Ik ben er met opzet blanco ingegaan zonder me eerst te verdiepen in de partijen en hun opvattingen. En er kwam uit wat ik verwachtte, D66, aangezien ik dat - met wat zijstapjes nu en dan - altijd al stem.

Ik moet wel zeggen dat die stellingen meestal eenzijdig zijn, of hoe noem je dat, wat sturend. Een mening over een onderwerp is bijna nooit samen te vatten in ja of nee. Ik kies dus soms 'geen mening' als ik niet eenduidig ja of nee kan zeggen, maar wel een mening heb over het onderwerp.
Zo ben ik niet tegen tradities "zoals stierenvechten", maar wel tegen de dierenmishandeling die stierenvechten is. Dus op die stelling geef ik niet als antwoord "ja- tradities als stierenvechten moeten verboden worden", omdat ik niet alle tradities op dit gebied met elkaar kunt vergelijken.
Als je me nog begrijpt....

groet, Mamvantwee

Suzanne

Suzanne

12-05-2009 om 10:31

Vergeleken

Nou Kiki, ik heb niet de stemwijzer gedaan, maar heb afgelopen weekend wel in een blad een vergelijking gelezen van de standpunten van de verschillende partijen. En wat denk je? Ik neig het meest naar SP terwijl ik daar nog nooooooooooooit op gestemd heb en dat ook niet direct in me op zou komen. Hun standpunten komen wel het dichtst bij hoe ik er zelf tegenover sta.

Ook

Ik heb de stemwijzer gedaan en bij mij kwam er wel uit wat ik verwacht had. Overigens kwam er niet een partij eenduidig uit, maar ik zat wel aardig rechts van het midden, zoals ik eigenlijk meestal wel stem.

Stelle

Stelle

12-05-2009 om 12:10

Rechtser?

Stemtest gedaan en zoals verwacht hoog groenlinks en d66-gehalte. Veel vragen vond ik idd veel te eenzijdig en niet met een ja/ nee te beantwoorden. Of ik vond het 'voorbeeld' geen goed voorbeeld van de stelling. Enfin.
Ik vind het juist opvallend, Kiki, dat veel partijen in het europees parlement veel minder rechts zijn dan hun nederlandse equivalenten. Als je dat wat Thijs Berman of Janine Hennis in brussel zeggen vergelijkt met itspraken op de NL tv, klinkt het in NL toch heel wat eurokritischer. Zeker de Europese liberalen zijn zeeer pro-europa, maar voor de NL tv moet er ineens sceptisch gedaan worden. Dat wil 'men' hier blijkbaar graag. Niet zo geloofwaardig. Maar ik vrees dan ook dat ik enigszins allergisch ben voor die hele 'hullie zakkenvullers in brussel'-mentaliteit.

Guinevere

Guinevere

12-05-2009 om 12:34

Haha

Haha, ik heb 'm ingevuld en ik mag "Newropeans" gaan stemmen. Jammer dat ik daar nog nooit van gehoord heb....ik zal er eens over nadenken.

Vic

Vic

12-05-2009 om 12:54

Solidara

Dat kwam bij mij op 1. Volgens mij is dat een superlinkse club, dus ik weet niet of ik daar echt voor ga. De VVD kwam met bijna evenveel score op 2 en CDA op 3, dat zijn de partijen waar ik normaal altijd (kort) over twijfel.

Prulletje

Prulletje

12-05-2009 om 22:20

Haha!

Ingevuld, en kijk nou zeg: Partij voor de dieren/GroenLinks/SP. En de PVV helemaal onderaan. Geen verrassing voor mij.

Prulletje

En hier

Ik heb de stemwijzer twee weken geleden gedaan en kwam uit op D66 (gelukkig maar want dat stem ik sinds jaar en dag en ben er ook lid van). Gek genoeg stond GL op de tweede plek en daar ben ik weer verbaasd over want ik sta daar gevoelsmatig ver van af.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-05-2009 om 10:45

Die stellingen

Als er staat "De Europese Unie is groot genoeg" dan kun je daar toch heel veel in lezen:
- ja, de xx landen die er nu bijhoren, is het maximum
- nee hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd
- Turkije mag er niet bij
- Polen moet er weer uit
- het is politiek niet meer te besturen
- het systeem is te log geworden
- ik wil geen superstaat
- enz

En wat kies je dan: ja, nee, weetniet?

Dat is het nadeel van zo'n kieswijzer vind ik. Bij elke stelling denk ik drie lagen diep en bedenk me wat mijn 'ja' of 'nee' voor effect kan hebben in de uitslag.

Dus ik kan beter de partijprogramma's gaan doorlezen, vrees ik...

groet, Mamvantwee

Tja

Ik kwam uit bij de VVD. "Dat kan niet kloppen!" dacht ik onmiddellijk, maar ik zat dan ook behoorlijk met die stellingen in mijn maag. Ben blij te lezen dat ik de enige niet was.
Heb daarna eens gekeken naar de standpunten per partij. Nu twijfel ik tussen D66 en GL.
Dat standpuntenoverzicht is overigens een aanrader voor mensen die overwegen PVV te gaan stemmen: bij de ene na de andere categorie staat 'Pvv- geen standpunten'. En dan boos worden als ze wordt verweten dat ze het altijd maar over éen ding hebben

Groeten,

Temet

Precies

Ik had ook problemen met de stellingen. Ik ben nl. op zich ervoor dat ieder land zijn eigen gebruiken heeft, maar dan geven ze net als voorbeeld het stierenvechten, waar ik tegen ben. Ik heb toch maar voor gestemd, omdat ik het dan maar in algemen zin heb bekeken. Ik kwam uit bij GL en D'66.

Lynna

Lynna

13-05-2009 om 21:07

Turkije nooit bij de eu

Dat vond ik een lastige. Ik zou Turkije nu absoluut niet bij de EU willen hebben, maar misschien dat het over 50 jaar wel zou kunnen? Ik vind 'nooit' wel heel zwaar aangezet.

Ik heb allebei uitgeprobeerd en kwam bij de een bij de PvdA uit (waar ik echt niet op ga stemmen) en bij de ander op de Partij voor de Dieren (waar ik al helemaal niet op ga stemmen). Dan maar op de SP, kwam bij allebei op de 2e plek. Of D66 die op de derde plek kwam.

m@

m@

13-05-2009 om 21:56

Pvv

Ik vraag me af of er ooit wel eens iemand uit kan komen bij de PVV. Niemand van de proefkonijnen hier boven zo te zien. Ik zet toch altijd mijn vraagtekens bij dit soort sites. Als de site door een linkse gast gemaakt is, kom je vast veel vaker bij sp e.d. uit. Is het door een cda´er gemaakt, dan zorgt die er wel weer voor dat je richting cda gaat, etc. Ik ga voor de lol toch eens kijken of ik een stemadvies PVV kan krijgen...hou jullie op de hoogte.

M@

m@

m@

13-05-2009 om 22:04

Toch gelukt!

Het is toch gelukt een PVV stemadvies te forceren. Vind het overigens wel zwak aan de stemwijzer dat je op het eind zelf een aantal partijen moet aankruisen om te laten wegen. Dus als ik geen PVV aankruis, kan die er ook niet uitkomen. Dit duwt mensen toch weer in een bepaalde richting. Stel je twijfelt tussen pvda, sp of groenlinks en je kruist die drie aan. Dan zie je dus welke het beste scoort voor jou. Maarja...misschien scoort bijv. het cda nog wel hoger voor jou en dat weet je dan dus nooit. Blijft een vaag instrument...

Maylise

Maylise

14-05-2009 om 01:43

Oppervlakkig

Ik vind de stemwijzer niet echt een fijn instrument om mijn stem te bepalen. In eerste instantie heb ik bij alle stellingen 'geen van beiden' ingevuld omdat mijn antwoord vaak wat genuanceerder lag dan alleen ja of nee. Omdat dit niet opschoot heb ik het opnieuw ingevuld en nu wat meer stelling getrokken. Geen partijen uitgesloten en ik kreeg als resultaat een aantal partijen waarvan ik het bestaan in NL niet vermoedde: Newropeans, LibDems (Breiden de Britten zich naar NL uit?), de Partij voor Europese Politie en de Groenen. De eerste voor mij bekende partijen waren D66 en Groen Links.

Hoewel ik eens even ga kijken wie al die partijen zijn geef ik ze niet veel kans dat ze mijn stem krijgen. Ik stem meestal niet op nieuwe onbekende partijen omdat ik te weinig kijk heb op hoe ze echt gaan functioneren.

Ik denk dus dat ik het bij Groen Links houd. Een pro Europese partij met aandacht voor het milieu en vaak een stem van rede als het gaat om tolerantie en waar liberalisme (de VVD kan er nog wat van leren). Natuurlijk ook vele minpunten maar de perfecte partij die 100% mijn standpunten vertegenwoordig bestaat natuurlijk niet.

In elk geval betwijfel ik wel het nut van de stemwijzer las het gaat om echt een stem te bepalen.

Maylise

Je hoeft niet persé 3 partijen te kiezen op het eind, je kunt ook aanvinken dat alle partijen meegenomen moeten worden! Ik deed het ook fout hoor, pas na beter lezen zag ik dit

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.